-
ForfatterIndlæg
-
30. december 2014 kl. 22:20 #89310Ole JAGmann814 Indlæg
Hej Anders
Tak for interessen.
Vedr. fælge er jeg ikke så vild med Minilite eller centrelock Minator, da jeg synes der er alt for mange sporty Amager der har dem.
Derfor foretrækker jeg Ro-style.
Allerhelst ville jeg have nogle brede MG stålfælge, jeg synes de giver et råt look.Attachments:
30. december 2014 kl. 23:07 #89317Ole JAGmann814 Indlæg2. afdeling af MG Sport der skulle have været afholdt i Hjørring sidst i juni blev desværre aflyst p.g.a. for få tilmeldte.
Selv MG klubben har åbenbart svært ved at lokke folk ud at køre i deres biler (jeg kender det fra Jaguar klubben).
Der er langt til Hjørring og det var tæt på sommerferien, men ærgerligt alligevel.
Der blev i stedet tid til lidt reparationer.
Jeg havde under et besøg på liften lagt mærke til at den venstre forreste nederste fjederskål næsten var rustet igennem. Jeg havde i første omgang svejset den nødtørftigt, for at undgå at fjederen pludselig kunne gå igennem.
Jeg fik bestilt en ny fjederskål hos Moss i England og malede den grundigt inden den blev monteret, så den ikke ruster igen.
Proceduren for udskiftning af fjederskålen var forbavsende enkel. Fjederskålen er monteret i bærearmen med fire bolte. Der skal ikke bruges fjederklemmer, i stedet skal fjederen fikseres v.h.a. feks. en donkraft mens boltene skrues ud, hvorefter fjederskålen sænkes med donkraften og fjederen aflastes.
Den nye fjederskål presses herefter op mod fjederen indtil boltene kan skrues i, og operationen er afsluttet.
Da bilen var på liften opdagede jeg at slavecylinderen til koblingen var meget våd. Jeg bestilte derfor en ny på eBay og monterede den straks da den kom med posten.
Jeg har prøvet tit nok at miste gearskiftet p.g.a. en utæt slavecylinder, så lidt præventiv udskiftning kan ikke skade.Attachments:
31. december 2014 kl. 00:06 #89328Ole JAGmann814 IndlægDa 2. afdeling af MG Sport blev aflyst, var ærgrelsen næsten ikke til at bære. Nu havde jeg direkte købt min MG for at deltage i MG Sport og så aflyser de.
Jeg så mig derfor omkring efter alternativer.
Jeg har altid haft en drøm om at køre med i Munkebjerg Hillclimb, så jeg fik taget mig sammen og meldte mig til.
Lørdag 9. august var der Munkebjerg Sprint og teknisk kontrol og godkendelse af bilerne til søndagens hillclimb. Lørdag kørte jeg til Vejle i øsende regnvejr for at få bilen godkendt og monteret nummer og de nødvendige sponsor klistermærker. Jeg gennemkørte også søndagens rute 3 gange, da jeg aldrig havde prøvet ruten før. Ruten var stejl og snoet og noget glat i regnen. Jeg sov derfor lidt uroligt, da jeg var spændt på morgendagens ræs.
Søndag stod jeg tidligt op og kørte mod Vejle. Vejret var meget bedre, faktisk skinnede solen hele dagen.
Det blev en fantastisk oplevelse. I pitområdet var alle knap 100 deltagende biler parkeret. Der var alt fra seriøse racer og rally biler til standard gadebiler som min MGB GT.
Som nybegynder med en patineret MGB med maks 95 hk, nærede jeg ingen illusioner, jeg ville helt sikkert komme til at ligge i den helt tunge ende, måske endda allersidst. Det vigtigste var dog kampen mod mig selv, at forbedre mig i hvert heat.
Om formiddagen fik vi hver to test heats og om eftermiddagen skulle vi så alle køre 3 heats hvor alle 3 tider tæller og lægges sammen til en samlet tid.
