Register

four × 2 =

A password will be e-mailed to you.

Det er sjældent jeg skriver om nye biler, men det her handler nok også mere om døden for M. Han blev 51 år gammel og ViaRETRO kondolerer.

Jeg så et enormt blåt og guldfarvet monster i lørdags. En bil, jeg aldrig havde set før – og den slags biler interesserer mig i princippet altid. Denne her ville jeg dog ønske, at jeg ikke havde set, for den gjorde decideret ondt i øjnene. 

2,7 tons XM foran en M1 med den halve vægt og alt det M man kan drømme om. XM er derimod et mareridt. 

Det viste sig at være en BMW XM, der blev introduceret i 2023 som den første selvstændige model udviklet af BMW M GmbH siden den oprindelige M1. Det passede sjovt nok med M-divisionens halvtreds års jubilæum. Jeg så XM udstillet til en concours i Sverige – altså en ting, der traditionelt handler om elegance og skønhed og andet godt. 

Beskrid dette design med eet ord? “Menneskefjendsk”.

Efter at jeg var gået rundt om tingen flere gange kom en ung mand fra BMW-standen hen og spurgte frisk og veloplagt hvad jeg syntes. Jeg overvejede længe mit svar inden jeg langsomt og ærligt svarede, at det var det værste jeg havde set. Han gik igen. 

På en plade på græsset ved siden af bilen stod der en masse tekst om BMW XM. På engelsk, for det var en international concours. Blandt andet stod der “It is set to become a milestone for BMW M”. Der skulle have stået “gravestone”.  

Den smukkeste M-model nogensinde er efter min mening stadig M 635 CSi. Der sjovt nok også markerer, hvor det måske begyndte at gå galt for M, hvis det skulle læses og forstås som Motorsport.

Med 2,7 tons vejer den som en gravsten, ligner en gravsten og har lige så meget Motorsport i sig som en gravsten. At den stod næsten ved siden af en M1 gjorde hånen komplet. På skiltet stod der også, at XM utvivlsomt vil tiltrække mange entusiastiske kunder. Hm. Måske til begravelsen for at vise den sidste respekt. ViaRETRO kondolerer.  

Motorsport fik jeg dagen efter på Ring Knutstorp til dessert, så det var en fremragende weekend. Jeg skulle bare lige havde læsset XM-mareridtet af mig, inden jeg kommer tilbage til alle de smukke biler, der heldigvis var i overtal.

19 kommentarer

  1. Carsten Goth

    Claus, jeg synes ligesom du, at M 635 CSi er flot. Men er det den flotteste M – eller glemmer du M1 i din iver/ophidselse ?
    Og ja – den der XM er jo helt forfærdelig marketing skamridning. Lidt ligesom den nye ‘Mustang’….

    Svar
  2. Claus Ebberfeld

    Næ, @carsten-goth, jeg mener skam at 6-serien er smukkere. Altså på den traditionelle facon med elegance og præsens og maskulinitet. M1 er selvfølgelig mere spektakulær – voldsommere og hurtigere og mere kompromisløs – men i mine øjne ikke smukkere som sådan.

    Den eneste BMW der er smukkere mener jeg er 507. Men den fandtes ikke som M (endnu!), så passer ikke ind i historien herover.

    Svar
  3. bo Jacobsen

    Lad os lave en regel om at man skal have gyldig grund hvis man skal eje et automobil med egenvægt over 1500 kg.
    Hvis man skal have suv skal man være entreprenør eller anden grund til jævnligt (ugentligt) køre med 3t trailer.
    Hvem skriver borgerforslaget?

    Svar
  4. Peter R.

    Jeg ville gerne have set ansigtsudtrykket på den unge mand, der måtte gå med uforrettet sag efter din ærlige (og iøvrigt fuldstændigt korrekte) beskrivelse af denne monstrøsitet…

    Milestone = Gravestone🤣…

    Jeg er iøvrigt enig omkring E24, hvilket jo nok ikke kommer som nogen overraskelse.

