Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #186170
    RuneP
    23 Indlæg

    Hej alle sammen, tænkte jeg blev nødt til at introducere bilen før jeg vil spørge jer om i mener vi skulle skifte den ud ;)

    Min bror og jeg har altid godt kunne lide biler og en kold novemberdag i 2020 faldt min bror over en Mercedes 280SE fra 1983 med 169.000 km og tre tidligere ejere. Vi tænkte at vi bare ville ligge et lavt bud og blev det ikke denne gang så gik det jo nok også .
    Skæbnen ville dog at 3 uger senere gav sælger sig og pludselig var vi ejere af en ægte s-klasse :)

    Sælger havde netop fået den i kørebar stand efter 12 års stilstand og havde bl.a. ofret nye dæk, batteri, brænstofpumpe og synet den inden vi overtog, så den var på pairet klar til de næste 8 år.

    Den stod helt original og enda med en sjælden beige stof kabine med det smukke zebrano træ. Dog havde den et par skavanker og vi fik hurtigt lavet en liste som blev længere end først antaget

    Rusten udstødning (fikset)
    Rust under bagrude (fikset)
    Rust i hattehylde (fikset)
    Buler (fikset)
    Falmet lak (poleret dog skal den have ny maling engang)
    Klima virker ikke (mangler gas)
    Fartpilot virker ikke
    Sveder lidt fra motor
    Hardi skive mør (skiftet)
    Trælister slipper og klarlak krakelere ( vi har limet dem igen men lader klarlakken være)
    Vi fik også syet nogle puder i matchene farve til bilen

    Nu har vi nydt den 2 sæsoner og kørt omkring 2500 km i den. Det er en fantastisk bil som virkelig bare kan æde km trods alderen men samtidig føles den næsten for god/ny. Det er kompliceret mekanik så det er begrænset hvor meget vi selv kan skrue og selvom den køre fantastisk så er min bror og jeg ret perfektionistiske hvilket betyder at opgavelisten stadig lurer hvis vi vil beholde den.
    Vi overvejer følgende da vi ikke har økonomien til at have to veteraner lige nu

    1. Sælg den og køb noget ældre til samme pris fx har vi kigget længe efter en lille rap austin mini. Denne ville være nemmere at holde i forhold til dele og nemmere at skrue i
    2. Behold den og lav den færdig med tiden og måske stiger den enda i værdi
    3. Behold den/gem væk som den er og køb en anden veteran når pengene er der

    Hvad synes i og måske især Ebberfeldt kan sættes sig ind i problemet ;) og hvad er sådan en egentlig værd i dag

    #186175
    RuneP
    23 Indlæg

    Rust rep

    Attachments:
    #186177
    RuneP
    23 Indlæg

    Efter polering og rengøring

    Attachments:
    #186179
    RuneP
    23 Indlæg

    Færdig poleret og klargjort indvendigt

    #186182
    RuneP
    23 Indlæg

    Lidt stemningsbilleder :)

    #186187
    Claus Ebberfeld
    604 Indlæg

    Nøøøøøj, den er lækker, @runep! Især interiøret er virkelig klasse, men også farven er stilig – tror ikke jeg har set den før, faktisk.

    Og ja, jeg kan sagtens sætte mig ind i dilemmaet: En S-klasse af W-126-rækken kører næsten FOR godt – men det er også årsagen til, at jeg har kunnet køre så meget i min. Hvis man IKKE skal æde kilometer eller køre meget bryllupskørsel, så kan en Mini også gøre meget godt. Men en S-klasse er det jo ikke, Så jeg tror valget kommer an på hvad det egentlig er I vil? Det er ikke et svar man kan analysere sig frem til.