I første test heat var jeg forsigtig og med tiden 1:33 langsomst af alle. Al begyndelse er svær.
I andet test heat forbedrede jeg mig 5 sekunder, meget tilfredsstillende.
MGBens gearing passede dog ikke perfekt til bakken, op mod mål er jeg nødt til at skifte op fra 2. gear for ikke at overdreje motoren, men 3. gear er for højt og kan næsten ikke trække bilen op ad bakken.
Der var meget kammarateri i pitten og jeg traf flere ViaRETRO fæller bla. Per Einarsson, Jacob Leerhøj og Peter Plys Karlsen.
Om eftermiddagen var det alvor og i heat 1 forbedrede jeg mig næsten 3 sekunder i forhold til sidste test heat men var stadig langsomst af alle. Der var derfor pres på i 2. heat men jeg fik en dårlig start og mistede næsten 1 sekund i forhold til første heat. I 3. heat gik det imidlertid som det skulle og jeg kørte min allerbedste tid 1:24:669 som var god nok til at jeg undgik at blive sidst.
En helt fantastisk dag med megen adrenalin, testosteron og mandesved.
Hele vejen hjem tænkte jeg over hvor jeg kunne forbedre mig, og jeg er helt sikkert med igen i 2015. Jeg kan næsten ikke vente.Attachments:
31. december 2014 kl. 00:18 #89334Ole JAGmann814 IndlægTil CHGP havde vi på ViaRETRO standen diskutteret effekten af montering af ViaRETRO klistermærke på racerbiler.
Jeg meldte mig derfor som forsøgskanin til et videnskabeligt forsøg.
1. heat belv derfor kørt uden ViaRETRO klistermærke, hvorefter mærket blev monteret i bagruden.
Resultatet blev en forbedring på 1,4 sekunder som beskrevet i Lørdagsmatinée nr 86.Attachments:
31. december 2014 kl. 00:26 #89343Ole JAGmann814 IndlægEfter Munkebjerg Hillclimbs sidste heat, blev jeg kontaktet af en journalist fra MG klubben, så det blev til en lille historie i MG bladet.
Dejligt, da vi i MG Sport kan bruge al mulig omtale for at få deltager antallet op.Attachments:
31. december 2014 kl. 10:54 #89391Anders Bilidt648 IndlægIhhhh…. mere, mere, mere…!! :-) Bliv endelig ved Ole.
Jeg er helt enig med dig ift de almindelig Minilites. Nu kan jeg forsaavidt rigtig godt lide designet paa Minilites, men de er blevet lidt for meget “the obvious choice”. Med Centerlock synes jeg dog at de faar noget mere ‘kant’, og bliver pivfraekke. Men dine RoStyles er altsaa ogsaa rigtig fede til din MGB GT. I like. Kan nu ogsaa godt forstaa din fascination af de brede MG staalfaelge.
31. december 2014 kl. 15:45 #89404Ole JAGmann814 IndlægEfter Munkebjerg Hillclimb var der en måned til næste MG Sport der skulle afholdes på Kolding Køretekniske anlæg 14. september.
Der var derfor tid til at kigge MG’ens karosseri. Allerede da jeg købte den, vidste jeg at panelerne var lidt uldne i den nederste samling. Panelerne sidder foran under forskærmen der heldigvis er boltet på og bagved under bagskærmen der er svejset på, hvorfor det nederste stykke af bagskærmen skal skæres af for at skifte panel.
Da højre forskærm også så lidt ulden ud i det nederste hjørne, syntes jeg det var en god idé at starte med at skrue skærmen af og reparere den.
For at få forskærmen af, skal kofangeren af først. Da jeg fik den afmonteret, besluttede jeg på stedet at den skulle ikke på igen, en MGB ser mere sporty ud uden kofanger og fabriks racerne havde heller ikke kofanger på.
Den er også ret tung, så jeg sparer også vægt (add lightness).
