Register

five − 4 =

A password will be e-mailed to you.

Lancia Delta: Rallylegende til Panda 4×4-pris

Da Gruppe B-klassen i rally blev aflivet i 1986 tog Gruppe A over, og Lancia vandt med deres Delta meget berømmeligt hele seks verdensmesterskaber og alle kender navnet “Integrale”.

En Integrale får man ikke til Panda 4×4-penge, nej, og især ikke hvis det skal være en Evo. Men sagen er, at Deltas succeshistorie ikke startede med Integralen: Den er bare tilfældigvis den sidste og vildeste og dyreste og sådan en som vores nye konge har.

Delta Integrale Evo II er den alle vil have – og derfor er den dyr.

De første rallyvinder-Deltaer findes dog stadig derude – og derfor er overskriftens påstand alligevel sand. For da alle lemminger vil have en Intregrale som Kong Frederiks, så er den originale Delta HF 4WD med det oprindelige smalle karosseri nemlig en helt anden pris. Lidt mere henad Fiat Panda 4×4, faktisk. 

Den første Delta HF 4WD var dog der historien startede, så den dén måde er den måske en vigtigere bil?

Jaja, det er lidt hjulpet af, at Pandaen er blevet lidt dyrere, hvilket jeg blev mindet om da jeg for noget tid siden postede nedenstående billede på Facebook med teksten Poor Man’s Integrale. Flere kommenterede, at Panda 4×4 i hobetal er blevet købt op af hoteller ved skisportsteder og hipstere i de indre byer, og derfor ikke længere er for Poor Men. Men alt er jo relativt.

En Panda 4×4 er altså stadig meget billigere end en Delta. Medmindre Deltaen kun har forhjulstræk.

Min pointe er bare, at hvis man gerne vil have del i Lancia Deltas rallyhistorie, så er den oprindelige firehjulstrukne udgave fra 1986 ikke en dårlig løsning. Det smalle karosseri er stort set det samme som Giugiaro tegnede så stramt sidst i halvfjerdserne og om noget mere elegant end de senere brede udgaver. Motoren er med otte ventiler og 165 hestekræfter ikke decideret svagbrystet heller.

Delta S4 var som bekendt noget HELT andet: Gruppe B-bilerne havde nu engang ikke meget med gadebilerne at gøre, da der kun skulle bygges 200 biler for at de kunne blive godkendt. 

Og så er historien i orden: Selvom Delta HF 4WD ikke var udviklet til rally som sådan, men mere blev til for at Lancia kunne sole sig lidt i Gruppe B-bilen S4’s karisma og sælge en gadebil, der var en lille bitte smule derhenad, så blev den efter Gruppe B’s død i 1987 kastet ud i rally alligevel – og vandt prompte Monte Carlo Rally. En vanvittig flot debut, og den gode start var ikke en enlig svale, så både mærkemesterskabet og den individuelle titel til Juha Kankkunen kom også i kassen i debutåret.

Også den smalle Delta var en kæmpesucces.

Nu har jeg altid godt kunnet lide den oprindelige Delta også, må jeg indrømme. Eller SAAB-Lancia 600, som den jo hed herhjemme og i Norden – i et absolut bizart samarbejde mellem de stoiske svenskere og de sprudlende italienere. Ja, faktisk var bilen jo ikke så sprudlende fra begyndelsen, så det gav faktisk mening alligevel, og selvom netop Delta/600 ikke blev nogen succes, så fortsatte SAAB og Lancia samarbejdet med SAAB 9000/Lancia Thema. 

Fra den ordinære 600 (der ligner den ordinære Delta på en prik) er der temmelig langt til en Monte Carlo-vinder. Til gengæld er de virkelig billige – hvis man kan finde een.

Den tangent er dog mest for nørder som jeg selv, der synes SAAB-Lancia 600 er lige dele morsomt og tragisk og bare ville være en dejlig lille familiebil. Selvom Lancia faktisk eksperimenterede med firehjulstræk allerede først i firserne, så fik SAAB-Lanciaen aldrig glæde af det – det kunne ellers godt have være noget, tænker jeg.

I stedet er det som sagt Integrale, der løber med stort set al rampelyset for Deltaen. Lad derfor dagens tekst være mit lille pip til folkeoplysningen om, at der er et alternativ, der var en lige så stor rallysucces, men i dag som klassiker er væsentligt billigere: Den første Lancia Delta HF 4WD er da også en fed bil, ikke?

 

9 kommentarer

  1. Keld Jørgensen

    Faldt over en af de mange special modeller af Lancia Delta på et værksted i Spanien…Lancia og Martini ingen dårlig cocktail…Jeg har ligesom redaktøren også et godt øje til første udgave ….Men en Martini udgave trumfer alt

    Svar
  2. John Skov Larsen

    Sjovt at der er gået klassisk biludlejning i Panda 4×4, sådan som en 2CV også er sagen når man skal rundt i det franske landskab.

    Faktisk er der en pæn del velegnet skisportsbiler fra Lancia:

    Hvis det skal være billigt, så er der jo også en Lancia Dedra Integrale med samme 2 liters turbo motor som Delta HF 4WD. Om end det ikke er helt det samme, og veteran statussen må vente lidt endnu. Lidt for ny er også stationcar udgaven Dedra SW 2.0 i.e. 16V Integrale uden turbo og med 139 HK

    Foruden en Panda 4×4 tilknyttet bjerghytten, havde Agnelli også en Prisma Integrale, hvis almindelige 2 liters motor uden turbo dog ikke gør det store væsen af sig. Men alligevel et meget godt bud på en hverdagsklassiker med lidt kant.

    Svar
  3. Peter

    Ganske vist har Panda´en ikke vundet så meget motorsport, men den er vældig praktisk i det Midtjyske snekaos.

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    Dét der ser helt rigtigt ud, @Peter! Jeg mener faktisk der for nyligt er blevet lavet et rally/event/løb kun for skiløbere i Panda 4×4 – et sted i Schweiz, så vidt jeg husker. Der kan du jo køre ned, når sneen i Aarhus er væk :-)

    Svar
  5. Anders Prip

    @ce Kong Frederik skaffede sig af med hans Integrale for mange år siden mig bekendt. Jeg havde en elev hvis far var Fiat forhandler her i O´ense; han ejede den en overgang. Stenløse rundkørslen henover motorvejen kunne han efter sønnens udsagn tage med 120 km/t…..

    Svar
  6. Torben EVO

    Den Integrale du tænker på Anders, er den sorte EVO 1 med 8v motor som i lang tid var til salg hos Fiat forhandleren på Dalumvej. Kong Frederik fik i 1994 den Blu Lagos EVO 2 og den holder stadigvæk i den kongelige garage.

    Svar
  7. The Real Stig

    Min Lancia Delta er ikke beslægtet med den Giugiaro-designede original. Den er derimod baseret på en Alfa Romeo Giulia, blot med en kraftigere motor og længere akselafstand. Den er min daglige transport. Det er ikke en bil man kører i, men man lader sig befordre i svøbt i Poltrona Frau-læder i fineste kvalitet. Det er en årgang 2009, men da den ikke er blevet afløst af en ny model, er der ingen, der opdager, at man kører i en 15 år gammel model. Det er måske en lidt ny model i dette forum, men det er et eksempel på, at også den daglige befordring ikke behøver at være en stangvare.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.