    #186215
    stefan
    147 Indlæg

    Hej Rune

    Tillykke med jeres gamle bil! Efterhånden er de nyeste “gamle” biler (særligt biler fra 80’erne) så moderne, at de til forveksling minder om nyere/youngtimere, så jeg kan sagtens forstå jeres dilemma! Det er ikke så “specielt” som man måske kan ønske sig, når det nu er en hobby bil.
    Hvis I er i nærheden af sydsjælland skal I være velkomne til at komme og prøve min lille Fiat 127. Det er en “rigtig” gammel bil, der er til at skrue på :)

    mvh Stefan

    #186584
    Ole JAGmann
    814 Indlæg

    Hej Rune

    Det er en lækker Mercedes i har.
    Den er så moderne at den har stor brugsværdi, men det kommer så som du nævner bl.a. med den ulempe, at der er en del man ikke selv kan lave på den.
    Det kunne være spændende at have sådan en som firmabil som Claus, men som klassiker ville den nok være for moderne for mig.
    Eller måske er det biltypen, for jeg har selv en Alfa Romeo Spider fra 1996, den er jo nyere.
    Spideren er 25 år nyere end min MGB GT fra 1971. Det betyder at den har tidlig elektronik indbygget med fejlkoder jeg ikke kan udlæse. MGen har 4 sikringer og kan repareres med en smedehammer og et stykke sejlgarn.
    Så det er et spørgsmål om prioriteter, hvad er det man vil?
    Hvis man vil skrue selv, skal det være en ældre bil med god reservedelsforsyning. Hvilken stand skal den være i? Hvad med komfort? Ældre biler har mindre komfort.
    Men held og lykke med rejsen. Og lad os gerne følge med.

    #199392
    RuneP
    23 Indlæg

    Update den blev solgt gennem Lindholm biler efter længere overvejelser og denne har fået pladsen for nu ;)

    Attachments:
    #202157
    Soren W
    390 Indlæg

    Stor spændvidde Rune. Jeg lærte at køre bil i min mors Mini (En Morris Mascot 1000). Mon første hverdagsbil efter endte studier i 1986 var endnu en Mascot 1000. Denne gang i brun. Den gang var det stadigvæk normalt at se Minierne som dagligdags biler i trafikken. Senere har jeg haft et par stykker af den senere BMW producerede Mini Cooper. Og for nogle år siden havde jeg en original dansk Austin Cooper MK2 fra sidst i 60erne. Familien synes dog nu at den var for lille, så den blev skiftet til en Porsche 924, (men Minien var sjovere at køre i) Det var min Mini historie indtil videre, men jeg kan ikke garantere at der ikke kommer flere Minier forbi. Nyd din fine bil…

    #202905
    RuneP
    23 Indlæg

    Ja det gælder om at prøve det hele mens man kan og kom endelig med flere mini anekdoter :) En cooper ville også være højt på ønskelisten men pengepungen siger desværre nej.
    Mini’en her er faktisk købt som delebil med min bror og far, eneste krav fra min far var at den skulle være rød for det var hans første bil, som var en mini 850.

    Dette ekesmplar er en 1000’er fra 1980 som har fået følgende lavet af tidligere ejer
    – adjusta ride Hi-low justerbar affjedring
    – KAD Shortshifter
    – Vinyl kabine samt instrumentbord
    – Mini light 10′ fælge
    – Fuld RC40 rustfri udstødning
    – HS4 Karburator (cooper)
    – Alu indsugning
    – 12G295 topstykke (cooper)
    – Elektronisk tænding
    – Åbent luftfilter
    – Maniflow udstødningsmanifold
    – Wipac fjernlygter
    – Motolita rat

    For nu skal den bare nydes og så skal det i fællesksab besluttes om den skal beholdes og de efterfølgende ting skal laves eller om det er tid til at prøve noget helt andet :)

    Hvis det er en keeper skal følgende kigges på
    – Omdrejningstæller
    – Speedometer
    – Stoppet de små utætheder der måtte være
    – Få lavet ventilationssystemet i kabinen igen
    – Omlaker taget
    – Lyddæmpet kabinen
    – Skivebremser

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.