Normalt har jeg antaget, at der er tale om mandagen efter sejren. Men det har åbenbart (også) ændret sig.
Den meget berømte talemåde siges at være opfundet af den amerikanske Fordforhandler Bob Tasca, der i tresserne mente kunne se, at der var den ganske enkle og egentlig meget logiske sammenhæng mellem at vinde i motorløb og søæge flere biler bagefter: Han fik bygget og indsat særdeles voldsomme Ford Fairlanes, Galaxies og Mustangs i National Hot Rod Associations mesterskaber i dragracing, og når de havde vundet, så solgte gadeudgaven altså bedre om mandagen. Som det fremgår var bilerne da også ganske tæt på gadeudgaven (at se på), og så gav det hele jo mening.
Og det kan da ikke udelukkes, at Bob Tasca opfandt talemåden, men selve princippet med motorsport har jo været kendt meget længere. Nu ved jeg ikke hvor vigtigt det egentlig var for gamle W.O. Bentley at sælge biler i store mængder, men det var i hvert fald vigtigt at sælge til de rigtige mennesker – og de kunne jo godt forstå, at en bil der kan vinde verdens hårdeste motorløb, Le Mans 24 Heures på fremmed jord hos de snobbede franskmænd, nødvendigvis MÅ være verdens bedste.
Jaguar kendte også effekten, for jeg fandt et sted en reference til, at deres fine sportsvogn XK120 solgte klart bedre (primært på de eksportmarkeder, den også var tiltænkt) efter firmaets sejre på Le Mans. Og det stoppede jo som bekendt ikke der for Jaguar, og jeg fandt sjovt nok en bog om mærket, der bruger dagens overskrift som titel.
At det alligvel ikke er helt enkelt viser Ford-historien jo selv: Ford Cortina blev med Lotus’ hjælp i de tidlige tressere en ufatteligt succesrig standardvognsracer, der også solgte virkelig godt.
Men den om muligt endnu mere succesrige Ford GT40, der tog sensationelle fire Le Mans-sejre i træk og tilsyneladende havde det hele – ja, den kunne faktisk dårligt sælges i gadeudgaven.
I går på den højhellige racersøndag faldt jeg så over nedenstående relativt nye pressefoto fra Mercedes-Benz. De har som bekendt været altdominerende i perioder af motorsporten, og det var de også i en lang periode med Lewis Hamilton i spidsen. Men er der ikke noget der skriger til himlen i billedet?
Og det er ikke den gule Mercedes, jeg mener – selvom jeg troede det var forbudt ved det tyske Reinheitsgebot. Ejheller det absurde i, at raceren er større end en S-klasse. Nej, det er så fremmedgjort racerbilen ser ud i forhold til gadebilerne. De har INTET tilfælles mere. Ikke en motorblok, ikke en bremsekaliber, ikke en indsprøjtningsdyse. Så hvordan giver det nogen lyst til en S-klasse, når raceren vinder?
Det gør det naturligvis heller ikke, for Win on Sunday Sell on Monday er ikke længere rettet mod en bestemt model, og har ikke været det længe. I dag handler det om overordnet imageskabelse, og netop Mercedeshistorien viser faktisk, at det har virket. Ikke bare er Mercedes’ markedsværdi som firma steget i en grad, der mere end modsvarer deres milliarder brugt på Formel 1, men de har fornyet deres kundegruppe og ikke mindst forynget den væk fra mærkets pensionistimage henover årtusindskiftet.
Den lidt mere indsigtsfulde bilentusiast vil dog vide, at Mercedes’ Formel 1-team ligger i Braxley i England (og Brixworth, hvor motorerne bliver lavet), så man kan godt diskutere, hvor meget Mercedes der egentlig er i en moderne sølvpil. Men den diskussion er måske alligevel helt overflødig, da Mercedesraceren alligevel intet har med Mercedes-gadebilerne at gøre. Lad os nøjes med at konkludere, at motorsport virker stadig.
Det ved Jaguar også godt. Problemet er bare, at det hæderkronede mærke hvis succes i høj grad er grundlagt på Le Mans-sejre (samt naturligvis, at de har lavet masser af fine biler) ikke har vundet noget i årevis. Ja, jeg er faktisk i tvivl om de overhovedet er i motorsport for tiden? Det anser de åbenbart ikke som noget problem, og jeg lærte her i weekenden, at de har frigivet en ny model, der hedder “1988 Edition”.
Det er selvfølgelig en hyldest til deres Le Mans-sejr i 1988 med ovenstående bil, den pragtfulde XJR-9 med V12-motoren, der var baseret på gadebilens V12-maskine, der første gang kom frem i E-typen i 1971. Dét er en historie som er værd at høre, og jeg forstår egentlig godt, at Jaguar vil genfortælle den.
Igen. For der findes allerede en 1988-hyldest bil, som de lavede i – 1988. Jaguar XJ-S V12 HE Coupé Le Mans Edition er endda på smukkeste vis den baseret på (ja, altså – ændringerne er små og kosmetiske…) en bil, der er bestykket med en gadeudgave af den motor, som racerbilen vandt løbet med. Og XJ-S er selvfølgelig også en sportslig bil i sig selv, der endda har sin egen racerhistorie som standardvognsracer. Hele dén historie giver mening.
