Register

eleven − 4 =

A password will be e-mailed to you.

Fri fredag: 35 år med “California”

Californien betyder noget lige fra Red Hot Chili Peppers over Arnold Schwarzenegger til Shu-bi-dua. Og Folkevogn.

Jeg gik ærligt talt og troede at Volkswagen California altid havde været et navn for deres autocampere.  Bare fordi det er sådan i dag. Men som så ofte startede et andet sted, nemlig med en Joker.

Det viser sig nemlig, at historien om modelnavnet California faktisk først begynder i 1988 med en fabriksudgave fra VW baseret på Transporter T3-generationen. Modellen blev udviklet sammen med Westfalia og bygget på deres fabrik i Rheda-Wiedenbrück i Tyskland. Den var hovedsageligt baseret på Westfalia model T3 Joker og al deres know how – så i praksis var det kun navnet Caifornia der var nyt, ikke selve konceptet.
For California T3 var i bund og grund resultatet af gennemprøvet udstyr, tanker og erfaringer fra Westfalia Joker. 
 
Ganske vist var der forskelle, ikke mindst rent visuelt: Her adskilte California sig lidt fra Westfalias “Joker”-med de massive kofangere fra den mere eksklusive T3 Multivan Carat. Ligesom California kun kunne bestilles i de to farver hvid og rød. Sæder og bagsæde var desuden beklædt med lysegråt, prikket velour, der klart viste at interiørdesignerne havde styr på farverne. Også det hvidgråt klare køkkenelement, der var primært fra Joker, men nu indgik i et mere lyst og velkommenbydende feriehjem.
 
De nye California forlod ganske vist fabrikken uden de isolerende termoruder, der var almindelige i Joker, men gengæld kostede California omkring en femtedel mindre end Joker-modellen. Helt klart en af grundene til, at den straks blev en bestseller: Volkswagen solgte omkring fem tusind California-modeller det første år.

High Top med stjernekig – også en idé fra Westfalia Joker.

Det var med to valgmuligheder for førstesals sengepladser og to nede, så fire personer kunne overnatte i bilen. Man kunne også vælge pop-up-taget, så man fik et madrasmål på 1.8 x 1.2 m og kunne kigge på stjernerne gennem det store frontvindue med foldevindue og myggenet.

Det høje glasfibertag havde den håndgribelige fordel ved konstant regn og ubehagelige temperaturer, at man var sikret et mere indendørsagtigt klima end det klassiske teltagtige. Til gengæld havde pop-up-taget sin klare fordel med den lavere totalhøjde hvormed bilen passer ind i praktisk taget alle private garager og offentlige parkeringspladser. Fordele og ulemper, ikkesandt.
 
Det vides vist ikke helt klart, hvordan navnet “California” opstod. Faktum er, at navnet “California” oprindeligt kun blev brugt til specialmodellen i begyndelsen. I efteråret 1989 fulgte en mere luksuriøs version af autocamperen kaldet “Atlantic” og med firehjulstræk som ekstraudstyr, i modsætning til California, der var tohjulstrukket. 
Men efterhånden blev specialmodellen “California”  til den nye autocamperserie California, som de flere kender i nye og gamle udgaver og som et modelnavn for sig.
 
Foran var der drejelige enkeltsæder, og bagi en klapbænk, som kunne omdannes til en 1.8 x 1.2  stort seng. Langsiden var udstyret med en køkkenblok, og i T3 omfattede dette mobile køkken et køleskab som kan betjenes elektrisk og med gas, et gaskomfur med to blus og en vask i rustfrit stål og skabe bagtil. Dertil kom 220 volt-tilslutningen, et separat batteri til opholdsrummet samt fersk- og spildevandstanke, og efterhånden opdagede flere og flere campister Californiaens kvaliteter – til både de små ture og den eventyrlige langfart, hvor man i begge tilfælde sov tæt på naturen.
 
Da produktionen sluttede i 1990 var der solgt 22.000 autocampere af California T3. Den vil jeg mene man kan kalde en serie 1 California autocamper – og mon ikke hovedparten stadigvæk kører på vejene rundt i hele verden.
 
Min pointe er bare, at det der var kendetegn ved de første California i 1988 med både indretning og tagkonstruktion efterhånden har overlevet 35 år og i en helt en lignende form frem til i den dag idag. Så faktisk er der, når vi snakker koncept og praktik og ikke tusind bittesmå detaljler – ja, ikke så meget nyt under solen: California står for frihed og muligheder. 

4 kommentarer

  1. Soren W

    Det er nok rigtigt, at California navnet på VW og Westfalias campervans går 35 år tilbage. Men samarbejdet går endnu længere tilbage. Westfalia var også VWs “officielle” camper bygger på forgængeren, T2.
    Westfaliacamperne fra ca. 1970 er bl.a. kendte på deres meget funky interiør, med ternet betræk, oftest i skrigende orange eller grønt.
    “Joker” var for øvrigt også et udstyrsnavn på Golf m.fl…

    Svar
  2. Jens G.

    I glemmer T1 California

    T1-eren som bus med sideruder og tagruder var den første California fra VW.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.