Register

eight − 3 =

A password will be e-mailed to you.

Wedelslund Gods, køredagen og ugen der gik: Ratfornøjelser af højeste karat

Jeg kan dårligt mindes en bedre uge med klassiske biler i hele mit liv: Swingeren er glad! Og Wedelslund Gods var en pragtfuld inspiration – formentlig også for andre. 

Fra søndag til onsdag kørte jeg seks forskellige klassiske biler i det perfekte danske sommervejr. Så bliver det ærligt talt dårligt bedre for en swinger. Noget af det bedste var, at det ikke engang var mine egne allesammen, så jeg faktisk kunne lære noget nyt også. Det var ingen skoleterpning, bevares – ren nydelse, det var der også masser af: Til stranden i Mercedes SLC føjer nu engang en ekstra dimension til havbadet, på bytur i Alpine lader virkelig en nyde de danske landeveje fra deres bedste side. Og ja, jeg kørte en meget, meget lang omvej i den franske sportsvogn: Hold nu op, vi glæder os til Le Mans Classic.

I Alpine til havnen.

I SLC til stranden.

Min landevejstur i en Porsche 911 RSR-replika understregede derfor hvorfor jeg bedre kan lide klassisk motorsport end moderne: Der kunne komme nummerplader på racerne dengang – fordi de VAR rigtige biler. Mere om den bil en anden gang, for den var for vild. Modgiften? En totalt original Alfa Romeo 1750 GTV, der understreger at 122 hk faktisk er alt rigeligt. En tredie tolvcylindret prøvetur kom dog med en vægtigt modargument for, at overflod faktisk også har noget at byde på. Mere om den senere også. 

Det er et stort træf, Wedelslund: Estimatet lød på cirka 2.000 biler.

Så lad os fokusere på hovedbegivenheden: Motorhistorisk Køredag, hvor min kone og jeg valgte at tage til Wedelslund Gods vest for Aarhus. Jeg har skrevet om det træf mange gange før, og det er vokset tilsvarende. I år var der med sikkerhed over 1500 biler og med noget usikkerhed nok omkring 2.000. Samt nok det dobbelt antal mennesker: Sådan et træf er en kæmpe social begivenhed, og jeg var selvfølgelig ikke den eneste, der havde taget min bedre halvdel med. 

Og der er nærmest alt. Side om side i de skønne omgivelser kan vi bilentusiaster virkelig få stillet lysten.

I det lys var det meget, meget ærgerligt, at arrangørerne kun havde dimensioneret madmulighederne til noget der lignede en femtedel af det antal gæster. Køen var ved middagstid derfor så lang, at den i sig selv var en turistattraktion. Dét var en gigantisk bommert, og jeg hørte så megen brok over dette, at jeg kan regne ud, at jeg næppe var den eneste, der kørte tidligere end beregnet – nemlig da jeg blev for sulten til at kunne nyde bilerne. Værsgo’ at fikse det til næste år. 

Omgivelserne har også alt: Smuk hovedbygning, smukke stalde og lader og en hyggelig central gårdsplads, der bød på mere musik end mad – et forhold, der med fordel kunne byttes om på.

Men så er brokken også overstået for mit vedkommende: Det nye “køb billet på forhånd”-system havde forbedret proceduren ved ankomsten væsentligt, så køen var væsentligt mindre end den har været før. Det kan man selvfølgelig kompensere for ved at ankomme enten meget tidligt (før kl. 8) eller senere (efter kl. 12 – så husk for guds skyld at spise hjemmefra), og det vil jeg opfordre næste års besøgende til. Men sørg dog for, at der er tid nok til at gå hele området rundt. 

Idyl, simpelthen. På to og fire hjul og uanset hvor de hjul kommer fra.

For jeg har sagt det før og siger det gerne igen: Rammerne omkring godset er perfekte til sådan et træf , og de mange kvadratmeter godsareal rummer både prægtige hovedbygninger, rå lader og ikke mindst skøn og afslappet natur – og alle vegne var der biler. ALLE vegne: 2000 biler fylder immervæk en del, og ved 11-tiden ringede en anden deltager til mig for at høre, om jeg kunne flytte min bil en halv meter, så han kunne være der også. Jo, der var godt fyldt op.

