• In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 484 Kigger du også på julegaver nu? Så husk, at sådan nog […] Vis

    Hvis man vil have en historisk korrekt og samtidig effektiv dæktype til en Elan, skal man vælge Michelin XAS FF 155 x 13. De har den korrekte profil – og den bløde FF blanding er skabt til det franske svar på Formel Ford, Formule France. Det vil sige, at XAS FF dækkene er så bløde, så de passer optimalt til en meget let vogn som Lotus Elan, E…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 484 Kigger du også på julegaver nu? Så husk, at sådan nog […] Vis

    Jeg har altid været begejstret for de originale Rubery Owens Elan fælge – både de helt oprindelige med alm. boltbespænding – og de senere med centerbespænding. Det ekstrafede ved dem er jo, at ventilationshullerne har samme facon som Lotus-logoet. Og de sortlakerede med kromring var jo standard på Elan Sprint versionerne. Så det kan ACBC da kun…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 484 Kigger du også på julegaver nu? Så husk, at sådan nog […] Vis

    Den korrekte betegnelse på SM fælgene er vistnok: Michelin Résine Renforcée

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 484 Kigger du også på julegaver nu? Så husk, at sådan nog […] Vis

    Noget af det fascinerende ved de klassiske Citroëner er jo, at også fælgene er Michelin – lige fra 2 CV fælgene til de fantastiske “Roue Resin” glasfiberfælge, der kunne fås som fabriksekstraudstyr til Citroën SM.

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 475 Hvad skal efterfølge min Alpina C1/2.3? Det er et af […] Vis

    Jeg har aldrig mødt en Citroënist, som ikke synes, at Camargue er superlækker. Miura, Stratos og Camargue er det bedste fra Gandini – med Khamsin på fjerdepladsen.

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Selvom VW ofte er blevet krediteret for at være banebrydende når det gælder den moderne minivan, viser det sig, at der var en endnu tidligere varevogn. Dette var den tyske DKW […] Vis

    Både HY og 2 CV blev kæmpesuccéser på hjemmemarkedet Frankrig. Og man kan stadig se HY på markederne om lørdagen rundt omkring i Frankrig på grund af dens uovertrufne brugsegenskaber og lave gulvhøjde.
    Men det er klart, at VW Type 2 er meget mere personbilsagtig i både udseende, indretning og køremåde – og nem at køre og med rimelig affjedrings…[Læs mere]

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Selvom VW ofte er blevet krediteret for at være banebrydende når det gælder den moderne minivan, viser det sig, at der var en endnu tidligere varevogn. Dette var den tyske DKW […] Vis

    Citroën TUB kom i 1939 – og dens endnu mere konsekvente efterfølger Citroën HY i 1947. Begge med forhjulstræk, ekstremt stor rummelighed og tilgængelige i et utal af varianter. Hverken DKW, VW, Ford eller andre kom i nærheden af HYeren – hverken i brugsegenskaber eller køreegenskaber.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post På Birmingham Motorshow i 1980 blev der vist en lille sportsvogn, der kunne være blevet til noget stort.  Kan I huske den lille videosnas i slutningen af fredagens artikel om As […] Vis

    Helt enig. Cypher var/er lige i øjet. Tragisk at der aldrig er kommet et svar på MX 5 fra England, det land i verden hvor der stadig den dag i dag er langt flest, som kører åbent i deres åbne biler – til trods for vejret.

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Det kan være svært at finde et egnet klassiker projekt hvis man har et godt værksted, masser af tid og hænderne rigtigt skruet på. Her er ét lige til højrebenet. For år tilbage […] Vis

    Hvis man vil se en fin rød 1900 Touring Super Sprint “Three Window” Coupé, kan man besøge Sommer’s Automobile Museum i Nærum. Museumsbilen fra 1956 er originalt dansk og med de smukke Borrani fælge som klæder den så godt. Jeg er helt enig i at “Three Window” Coupé’en er en af de allersmukkeste Alfa’er, der nogensinde er produceret. Og det siger j…[Læs mere]

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post En klog ældre mand sagde til mig forleden, at små biler ingen nytte havde af en omdrejningstæller og at hovedparten af bilister iøvrigt ingen idé har om brugen af tælleren i instru […] Vis

    Når der kommer tænding på bilen og motoren startes, begynder det herligste lysshow. Og jo længere ud i gearene, man kører 2 CV’en, jo bedre bliver det!

    Heldigvis er en 2 CV motor jo bygget til konstant at få fuld hammer hele tiden, så der er altid totalt gang i lysshowet!