Det var et større arbejde at skrue skærmen af end jeg havde regnet med. Den sad med rigtig mange bolte, og specielt boltene under instrumentpanelet var svære at komme til. Det var nødvendigt at afmontere viskermotoren for at komme til.
Da jeg fik skærmen af, kunne jeg se at den var gennemtæret i det nederste hjørne.
Jeg skar derfor det rustne stykke ud og fabrikerede et nyt stykke i 0,8 mm karosseriplade.
Bagefter monterede jeg skærmen igen, men med knap så mange skruer, da den skal af igen når sæsonen er ovre og jeg skal skifte panelet.
Det forreste panel hvor kofangeren havde siddet malede jeg ved samme lejlighed orange (Blutorange), for at give et endnu mere sporty look.Attachments:
31. december 2014 kl. 21:16 #89411Ole JAGmann814 Indlæg6. September var det tid til action igen, ViaRETRO havde inviteret nogle potientielle racerkørere til at komme til Ring Djursland og udstille deres potentielle racerbiler med efterfølgende grill og diskussion af hvordan vi får flere ud at køre race i gamle biler.
Under dagens udstilling og historisk ræs (HMS Sensommerløbet) mødte jeg bl.a. Michael Berg i hans flotte frøøje og Bent Lomholt i den lækre Lotus 6.
Jeg fik endda overtalt Bent til at komme til Kolding og køre med i MG Sport den kommende weekend.
Ved den efterfølgende grill hos Claus Ebberfeld deltog bl.a. Nikolaj og Mia Hansson der begge kører ræs i MG TC, Uffe Madsen formand for HMS og Niels Brøchner fra CRAA.
Vi diskuterede hvad der afholder os fra at køre baneræs og fik en god snak om risiko, udgifter, homologering, begynderklasser o.s.v.
Hyggelig aften, det blev sent inden jeg kørte mod Als.Attachments:
1. januar 2015 kl. 10:26 #89446Kai583 IndlægJeg sidder klar, til næste afsnit.
1. januar 2015 kl. 16:21 #89453Breinbjerg43 IndlægFedt fedt fedt! Skønt med den slags skriverier på Viaretro – meget gerne mere af samme skuffe.
Virker i øvrigt stærkt inspirerende – både i forhold til at skrive og køre noget ræs…. :-)1. januar 2015 kl. 16:57 #89454Ole JAGmann814 IndlægBreinbjerg det er netop en del af formålet, at inspirere… :-)
Søndag d. 14. september blev 3. afdeling af MG Sport 2014 kørt på køreteknisk anlæg i Kolding.
På vej fra Als til Kolding måtte vi igennem nogle kraftige regnbyger og da vi ankom var banen også lidt våd. Det var efter sigende første gang at der skulle køres MG Sport på våd bane, så det var en spændende udfordring for alle deltagere.
Vi skulle som sædvanlig køre tre forskellige discipliner, to manøvreprøver og en rundbane. Vi kører kun en bil ad gangen og får tre forsøg.
Banen føltes overraskende glat og der skulle virkelig køres med følelse for at undgå at lave for megen hjulspind og for store udskridninger, for det koster kostbare sekunder. De gamle hårde dæk gjorde nok ikke vejgrebet bedre. Men det var utroligt sjovt og lærerigt at køre rundt på grænsen til udskridning og alle havde en god dag, selv om de fleste nok hellere vil køre i tørvejr.
Ligesom til Munkebjerg Hillclimb lykkedes det mig at undgå at blive allersidst, og takket være klasseindelingen, hvor jeg i år kører i rookie klassen, lå jeg faktisk på en femteplads i klubmesterskabet.
Dagens vinder i rookie klassen blev i øvrigt manden med dagens bredeste smil, Bent Lomholt i Lotus 6. Godt at se den fine Lotus i rå aluminium blive brugt også i regnvejr.
