Min Alpine Renault A310 V6 flyttede med mig fra Djursland til Fyn uden at jeg fik kørt mere i den af den grund. Så var egentlig ved at sælge den – men så kom der en interessant nyhed i weekenden.
Nyheden er, at Renault næste år omdøber deres Formel 1-team til Alpine. Det er ikke sådan en tilfældig handling, men et led i den nye Groupe Renault CEO Luca De Meos plan for at fokusere mærkets indsats – herunder på Alpine.
Det gamle hæderkronede navn var sig selv indtil 1973, hvor Renault købte det – men Alpine havde også før det altid forladt sig på Renaultteknik, så historien er skam god nok. Renault slog “bare” Alpine og Gordini (den motortuner, der også havde leveret i Alpine) sammen, og resultatet var jo i sidste ende en Le Mans-sejr i 1978 og en fantastisk nær-ved-og-næsten historie i Formel 1, hvor Renault (“Sport” – men altså Alpine og Gordini i samarbejde) var pionerer i turboladning og fik masser af sejre, men aldrig høstede frugterne af deres indsats i form af et verdensmesterskab. Samt selvfølgelig alle formelbilerne i klasser 2 og 3, alle de mindre sportsprototyper på Le Mans og ikke mindst alle rallysejrene i de gode gamle dage med Alpine som hoveddrivkraften selv. Jo, der er noget at bygge historien videre på.
Alpine Renault A310 opstod som gadebil undervejs i dette i 1971 og var efterfølgeren til den rå sportsvogn A110. Først med samme firecylindrede (Gordini-)motor, men i 1976 med den dengang nye V6-motor, der var udviklet i samarbejde med Peugeot og Volvo og i dag mest er kendt som PRV-motoren.
Dén motor havde en ganske anden karakter, og det fik bilen også: Som jeg har skrevet så mange gange før, så er en A310 V6 som min ligesågod som GT-vogn som den er som sportsvogn. Og begge dele er den faktisk rigtigt god til, hvilket jeg fandt ud af, efter at jeg i 2017 købte en.
Nu har jeg altid godt kunne lide alt fra Alpine-kataloget igennem tiderne: Jeg så for første gang mærkets fantastiske Le Mans-racere fra tresserne i deres rette element til det første Classic Le Mans i 2002, kendte allerede dengang deres historie fordi de var konkurrenter til min Spitfire sammesteds i 1964 og 1965 og jeg var stor Renault-fan i Formel 1 i 1982 og 1983, hvor jeg vitterligt troede de ville vinde. Da de genindtrådte i Formel 1 i nyere tid købte jeg en Renault 5 GT Turbo! Så noget har jeg jo i blodet, og A310’eren har jeg altid været vild med.
Det har jeg åbenbart stået lidt alene med, da A310 længe har været forholdsvist billig. Hvad vil det lige sige? Jo, i forhold til dens helt oplagte konkurrent Porsche 911 kostede den det halve, da jeg købte min i sommeren 2017. Man kan så sige, at det også kun er den halve bil, men det fandt jeg jo ud af ikke var tilfældet: Jeg vil faktisk sige de er cirka lige gode – altså rigtigt gode! Begge to.
Jaja, Porscheejere tror mig selvfølgelig ikke – men det kan vi komme tilbage til.
Jeg var vild med bilen og købte den. Og jeg var ret sikker på, at det ikke kunne gå økonomisk galt, fordi Alpine lige var genopstået som bilmærke i foråret 2017, og deres nye bil (noget forvirrende også kaldet A110) fik forrygende anmeldelser. Min logik sagde mig, at det kun kunne gøre noget godt for de klassiske Alpines, der levede deres liv lidt fortabt blandt os virkelige entusiaster, men som nu fik ny luft. Jeg er ikke helt klar over om det er dén effekt der gør det, men der er noget der tyder på at andre er ved at finde ud af hvor lækker en bil en A310 er. En bilven sendte mig nedenstående prisanalyse fra et tysk magasin:
Jeg har selv skrevet om nye sammenligningstests mellem diverse velrenommerede klassikere fra blandt andet Porsche, Lotus og Ferrari, hvor A310 V6’eren klarede sig fint eller ligefrem vandt. Og at jeg forstår hvorfor, Men jeg har også før skrevet om, at en klassikers status i dag ikke nødvendigvis har noget at gøre med hvor god den er eller var – men faktisk mere med alt muligt andet, herunder hvor “interessant”, “fed” osv. den er. Herunder også “kendt”. Det nytter jo ikke noget at være verdens smukkeste, billigste og hurtigste klassiker, hvis ingen kender til den, vel?
