-
ForfatterIndlæg
-
4. oktober 2014 kl. 21:31 #84101Anders Lundh50 Indlæg
Hej
Jeg har idag väret hos en motor guru og på hans verksted stod der en bil som jeg tog et billede af, ja kun bagenden. Jeg er ikke amerikaner fan men flotte biler ser jeg gerne på. Da jeg kom hjem så tänkte jeg da jeg så billedet, kan denne “platform” köres ind hvis däkket ikke er der, det ser nästen sådan ud på billedet.
Attachments:
5. oktober 2014 kl. 08:25 #84104jakob356170 IndlægJEG kan ikke forestille mig at et “Contineltal Kit” skulle være sammenklappeligt. Det ville jo kræve teleskoprør på udstødningsrøret også, hvilket ville blive noget rod – og med garanti utæt.
Her lidt skæg research: http://www.forgottenfiberglass.com/and-now-for-something-completely-different/the-continental-kit-that-tire-on-the-back-by-rick-feibusch/
mvh
JAKOB5. oktober 2014 kl. 10:29 #84111westmus122 IndlægSådan et “continental kit” var 50’ernes amerikanske Thansen styling. I deen var vel at det skulle få bilen til at se større og mere luksuriøs ud. Af hvad jeg lige kan huske fandtes der ingen at datidens US-biler der kunne fåes udstyret sådan originalt. De kom alle med reservehjulet i bagagerummet og kofangeren siddende normalt.
Navnet “continental kit” kommer sig nok af at ideen vist er stjålet fra ældre Lincoln Continentals. “synligt” reservehjul var i øvrigt i årtier lidt af et Lincoln kendingsmærke som de holdt ved helt op i moderne tid.
I samme “Thansen” katagori fra datidens amerika er også “fender skirts”, altså de der skjolde er sættes i/på den bagerste skærmkant og som dækker hele baghjulet af.
5. oktober 2014 kl. 10:49 #84112westmus122 IndlægBilens antenne på bagklappen er i øvrigt i samme katagori. Der plejer dog tit at sidder 2 hvis det skal være ordenligt bad-ass, en ude på hver bagskærm. Jo jo, continetal kit, fenderskirts og to antenner, så var man ved at være klar til føre sig frem foran den lokale drive in burger biks fredag aften.
8. oktober 2014 kl. 21:07 #84393Oktan644 IndlægWestmus: “… Af hvad jeg lige kan huske fandtes der ingen at datidens US-biler der kunne fåes udstyret sådan originalt…”
Check ‘jakob356’ ‘s link:
“..Ford also offered an optional bolt-on fiberglass faux rear-mounted spare that was fitted to the 1953 Indianapolis 500 Pace cars and promotional replicas. These became a general option on all 1953 and 1954 Fords. In the United States, the external Continental tire mounting became a factory option on various types of cars during the 1950s and early 1960s. On some models, like the Nash Metropolitan, and Willys Jeepster a Continental tire was a standard feature…”
11. oktober 2014 kl. 12:03 #84606westmus122 IndlægOktan, de fleste at de i linket nævnte biler afviger fra trådens bil ved at det er en løsning som er “integreret” i bilens design, i stedet for noget der synligt ligner noget nogen opfundet efterfølgende til pynt på et allerede færdigt bildesign og som samtidigt gør bagagerummet næsten ubrugeligt, med mindre du vil nærmest kravle oven på bilen.
Sådanne sæt som der sidder på trådens bil fandtes helt sikkert i fabrikkernes tilbehørskataloger, men bortset fra vist en enkelt Mercury special model er jeg rimeligt sikker på min udtalelse stadigt holder nogenlunde vand. Sæt af typen som på billedet var ikke noget du i 50/60’ernes USA kunne få din nye bil leveret med fra fabrikken. Det var tilbehørs gøjl som i nogle tilfælde kunne fåes originalt hos forhandleren, eller uoriginalt i den lokale biludstyrsbutik.
Amerikanerne var jo langt fremme i skoene mht bil gøjl og allerede tidligt i 60’erne var uoriginale alu fælge f.eks noget den lokale “speedshop”/bilforhandler havde på hylden. Før det kunne kunder med ønske om mere bling-bling købe “brede” krom fælge af chrome reverse typen.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.