Jeg var kørende i denne brune bisse af en 911 S Targa, som vi har til salg – og nu kan jeg med meget større overbevisning fortælle om netop denne 1976’ers dyder. Og det er mange.

Og hov, jeg har lige et tip mere til arrangørerne: Når der ikke var mere plads til klassikerne, så var det (igen i år…) fordi der var en alt for slap (grænsende til ingen) disciplin med at lade moderne biler mænge sig med klassikerne. Også det hørte jeg mange andre klassikerejere brokke sig over – og det er helt rigtigt, at det ødelægger stemningen, når en Chevrolet Matiz står mellem en Corvette og en Camaro. Faktisk var det allerførste man så ved ankomsten tre rækker John Major-grå/sorte/hvide moderne familieligegyldigheder foran de statelige lader, og jeg forstår det faktisk ikke: Der er jo marker nok? Væk fra mit åsyn, tak – så vi kan få frit udsyn til det, det egentlig handler om. Men når DET er sagt, SÅ er det også slut med brokken.

Men det var selvfølgelig ikke 911 altsammen, bare rolig: Hvad er mere beroligende end Folkevogne?

Der var nemlig masser og masser og masser af dejlige klassiske biler – og derefter var der flere endnu. For pokker, hvor er 2000 klassiske biler dog egentlig en dejlig ting! Især når de befinder sig sådan et dejligt sted. Man bliver (jeg gør i hvert fald…) jo helt varm om hjertet, når man ser hvor mange mennesker der har gjort sig den umage at dukke op med alt fra Alfa Romeo Montreal til Ford Fiesta. 

Den her 323i hørte jeg ankomme: Ikke bare var den ualmindeligt flot, den lød også mindst ligeså skønt som sådan en rækkesekser skal. Fabelagtig vogn.

For at tage Alfa først, så var de en del af et nyt område, “Little Italy”: På toppede brosten og passende afskærmet fra den øvrige virak stod her alt fra de obligatoriske Fiat 500 og Ferrari 308 til feinschmecker-sager som en skøn Lancia Flavia Cabriolet. 

Flot variation i “Little Italy”.

Det så lidt mærkeligt ud, at en række af Ferrarierne ikke havde nummerplader på, men forklaringen var, at de hørte hjemme i Wedelslund Gods Classic Car Club – som var den smukke staldbygning, der stødte op til “Little Italy”. Aha.

Scooter var der selvfølgelig også, og pladsen egnede sig fortrinligt til den lille særudstilling. En fin idé at arbejde videre med. Må jeg foreslå italiensk mad som en del af konceptet? 

Men ellers er der ikke meget system i parkens mangfoldighed af klassiske biler. Og det synes jeg er en god ting, det med manglende system. De mange fremmødte Mazda MX5 stod sammen, og det gjorde jo, at man (i hvert fald jeg) bare kastede dem et blik som en samlet organisme af ens japanske nyklassikere  – mens der lidt længere henne stod et helt tilfældigt sammensat kompendium af pragtfulde halvfjerdserbiler, hvor netop sammenligningerne mellem datidens konkurrenter gav spænding til “udstillingen”. 

Den slags her synes jeg er lækkert at kunne dvæle ved: To af Italiens mest markante baglygtearrangementer side om side.

I den helt modsatte ende af pladsen parkerede også Jaguarklubben samlet, men her havde de tilsyneladende koordineret indsatsen, så der ikke var to ens modeller på området: Det fungerede langt bedre, og man kunne i ro og mag afgøre om Mk2 er en favorit frem for XJ6 – og hvordan X300 klarede sig i dén hårde konkurrence. 

Disse to var også virkelig tankevækkende sammen: Så forskellige og dog så ens. Virkelig frækt fransk sæt.

Andre biler var uden for konkurrence: Til Classic Race Aarhus for fjorten dage siden blev jeg passet op af en mand, der ville vide alt om min Alpine A310 – fordi han selv havde en. Og han var så på Wedelslund med sin bil i tirsdags, hvor vi fik os en god snak om trehuls- kontra firehulsmodellerne (nørdesnak, ja – og hvor var det dog skønt), men han var faktisk den eneste A310. Det noterer jeg mig lige til næste år.

Selvom hans Alpine var hele fem år nyere end min, så var de fire bolthuller den mest åbenlyse forskel.

