• Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 504 Ugens bekræftelse: Ingen biltræthed har indfundet s […] Vis

    Det er meget præcist udtrykt, jeg ville godt have en 504 TI med automatgear, elruder, lædersæder og soltag årgang 1976 – 78 – Herrekøretøj!

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Weekend Matiné Nr. 504 Ugens bekræftelse: Ingen biltræthed har indfundet s […] Vis

    Peugeot 504 vækker mange dejlige minder, idet jeg har haft nogle stykker af slagsen. Jeg skiftede i 1973 fra en 404 til en 504 berline med soltag fra 1970, denne blev i 1976 udskiftet med 504 coupe med automatgear – den eneste af slagsen dengang :-). den havde fra ny tilhørt Ole Ritter og blev købt fra Peugeot-forhandler Kaj Nielsen i Silkeborg de…[Læs mere]

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Pininfarinas mindste hits “Greatest hits” fra Pininfarina ville blive en lang […] Vis

    Jeg har haft en Peugeot 504 Coupe, en Rolls-Royce Camargue og Austin 1800 og Morris 2200 – alle dejlige biler og – efter min mening – også smukke biler, men smag og behag er jo forskellig :-)

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Der var oprør i tyske taxikredse i går, da mærket meddelte, at deres nyeste mellemklassesedan ikke længere kan bestilles med den såkaldte taxipakke. I Europa er der næppe noget […] Vis

    Der manglede da et billede.

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Der var oprør i tyske taxikredse i går, da mærket meddelte, at deres nyeste mellemklassesedan ikke længere kan bestilles med den såkaldte taxipakke. I Europa er der næppe noget […] Vis

    Jeg må tilslutte mig Martin U hvad angår diesel! Jeg har de sidste 6 år kørt i en 124 TDT fra 1995 – en af de sidste – med næsten alt tænkeligt udstyr og den har aldrig kørt taxi, men været privatvogn i Tyskland inden privat import til Danmark. Det eneste der mangler er el-sæde i passagerside og det kraftige “landevejshorn” ellers er der alt ekst…[Læs mere]

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post 400 Matinéer? Man tror det næppe, men den er god nok.  Hvem havde lige regnet med det, da ViaRETRO kom til verden for snart ti år siden? Ikke redaktørerne, i hvert fald! Mest ford […] Vis

    En Mercedes-Benz E400 eller senere E420 er heller ikke at foragte :-)

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Til gengæld var der så meget andet at være angst for – såsom en sprængt toppakning. Årets ord i 2021 ville have være “rækkeviddeangst” – hvis altså ikke samtlige medier og polit […] Vis

    Da jeg var ansat hos Hans Lystrup A/S fik vi omkring 1980 10 stk. Oldsmobile Delta 88 Royale Brougham – ja det hed de sgu’ – på lager med henblik på salg som hyrevogne, de var rimeligt billige og meget veludstyrede i forhold til konkurrenterne, men motorerne var som beskrevet ikke de mest driftssikre, vi havde dog en af dem som da den kom til s…[Læs mere]

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Da fabriksoriginalitet nu engang er det ypperste der findes, så ser man engang imellem noget i stil med overskiften nævnt i annoncer for klassiske biler. Men giver det m […] Vis

    Min første klassiske bil var en Buick fra 1934, vist nok type 57, 4-dørs sedan medf 8-cylindret rækkemotor og ORIGINALLAK i mørkerød, lakken var godt nok poleret igennem flere steder bl.a. på motorhjelmen hvor der var sorte plamager uden den røde lak, men bortset fra montering af afviservinger og en kølerfigur der var støbt i gummi af hensyn t…[Læs mere]

  • Som svar til: Martin Lindø Westergaard wrote a new post Fiat 130 Coupé fylder 50 At 50 år ikke er nogen alder hører man tit som et forsøg på opmuntring til folk som er trist til mode over at nærme sig det halve århund […] Vis

    Det er rigtigt, at Son Borch-Christensen havde en FIAT 130 Coupe, den var senere sat til salg i forretningen på Mileparken i Herlev i midten af halvfjerdserne, en kammerat og jeg beundrede den tit når vi kom forbi og den stod bag hegnet og lignede ikke en FIAT – han kørte på det tidspunkt FIAT 126 og jeg selv Peugeot 504 coupe, der jo i udf…[Læs mere]

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Jeg kan lide mekanik og håndværk. En af mine venner antydede i ugens løb, at jeg var elbilshader. Det er jeg ikke: Jeg har kørt i flere, og det har ikke været ubehagelige ople […] Vis

    Endnu en fin Week-end matine med spændende artikler, men hvad angår elbiler, var der så ikke noget om at Porsche i tidernes morgen lavede en bil med en elmotor i hvert hjul?? Jeg mener, at det var et spørgsmål i Kvit eller Dobbelt i TV en gang – vist nok med Svend Draaby.
    Det med kølergitteret er rigtigt, jeg havde en kort overgang en BMW 633 -…[Læs mere]

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Kender I det med at være et par timer for sent på den? Ugens Fund er en tilbagevendende serie på ViaRETRO, hvor vi vælger Ugens bedste klassiske bil til salg. Redaktionen har en […] Vis

