Forum Hvad sker der i garagerne og værkstederne? Tips , fiduser og godt grej til værkstedet
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)
  • Forfatter
    Oktan
    644 Indlæg

@westmus
    said:
    Jeg kunne da lige nævne som tillæg til det med at fjerne rust med citronsyre…

…Derefter behøver man ikke rende vildt rundt for at få noget beskyttende på delene hurtigst muligt. Min erfaring er nemlig at dele renset på denne måde kan ligge ubeskyttet overraskende længe i normalt indeklima, uden at der danner sig ny synlig rust……

Hej Westmus.

Jeg ved ikke hvordan det fungerer med citron-syre, men der er åbenbart noget om

at forfor-syren gør noget for at beskytte metallet efterfølgende.

Læste denne kommentar ude på det store inter-web:

“…Phosphoric acid actually converts the rust to iron phosphate which helps remove it, prevents further rust, and is a decent base for many primers and paints…”

Jeg ved ikke om det holder. Det må undersøges nærmere.

westmus
    122 Indlæg

På det “rust eater” man kan købe hos f.eks Thansen står der i brugsanvisningen  direkte noget med at man ikke må vaske det af, men at det bare skal tørres af med en klud, da det så efterlader en beskyttende hinde på metallet. Det står også her:  http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Metallurgi_og_korrosion/fosfatering

Er ikke sikker på Citronsyren gør det samme, men min oplevelse er at evt rust klatter der stadigt sidder på metallet efterfølgende virker som om de er fuldstændigt slået ihjel, der er ingen tegn på liv heller ikke flere dage efter. Modsat på ting der f.eks er sandblæst der kan tit allerede dagen efter ses nye mørke, hurtigt voksende, pletter i gamle rustar. Som et stykke ukrudt man bare har rykket toppen af

Oktan
    644 Indlæg

Tak Westmus for link’et !

Det var interessant at få bekræftet at det faktisk beskytter.

Så blev man det klogere.

Det er altid godt.

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Citronsyre, oxalsyre og fosforsyre fjerner rust.
    Fosforsyren giver også en fosfatering af metaloverfladen.

Oxyderinger på overfladen nedbrydes og der dannes en tynd hinde, som også er en fordel for efterfølgende overfladebehandling.
    Brug afløbsrens til at fjerne maling og afkalkningsmidel med fosforsyre til rustfjerning.
    Den dannede fosfatering er ikke i sig selv stærk nok til, at være overfladelaget og forskellen i stivhed mellem en tynd stålplade og det fosfaterede lag, vil give med tiden, give små revner i det beskyttende lag.
    Derfor bør der gives en yderligere overfladebehandling, f.eks. en lakering (to-komponent epoxy kan anbefales).

Har virket fantastisk i fem år på en Alfa-bund !

AllanMB170
    28 Indlæg

kalkfjerner.. Super, kørte straks ned i Kvickly og købte en liter, tog først et glas, smed mine gamle rustne Mercedes nøgler og hældte lidt af stadset i.. DET VIRKER :)

Tester lige nu i badekaret, fik slæbt min motorhjelm ind :)

Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

Orvja, godt tænkt, Allan: Jeg har for første gang fået et hjem med badekar, så nu kan jeg afruste meget større ting!

Wentzel
    1 Indlæg

Hvad siger fruen til afrustning i badekarret?? Har prøvet at vaske et komplet sæt måtter i badekarret – succes?? Både og – måtterne blev rene og flotte, fruen blev sur og skældte ud!!

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

@Wentzel said:

Hvad siger fruen til afrustning i badekarret?? Har prøvet at vaske et komplet sæt måtter i badekarret – succes?? Både og – måtterne blev rene og flotte, fruen blev sur og skældte ud!!

Nu det jo ikke fredag, men hun misforstod måske det hele, da du sagde at nu ville du vaske måtten??? :-D

Det gode ved afrustning i badekaret kan være, at det jo også udrydder diverse kalklejringer i badekaret !

AllanMB170
    28 Indlæg

@Wentzel said:

Bor sammen med knægten, vores fælles bil projekt, og så har vi to badeværelser.. ingen skæld ud :)

jewer
    894 Indlæg

@Wentzel said:

Formodentlig det samme som hun siger når man vasker fælge i opvaskemaskinen:>)

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

@jewer said:

@Wentzel said:

Formodentlig det samme som hun siger når man vasker fælge i opvaskemaskinen:>)

Jeg skal ha’ en større opvaskemaskine ;-p

jewer
    894 Indlæg

Når blot man fjerner bestikstativet først, så går det fint med én 15-tommer fælg ad gangen – er min erfaring:>)

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

@jewer said:

Når blot man fjerner bestikstativet først, så går det fint med én 15-tommer fælg ad gangen – er min erfaring:>)

Jeg skal da lige måle efter på mine 16″ og 17″ !

Havde jeg en Panda, kunne hele bilen nok være der… :-)

jewer
    894 Indlæg

…Har haft en Panda. Den kan ikke være der! :>)

mich-dyk
    39 Indlæg

Som en tommelfinger-regel, siger man. At holder man luftfugtigheden under 60% ruster metal ikke. I et rent syrefrit miljø.
    Jeg har haft sandblæste karosserier, stående i halve og hele år uden de er anløbet. Så jeg tror på teorien. Men lad være at røre ved dem med, med nyvaskede, rene hænder, da syren fra huden vil lave et anløbet fingeraftryk efter få dage.
    På forkromnings anstalter arb. de meget med div. syre for at rense produkterne der skal kromes. Der bliver syren neutraliseret med sæbevand = base. Det giver en let fedtet overflade, som er modstandsdygtig overfor let syre (berøring) og luftfugtighed. Ved ikke hvad sæbe det er, men vil tro sæbespånner, opløst i varmt vand kan gøre tricket.
    Vil spørge ind til det næste gang jeg er ved krommanden.

Mich.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.