Hvad skal efterfølge min Alpina C1/2.3?
Det er et af det helt store spørgsmål for mig i denne tid. Faste læsere vil vide, at jeg er blevet kisteglad for bilen, der står originalt og urestaureret og køreglad som få biler jeg har oplevet. Og jeg VIL ikke køre vinterkørsel i den. Men det kommer lige rundt om hjørnet. Autozam AZ-1? En sort BMW-firmabil? En glasfiberklassiker?
Det tænker jeg meget over mens jeg kører rigtigt, rigtigt meget i Alpinaen. Forslag modtages.
God weekend
Claus Ebberfeld
ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.
Som medlem får du:
- NYT til de første hundrede: En Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
- det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
- adgang til alt på ViaRETRO
- rabat på udvalgte varer
- garanteret godt selskab på nettet og i virkeligheden fem årlige arrangementer
- samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.
Citroën Camargue
Af Michael S. Lund
Forleden dukkede konceptbilen Mazda MX-81 op på ViaRETRO … og det første billede, der dukkede op på min indre nethinde, var Volvo Tundra, der også var en konceptbil fra Bertone.
En læser henviste desuden til Citroën BX, men det jo var en produktionsbil. Med Citroën BX var det – efter flere tilløb gennem mere end et årti – endelig lykkedes for Marcello Gandini (uden Bertone, som han havde forladt inden) at få en familiebil, med det formsprog, i produktion. Tilnærmelserne til Citroën var begyndt langt tidligere, og det havde resulteret i konceptbilen Citroën Camargue fra 1972, som vi skal se nærmere på.
Mazda MX-81 fik mig nemlig også til at komme i tanke om, at jeg for nogle år siden så Citroën Camargue på Retromobile i Paris, og den så ikke helt tosset ud.
Citroën Camargue er opkaldt efter området lige syd for Arles (der hvor Van Gogh skar sit øre af), og det er nok det sted i Frankrig, som kommer tættest på “det vilde vesten”. Tidspunktet (1972) er også interessant, for det var netop på den tid, Robert Oprons stjerne strålede mere end nogensinde. Som noget af det første hos Citroën var han ansvarlig for ”le nouveau visage” (det nye ansigt): ansigtsløftningen/den nye front på Citroën DS. Normalt plejer ansigtsløftninger (også) på biler at være til det værre, men her var der tale om en af de mest (hvis ikke den mest) vellykkede ansigtsløftninger på en bilmodel nogensinde (det synes jeg i hvert fald). Det med at sætte forlygterne bag ”vinduer”, skulle ende med at gå igen i flere bilmodeller og blive en Robert Opron signatur.
I 1970 lancerede Citroën både GS- og SM-modellen, og forinden havde Opron også stået bag en ansigtsløftning af Ami 6, som blev til Ami 8 og Wankel-eksperimentalbilen M35. Det var produktive år, som senere også resulterede i Citroën CX.
Men ikke alt blev til noget. Citroën SM var en GT-bil for de mere velbeslåede købere, derfor var der overvejelser om at lave en mindre og billigere GT-bil. Basis skulle være den nye GS-model med sin luftkølede 4-cylindrede boksermotor, og idéen var sådan set fin nok. Det var også i de år, at Ford havde lanceret sin Capri og Opel sin Manta. Citroën forsøgte sig selv og endte så med denne her.
Resultatet var ikke helt vellykket, selvom der kan øjnes et vist slægtskab med Citroën SM fra B-stolpen og bagud. Citroën havde også lukket op for at lade eksterne byde ind, og det var her Bertone og Marcello Gandini kom ind i billedet med Camargue. Basis var stadig GS-modellen, men den del var ikke synligt i det ydre, man skulle ind bag rattet for at se det …
Citroën Camargue gør derimod først og fremmest opmærksom på sig selv i sin ydre fremtoning, hvor flere designelementer påkalder sig opmærksomhed, hvor eksempelvis de kantede detaljer (som er typiske for Gandini) kan nævnes … jeg kender mindst én, der finder for meget lineal i Gandinis linjer, og jeg forstår godt synspunktet, for selvfølgelig sidder ikke alt fra Gandinis hånd midt i skiven. Alligevel regner jeg mig selv for en af tilhængerne. Det kantede gik, som bekendt, i den grad igen i Citroën BX – stilen var blevet pudset endeligt af, så kun det kantede var tilbage – det var nok også billigere at producere!
