Register

2 × three =

A password will be e-mailed to you.

Efter at have set den ene af dagens biler kan man eventuelt smøre øjnene med blæk: Så går det hele forhåbentligt væk.

Bevares, sådan følte en del også da de første gang så Ferraris nye topsportsvogn Testarossa i 1984: Dens brede hofter med ribbede sider til at lede luften ind til kølerne var et markant designelement og spørgsmålet mellem linierne (tøhø!) var nok dengang, om Pininfarina var gået et skridt for vidt i modernitetens navn.

Sergio Pininfarina med en Ferrari Testarossa.

Men som så ofte før var det resten af verden, der ikke forstod genialiteten. Ja, vi hører nogle enkelte stadig ikke gør. Tiden skulle imidlertid vise, at Pininfarina havde så meget ret, at ribberne op igennem firserne blev kopieret flittigt af alle mulige andre, der havde brug for et designtrick – i en grad, så få biler faktisk signalerer firserne som en Testarossa.

Og det kan godt være, at en dygtig maler kan kopiere Mona Lisa – men en udygtig designer (ja, selv en dygtig!) kan ikke bare overføre Pininfarinas geniale teknik til noget andet. I samarbejdet mellem Pininfarina og Ferrari var funktionaliteten og designet nemlig gået op i en højere enhed (jeg er som man kan forstår en stor fan), og derfor virker det. Hvis man prøver med noget mindre end en helhedsløsning, så gør det ofte ikke. Hvilket var præcis det alle andre gjorde, og der er masse af eksempler på det.

Et af de værste er det herunder – på en Ford pickup truck:

Ford F-350 med testarossagæller. 

Smør øjenene med blæk, som Halfdan Rasmussen skrev i sin ABC. Det kan nemlig ikke blive værre. Så godt nog slog Ford Ferrari på Le Mans i 1966 og fire år frem. Men lige dén her vandt Ferrari!

Men jeg kom faktisk til at tænke på det her skrummel, fordi F-350’eren jo er en del af en truckfamilie, der startede tilbage i fyrrerne (eller ligefrem før?) med F-modellerne. Den mest kendte er nok F-150, og dén model er i dag på fjortende generation, kan jeg læse mig til. Jeg kender faktisk ikke en eneste bilmodel, der er gået så meget grueligt igennem. Testarossaen var der kun tre af, groft sagt – og det over meget færre år.

Den sidste generation af Testarossa var F512, der nok var den bedste bil ud af den familie – men det mindst vellykkede design: Sørgmodige øjne og glad mund – men den beholdt dog gællerne.

Der fandtes også en F-250 pickup fra Ford. Jeg ved ærligt talt ikke, om den kunne fås med gæller også? Men jeg ved, at der netop nu går rygter om, at Ferraris næste superbil vil hedde F-250. Dét tyder på, at italienerne ikke har læst på lektion: Netop Ferrari bør ikke vælge et navn, som Ford har brugt, for så bliver de jo bare slået igen. Og de har ikke fortjent, at det bliver af en pickup.

Er den Ferrarirød?

5 kommentarer

  1. Soren W

    Så vidt jeg kan Google mig til, så er det et ERA bodykit på den F350. Men er ikke sikker på at det er Ford der har lavet det? Men jeg kan også bedre lide Ferrari end Ford…

    Svar
  2. Niels v

    Det nu stadigvæk en smule skræmmende at tænke på at Ford solgte 750.000 F serie Pickuper alene sidste år.
    Ferrari vandt det slag, men tabte nok krigen

    Svar
  3. Claus Ebberfeld

    De to mærker kører jo heller ikke helt samme prispolitik, @niels-v: Mon ikke den dyreste Ford pickup stadig er meget billigere end den billigste Ferrari? Jeg gætter bare.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.