Register

5 × three =

A password will be e-mailed to you.

Juvelen genopstår: 33 Stradale

Det kunne lyde som titlen på et glemt Tintinalbum, men det er godt nyt for Alfa Romeo-entusiaster.

Eller er det? Det handler om Alfa Romeo 33 Stradale, den mest eftertragtede Alfa Romeo i nyere tid. Nyere tid vil i denne sammenhæng sige tresserne, da Alfa ikke har lavet noget på det niveau siden. De havde dog før, og det er derfor jeg vil mene, at der godt kan blive lidt kamp om titlen “den mest eftertragtede Alfa Romeo” alligevel. 

Den Alfa Romeo 33 Stradale jeg så på Museo Storica i oktober sidste år.

Mange holder imidlertid på 33 Stradale fra 1967, og det er svært at sige dem imod. Den har eksakt den cocktail af spektakulær og smuk og fandenivoldsk, der får drengedrømme og hormoner til at løbe løbsk. Og så har vi stadig kun talt Scagliones design. Det samme gælder nemlig dens teknik, der var (meget lidt detunet) overtaget fra 33-raceren, så der ligger en skrigende 2-liters V8’er med over 200 hestekræfter under de sensuelle former. Inden man siger, at det ikke var ret meget, så bør man lige huske på, at den vejer omkring 600 kilo. 

De første 33’ere kørte race som her i 1967, men modellen blev videreudviklet i de kommende sæsoner og forblev særdeles succesfuld igennem mange sæsoner.

Det var vildt dengang, og det er vildt i dag. Jeg tør godt garantere for, at en 33 Stradale ikke er en ret god gadebil, men det er komplet ligemeget: Det er en drømmebil. Det er den for rigtigt mange – og sådan forbliver det. For til alle de gode ting mange kan sige om 33 Stradale kommer så dens ekstreme sjældenhed. Der er meget usikkerhed om, hvor mange der er bygget, men det officielle tal siger atten biler.

Her er tre Alfa Romeo 33 på linie – men iklædt skræddersyet designertøj fra de største designere i tresserne.

Her skal man dog huske på, at fem af dem blevet til nogle af tressernes mest spektakulære prototyper, eksempelvis Carabo, og så er der altså kun tretten tilbage. Af dem står een hos Alfa Romeo selv, men værre er nok at hovedparten af de tilbageværende står hos én schweizisk samler, der har været så forudseende at købe op af dem igennem tiden – han har efter sigende en fem-otte stykker. Dertil kommer et par andre museer rundt om i verden, og i praksis gør det, at en 33 Stradale vil være ekstremt dyr – hvis man overhovedet kan finde en til salg. 

Så selv hvis man har pengene, så er 33 Stradale en nærmest uopnåelig drøm. Dén situation har nu fået den italienske bilproducent Manifattura Automobili Torino (kort: M.A.T.) til at annoncere, at de vil lave et nyt oplag af den legendariske model. Deres pressemeddelelse kom ud tilbage i oktober, men jeg skal ærligt indrømme, at den gik min næse forbi og at jeg først har opdaget den gamle nyhed nu – fordi vi ude i bilfirmaet har en New Stratos til salg, og den stod M.A.T. også bag. Ligesom de har lavet andre prototyper og småseriebiler for andre, så de kan skam godt. 

M.A.T.’s nye Alfa Romeo 33 Stradale.

Beskrivelsen af bilen er noget uklar, for på den ene side er det åbenbart ikke en eksakt replica, men på den anden side er den meget tro mod ophavet. Billederne (af det jeg formoder må være den første byggede bil) ligner rigtigt meget den ægte vare, men hvis nogen rent faktisk vil køre i deres nye 33, så vil det være en god ide fra M.A.T.s’ side, hvis de laver mere plads indeni. Svær balancegang. 

Motoren stammer (selvfølgelig) fra Alfa Romeo Montreal, for den er dels nært beslægtet med 33’erens oprindelige racermotor, og dels ligner den rigtigt meget: Dén skulle i gadetrim yde omkring de samme 200 hestekræfter, så valget af den er helt oplagt, og man kan faktisk på en måde sige, at så er ringen sluttet for Montrealmaskinen.

Kunderne har dog medbestemmelse i byggeriet af deres nye juvel, og det forlyder at den første bil fik Montrealmotoren boret op til 3 liter og så kildet 300 hestekrlfter ud af den. Men også, at bilen er to hundrede kilo tungere end originalen, hvilket tyder på noget skjult komfortudstyr og måske også på større dimensioner? 

M.A.T.’s 33 igen. Svært at sige, om den er helt målfast ud fra disse billeder.

Svært at sige, for på de få frigivne billeder af M.A.T.’s nye 33 ser den bare brandgodt ud: M.A.T. kalder det en ny modelserie, hvor de i begrænset oplag og på en skøn blanding af gammelt håndværk og moderne teknologi vil bygge replikaer af bilhistoriens juveler, og det hedder modellinien så også: “Jewelry Line” lyder lidt noller, og jeg tænker Manifattura Automobili Torino havde stået sig bedre ved at finde et velklingende italiensk navn, men træerne vokser åbenbart ikke ind i himlen. 

Når det er sagt så starter de med 33 Stradale ret godt, ikke? 

Især hvis man sammenligner med, hvad Alfa Romeo efter sigende selv gik og bryggede med som en genfortolkning af det de jo udmærket godt ved er en af deres kronjuveler i historien: 

Måske Alfa Romeos egen nye 33 Stradale?

