Forum Introducér dig selv og din bil Semianilin – læder til varmekasserne; – osv. Vinteråret 2016/17
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 41 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #143235
    Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

    Det understreger jo meget godt hvad det vil sige at totalrenovere en kabine, Njal. Der er godt nok mange elementer derinde!

    #143240
    Njal
    313 Indlæg

    Sådan lidt i løse tal – 300 dele, uden medregning af alle skruer, bolte, skiver, møtrikker og findele i instrumenter, kontakter samt ratstammen og alle læderdelene, tråde, skumdelene og bomuldsdelene osv. Brugt omkring 300 meter tynd polyester tråd og et ukendt antal meter af den tykke.
    Jeg har skrevet de hoveddele ned jeg har haft med at gøre i forbindelse med renovering af kabinen hvor jeg er nået.
    Ja, der er en del at holde styr på, og hvis jeg havde skilt det hele ad fra starten var jeg måske gået kold og opgivet projektet.
    Hoveddelene i kabinen:
    2 sæder.
    Bagbeklædning.
    Dørbeklædning.
    Solskærme.
    Instrumentbord.
    De tre instrumenter.
    Varme/kold luft vælgeren.
    Varmekanaler.
    Gearstang.
    Håndbremse.
    Teaktræ.
    Sidebeklædning af B-stolpen.
    Beklædning af tagbøjlen.
    Beklædning af A-stolpen.
    Beklædning imellem A-stolperne i toppen af forruden.

    ? selvom mit humør ikke altid afspejler det humørikon.

    #143754
    Njal
    313 Indlæg

    I 2010 da jeg købte V-P 914éren havde jeg faktisk endnu ikke købt et digitalkamera og tog gammeldags foto med et kamera min søster havde købt dengang hun studerede på KBH designerskole i 1995. Jeg er bestemt ikke en kamera-guy og de billeder der lykkes er mere held end forstand!
    Ja, jeg er bagefter og sådan har det altid været. Når jeg endelig har været først til mølle så har andre ikke kunne forstå hvad jeg talte og mente. Sådan er det bare..
    De her resterende foto af arbejdet i at ombetrække interiøret med nyt skum og læder er de absolutte af dem jeg har fået taget i starten under processen på 914eren i vinterhalvåret 2010/11.

    #143818
    Njal
    313 Indlæg

    Her er et foto af kabinen og interiørets stand inden jeg begyndte ombetrækningen med læder osv.

    #143954
    Njal
    313 Indlæg

    Den gamle plastik bakke til rejsesager og puden fungerende som armlæn imellem sæderne, og så den nye i teaktræ konstrueret med en rustfri stålbund. Oliebehandlet mange gange.
    Beklager billedkvaliteten.

    #144374
    Njal
    313 Indlæg

    Jeg fandt ved oprydning i mine album nogle flere foto af tilblivelsen fra vinyl til semianilin læder.
    Nakkestøtte og rygstykke samt bagside og sidelæderet af sædet.

    #147185
    Njal
    313 Indlæg

    Jeg var på Carl Ras værktøjsmesse og fandt en god trykluftspistol med stort manometer og stor visning af tal!
    Samt en god blød lufttryksslange med gode koblinger på og langsomt udluftning af luften i slangen ved afkobling!
    Og så faldt jeg over en foldekniv til Stanley knivblade..

    #151585
    Njal
    313 Indlæg

    Læderrem dog ikke i semianilin, men en blød voks behandlet hud i 4mm som er brugt sammen med hud i 1,5mm tykkelse.
    Uret et Tissot Visodate Seastar PR 516 fra 1969 med automatik.
    Spændet er lavet af rustfri stål m. messing split og dorn, som er låst på siderne via nitning.

    #151591
    Njal
    313 Indlæg

    Tegningen af remmen, med spænde og ur.

