Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter
    Leo Jensen
    154 Indlæg

Hej

XJ-S’en kunne godt trænge til frisk gummi, men gamle størrelser og høj hastighedskode virker ikke nemt at finde.
    Jeg skal bruge 215/70R15 eller 205/70R15 med hasighedskode V eller mere.
    Jeg vil ikke have vinterdæk, og jeg skal heller ikke have de mere moderne størrelser som f.eks. 235/60R15

Hvor finder I andre dæk til jeres 70’er-biler ?

Thunderbird
    16 Indlæg

Dækimporten Horsens/Martin Boye
    Han kan stort set levere alle størrelser.

Nikolaj_S
    26 Indlæg

Også i England har vi Longstonetyres.co.uk

Ex eneforhandler af Pirellis classic linie.samt stort udvalg af andre.

Kompetent service og hurtig levering.

Nikolaj_S
    26 Indlæg

https://www.longstonetyres.co.uk/classic-car-tyres/jaguar/xjs.html#page=1

Link til modeloversigt for hvilke dæk de anbefaler til din XJS.

jakob356
    170 Indlæg

Hvis det ikke behøver at være fornem mærkevare, laver Nankang nogle i “gammeldags” størrelser, der også ser rimeligt klassiske ud, med ikke alt for technoagtigt mønster. Det er vist noget med at det er kopier af nogle udgåede modeller af de fine mærker.
    Jeg fandt nogle i en sær gammeldags størrelse til at sætte på Figaro’en, og de har med mange vilde testkørsler på nordsjællands små kurvede veje ikke svigtet mig. Om de egner sig til høj hastighed ligeud i en stor bil ved jeg dog intet om.

Leo Jensen
    154 Indlæg

Tak allesammen. Det gav da et par nye steder at søge. Det haster ikke, men det skal da være før sommerferien.

jewer
    894 Indlæg

En ej nævnt mulighed er Münchner Oldtimer Reifen. Den ene gang – for en hel del år siden – jeg skulle bruge et par dæk i en ukurant størrelse, var de noget billigere end Longstone Tyres – og dækkene lå i min indkørsel dagen efter jeg havde bestilt dem. http://www.oldtimer-reifen.com/

Leo Jensen
    154 Indlæg

Av. 100£ mere for 215/70R15 end for 205/70R15 i Pirelli CN12 hos Longstone. Pr stk selvfølgelig. Det kunne motivere for at vælge originslstørrelsen…

Njal
    313 Indlæg

Hej Leo

Du kan kigge her under person og varebiler der er alle dæktyper i gængse mærker i Danmark. Men det er lidt nørderi for du skal selv kende til dækkoderne med mønster og så videre. God læselyst inden sommer!

https://www.ovethi.dk/daek-faelge/person-og-varevogne/

Njal
    313 Indlæg

Hej igen.
    Jeg kom lige til at tænke på at du skriver du søger 215/70R15 eller 205/70R15
    Tallet efter / er højden af dækkets profil i procent af bredden og derfor skal du være opmærksom på det, når du vælger dine dæk.
    Så din rulleradius vil være forskellig om du sætter 215/70R15 på eller 205/70R15
    Ret mig gerne hvis jeg skulle tage fejl, men jeg mener det er sådan højden af profilen kontra bredden og dermed rulleradius og speedometer fejlvisning undgås.

westmus
    122 Indlæg

Et gængs online sted som daekonline.dk lagerfører et pænt udvalg af overnævnte størrelser og hastighedskode. Men det koster at fyre med mahogni kan jeg så også se.

Leo Jensen
    154 Indlæg

@njal: Det var nogle gode links hos Ovethi, men dæk til gamle biler var ikke det der var mest af. Faktisk fandt jeg ingen 215/70R15 med brugbar hastighedskode…
    Mht dækstørrelsen: Bilen er født med 205/70R15. Modellen fik senere i livet 215/70R15, og min har en senere drivlinie fra en 89 XJ12. Jeg synes så også, at de store 215/70R15 klæder bilen.
    Min speedometernål danser noget rundt, så jeg har aldrig fået målt, om den viser nogenlunde rigtigt. Jeg ved at 3000 o/m = 130 km/t, og så tager jeg den derfra med lidt hovedregning…

@westmus
    : Dækstørrelsen deles med en del Ferrari 330 og 365, Maserati Bora (eller var det Indy?) og Citroen SM. Det medfører nok at prisniveauet ikke er discountpræget. Dem der partout vil have billige dæk køber nok bare med for lav hastighedskode eller vinterdæk.

Jeg har fået tip om at Avon CR6 ZZ skulle være spitzenklasse, men jeg bliver lidt bekymret for levetid og opførsel i regn, når jeg læser beskrivelsen (og kigger på det minimale mønster):
    The CR6ZZ is a range of road legal radial competition tyres suitable for classic performance cars. They are an all-weather tyre designed to be used for competition driving in disciplines such as classic road rallying, trackdays and circuit racing

westmus
    122 Indlæg

Der er tydeligvis begrænset efterspørgels efter størrelsen med den høje hastighedskode, hvilket selvfølgelig har indflydelse på udvalget og priserne. Et sæt Avon ZZ “gaderacer” dæk lyder lidt som et overrraskende valg til at cruise i en XJS?

Uden af have lavet den store søgning ligner det vist umiddelbart fornuftige priser de har her:

205/70/15-V

Leo Jensen
    154 Indlæg

@westmus – Tak, det er vist de bedste priser jeg har set.
    Jeg ved ikke rigtig hvem der køber Avons dæk, for de biler der bruger størrelsen er da alle GT-biler og ikke sportsvogne…

Anders Teglman
    7 Indlæg

@Leo Jensen, Jeg købte 4x Pirelli CN36 til min GT hos http://classictires.dk/da/ (i Brønshøj). Om de har det du søger eller kan skaffe det er naturligvis et åbent spørgsmål, men for mit eget vedkommende fik jeg en fin betjening og en god pris.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.