Dét monstrum understreger på den ene side hvor svært det er at genfortolke noget der er nær perfektion – og på den anden side måske bare, at alting var bedre i gamle dage. Måske er det derfor, at Alfa Romeo virker som om de har givet op på forhånd, og overlader det til M.A.T. at tage hånd om deres kronjuvel? 

Det fremgår i øvrigt ingen steder hvad den nye 33 Stradale koster, men den er helt sikkert meget billigere end den ægte vare. 

18 kommentarer

  1. AlfaHahn

    @Claus, Helt enig, selvfølgelig. Den bil har jeg fulgt i mange år, 30-35 vil jeg tro. Undervejs så jeg i et engelsk bilblad en til salg for 6-800.000 kr. men der var desværre ikke indenfor økonomisk rækkevidde. Classic Alfa i England har et tilsvarende replica kit med Montreal motor – når/hvis man kan opdrive sådan en. Således opmuntret vil jeg gå i arkivet for at opfriske min hukommelse :-)

    Svar
  2. Ole JAGmann

    @claus hvis I i bilhandlen har en newStratos på lager, så skal i da pgså have bestilt en new33Stradale. Så kan du jo måle efter.
    Var motoren i Montreal ikke bare en tunet Bertone motor eller husker jeg forkert? Den var i hvert fald bygget på en Bertone bund.

    Svar
  3. AlfaHahn

    @Ole, motor i Montreal er V8, i princippet en neddroslet motor fra 33’eren. Bertonen kører med 4-cyl. Nord motor.

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    Joeh, @klaus-r, der er da mange ligheder, og det er jo også det, der giver forvirringen. For der er jo også mange forskelle, så den almindelige myte (som @alfahahn gentager herover) om at Montrealmaskinen bare er en detunet 33’er er vildt overdrevet. Men når jeg skriver “nært beslægtet”, så mener jeg det holder nogenlunde.

    @ole-jagmann, jeg ved ikke hvad man ville få ud af at sammenligne en New Stratos med den nye 33 Stradale. Udover selvfølgelig at finde ud at, at de er helt forskellige.

    Bemærk i øvrigt, at M.A.T.’s nye bil ikke hedder hverken 33 eller Alfa eller Stradale og at de heller ikke selv bruger ordet replika. Ejheller nogle af de gængse omskrivninger af det.

    Svar
  5. AlfaHahn

    @Claus, jeg er selvfølgelig klar over, at Alfa’s V8 racermotor ikke er den samme som ligger i Montreal. Jeg er sikker på Klaus R. kan alle detaljer om forskelle med slaglængde, vinkler etc. Vi er vist alle klar over, at der er forskel, – og hvordan de beskrives, kan vi så ordkløves længe om.
    De “replica’er” (hvis vi skal kalde dem det) jeg har set af Alfa’s Tipo 33, er meget tro mod den originale. Nogle bruger Montreal motoren medens andre sætter en Maserati V8 4.2 i. Mat Stratos ser ud til at være bygget på en Ferrari 430, og moderniseret langt udover originalen, og de bruger dog stadig Stratos navnet i original typografi.

    Svar
  6. Claus Ebberfeld

    @alfahahn, og vi elsker at retro-ordkløves om den slags ting, og jeg er ked af at sige det, men det er faktisk vigtigt: Med tiden bliver forkerte historier simpelthen betragtet som sandhed, ligesom den om hvad Enzo Ferrari har sagt om E-typen, eller hvad han har sagt til Ferruccio Lamborghini eller at Montrealmotoren “en neddroslet motor fra 33’eren”.

    En Formel 3000 Cosworth DFV-motor fra firserne er en neddroslet udgave af en Formel 1-Cosworth DFV. Andre knastaksler mm giver Formel 3000-motoren et bedre moment og lavere topeffekt og bedre holdbarhed – men det er stort set samme motor og de deler mange enkeltdele. Sådan er det jo ikke med 33/Montreal. Men mange tror det, fordi mange siger det. Det bliver det bare ikke rigtigt af.

    M.A.T. Stratos er ikke en replika af den oprindelige Stratos, men netop en komplet nyfortolkning. Den er således ikke en moderniseret Stratos, men egentlig sin egen bil. Og ja, den er baseret på Ferrari 430 Scuderia.

    Jeg vil sammenligne den med Ford GT (den anden), der helt klart er en genfortolkning af den første, men sin egen bil. Eller New Mini, for den sags skyld. De er bare lavet af storproducenter og sælges i tusindtal.

    Svar
  7. Peter Plys Karlsen

    Hej Kai

    Det må være den her du tænker på …
    Den har kørt rundt i Napoli i sine yngre dage…

    Svar
  8. Claus Ebberfeld

    Njah, @kai – ikke helt: 1000 sp er jo en racersportsvogn – og mig bekendt er der ikke lavet en Abarth 1000 SP Stradale. Når det er sagt, så kunne der godt komme plader på nogle racersportsvogne dengang, så det burde der også kunne i dag, og så er det jo bare at køre – giv den gas, @peter-plys-karlsen 🙏

    Svar
  9. AlfaHahn

    @Claus, spændende med Stratos replica, og andre for den sags skyld. Det er ihvertfald et rod med import, godkendelse og afgift. Bare jeg kunne finde ud af, hvad der er muligt.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.