Citroën Camargue er et årti ældre … og samtidig med Lancia Stratos, og med den oplysning er det (udover kileformen) ikke så svært at se visse ligheder i drivhuset: den stærkt krumme forrude inkl. sideruden frem til B-stolpen. B-stolpen på Citroën Camargue minder til gengæld om en Targabøjle, som af flere grunde giver god mening pga. den meget lange siderude mellem B- og C-stolpen. Den sidste er meget tynd og eksisterer nærmest ikke, men den tjener lige med nød og næppe som karm for glasbagklappen.
Form er klart gået forud for funktion her, da bagklappen kun består af selve glasset og derfor resulterer i en ekstremt høj læssekant.
Men visse vasse, som om det skulle gøre noget på en livsstils-coupé!
Til gengæld ved vi (på ViaRETRO er vi jo for det meste i den privilegerede situation at kunne se tingene i bagklogskabens klare lys …), at Citroën Camargue aldrig nåede længere end konceptstadiet. Selvom det nok også var ret forudsigeligt, at det ikke gik i en livsstils-coupé med en motor på 1.015 ccm og 55 hk – slagvolumenet øgedes senere på den 4-cylindrede boksermotor, men det blev den stadig ikke nogen raket af!!
Synd og skam, at Citroën Camargue ikke kom videre, synes jeg. Jeg kan nemlig godt lide bilen, og jeg synes også, at det var godt gået af Bertone og Gandini, at de med designet formåede at ramme noget, der var “Citroënsk fransk”. Hvad synes I?
Særudstilling for verdens fineste bilmærke: Maserati
Det sker på Sommer’s Automobile Museum og åbner den 22. oktober under overskriften MASERATI – ITALIENSK PASSION OG FULDBLOD.
Museet skriver selv således:
Det italienske luksus Gran Turismo bilmærke Maserati, som i 2024 har 110 års fødselsdag, er temaet for vinterens særudstilling på Sommer’s Automobile Museum, Nærum Hovedgade 3 i Nærum. Maserati-udstillingen kan ses onsdage 18-21 og søndage 14-17 – fra den 22. oktober 2023 – og frem til den 17. marts 2024. Entré på muséet koster 50 kroner. Børn ledsaget af voksne er gratis.
Før krigen var det racerløb på allerhøjeste niveau, det drejede sig om i det lille fine firma i Bologna. Men efter krigen, da Maserati var flyttet til Modena, blev fokus vendt mod serieproduktion af Gran Turismo biler i luksusklassen. Ellers ville Maserati ikke have overlevet….
I dag er de ældre Maseratier yderst attraktive og kostbare klassikere. Og de nyere Maserati modeller leverer italiensk luksus, passion og bilkultur på allerhøjeste niveau. Derfor fortjener Maserati en flot særudstilling på Sommer’s Automobile Museum!
Vi viser en stribe smukke Maseratier – fra den klassiske racersportsvogn 450 S over 3500 GT-serien, Mistral, Quattroporte, Ghibli, Indy, Merak, SM, Khamsin, Biturbo, Shamal og 3200 GT – frem til den nyeste supersportsvogn Maserati MC 20.
Ugens Foto: La Dolce Vita
Ugens Fund: 3 x Sunbeam Alpine
En af de mere misbrugte vendinger når danskere sætter deres entusiastbiler til salg er “sjældent udbudt til salg” eller varianter af den vending. Den er særlig pudsig, når man bruger den i en uge, hvor der er tre af slagsen til salg, så vi benytter lige lejligheden til at at påpege, at vendingen i det hele taget er noget nær meningsløs og at man bare skal lade være med at bruge den. Samt til at se nærmere på forskellene mellem den billigste og den dyreste.
Sunbeam Alpine i sig selv er faktisk et rigtigt godt bud på Ugens Fund, da modellen er noget under radaren – en pæn måde at sige næsten glemt. Det er ellers en fin åben sportslig bil, meget lig den evigt populære MG B – men måske ligefrem den bedre bil? Det skal jeg lade være usagt. Og javist er den meget mere sjælden end en MGB, da der kun er bygget cirka 70.000 Sunbeam Alpine. I forskellige varianter, ganske vist – men alligevel: Når alt kommer til alt er den ikke rigtigt sjælden på dén måde – hvilket som altid indebærer både fordele og ulemper.
