Register

three + eight =

A password will be e-mailed to you.

Som jeg plejer at sige: Træerne vokser ikke ind i himlen, og det gælder også her.

250.000 kroner, står der på prisen. For en Porsche 911. Med afgift. Det er dælme billigt for en klassisk luftkølet 911! Og den er kørende, hvilket fremgår helt specifikt af annonceteksten. Men så stopper de lykkelige historier også. For den er måske nok kørende, men den er ikke på plader. Og før den kan få det skal den synes. Og før den kan det, skal der laves rust. Og andre ting.

Desværre bliver det værre endnu, for egentlig er bilen en 1971 2.2 911E, altså den første klassiske chromgarnerede 911 med lang bagageklap. Sådan står den bare ikke længere, for den er undervejs blevet ombygget til G-model med bælgkofangere, bredere skærme og en 3-liters SC-motor. Og her står samtlige purister selvfølgelig af – men det bliver stadig værre. For bilen er hvad der kun kan beskrives som “rigtig skidt” i både lak og interiør. Døm selv ud fra billederne herunder:

Så er alle drømmere (inklusiv undertegnede) advaret. For at summere det op ganske kort er det dermed ganske vist den billigste 911 længe, men det er også den ringeste. Sælger filosoferer selv over, hvordan man kan gribe projektet (og det kalder han den også selv- altså et såkaldt “kørende projekt”) an, og skriver følgende: “Enten et perfekt udgangspunkt til et ægte F-model projekt – eller få lavet ovenstående punkter, synes og nyd en helt unik luftkølet 911’er med masser af karakter.”.

Og det er meget godt lige at få skitseret de to yderpunkter op. I kan selv læse mere om bilen i selve annoncen her. Imens vi leder videre efter det rigtige “Ugens Fund” til ViaRETRO’s Weekend Matiné på lørdag…

Hvad tænker I?

Kloge ord i denne Porschereklame fra cirka 1977 – omtrent midtimellem hvad bilen til salg er født som og hvad den ligner i dag.

En kommentar

  1. Skaanning

    Ved ikke helt, hvordan den kan være et “perfekt” udgangspunkt for en F-model…? Der skal dælme købes ind og arbejdes, hvis den skal blive en rigtig F igen. Dertil kommer rust og lak. Og selv om 3.0 motoren er lækker, kan den jo ikke blive i en F – hvis vi ellers skal holde på det originale. Ny motor skal der også til så.
    Skal man så lade den være, som den er? Således at den er “unik”, som sælger skriver? Tænker ikke, den er “unik”, for der er jo skammeligt mange 911’ere, der er blevet updateret, så de ligner nyere modeller. Ofte med bodykits og andre ting fra TEMUs laveste hylde.
    250 er ikke meget. Sælger er fair. Men når man så lægger udgift til rust, ny lak, ny motor + diverse her og der til, så nærmer vi os hurtigt et beløb, hvor en hæderlig og ÆGTE G-model kan købes. Det ville jeg gøre. For min egen skyld, men også fordi den vil være MEGET lettere at sælge videre.
    Men….der findes vel folk, der ikke har noget imod et kludetæppe af en 911. Eller folk der gerne bruger tiden og pengene på at redde bilen. Eller folk som trives i at gå over åen for at hente vand. Eller folk der sætter en ære i at påtage sig projekter, andre ikke tør.
    For mig er det en 100% no-go-bil, men for den eventyrlystne med penge i lommen, kan det måske være noget.
    Håber, bilen finder en god ejer.

    Besvar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.