Den særstatus havde jeg ikke, fordi jeg var på mission for min arbejdsplads, og var kørende i en Porsche 911 – ligesom mange, mange andre var. Bevares, jeg var slemt godt tilfreds med “min” (indtil den bliver solgt…) metalbrune Targa S med endnu mere brunt interiør – en specifikation, som man skulle tro var skræddersyet til mig, og jeg mener heller ikke jeg så andre metalbrune 911’ere. Men turen dertil samt transporten fra Middelfart gav mig i øvrigt anledning til at konstatere, at targatag faktisk er et ret genialt mix af coupé og cabriolet. Det fås også billigere i X1/9 og Nissan 280 ZX – to modeller, der også begge var på Wedelslund. 

Scimitaren i baggrunden – men flotte var de begge.

Det var Reliants udgave faktisk også: Scimitar GTC er mere end rigtig cabriolet, men så alligevel ikke helt – med en af verdens voldsomste styrtbøjler. Den ene fremmødte GTC stod ved siden af en GTE magen til min, og under snakken med de to ejere blev vi tre i hvert fald enige om, at en Scimitar GTE er en fantastisk klassiker. Også forholdsvis sjælden, altså: Der var to Reliants mod tre Alpines, da 110 og 610 også var repræsenteret. 

Uforståeligt flot, var denne 626 GT.

Jeg KAN ikke undlade at omtale Classic Mazda Club også: Dem føler jeg et åndsfælleskab med, da min egen 626 Coupé var blandt de stiftende biler for få år siden – og i år havde de så fundet endnu nogle virkelige sjældenheder frem. Blandt andet en 626 GT. Dén her var i en sindssygt velbevaret stand – sygeligt, nærmest. Hvordan en notorisk rustfølsom firser-mellemklassebil kan overleve i dén stand, det forstår jeg nærmest ikke. Den var vildt flot og jeg er nødt til at tilstå, at jeg fik lyst til sådan en 626 af den første forhjustrukne generation. Det behøver ikke engang være en GT, faktisk. 

Denne Alfa Romeo 33-replika var nok træffets mest kuriøse bil – hvis man da kan kalde det ufærdige projekt en bil…

…men i mine øjne da noget ærgerligt at materialevalget er korrekt, mens dimensionerne ikke er det. 

Der var helt sikkert andre targaer, japanske nyklassikere og britiske sportsvogne også, der fortjener en omtale. Men det vil bare føre for vidt at komme omkring dem alle – altså alle 2000. Så herfra tror jeg bare jeg vil lade galleriet nederst tale – også til ære for dem, der ikke kunne være dér. Det ER et fabelagtigt træf, og jeg anbefaler det varmt. 

Jeg håber i øvrigt I også fik kørt noget i ugen der gik? Ellers er den kommende weekend åben for revanche: Kør! 

20 kommentarer

  1. Njal

    Dejlig dag at høre om. Men brok over mangel på mad altså altså! :-(

    Her er nogle lette kolde retter fra mit køkken, og det er let med lidt forberedelse.
    Kolde frikadeller og kold kartoffelsalat.
    Skrald kartoflerne og skær dem i de ønskede stykker, kog dem uden salt i kogevandet.
    Cirka 10min der må godt være lidt bid i dem. Spare kogning er at tænde for gryden og sluk når vandet koger med kartoffel stykkerne i.
    Hæld vandet fra og lad kartoflerne køle ned evt i køleskab.
    Rør en mayo-creme friache:
    1 helt æg piskes sammen med en neutral olie (rapsolie). Derefter tilsættes lidt sennep, salt og eddike eller citronsaft.
    Tilsidst vendes mayoen med cremefraiche til den ønskede smag og konsistens.
    til smag eventuelt.
    Hak nogle zittauer løg og purløg og bland det forsigtig sammen mayo og kartofler.
    Du kan godt!

    Frikadellefars:
    500gram fars fra svin eller kalv og svin. (kan osse bare være oksedeller eller lam, Kold kogt Kylling) osv.
    salt og peber.
    fint hakket zittauer løg, almindelige hvid løg.
    Eventuelt hakket persille.
    1 æg
    1dl hvedemel
    1dl mælk eller vand.
    Farsen blandes sammen og røres godt, stilles koldt i en time.
    Steges på pande.
    Det går godt!