Det var ikke overraskende den billigste af de tre, som læseren Ole Wichmann sendte ind som Ugens Fund. Det er en 1967-model i hvid, der med en pris på 58.000 kroner også virker rigtigt billig. Det er bilen herunder og sælgers elendige annoncetekst siger følgende:
fint vinter projekt som er kørende klar til syn nyrenoveret motor skal ha ny kalesje samt mangler dørbeklædning og lidt lister mm
Jeg håber ikke der mangler lige så meget til bilen, som der mangler tegnsætning i hans beskrivelse! Billederne viser skader på bilen også, så der er altså lidt at se til, og når sælger selv bruger ordet projekt, så kan man som regel være forvisset om, at der skal knofedt til. Hvilket også er fair nok til den pris, for man får jo ikke en perfekt bil fra 1967 for 58.000 kroner. Find annoncen hér.
Men får man så perfektion for 98.000 kroner, næsten den dobbelte pris? Sjovt nok er der nemlig en 1967 til salg til 98.000 kroner også, og så kan man jo godt tillade sig at skrue forventningerne op. Annonceteksten er igen uden tegnsætning, men det er ikke samme sælger, da ham her bruer versaler – måske for at understrege bilens bedre kvalitet? Teksten lyder:
SUNBEAM ALPINE S5. SJÆLLENDT UDBUDT BIL ,EFTER 8 ÅR EJERSKAB SÆLGES DENNE YDERST SJÆLDNE BIL SKAL SYNES IGEN 2027 KØRER OG STARTER RIGTIGT GODT LØBENDE VEDLIGEHOLT. 1725 CM3 MED 4 GEAR UDEN OVERDREVE, INGEN BYTTE 21293994 VED INTERRESSE RINGER MAN
Billederne (dem herover) viser en klart flottere bil, herunder med nummerplader på. Og Ugens Diskussion kunne jo så gå på, om det er muligt at få den hvide Ugens Fund-kandidat i samme stand for 40.000 kroner? Og hvor lang tid det vil tage? Og så videre. Find annoncen på den dyreste her og gæt selv videre.
Hvis man er uafklaret om det spørgsmål, så findes der en tredie bil til salg (han undlader klogeligt vendingen “sjældent udbudt” men desværre også mange andre ting, der havde været rare at vide) til 70.000 kroner. Det er faktisk fra samme sælger (ham med versalerne), og jeg kan se at annoncen er meget nyere end den for den dyrere Alpine, men han har ikke lært noget med hverken tekst eller billeder, da der kun er eet af sidstnævnte, der kun har fået cirka 85% af bilen med – det er det herunder:
Og teksten lyder således:
VOLVO 544/AMAZON KØBES BYTTES MED SUNBEAM ALPINE S2 KLAR TIL SYN SMIDER GERNE PENGE OVEN I HVIS DEN RIGTIGE BIL ER DER FLERE BILLEDER HAVES VED INTERRESSE 21293994
70.000 kroner er tættere på den billige end den dyre, men som man kan læse i versalteksten står der stort set intet, der kan forklare prisforskellen. Og der er eet billede. Det er stærkt problematisk – for sælger. “Flere billeder haves ved interesse”?!?! Mon ikke de er der allerede, og det ville have gjort ViaRETRO-redaktørens liv nemmere, hvis han bare havde lagt nogle flere op. Det er bedre at spare på tegnsætningen end på billederne, sælgermand! Find annoncen her.
Alt det ændrer intet ved, at en Sunbeam Alpine i udgangspunktet var en fin bil som ny, og også er en fin klassiker i dag. Men hvilken af de tre er det bedste Ugens Fund? Jeg tænker vi prøver at vende dette segment i Weekend Matinéen om, og lader jer tage stilling til det. Skriv af karsken bælg i kommentarfeltet herunder!
Tak for tip til Ole Wichmann.
Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.
Ugens cykel
ViaRETROs Weekend Matiné redaktion: Claus Ebberfeld og Michael S Lund.
God weekend
Jeg har haft en orange Chopper i 70erne. Dog uden forlygter!
Vedr. ugens fund.
Den hvide Alpine til 58k: Det sidste billede i annoncen viser en helt anden bil.
Den røde Alpine til 98k: Bilen står på fire radialdæk, mens reservehjulet er et diagonaldæk.