Men den nye “1988 Edition” fik mig til at tage mig til hovedet, sukke dybt og begræde, hvor mit elskede Jaguar er nået til i dag: Den er baseret på en SUV. Nej, I får intet billede, for det vil jeg ikke besudle ViaRETROs sider med. Jeg kan kun håbe på, at den må trække et ordenligt svin af en trailer, hvorpå der kan stå en Jaguarracerbil, der bliver indsat i historisk motorsport. Alt andet vil være en hån.
Claus for Søren… Du fik så alligevel SUVen med på det sidste foto. Kunne det ikke beskæres?
Men tak for at bringe Jaguar på banen, det skal jo ikke være Mercedes det hele…
Tata og Ford mener/mente åbenbart ikke at Jaguar skulle fortsætte med at bruge resourcer på race, og det må vi og Jaguar så lære at leve med.
Med retrobrillerne på er jeg vild med den måde Jaguar fik Tom Walkinshaw til at stå for indsatsen i Touringcar i 80’erne med XJ-S med temmelig begrænsede midler.
Tom (eller hans team) var nogenlunde lige så dygtige til at fortolke reglementer som Adrian Newey har været det i F1 de sidste 30 år, og gav pote, formentlig også om mandagen…
Begge bøger kan anbefales
Jeg så også Harry Metcalfe beskrive den famøse 1988 edition går, og er helt enig Claus. Jeg hørte for nyligt at hele øverste ledelseslag p.t. er væk hos Jaguar LandRover, og at der i øjeblikket sås stor tvivl om mærkernes overlevelse som selvstændige mærker, da Tata er ved at være trætte af at hælde penge i dem. Lad os ikke håbe at de ender som logoer på snuden af nogle kinesiske elbiler om nogle år..?
Klarer Land Rover sig ikke udmærket, @soren-w? De har da gjort sig den ulejlighed at lancere en ny model, bemærkede jeg. Og fra dén kant kan det jo ikke rigtigt undre, at det er en SUV :-)
Apropos kinesiske elbiler var Jaguar jo selv godt i gang med at lave britiske elbiler, og vandt Årets Bil i Europa med den elektriske I-Pace. Den blev kaldt en “Game Changer” – men jeg ved ikke i hvilket spil. Et spil kegler, måske.
@leo-jensen, det er nemlig en brandgod historie, en virkelig fed racerbil – og det hele stærkt medvirkende til at du blev XJ-S-ejer, ikke :-)?!
@ole-wichmann, det så jeg slet ikke: Mine øjne stoppede ved replikaen, så kunne jeg ikke rumme mere. Jeg beklager!
Så får I da lige en Jaguar SUV med en XJ-S på slæb…Bring it on…:)
God stil Lars🤜🤛
Har du shoppet en XJ-S mere?
Ps. Må hellere undgå at nævne jeg kørte Jag SUV idag……
Sådan en Silk Cut Jaguar er simpelthen et af de fedeste Racing “liveries” nogensinde.
SuperJohn i en Silk Cut Jag var bestemt med til at gøre mig til Jaguar-fan i slut 80’erne.
De voldsomme suge-V12’ere og den karakteristiske bemaling, gik rent ind.
For et par år siden var der en Silk Cut XJR-12 til salg – POA.
Nysgerrigt ansøgte jeg om prisen og fik et høfligt svar: 2,1m£.
Man kan kun begræde, at Jaguar måske er på vej mod de evige racerbaner – trist.
Lidt samme historie med det hæderkronede Lotus, som trods innovative, velkørende og fokuserede sportsvogne i dag lever et liv i skyggen af Porsche.
Jeg har i dag en Elise og en Jaguar x308 XJ8 i garagen, og håber at mine børn også en dag kan drømme om samtidige Lotus og Jaguar.
Og så lige et link til et YT-klip, hvor Tom Walkinshaw prygler en XJS gennem Mount Panorama – skru lyden op på 11!
@jensby – nej, bare inden den blev grøn. Den nye F-Pace er tilgengæld blå ;)
Use it or loose it, @lars-torp-madsen: Jeg har jo altid ment, at den store trækevne mange SUV’ere har er deres eneste berettigelse – så dit samlede træk får tommelfingeren op herfra.
Og så er Jaguars SUV (SUV’er, for de har jo flere – utroligt at de er sunket så vidt som til at have flere SUV’er end de har sportsvogne) jo også blandt de mest vellykkede i genren. Javist er det lidt ligesom “den højeste dværg” eller “den mindst fede i slankeklubben”, men et eller andet sted er det da en trøst, at den kan blive meget værre.
@fisherking77, dit link kom vist ikke med, men det må være det her klassiske klip, ikke?
https://www.youtube.com/watch?v=M9I7GWllPFY
Altid et gensyn og genhør værd.
@ce
Lige præcis!
Så fedt er klip at se (og høre) den XJS får bank.
Prøve at uploade linket er par gange, men kunne ikke få det til at lykkes.
Efter Harry Metcalfes fortrinlige videoer om hans XJ Coupe V12 er lysten til at hot rodde en Jag V12 stor.