Så kan man jo ligeså godt arbejde på at fjerne Ardennerne også.
Spa-Francorchamps er en af mine yndlingsracerbaner og jeg har været der utallige gange og set tusindvis af racerbiler over årene. Det er også en meget gammel bane, fuld af historier. På både godt og ondt, som det jo er med motorsport fra især gamle dage. Spa er bygget om af flere omgange, men i grove træk er den stadig sig selv. En svær bane – udfordrende, kan man også sige. Og derfor er der nogle kørere der elsker den. Det er sjovt nok især de gode.
I ugens løb var der alligevel nogle der spekulerede i, om den enten skal bygges mere radikalt om igen – eller sågar helt ud af Formel 1-kalenderen. Det handler nærmere bestemt om den allermest legendariske kurve af dem alle, Eau Rouge. Og det blinde sving derefter, Raidillon. Kombinationen er lynhurtig, og afkørselsmulighederne begrænsede. Fordi banen ligger i bjergene er der ikke meget (mere, for der er allerede ændret meget på det de senere år) mulighed for at udvide afkørselsarealerne, og det er farligt.
Men sådan er det. Ironisk nok er det blandt andet tidligere ændringer i sikkerhedens navn, der har gjort Eau Rouge hurtigere og det efterfølgende sving farligere. Det hele er dog langt fra så farligt som det har været, dog – det synes jeg bestemt ikka man må glemme.
Der er bare i min optik et-eller-andet grundlæggende forkert i tilgangen til at banerne skal tilpasse sig bilerne – fra éen bestemt klasse. Det må da være bilerne og ikke mindst kørernes fornemtste opgave at tilpasse sig forholdene på den nærværende racerbane, ikke?
Nå, ikke mere morgensur mandag herfra, for næste weekend er der historisk motorsport i København, og jeg er klar i speakerboksen igen. Som sædvanligt glæder jeg mig allermest til 65-klassen, hvor kørerne er på gammeldags dæk, ingen aerodynamik og som regel i fuldt kamphumør rundt på den snævre bybane: Det plejer altid at være godt. Men jeg ser bestemt også frem til gæsteklassen fra Tyskland, Tourenwagen Legenden, der kører DTM-biler og efterfølgerne dertil i meget højere fart og med bedre greb, bremser og power. Alle klasser skal dog holde sig fri af betonen og hinanden, for der er altså langt mindre plads på sådan en bybane end der er på Spa.
Og så glæder jeg mig ikke mindst til Klub ViaRETRO-standen inde midt i det hele samt den traditionelle fælles middag om aftenen. Så vidt jeg kan se er der ikke to ens tilmeldte biler til vores stand, så det er også helt som traditionen foreskriver. Ses vi til Copenhagen Historic Grand Prix?
Shit, en talentløs hæslig CHGP plakat i år (fx kører 911’eren ned ad bakke og 190’eren op ad bakke ved siden af hinanden…)
Vi glæder os dog meget alligevel :-D
Mht til F1 på spa passer det jo meget fint ind i vores tid. Alt skal tilpasses eller ændres, så det passer til os. Hørte seriøse udtalelser omkring tour de france, hvor der blev foreslået puder og lignende i sving ved nedkørsler… heldigvis var der en (tidligere) cykelrytter, der foreslog, at rytterne jo også kunne tilpasse hastigheden..
F1 kunne starte med biler i noget nær halv størrelse og smallere dæk. Kender man ingeniørerne ret skal de nok få det til at gå hurtigt nok.
Perspektivet benytter sig rigeligt af kunstnerisk frihed, @jakob356 :-)
@stefan, det er rigtigt nok en tendens. Og så er der jo den der mani med downforce og mest muligt vejgreb.
Same procedure as last year Claus, and all the precedent years too…
Er ved at skrubbe feltkomfuret, og koordinere med Søren og Lillesnitter…
Ses fredag…. Kh. M
Jacob jeg er enig i at 2023 plakaten er håbløs. Jeg har fået 3021 og 2022 plakaterne sneget ind i spisestuen. De får ikke selskab af den nye.
BEVAR EAU ROUGE og BEVAR CHGP!
Vi ses på fredag…
Har også ’21 og ’22 både på værkstedet og hjemme på drengeværelset, de er udemærkede :-)
3021 Ole Jagmann, hvem vinder ?? ;-) finder selv ud :-)
CHGP plakaten er helt igennem skidt, men langt det værste er dog reklamerne for moderne elbiler!
Kære venner, jeg glæder mig sådan til at diskutere alt det ovenstående med jer derinde på Bellahøj :-)
Jøps, vi ses inde på Bellahøj på fredag – det bliver som sædvanligt særdeles hyggeligt. Dog dukker jeg op i den gamle W124. Jullen – som jeg ellers har tilmeldt – når ikke at blive klar. Men hva’ – man sover også bedre i Merceren:>)