I det lys var Renaults genopliving af A110 “Gefundenes Fressen”, og jeg har i øvrigt siden har fornøjelsen af at køre i den nye A110 på bane og vej, og det er faktisk en fantastisk bil – en af de få nye som jeg kunne se mig selv i, faktisk. Utrolig nok ER der en forbindelse imellem Alpine dengang og nu, da også den nye A110 er mere komfortabel end man skulle tro ud fra dens fremtoning. Dén historie tænker jeg heller ikke gør noget ringe for A310’erens status i den nærmeste fremtid.
Men når nu Renault vælger at føre Alpinenavnet ind i Formel 1, så slår det alligevel alt andet: Renault og Alpine har ovenikøbet allieret sig med gode gamle Fernando Alonso, der bragte modermærket Renault to verdensmesterskaber, og det er lige før jeg vil sige, at også dét er en fint orkestreret del af genfødslen, der et døgn senere allerede har fået masser af medieomtale.
Alonso er næsten ligeså gammel som Alpinenavnet (!), og om dét gamble går op er et godt spørgsmål. Så vidt jeg forstår satser Renault på at regelændringerne i 2022 kan bringe dem frem i første række. Men det er en anden snak: PR-mæssigt fungerer det i hvert fald allerede nu.
Det er godt for Renault, Alonso og Alpine – og dermed sikkert også for min gamle Alpine A310. Faktisk sagde Renault-bossen det selv således:
“Alpine is a beautiful brand, powerful and vibrant, that brings a smile to the faces of its followers. By introducing Alpine, a symbol of French excellence, to the most prestigious of the world’s automotive disciplines, we are continuing the adventure of manufacturers in a renewed sport. We are bringing a dream brand alongside the biggest names, for spectacular car races made and followed by enthusiasts. Alpine will also bring its values to the F1 paddock: elegance, ingenuity and audacity.”
Hvis ikke dét kommer til at give de klassiske Alpines et løft, så ved jeg ikke hvad der gør! Og da jeg overhovedet heller ikke er træt af min A310, så tror jeg faktisk bare jeg beholder den: Det er formentlig en klog beslutning rent økonomisk – for slet ikke at tale om, at det bare ER en rigtigt lækker bil.
Da nu Le Mans Classic blev aflyst i år, så kan jeg jo meget passende tage den til udgaven i 2021. Jojo, jeg ved da godt at med alt ovenstående in mente burde jeg tage den til et Formel 1-løb, men det orker jeg ikke før de begynder at køre med otte, ti- eller tolvcylindrede motorer igen. Så ved nærmere eftertanke bør jeg køre til Monaco Grand Prix Historique i maj. Ja, sgu’!
Derudover overvejer jeg om jeg skulle helgardere og begynde at kigge efter en A610 også – eller måske en GTA? Som erstatning for Corvetten, selvfølgelig. Efterfølgerne til A310’erne er nemlig også fine biler, der længe har været relativt billige og lidt underkendte, men også bør blive løftet af et Formel 1-eventyr. Turbo skal min være for at bevare mest mulig Formel 1-forbindelse. Og blå vil være en fin farve, tak.
Hej Claus
Det lyder som den rigtige beslutning,er selv den glade ejer af 2stk Renault Alpine GTA det er nogle fantastiske biler og de skal heller ikke sælges
Mvh Brian
@brian , så man kan godt have to Alpines? Det er jeg glad for at høre! Har allerede kigget på hvad man kan få af den slags – og på en-eller-anden-måde giver det jo mening at have både en klassiker og en youngtimer…
Har jeg forstået leasing forkert?