    Svar
  5. Lars D

    Fantastisk god skrevet Claus, jeg er fuldstændig enig. Hele BMWs nuværende bilflåde er simpelthen klumpset designet, hvis det ord findes. Der er intet elegant, sportsligt eller bare funktionelt over de nye modeller. Den eneste jeg synes om er prototypen Neue Klasse, den har stil og historisk Denkmal.
    Tunge elbiler er så en anden diskussion som mærkeligt nok ikke fylder medierne. Hvad skal vi med al den unødvendige slid på gummi og veje for ikke at tale om andre sliddele i affjedring og dæmpning der bliver nød til at designes overdimensioneret og så et helt kapitel om ødsel brug af jordens ressourcer og energifråds når de store elbiler skal produceres.
    Jeg hører til dem der mener det er mere bæredygtigt at køre videre i sin gamle benzinbil og undgå rådrift på sjældne råstoffer og øvrige udledninger.
    Jeg er ikke specialist men bare undrende.

    Svar
  6. Claus Ebberfeld

    @niels-v, den er heller ikke glemt. Men faldet på lygternes indfatninger får dem til at ligne lange hængebryster, og det har aldrig vundet nogle skønhedskonkurrencer. Så tillad mig at blive ved den første 6-serie…

    Svar
  7. stefan

    Husker stadig, da jeg som pur ung så en M635csi trille ind på tankstationen, hvor jeg arbejdede. Dengang var min store interesse biler, så bilrevyen, dba (avisen) osv var flittigt læsestof. Det var også dengang man kunne kende biler i mørket på deres forlygter – hvem kan det i dag?
    Omkring samtidigt havde jeg en kæreste, hvis far kørte E28 535i (om det var en M535i mindes jeg ikke) fantastisk bil, som jeg elskede at blive kørt hjem i! Efter E39 er BMW dog desværre blevet sådan lidt “mazda agtigt” totalt ligegyldige..
    Men klart M635csi er den flotteste bmw i min optik

    Svar
  8. Skaanning

    Følger der 2 store løvefigurer i marmor med til sådan en XM? I ved, sådan nogle til at stille ved indkørslen, som man kan kigge på, når man kommer hjem fra body-building…
    Frygteligt køretøj.
    Yes, den gamle 6-serie er uhyre flot. Næppe vildt spændende at køre, men designmæssigt helt i top. Men…en E28 i den rigtige farve kan nu også noget. Virkelig flot design…

    Svar
  9. Niels V

    @claus du for ikke lov at ødelægge 328 for mig med den sammeligning. Heldigvis er dere flere gode BMWer fx 700RS eller 700 Martini coupe

    Svar
  10. Peter R.

    @Skaaning når du nu skriver omkring den gamle 6-serie (E24) ‘næppe vildt spændende at køre’, så ved jeg ikke ud fra hvilke parametre du vurderer ud fra.

    Jeg har ejet 628ere, 633, og 635 og alle har været brugt til sportslig kørsel fx trackdays eller et par runder på ‘Ringen. Bevares, det er ikke rendyrkede sportsvogne, men ganske underholdende, med tilpasse mængder af dosérbar overstyring. Jeg har nydt hver og eneste tur i dem og fortryder bitterligt, jeg ikke længere har en i garagen. Vedhæftet et billede fra en af Ringturene…min 633 CSi Alpina homage.

    Svar
  11. Claus Ebberfeld

    Det skriver jeg gerne under på, @peter-r: Som senere ejer af en af dine E24’ere kan jeg godt snakke med om den sag :-). GT-biler meget mere end sportsvogne (også M635 CSi), men meget velkørende GT-vogne. Og smukke, som sagt.

    @soren-w, helt rigtigt: Dé der forlygter er præcis spændstige som de skal være. Og resten er også flot. @niels-v, også flottere end 328 MM, ikke sandt?

    @skaanning, sjovt du nævner det med om der følger løvefigurer med. En anden læser sendte nedenstående ind som muligt standardtilbehør til en BMW XM. Jeg tror ham faktisk!

    Svar
  12. Claus Ebberfeld

    Eller nej, nu genlæste jeg faktisk lige hans kommentar: Han skrev, at man allerede havde sådan en ring i forvejen, hvis man overvejer at se på en BMW XM. Det tror jeg så OGSÅ på, Rædsel med rædsel ovenpå!

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.