    Kold pasta salat:
    Frisk pasta kan købes klar til kogning, men du kan også selv lave en god pasta af hvedemel og lidt oliven olie samt et helt æg.

    Tag et helt æg og slå det ud i en høj skål.
    Tilsæt en lille smule oliven olie. – cirka en spiseske.
    Pisk det sammen og tilsæt omkring 2-3 spsk hvedemel med top.
    Lidt mel adgangen er bedre end det hele på en gang. :-)
    Når dejen ikke klister og slipper skålen tager du den op og ælder den med eventuelt lidt mere mel. Dejen skal ældes godt være smidig og ikke tør!
    Lad den hvile i vitawrap en time i køleskab. Men kan sagtens laves dagen før. :-)
    Tage dejen ud og drys bordpladen med lidt mel. Ikke for meget.
    form dejen til en pølse og rul den til den ønskede tykkelse med en kagerulle eller en pastamaskine.
    Husk at brug lidt mel undervejs så dejen ikke går i stykker.
    Når dejen er rullet til din ønsket tykkelse lægges den så du kan skære den i strimler over et skærebræt. Bredden vælger du selv.
    Kog den friske pasta i saltet vand. 1-2 minutter alt efter tykkelsen.
    Godt gået!
    :-)

    Nu skal du lave en dressing til din afkølet pasta:
    Dressing: Det minder om hinanden.
    Lav en dressing af cremefraiche eller anden syrnet yogurt.
    Du kan jo også lave en Mayo nu, som du blander med yougurt eller cremefraiche.
    Hak eller riv de grønsager du vil have i din dressing salat.
    Det kan være gulerødder og kartofler. ( rå revet eller fint hakket kartofler er en god grønsag til salat).
    Radiser.
    Agurk.
    Tomat.
    Soltørret tomat.
    oliven.
    frisk æble.
    kapers.
    jalapeno´s
    løg.
    grøn salat.
    stegt bacon.
    Kold kogt kylling.
    osv.
    smag til med salt og peber.
    Du kan krydder med stødt paprika eller med hvidløg, purløg og persille.
    Værsgo så har du frisk pastasalat til turen.

    Nu skal du anskaffe dig en køletaske og nye køleelementer.
    Tage det med og hyg jer til et godt måltid sammen med øl, vin og vand.

    God dag. :-)

    Svar
  2. Ronald

    Claus jeg er hel enig. Mad delen var sølle i år. Når vi alle de forrige gange på Wedellslund kunne købe dejlig mad, regnede vi også med at det skulle være muglig i år. Derfor havde vi ikke lavet frikadeller med k.salat mm.

    Svar
  3. peter hostrup

    claus eberfeld, jeg er helt enig!
    40 minutter tog køen ved pølsevognen ved 12.30-tiden!Ha! Hvordan har arrangørerne kunnet kommet frem til at kun et spisested til så mange mennesker var passende?
    De uvedkommende biler må skam gerne være der, men de skulle holdes adskilt fra resten…
    Ellers var det et dejligt arrangement, som jeg vender tilbage til hvert år.

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    Sjovt nok har jeg netop fået nedenstående mail fra arrangørerne – som tilsyneladende er sendt til alle de tilmeldte deltagere. Og den forklarer det med, at det var en leverandør, der meldte afbud i sidste øjeblik.

    Ellers helt enig, @peter-hostrup : Det er et dejligt arrangement, og jeg kommer også igen. @njal-h-fredhave , du skriver det selv: “det er let med lidt forberedelse.”. Det er derimod ikke let, hvis man ikke lige har frikadellefars, skåle, pander og gasblus med i sin Porsche.

    Mailen fra arrangørerne lyder i sin helhed:
    Idet vi takker for din tilmelding og deltagelse i årets træf, håber vi, at du havde en rigtig god dag?

    Det havde vi som arrangører, og fik også mange positive tilbagemeldinger, dog med et par opmærksomhedspunkter – dem vender vi tilbage til!!

    Vi havde lagt 3.000 billetter ind på dagen, og de blev alle solgt ved tilmelding på VeteranPosten. De sidste på selve dagen, og vi måtte derfor lukke hjemmesiden og mulighed for tilmelding sidst på formiddagen.