Mange elendige annoncer har vi set, men man tager sig atter til hovedet, når man ser dagens 3 eksempler!
Det er fair nok, hvis man ikke er skarp til det skriftlige (selv om man jo kunne spørge om hjælp), men infomationsniveauet om bilerne er nærmest lig nul. Ja, faktisk grænsende til forvirrende.
Billederne…..dear God!
Angående det sidste foto i dagens aftapning af ViaRetro: Ja, Claus, det må være noget af det hotteste fra 70’erne! En virkelig laber sag, som man nok kunne ønske sig!
Og den lille knallert ser såmænd også sjov ud…
Er de to røde Alpine ikke samme bil? Jeg mener, hvad er chancen for at der er to ens til salg samme sted?
@jewer de har ikke ens fælge…..
Citroën Camargue den burde de have sat i produktion, den er fed mand! Og den løber nok de 130 man nu engang må køre på motorvejen, endnu da. Og i byerne må man jo snart kun skubbe sin bil rundt, så betyder motor størrelse ikke så meget ;-)
Læg mærke til den Chopper har et 3 toners horn, det var (og er) meget sjælledt, virkelig eksklusivt….
@Jewer
De to røde Alpine har forskellige sideblinklys, og den dyre er en serie V fra 1967, mens den billige er en serie II fra 1962.
@Krister @Kondrup – ja OK – så detaljeorienteret var jeg ikke lige:>)
Det er lidt ironisk. Annonce nr. 3 er slået op på volvo Amazon klub, her er en som svarer han har en Amazon og kan sende billeder senere. Dertil svarer sælger Jeg ser frem til billeder og historik.
Jeg har aldrig mødt en Citroënist, som ikke synes, at Camargue er superlækker. Miura, Stratos og Camargue er det bedste fra Gandini – med Khamsin på fjerdepladsen.
@sbla, det er jo til at klaske sig på lårene over!
@bs, det er en virkelig stram definitiv Gandini-liste du præsenterer der :-)
@kondrup, tre-tonet horn – fnis :-)
Når man ser på, hvad der i dag kommer ud af biler under Citroën-navnet, er det fulstændig vanvittigt at tænke på, at der aldrig blev noget ud af Camargue …
Bertone og Gandini gav ikke op dengang, kileformen og den meget krumme forrude, prøvede de med igen i 1973 med NSU Trapeze for egen regning og risiko, som jeg var inde på i “Torino-Neckarsulm-aksen i https://viaretro.dk/2022/09/weekend-matine-nr-421/
Her havde de tillige forsøgt sig med nogle runde detaljer – bilen havde jo Wankel-motor … Men det lykkedes heller ikke, så det blev kun til Lancia Stratos.
Den Raleigh Chopper med gearskifte på stellet og tretonet horn (hvordan Kondrup så har opdaget det?) kunne godt stå i min garage. Den ville nok bare stå i vejen, men den er cool…
Og Bertone listen fra de produktive år kan bare fortsætte, Lamborghini Urraco og Dino 308GT4…
Synd GS-motoren ikke blev brugt til nogle flere sporty biler. Den er helt fantastisk (når den har rimelig friske pakninger i stødstangsrørene, samme princip som på BMW R-motorcykler faktisk.) Min 1129’er kørte 160 med brunt 5-dørs karosseri på.
Mener du ikke oliereturkanaler @jakob356 ? GS-motoren er jo en OHC.
Så blev jeg lidt klogere på GS-motoren. Jeg troede også at ventilerne var stødstangsaktiverede ligesom 2CV.
Det er i øvrigt en overraskende frisk motor at køre med. Jeg har trillet et par ture i en 1015cc-motoriseret 2CV på Ami Super base. Man kunne også kalde den en Ami Super med 2CV-karrosse.
Uanset hvad kørte den sjovt, det var god spas at ligge tæt bag en BMW 320 (uden i) på motorvejen og se hans vantro blik i spejlet når man bare hang på op til over 150 km/t.
GSA med den store 1299cc motor prøvede jeg også. Den virkede til at have noget mere overskud end den BX14E jeg købte nogle år senere…
@mslund Jo, det er nogle år siden jeg ejede GS’en, og det er BMW’en jeg sidst biksede med pakninger omkring rørene på. Så er det jo derfor den er så sporty, næsten helt hen ad en gammel 4-cylindret Carrera ;-)
Godt rettet.