Når du flexleaser din bil, er det så ikke leasing selskabet der ejer bilen og scorer en evt. værdistigning?
Jeg mener jeg hørte at det ramte nogle Ferrari Testarossaer…
Fed grafik den officielle lige til en plakat. Jeg er mest til en A110 men har næppe råd da jeg helst vil eje mine biler. Forstår egentligt ikke folk der kalder deres leasede biler, heriblandt firmabiler for deres bil da den jo bare er udlejet af et selskab og stillet til rådighed mod en lejebetaling, men det er vist en hel anden historie.
Tjaa – måske man skulle have beholdt den her…..
Før Coronaen….
Den her kørte fint på Col de Bleine
https://m.youtube.com/watch?v=jFd2ItybZ7U
@lars-d , jeg kalder det også “Mit hus” selvom kreditforeningen ejer der meste. Jeg hører mange gør det samme med deres (nye) biler, selvom banken ejer det meste?
Finansiel leasing er i princippet ligesom at låne penge til at købe en bil – bortset fra, at man ikke låner beløbet til afgiften, men i stedet betaler en del af afgiften hver måned. Om det ene eller det andet er bedre afhænger blandt andet af bilen.
For mig er forskellen ikke ret stor, heller ikke principielt – det er faktisk bare et spørgsmål om hvor man låner pengene.
At købe noget kontant er selvfølgelig altid det billigste – det ved vi nok alle. Men når man køber kontant, så skal man også betale hele afgiften. Så havde min Corvette ikke kostet 120.000 kroner, men 255.000 kroner, for afgiften er 135.000. Dét gør faktisk en forskel i min verden.
Alpinens afgift er langt mindre, cirka 35.000, så her er fordelen også mindre. Men da den er veteran ville afgiften være tabt, hvis jeg havde betalt den. Min fejl med den var, at jeg ikke holdt mit eget løfte: Jeg ville oprindeligt kun have kørt i den i én sæson, og så solgt den – men det gjorde jeg ikke, fordi jeg syntes den var så lækker. Med ovenstående nyhed om Alpine som F1-team kan jeg således melde mig under fanerne igen, og hylde historien ved bare at sætte plader på bilen igen i 2021. Og det er det jeg har lyst til i skrivende stund. Men der kan selvfølgelig ske meget henover en vinter :-)
Uha, den er voldsomt lækker, den Le Mans, @klaus-r !
Le Mans-modellen er jo Alpinemærkets svanesang, og det er helt bevidst at det ikke er sådan en jeg drømmer om – de er allerede blevet for dyre. Altså for min pengepung. Men jeg tror i princippet det løft jeg mener må komme som følge af F1-effekten rammer dem alle, også Le Mans – så den går fra dyr til dyrere.
Dette er ikke ment som en hyldest af leasing konstruktioner hverken operationelle eller finansielle….
Husk:
Alt i livet er kun til låns…selv et ejerskab.
Og så lige et billede af en kvalitetskendis
Det er et fantastisk citat, @peter-plys-karlsen : “Alt i livet er kun til låns…selv et ejerskab.”
Må jeg låne det?
Jeg ku’ ikke la’ være! Undskyld.
Ikke nogen diskussion om leasing cirkusset her, kender en hel del til fixfaxerierne gennem en kollega og ikke alt er lige kønt men meget smart. Hver tager sine valg her i livet og de seneste to biler jeg har købt er betalt kontant og ja det er meget jysk og oldschool og vel i mange moderne menneskers øjne helt til grin. Havde en overgang firmabiler og dem følte jeg absolut ikke noget ejerforhold til, men de var da flotte og kørte godt og det betyder da en del, men der er bare noget særligt over at købe noget man gerne vil eje kontant uanset hvad det er, noget gammeldags, romantisk og håbløst økonomisk uansvarligt. Flexleaser man i fremtiden også sit tøj, vaskemaskine og boremaskine og betaler kun når man bruger det eller gælder det kun biler og både?