    Det betød, at 3.000 gæster nød de omkring 1.500 klassiske køretøjer, heraf 135 Nimbus, der var med til at fejre motorcyklens 100 års fødselsdag.

    Vi havde lovet godt vejr og hygge i parken og på gårdspladsen – det fik vi til fulde. Vi havde lovet god musik, det synes vi også I fik, men….

    Vi havde også lovet god mad – det kneb det mere med. End da så meget, at vi synes, vi skylder deltagerne en uforbeholden undskyldning for det simple udvalg og lange ventetid på af få sig en pølse eller lignende.

    Vi havde oprindeligt disponeret med et noget bedre udbud, denne leverandør meldte afbud så sent, at vi desværre “måtte nøjes”! De havde på forhånd lovet, at de kunne klare opgaven! Det var ikke klogt, for mange spildte for lang tid i en varm kø!

    Det er vi meget kede af, og lover at det ikke vil gentage sig. Næste år bliver der disponeret anderledes både med udbuddet af madvarer og ekspeditionen.

    VeteranPosten bød på morgenkaffe og rundstykker, som man skulle tilmelde sig på forhånd. Det havde ikke alle gjort, så rundstykker og kaffe slap op for tidligt – igen øv. Det vil vi også gøre anderledes næste år.

    Som I selv så, var pladsen fyldt til bristepunktet, men vi håber alle fik en god parkeringsplads, selv om enkelte måtte holde på forpladsen sammen med nyere biler – der var tilmeldt i sidste øjeblik.

    Der var lidt kø ved indgangen, det havde vi søgt at imødekomme ved forhåndstilmeldingen, og synes selv det lykkedes rimeligt. Der vil altid være kø, når mere end 1.500 køretøjer skal ind på samme tidspunkt.

    Vi håber ikke I har tabt lysten til at deltage i næste års træf den 5. juni 2019. Det har vi i hvert fald ikke. Vi er allerede i gang med planlægningen, og vil lytte til jeres input til at optimere træffet.

    Vi vil have flere – og bedre – madboder, og igen udbyde et begrænset antal billetter i forhåndstilmelding. 3.000 personer og 1.700 køretøjer er det den nuværende plads kan disponeres til.

    Vi håber at se jer igen næste år!

    Med venlig hilsen
    Arrangørerne af Træf- og Køretøjsdagen

    Svar
  5. Soren W

    Tja, jeg er helt med på det med at køre. Jeg har kørt E-type hele ugen. Puha det er varmt at køre åben i det danske klima..!
    Men at ankomme, og komme afsted fra et ellers smukt arrangement som Wedelslund orker jeg næsten ikke, når jeg hører at der var 2000 køretøjer med. Og så stå i kø for mad..? Nej, jeg tror jeg kører videre. Men tillykke med de imponerende tal.

    Svar
  6. Lars D

    Endnu engang havde jeg en god oplevelse af Wedenslund træffet hvis vi ser bort fra det med maden. Jeg ankom i god tid hvilket jeg efterhånden har lært fik nr. 4 og var blandt de allerførste på pladsen. Se mit billede og sammenlign det med Clauses af Lotussens bagdel.
    Kort tid efter blev min bil omringet af en gruppe amerikanerbiler fra Silkeborg, først tænkte jeg at det var synd for min lille Lotus at holde mellem disse fantastiske amerikanske ladbiler og Corvetter men det viste sig at gruppen var enormt hyggeligt selskab at være sammen med istedet for at holde Blandt ligesindede engelske dropheads.
    Morgenmaden var et godt initiativ tak for det. Jeg tænker man kan lære noget af DHL stafetterne hvor man kan bestille en madkurv som man så får udleveret med salat, flutes og drikkelse og så lave nogle store grills hvor man henter sit kød. Det kan fungere for 3000 mennesker uden problemer hvis man planlægger.
    Der kom også en del biler jeg normalt ikke ser på Kalø eller i byen og det er jo skønt. Det er svært at vælge stævnets flotteste og hotteste bil. Jeg havde et godt øje til en fantastisk flot metalic grøn 911 targa og så bilen ved siden af min som fortalte alt om hvad klassikerverden går ud på, det var en meget autentisk amerikansk Chevolet pickup fra halvtredserne med rustne plader her og der, ikke noget med toplakering i fancy glimmerlak bare taget lige fra laden i Tennesie eller Missouri.
    Jeg kommer igen næste år og håber på kortere kø til softicen, frokosten havde jeg med hjemmefra, de køer havde jeg forudset.