    #153969
    Njal
    313 Indlæg

    Hej igen.
    I den her tid og efter at have lavet rustarbejde i en Opel Ascona fra 1986 for en kammerat kunne jeg igen komme lidt videre på hobbyværkstedet hjemme. Jeg har købt et Revue Thommen ur som er et pænt ur og det skal jeg så have lavet en special læderrem til. Til den lejlighed manglede jeg en hulpipe der har facon som en blomst, og derfor måtte jeg lige lave en selv.
    Først sloges jeg lidt med at udregne cirklerne og huldimensionen af de i alt 6 huller som der skulle til og samtidig skulle de kunne bores ud uden at jeg borede siderne af hullerne gik i stykker sådan at boret smuttede og jeg ikke kunne bruge det til noget.
    Det var som sagt ret små mål og den færdige opmærkning på messingplade skulle nu bores og saves ud og så files til rundt så den ville passe på enden at det stål som hulpipen tilsidst skulle blive til. De to stykker – messingformen til at bore efter i stålakslen valgte jeg at prøvelime sammen med naturens egen lim, – nemlig harpiks.
    Stålaksel og messingform med huller blev varmet op med en lighter og sat sammen. Derefter filede jeg det overskydende harpiks af og borearbejdet med at mærke hullerne op og bore ned i stålakslen kunne begynde.
    Jeg var forsigtig for jeg vidste ikke om harpiksen ville holde da jeg ikke har prøvet muligheden af før, men den holdt. Grunden til at jeg ville prøve harpiks var at den jo ville hærde så snart at stålet blev koldt og så at det ville være nemt at skille ad og rengøre bagefter, end hvis jeg brugte kontakt eller anden stærk lim.

    Efter at have skilt de to dele ad, og boret de seks huller op skulle kernen i stålakslen bores ud, derefter skulle jeg til at file hulpipen til indvendig i den endelige facon jeg ønskede den i, og slutlig skulle de udvendige kanter af blomsten slibes skarp og prøves af.

    Her er en fotorække fra start til slutresultat.

    #153974
    Njal
    313 Indlæg

    Forsat..
    Dernæst i rækker af foto sammenføjning med harpiks. Boring igennem messingform ned i stålaksel.

    #153980
    Njal
    313 Indlæg

    Og så til slut…
    Rengøring af aksel med skarp kniv. File indvendig og udvendigt af hulpipen, og til sidst den blomst hulpipen laver og en gulsten i sølv nittet igennem hvide læder.blomst.

    #154159
    jewer
    894 Indlæg

    Jeg har s’gu aldrig været andet end kontor- og IT-mand. Det imponerer mig altså helt vildt, dét du laver. Tak for at du gider at vise det:>).

    #154914
    Njal
    313 Indlæg

    Tak Jewer!
    Man skal jo helst kunne det i dag. Jeg har mine gamle mapper i reolen og det fungere for mig, men kontormand bliver jeg ikke, og heller ikke It – mand. :-) Men ellers er vi nok meget ens for – det meste af tiden er arbejdet præet af at tingene tager tid og er kedsommelig, fra ende til anden. Men det er også en spændende og lærerigt som en belønningen når det lykkes.

    Formålet med den hulpipe jeg lavede var at kunne slå små blomster ud i læder, som så bruges til at dekorere med. Blandt andet til en ny læderrem til Revue Thommen uret jeg har købte. Jeg har også valgt at selv at lave spændet til remmen og det kommer der en fotorække om hvordan jeg har gjort og så den næsten færdigt Læderrem i en brun Angus hud med hvide læderblomster og kantmalede sider. Jeg har ikke taget foto af processen med arbejdet med remmen da det har været en lang og langsommelig proces særligt at bemale kanterne med kantmaling og slibning. Men timerne glemmer vi bare, det ville ikke kunne betales alligevel.

    Spændet er i stainless steel og jeg er ikke helt færdig endnu. Der mangler en split og dornen til at lukke læderremmen med, men det kommer senere. Hvor ur, rem og spændet bliver fotograferet til slut.

    #154920
    Njal
    313 Indlæg
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 41 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.