Register

twenty − five =

A password will be e-mailed to you.

Hvilken bil giver mest køreglæde?

Det er et KÆMPE spørgsmål, og ligeså svært at besvare som det er stort. Men FDM Motor Classic tog det op, tog det seriøst og tog mig med.

Jeg blev (formentlig) inviteret med, fordi ViaRETRO mange gange har cirklet omkring temaet køreglæde på forskellig måde i en ti års tid – eller også bare fordi Motor Classic vidste, at jeg ville tage spørgsmålet ligeså alvorligt som de: Køreglæde er ikke noget man skal spøge med! Eller – I ved hvad jeg mener…

Køreglæde er tæt forbundet med begrebet sportsvogn, og der har været forsket i det i mange, mange år – men hvilken bil giver mest køreglæde?

Herunder ved faste og oplyste ViaRETRO-læsere også, hvorfor spørgsmålet er svært at besvare: Hvilke betingelser er der tale om? Hvilken periode af biler? Hvilket budget? Hvilken biltype? Hvordan skal de køres? Og mange andre ting. Som sagt, det er ikke noget man kan skøjte henover. Men det gjorde den grundige opgavestiller heller ikke: Køreglæden var defineret til at skulle udleves på sydfynske landeveje en forårsdag i april. Med den klare betingelse, at fartgrænserne skulle overholdes undervejs – hvilket vil sige køreglæde med højst 80 km/t. 

Køreglæde er mange til, men involvering er vigtig.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg indledningsvist var lidt skeptisk overfor den passus med de 80 – indtil det gik op for mig, at præmissen vil betyde, at man ALTID kan køre på den måde, der udløser køreglæden. Hvis man derimod kørte en bil, der eksempelvis først lavede groundeffect fra 160 km/t og opefter, så ville man aldrig nogensinde kunne opnå den optimale køreglæde andre steder end på en racerbane. Hvor man nu engang sjældent befinder sig. Men en dansk landevej? De er overalt og ved nærmere eftertanke gav den begræsning derfor meget mening. 

Jeg vil faktisk gerne prøve en gadetilpasset Porsche 962 – velvidende, at den ikke ville have en kinamands chance for at vinde i FDM’s Kongen af Køreglæde.

Hvilken type bil der skulle være tale om var måske et endnu større spørgsmål, og der var derfor en forhåndsnomineringsproces, et udskilningsløb og i sidste ende stod vi med fem kandidater som var udvalgt som den bedste repræsentant for fem forskellige biltyper. De fem typer var følgende:

Sportsvogne

F.eks. AC Cobra, Porsche 911, Jaguar E-type, Ferrari, Lamborghini, Maserati Bora, Chevrolet Corvette, BMW M1 m.fl.

Roadster/Cabriolet

F.eks. Lotus Elan, Alfa Romeo Spider, Mercedes SL 113 Pagode, Triumph TR6, BMW M3 Cabriolet m.fl. 

Sportssedan/coupé

F.eks. BMW M3/M5/M635 CSI, Jaguar Mk II, Mercedes 190 E 2.3-16, Lancia Thema 8.32, Alfa Romeo Bertone Coupé, Ford Capri 3000, Opel Commodore GS/E, Maserati Biturbo, Lancia Aurelia GT m.fl.

GTI

F.eks. VW Golf I GTI/Golf II GTI 16V, Ford Escort RS Turbo, Opel Kadett GSi, Toyota Corolla GT, Fiat Ritmo Abarth, Peugeot 205 GTI m.fl. 

Youngtimer

F.eks. Porsche Boxster og 996, Nissan Skyline R33, Mazda MX-5 NA, Lotus Elise I, Honda Civic VTEC, Mercedes SLK, diverse AMG-Mercedes m.fl.

Med undtagelse af youngtimer-kategorien skulle der være tale om mindst 30 år gamle biler (frem til årgang 1994), der kan veteranregistreres i Danmark. Youngtimere blev defineret som cirka 25-30 år gamle biler – og der var desuden den vigtige begræsning, at kun én bil af hvert mærke måtte deltage i finalen.