    Svar
  7. Claus Ebberfeld

    Fedt billede, @lars-d – og en fin reklame for at komme tidligt :-). Jeg tror altså også jeg satser på selvforsyning næste gang.

    @soren-w, i forhold til det store antal biler, så gik indkørslens alligevel ganske let – og udkørslen (undervejs, midt på dagen – det kan godt være det var anderledes kl. 17) var slet ikke noget problem. Så jeg vil bestemt stadig anbefale dig at deltage engang – der var faktisk forbavsende få E-typer.

    Svar
  8. Soren W

    @claus-ebberfeld tja måske? I morgen gælder det så “World Sportscar day” i hele verden. Siger i hvertfald Porsche, der bliver 70.
    Jeg tager til København, hvor der er tilmeldt 350 biler. (Der er også events i Vejle og Aarhus)

    Svar
  9. Juhle

    Har ikke modtaget den omtalte mail med undskyldningen ??
    Måske kun udsendt til udvalgte ??
    Madsituationen var jo mere en håbløs.
    Toiletforholdende var også ringe…

    Det må bare være en ommer

    Lars

    Svar
  10. MichaelV8

    @Søren Navntoft : Skulle vi to ikke invitere Njal H Fredhave til at være lillesnitter i vores feltkøkken på CPHGP Bellahøj, når vi to skal lave maden lørdag aften der?
    Njal’s opskrift CV fejler sgu da ikke noget……
    KH. Michael

    Svar
  11. Leo Jensen

    @juhle – Den mail Claus har modtaget ligner mere en direkte besvarelse på dagens indlæg frem for en generel mail til alle…

    Svar
  12. Søren Navntoft

    @michaelv8, Jo da fin opskrift. Måske jeg synes den er lidt mere frokostagtig end dét jeg havde forestillet mig. Men Njals levende ekspertise i køkkenet den 4.august vil da være et plus.

    Synd for arrangørerne af Wedelslund, at maden kiksede. Det er en kæmpestreg i regningen. Jeg er som Njal, helt for, at man kan forberede sig hjemmefra. Faktisk er hele ritualet med at pakke mad ud af bagagerummet stærkt fremmede for den gode træfoplevelse. Det kræver dog, at man ikke forventer at kunne købe sig til maden på træfpladsen og ender med at gå forgæves.

    Jeg har sagt det før, og jeg mener virkelig, at der bør opgraderes på maden til danske arrangementer – uanset aflysninger. De obligatoriske lunkne pølser med beskøjter og varme 1/2 liter cola er SÅ dødsygt.

    Jeg vil også til Wedelslund næste år for jeg har aldrig været der. Det ser fantastisk ud med de mange forskellige biler. Jeg tillader mig at håbe på, at arrangørerne næste år så laver system i at få de moderne biler ud af synsfeltet. Det må være ganske enkelt. Så ligner det i mine øjne jo Danmarks bedste sommertræf.

    Svar
  13. michaelV8

    @soeren-navntoft Vi vil skabe køer så lange som de der nys var på Wedelslund, når vi serverer det der er niveauet over pølser og 1/2 liter Cola lørdag aften på CPHGP

    Jeg skal også annoncere at jeg uopfordret og igen laver lidt morgenfoder lørdag morgen til de der kan spise HP sauce indsnaskede brunch pølser bl.a. på det tidspunkt.
    Just saying…..

    Kh M

    Svar
  14. Anders Prip

    Jeg havde en dejlig dag på Wedelslund. Jeg faldt i svime over en Studebaker GoldenHawk, en Maserati Merak, en Fiat Dino Coupe og en Fiat 1500 Spider. Mazda 626 eren var bare fin, og fik en ekstra omgang af mig, for sådan en har jeg haft i 1,6 udgave.
    Jeg syntes arrangementet er meget velorganiseret på trods madfadæsen. Jeg har også fået mailen med forklaring og jeg har kun respekt for deres erkendelse af situationen. Jeg kommer gerne igen.
    På Fars dag var det også godt at være søn OG far på samme tid.