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post En klog ældre mand sagde til mig forleden, at små biler ingen nytte havde af en omdrejningstæller og at hovedparten af bilister iøvrigt ingen idé har om brugen af tælleren i instru […] Vis

    Omdrejningstælleren passer lige ind i venstre side af ventilationskanalen, så den ikke ødelægger 2 CV’ens originale interiørdesign.

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post En klog ældre mand sagde til mig forleden, at små biler ingen nytte havde af en omdrejningstæller og at hovedparten af bilister iøvrigt ingen idé har om brugen af tælleren i instru […] Vis

    En omdrejningstæller er især af betydning i en bil man ikke kender. Og hvor man ikke umiddelbart kan vurdere omdrejningstallet eller kender det max. anbefalede omd.tal. Er det éns egen bil eller en bil, man tit kører, kan man ganske let køre den til omdrejningsgrænsen på lydbilledet og på den måde, effekten afleveres på. Men selvfølge…[Læs mere]

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Mercedes trak deres succesrige sølvpile ud af motorsport efter den store ulykke på Le Mans i 1955 – men hvornår kom de egentlig tilbage? Denne bil er et godt bud. I dag er Me […] Vis

    300 SEL 6,3 eren vandt ikke 24 timers løbet på Spa. Den blev nummer to efter en Capri RS 2600.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Vi talte om superbiler – og det gik op for mig, at jeg godt kan lide den billigste af dem. Hvor heldigt for mig. Snakken om superbiler, selv i det kræsne kenderselskab på min a […] Vis

    Læs mere om Daytona Competizione her: https://silodrome.com/ferrari-365-gtb-4-daytona-competizione/

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Vi talte om superbiler – og det gik op for mig, at jeg godt kan lide den billigste af dem. Hvor heldigt for mig. Snakken om superbiler, selv i det kræsne kenderselskab på min a […] Vis

    Og Charles Pozzi, den berømte franske Ferrari importør, som i en lang årrække indsatte Ferrari GT vogne – lige fra 250 til 308 – i både baneløb og Tour de France.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Vi talte om superbiler – og det gik op for mig, at jeg godt kan lide den billigste af dem. Hvor heldigt for mig. Snakken om superbiler, selv i det kræsne kenderselskab på min a […] Vis

    Daytona blev indsat af flere af de legendariske Ferrari teams, bl.a. NART – North American Racing Team – Luigi Chinetti med de legendariske hvide og blå striber.

  • In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Vi talte om superbiler – og det gik op for mig, at jeg godt kan lide den billigste af dem. Hvor heldigt for mig. Snakken om superbiler, selv i det kræsne kenderselskab på min a […] Vis

    Ferrari 365 GTB Daytona var nu også ganske succesrig i racing. Ferrari leverede den til flere sæsoner i særlige Competizione varianter. Bl.a. klarede Daytona sig ganske godt i Le Mans – og også i Tour de France d’Automobiles.

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Det er muligt at Mercury’s XM-Turnpike Cruiser var foran sin tid, men skabningen var en kommerciel katastrofe og modellen fik kun en levetid på to år. Oprindeligt skulle model […] Vis

    Tusind tak for beretningen. Og tusind tak for at I ofte skriver om amerikanske biler fra dengang de var amerikanske. Det er ikke bare bilhistorie. Det er kulturhistorie fra dengang biler virkelig havde nationalt særpræg. I dag kan man jo dårligt nok købe en amerikansk full-size sedan. De er stort set udryddet. Da vi var på ferie sidste år på øs…[Læs mere]

  • In reply to: Søren Navntoft wrote a new post I begyndelsen af 1960’erne forandrede lufthavnene i den vestlige verden sig. Flyene blev større, og der var brug for mere plads, da de blev anbragt ved siden af hinanden langs l […] Vis

    Kære Søren Navntoft!
    Du skriver, at de rullende lounges ikke længere er i brug i Dulles. Men det er formentlig ikke korrekt. De ER stadig i brug. Eller det var de ihvertfald torsdag aften den 1. november 2018, da vi landede i Washington DC Dulles International Airport med Icelandair FI 645 fra Reykjavik/København. En mærkelig og anderledes ople…[Læs mere]

  • In reply to: ViaRETRO wrote a new post I bilens bagerste dybe mørke Findes der noget mere irriterende end, når man frejdigt kører rundt i sin bil og nyder vejens naturlige bugtninger, mens  en nævenyttig genstand fare […] Vis

    For de, der som jeg var på Goodwood 77th MM og fejrede Mini’ens 60 års fødselsdag er svaret ganske enkelt: Hvis ikke Mini’en var blevet skabt af Leonard Lord, Alec Issigenius, Alex Moulton – og ikke mindst John Cooper S 1275, var verden blevet et helt andet og meget, meget mere kedeligt sted.

    At overvære ræs med 60 toptunede Mini’er er simp…[Læs mere]

  • Hent mere