Mesterskabet skulle afgøres endeligt ved konkurrence i gokarts i Kolding Gokartcenter lørdag d. 11. oktober og jeg glædede mig allerede som et lille barn.Attachments:
1. januar 2015 kl. 17:06 #89459Ole JAGmann814 IndlægJeg skrev et referat i MG bladet, igen for at få reklameret mest muligt for MG Sport.
Attachments:
1. januar 2015 kl. 17:45 #89461Ole JAGmann814 Indlæg16. September skulle MGBen i aktion igen.
Lars Rolner havde inviteret til Track Day på Padborg Park, og jeg benyttede lejligheden til at prøve MGen af på en rigtig racerbane som jeg kender godt i forvejen.
I modsætning til søndagens våde MG Sport, var det solskin på Padborg Park.
Jeg forsøgte at få optimal track tid med MGBen og kunne køre 5-6 omgange for fuld skrue før bremserne, der er helt standard, begyndte at lugte meget varme. Den manglede naturligvis motorkraft ned ad langsiderne så vi holdt os godt inde i siden, så de hurtige Porscher kunne komme forbi. Men i svingene var den rigtig sjov og de gamle dæk gav overraskende godt vejgreb og bilen fik ros fra mine passagerer. Jeg pressede bilen maksimalt og den kørte fejlfrit og motoren blev kun lidt varmere end ved normal kørsel. I svingene bildte jeg endda mig selv ind, at jeg kunne hale ind på bror Søren i E-typen.
Jeg var ude på banen 5 gange, så i alt fik jeg vel kørt 25 – 30 omgange uden problemer.
Bremserne har dog været så varme, at bremsepedalen efterfølgende har skullet pumpes én gang for at blive hård. Jeg skal have bremserne luftet godt ud.Det var rigtigt sjovt at få bilen prøvet af på en rigtig racerbane, hvor man kan opnå meget højere hastigheder end til MG Sport og Hillclimb. Hvis jeg skulle køre banerace skulle jeg helt sikkert have tunet motoren og opgraderet bremserne, men til MG Sport rækker standard bremser rigeligt. M.h.t. motoren må vi se….
Attachments:
3. januar 2015 kl. 10:36 #89638Anders Bilidt648 IndlægJeg er egentlig sjaeldent til kofangerloese klassikere, men Ole jeg maa tilstaa at det nye look ser pivfraekt ud til din MGB. Dog synes jeg at den nu skriger efter et saet Sebring plexiglas covers til forlygterne, og maaske endda et par lavtmonteret Lucas projektoerer med sorte Lucas vinylcovers.
Held og lykke med alle vinterprojekterne… ;-)
3. januar 2015 kl. 12:22 #89643Claus Ebberfeld604 IndlægOle, det er SÅ rart at høre din perspektivering af, hvor meget sådan en næsten original MGB GT egentlig kan klare. Jeg holder især meget af den med, at “Det var rigtigt sjovt at få bilen prøvet af på en rigtig racerbane”, og tvivler ikke på, at du har givet den maksimalt gas. Når du så først BAGEFTER begynder at tænke over modifikation og tuning af motor og bremser og undervogn, så har du (måske uforvarende) fulgt et andet af mine utallige velmente råd: Prøv lige at køre bane først, inden indkøb af diverse dyrt isenkram, som måske slet ikke er nødvendigt.
5-6 omgange på Padborg Park på standardbremser er flot. Jeg går ud fra, at din bremsevæske var helt frisk? Ellers kan jeg i hvert fald anbefale at starte med det, for det betyder noget for kogepunktet.
Men hvis du derudover primært vil bruge bilen til hillclimb, hvor man ikke bremser mere end tre-fire gange, så er der jo vitterligt ingen grund til at opgradere bremserne – medmindre man absolut VIL af med pengene.
Så endnu engang: Superspændende læsning, og som jeg skrev i dagens Lørdags Matiné: Et eksempel til efterfølgelse.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.