    Svar
  15. Njal

    Tak, for de pæne ord til jer begge to Søren og Michael.
    Jeg skrev ikke indlægget fordi jeg står og mangler arbejde som køkken-mand. Det var ment som et supplement til det at eje en klassiker, og at tage med på udflugterne sammen. Jeg ved godt at tiden har skiftet, og vi køber os til mange ting i dag. Men jeg syntes også tit at høre flere klage sig i kommentarer, over hvor dyrt det efterhånden er blevet at tage til alle de træf der er derude!
    Så egentlig (et spare tip) og et forslag til at gøre det på éns egen måde hvis I derude er lidt i tvivl om hvordan en nemt medbragt mad kan se ud, fremfor fællesarealet omkring madboderne.
    Det er din egen sikkerhed for at du får noget at spise og drikke du kender og godt kan lide når I er samlet og sammen afsted i køretøjet med familien eller vennerne. ”Et slags samlingspunkt” eller mødested på træffet eller ved skovsøen.
    Det var for mig indtil (2010) et ukendt kapitel i mit liv, – at have et klassisk køretøj og lære den ånd kende der ligger i den tid. Både at genskabe køretøjet tilbage til den standard der for mig er lig med tilfredsstillelse eller så tæt på jeg kan komme de evner.
    Der (kan være) eller er mange ting at skulle favne i det “at have og lave en klassiker” både introvert og de ekstrovert for mig.

    God weekend.. :-)

    Svar
  16. Michael Deichmann

    Jeg har af geografiske grunde aldrig været på Wedelslund Grundlovsdag, men et par gange til arrangementet i Sorø og jeg mener begge er lidt misforståede!
    “Store KØREdag” er det jo meningen at vi skal KØRE ude i trafikken og ikke holde i mange timer i en slotshave eller midtsjællandsk provinsby.
    Da man for 20 år siden, på opfordring fra FIVA, udnævnte Grundlovsdag til “Store køredag” havde mange ikke fri, så der kunne man jo vælge at bruge klassikeren til al kørsel den dag – på arbejde – indkøb – hente børn i institution etc., men nu hvor mange har helt fri er der jo basis for de omtalte arrangementer – eller nogen hvor der køres det meste af dagen. Jo jo – der køres jo til og fra de 2 arrangementer, men for begge gælder at turen til ofte er nødt til at ske tidligt for at komme frem i tide, mens hjemturen selvfølgelig sker i mere menneskelige tidspunkter.
    Og nu er det jo overstået, så jeg kan vel nævne at jeg derfor har taget initiativ til et stjerneløb i Nordsjælland der iår kun rakte til middagstid (på et flot solbeskinnet Torv i Hillerød) men næste år vil det fortsætte efter “frokostpausen” i Hillerød.
    Det må være sådanne arrangementer der er i tråd med de oprindelige tanker.

    Svar
  17. Soren W

    @michael-deichmann – Hørt Michael, det er jo ikke store KØdag.
    Hvad med noget ViaRETRO kørsel næste år. Med stop og opsamling rundt omkring, men mest kørsel..?

    Svar
  18. Claus Ebberfeld

    Det er faktisk en udmærket pointe, @michael-deichmann . Jeg tænker også selv på, at det gælder om at få vist vores museumsstykker frem for befolkningen – altså især dem, der ikke er i klassikerverdenen i forvejen.

    5. juni er næste år en onsdag, kan jeg se. Skal I noget :-)?

    Svar
  19. Jens Langdahl

    Endnu en gang havde Anders Prip og jeg lavet vores eget lille ViaRETRO arrangement. Det synes jeg godt man kan kalde det, når det er her på siden vi har lært hinanden at kende. Vi mødtes ved Hejse Kro og vi fulgtes de 100 km op gennem Jylland ad omhyggeligt udvalgte, smukke og sjove køreveje. Det er da rigtigt nok, at der ikke var megen kørsel midtvejs, men jeg nåede da over 250 km på dagen, og Anders må have rundet de 300 km. Så ren parade var det altså ikke, selv om vi var på Wedelslund.
    Bortset fra det, så stor ros til Michaels initiativ, der bidrager med endnu en måde at nyde vores fælles hobby.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.