    Man bør også bemærke, at baglygterne er fra den billigere Zephyr model – men det er nok af hensyn til bagklappens åbning, på Zodiac’en gik de hele vejen over – mener jeg…

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Kender I det med at være et par timer for sent på den? Ugens Fund er en tilbagevendende serie på ViaRETRO, hvor vi vælger Ugens bedste klassiske bil til salg. Redaktionen har en […] Vis

    En Ford Zodiac var/er et herrekøretøj, jeg lånte en sådan i firmaet hvor jeg arbejdede , for at køre bryllupskørsel for en veninde i 1974 – den var også metalgrøn, men med 4-trins gearkasse og så var der vist gået nogle bøsninger for det var ligesom at røre i en spand vand når man skulle skifte gear, men den var fint udstyret og kørte godt -…[Læs mere]

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Den eneste klassikertype der kan slå en god gammeldags sportsvogn er selvfølgelig en stationcar. Og i dag kommer en herlig flok af dem på auktion. Sportsvogne elsker vi jo (n […] Vis

    Den fine Austin Cambridge med halefinner er heller ikke uden en vis tiltrækning – der kørte en i København for snart 25 år siden som jeg desværre ikke fik fat i og sidste gang jeg hørte om den stod den hos en platugle uden hjul på….

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Den eneste klassikertype der kan slå en god gammeldags sportsvogn er selvfølgelig en stationcar. Og i dag kommer en herlig flok af dem på auktion. Sportsvogne elsker vi jo (n […] Vis

    Den fine Rover eller den runde Austin er begge velkomne hos mig :-)

  • Som svar til: Claus Ebberfeld wrote a new post Den 1. juli var skæringsdatoen hvor jeg stillede min lille BMW og kørte hjem i min nye firmabil: Og hvilken een! I hvert fald for mig, der altid har drømt om en Mercedes S- […] Vis

    Herrekøretøj!!!

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Min kammerat spurgte hvad han skulle have med på vores bilferie. Jeg svarede “Badetøj, modetøj, værktøj”.  Vi skal nemlig på stranden. Og vi skal også i hippe storbyers centrum […] Vis

    Hans Lystrup havde ganske rigtigt Høvdingsgård, men brugte den vist mest som “sommerhus” og investering, idet han boede i forhuset til forretningen Pile 5-7 på Frederiksberg, hvor han og hustruen rådede over to etager og hvor stort det samlede areal af beboelsen var ved jeg ikke, men den var STOR, der var bl. a. en hel sal med malerier fra gul…[Læs mere]

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Min kammerat spurgte hvad han skulle have med på vores bilferie. Jeg svarede “Badetøj, modetøj, værktøj”.  Vi skal nemlig på stranden. Og vi skal også i hippe storbyers centrum […] Vis

    Nåh ja, der har da også været Vauxhall Cresta PC og Volvo 264 GLE – også herrekøretøjer :-)

  • Som svar til: ViaRETRO wrote a new post Min kammerat spurgte hvad han skulle have med på vores bilferie. Jeg svarede “Badetøj, modetøj, værktøj”.  Vi skal nemlig på stranden. Og vi skal også i hippe storbyers centrum […] Vis

    Jeg har haft Wolseley 300, Peugeot 604 og Mercedes-Benz , men jeg kaldte dem ikke “grossererbiler”, men herrekøretøjer :-)

    Som en kuriositet kan nævnes, at grundlæggeren af Hans Lystrup A/S – hvor jeg arbejdede i mange år – ikke kaldte sig direktør, men altid grosserer!

  • Wentzel commented on the post, Kom en tiger i tanken 4 år siden

    Som svar til: Søren Navntoft wrote a new post Tigeren blev i 1960’erne maskot for det internationale benzinfirma Esso og selvom det dødsensfarlige rovdyr nok repræsenterer kraft og styrke, men ikke meget nuttethed, så fik kam […] Vis

    Ib Erik – jeg går ud fra at det var Charles på Herlev Hovedgade, du tænker på? Jeg prøvede at komme i lære som mekaniker hos ham i 1968, men han ville ikke have lærlinge,”de skal altid på skole, når man skal bruge dem” var hans mening om lærlinge.
    Men ha n havde et godt autoværksted og man kunne altid få reservedele hos ham på alle ugens dage.…[Læs mere]

  • Wentzel commented on the post, Kom en tiger i tanken 4 år siden

    Som svar til: Søren Navntoft wrote a new post Tigeren blev i 1960’erne maskot for det internationale benzinfirma Esso og selvom det dødsensfarlige rovdyr nok repræsenterer kraft og styrke, men ikke meget nuttethed, så fik kam […] Vis

    Tony Tiger var vist ikke ESSO’s tiger, men mascot for cornflakes – mener jeg.
    Den lille ESSO-fyr med dråbehovedet var også meget udbredt og hvis man var MEGET heldig kunne man få en lille skumgummifigur af ham på tanken :-)
    Jeg havde en indtil for nogle år siden hvor den efterhånden var gået helt i opløsning.

  • Hent mere