Nejnej, det er bestemt ikke håbløst gammeldags, @lars-d : Hvis man anskaffer sig sin drømmebil for at have den resten af livet, så skal man da købe den kontant. Det er jo logik for burhøns, at det er billigere slet ikke at betale renter end det er at betale selv dagens meget lave renter.
Men så er der lige den der dumme afgift!
Le Mans modellen er nu ikke mærkets svanesang @claus-ebberfeld , men derimod en evolution af V6 Turbo – endda baseret på to biler udviklet af Tysklands største Alpine forhandler (Kleinmeier i Minden). Svanesangen blev model A610, som faktisk adskiller sig mere fra V6 Turbo, end det ser ud til.
Der blev kun bygget 325 Le Mans modeller, heraf 26 højrestyrede. Motormæssigt var de helt identiske med V6 Turbo, hvilket straks fin “hustuneren” Davidson til at lave en lidt kraftigere model. Hver og en af de producerede Le Mans modeller er håndbyggede, og krævede en del ekstra arbejde, da de på grund af bredden ikke kunne køres mellem produktionshallerne som normalt.
En anden tuner var Axel Ress. Han kørte race og bergrennen i en V6 Turbo, og var så god at selv franskmændene kom til ham. Han var også noget mere ambitiøs, og kunne levere motorer med op til omkring 385 HK. Motoren i min gamle havde lige godt 300 HK, men det var momentet der gjorde forskellen – 502 Nm. Til en køreklar vægt på lige under 1200 kg, har den overrasket ganske mange gennem årene, herunder ikke så få ejere af diverse Porsche 911 modeller.
Hej med jer
Den ene af mine Alpiner er lavet ca 150km fra hvor Lemanns modellen har sit udspring den er fra Pahnhenrich og der er kun lavet 10stk i den brede udgave den blev desværre for dyr at producere efter hvad jeg kan læse i diverse alpine bøger, men det gør den ikke mindre sjov at have
Undskyld, @klaus-r , der var jeg for hurtig på tasterne: Jeg huskede Le Mans som baseret på A610 – min fejl! De er begge superlækre.
@brian , dén har jeg aldrig set før!
Nu ved jeg ikke, hvordan disse biler kører, men 610`eren er i min optik noget mere ordinær i sit visuelle udtryk – i hvert fald i standard-udgave. Den virker mere tung og GT-agtig og ikke så agil og sporty som 310. Men det er naturligvis en smagssag….
Selv om 110`eren nok er mere “legendarisk” end 310, tog jeg hellere 310`eren. Den kan bare noget i sit design.
@skaanning , jeg har heller aldrig kørt en A610, men den vejer over 1400 kilo, så jeg ville også forvente noget mere GT-agtigt end min A310 på under et ton. Omvendt er A610’eren også så meget mere moderne, at den alligevel formår at være langt hurtigere. Men det er jo heller ikke det livet handler om, ved vi nok…
Jeg tror dog at de er så forskellige, at det KUNNE give mening at have en af hver!
Nå, det kræver vist lidt uddybning. A610 blev lavet så den kunne opfylde alle krav til eksportmarkeder – herunder det amerikanske. Der fandtes allerede en US-version af V6 Turbo, hvor man havde forstærket fronten med en metalkonstruktion, så den kunne klare kravene til kollision. Denne kom på A610, sammen med lidt andre forstærkninger og komforttiltag, hvorfor vægten steg en del.
Motoren blev så opgraderet til sidste PRV generation, der sammen med turbo leverede 250 HK, og et glimrende moment. Jeg er dog af den overbevisning, at ganske mange fik monteret den chip der gav 300 HK, og lidt mere moment, og samtidig gjorde bilen ret hurtig.
A610 har slet ikke samme sporty egenskaber som f.eks. min gamle Le Mans, og de mange ekstra kilo er for en pæn dels vedkommende placeret i snuden. Den er i højere grad en sporty GT-bil, der var ment som en seriøs konkurrent til et kendt tysk mærke.
Desværre opgav Renault Alpine mærket, og startede produktionen af Spider og Clio V6. Der blev kun produceret små 900 A610.