Register

1 × three =

A password will be e-mailed to you.

Zenvo versus Peugeot 205: Alt kan sammenlignes

Det var en “afstemning” på sociale medier, der understregede det jeg lige havde set i virkeligheden på Spa-Francorchamps.

Afstemning lyder så højtideligt, for det var den herunder:

Og man kan sige, at der mere er tale om en tilkendegivelse af følelser, da en BMW og en Renault er to helt forskellige ting. I hvert fald dé to. Plus at Renaulten jo er en federe bil end BMW’en. Mens BMW’en er den bedste. Og så videre. I på ViaRETRO forstår det selvfølgelig strak: Forskellige det er de godt nok – meget. Men man kan sagtens sammenligne dem. I al uendelighed, faktisk – fordi der ikke findes noget rigtigt eller forskert svar på det.

Frisk ankommet fra Italien var jeg stadig høj på italienske biler og helst de klassiske, men dér på trackday på Spa var de klart i undertal: Den mest spændende bil i mine øjne var en “lowdrag” Jaguar E-type replika, der skulle teste inden et historisk løb på Estoril mens dens mest fotograferede måske var Youtuberen Schmee150s lilla Zenvo. Mest overkommelige bil var en Peugeot 205 som for en gangs skyld ikke var en GTI og så meget des mere sjælden for det.

Imellemtiden er jeg ankommet til Porscheland, Stuttgart. De kan også noget. Det fik jeg også bekræftet på Spa, hvor masser af dem høvlede rundt på en trackday i to dage. Ret nye. Men også her går min egen smag i retning af luftkølede og jeg elsker billedet på mit hotelværelse:

Ren perfektionisme af en bil og den pure Porsche af reneste aftapning. Hvilket fik mig til at tænke på, at det oftest er bedste at lade det være præcis som det er – for jeg så en restomod fra Nardone i Torino. Den har fået vældigt meget omtale ude på de føromtalte sociale medier, og dér stod den så i virkeligheden. Det er en pæn farve, kunne jeg finde på at sige om den.

Med lidt held ser jeg den ægte vare her i Stuttgart og det trænger mine øjen til efter mødet i Torino.

I mellemtiden hjemme i Danmark spurgte en ven om følgende:

Hej Claus, jeg har en kammerat som er meget interesseret i at finde noget og skrue i, et projekt som er kørende og som er i overskueligt. Noget italiensk, Alfa, Fiat? Noget klassisk….noget hvor pengene ikke forsvinder. Han har 100.000 kr. Hvad kan vi gøre for ham? Jeg skal have din hjælp.

Jeg vil mene de er på rette spor, og jeg kom til at tænle på nedenstående situation fra Torino: Der mangler kun et par nonner for at gøre situationen perfekt. Og så måske et sæt danske nummerplader.

Hvis I har andre forslag til min ven, så kom gerne med dem i kommentarerne. Gerne konkrete biler til salg. Så kan han melde sig ind i Klub ViaRETRO og nå med på årets sidste køretur, måske.

No tags for this post.

2 kommentarer

  1. TOCOMAN

    Helt klart vil jeg anbefale en Fiat X1/9. Du får så meget klassisk bil for få penge.
    Konkret vil jeg foreslå denne. Jeg har ingen aktie i salget, men kender både bil og ejer. Dette er ikke en projektbil, men tværtimod en sjældenhed. Den kommer oprindeligt fra Sverige (ingen salt) og er i absolut rustfri stand i originallak. Der er kælet for denne bil. Alene Cromadore fælgende koster en formue. Måske den er for god, hvis man søger et projekt, men projektet her kan være at gøre den endnu mere personlig eller finde en Fiat Uno Turbo-motor at lægge i. Den konkrete model er optimeret til ca. 100 HK, så der mangler som udgangspunkt ikke power. Find bilen på dba.dk. Det er helt utroligt at X1/9’ere i mint stand er så billige i Danmark i forhold, hvad man får får pengene.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.