Youngtimerbiler er bedre end ældre biler. Men betyder det også mere køreglæde?

Det gik også med den sidste passus, men både Porsche og Lotus havde flere kandidater nomineret i forskellige kategorier. Det var svært at nå dertil kun at have fem biler – men en helt afsindigt spændende proces. Især fordi de fem komitémedlemmer havde forskellig tilgang til emnet. Peter Clausen som redaktør for Motor Classic var i min optik den bredest funderede, hans kollega Karsten Lemche med flere tusind biltests under bæltet nok den mest objektive og analytiske. Flemming Haslund fik i videoen titlen “biljournalistisk legende” og selvom han for nylig pensionerede sig selv var han formentlig stadig den mest passionerede i sin holdning til hvordan en bil faktisk skal køre – mens Anders Bilidt og jeg nok i virkeligheden var mest ens i vores holdning til både hvad køreglæde er og hvilke biler der kan give det. Måske ikke så underligt, da vi begge har ViaRETRO-baggrunden og i forvejen har kendt hinanden og diskuteret biler i mere end ti år. 

Så det endte faktisk efter mange timers forarbejde og særdeles lærerige, underholdende og slet og ret køreglade prøvekørsler af de fem med en klar vinder – og en ligeså klar nummer to. Hvilke må I se i videoen herunder, der dækker hele processen: 

Tak til FDM Motor Classic for invitationen!

22 kommentarer

  1. Niels V

    Det bliver spændende at høre jeres argumentation, Ved første øjekast ser magelighed ud til at have haft en stor betydning i jeres selektion og interessant at førkrigs biler ikke er nævnt i listen over potentielle kandidater.

    Svar
  2. Claus Ebberfeld

    Tjah, jeg kan sagtens se at førkrigsbiler kan levere en del på involvering af føreren – men der mangler jo til gengæld nok lidt præcision og præstation. Ligesom jeg er med på at prøve så meget andet, så er jeg gerne med på at prøve en førkrigssportsvogn. Men jeg kan næsten på forhånd sige, at intet fra dén kant vil kuynne slå konkurrencen vinder af pinden. Og heller ikke toreren.

    Men jo, der er selvfølgelig noget subjektivitet i denne proces.

    Svar
  3. HC

    jeg tænker umiddelbart at de 3 af bilerne er forkert castet, når præmissen er at det kun er kørsel under 80 km/t, giver det ikke meget mening med store biler med mange HK.

    små motorer og mange gearskifter giver noget køreglæde på en helt anden måde

    jeg tænker at en Mini 1000 ccm eller en lotus seven af de tidlige med Climax motor ville være rigtig sjove ?

    en allard J2 må også være virkelig sjov og spændende, og giver et fantastisk lyd med sin tidligere V8.

    alle har selvfølgelig sine favoritter, og modeller man gerne ser som spændende at køre

    Svar
  4. AlfaHahn

    Ak, ak, en Porsche med dårlig gearkasse og en BMW med ringe turbo. Hvor er Ferrari, Maserati, Lamborghini etc. Har lige fulgt Mille Miglia, Jeg kunne sagtens finde 5 kandidater derfra :-)

    Svar
  5. Lars D

    Man kan sikkert finde hundrede andre biler der kunne være sjove at teste, det er det tyskerne kalder Qual der Wahl. Jeg synes det var et fedt arrangement at være med i og også at gå frit rundt mellem Strøjers biler er heller ikke at foragte. Kom gerne med en flok eksotiske italienere på de små fynske biveje, jeg tænker resultatet ville blive det samme når vi snakker oplevet køreglæde som summen af det hele.
    Ups jeg må hellere dukke mig.

    Svar
  6. holmen

    Skøn læsning og seerværdigt. Dog vil jeg mene at der mangler en vinkel på køreglæde som ikke nødvendigvis inkluderer det sportslige. Selv har jeg været omkring, men når vi taler klassiske biler, så kan køreglæden også findes i noget som ikke har snablen ned i det sportslige.
    Af de biler jeg har svunget omkring så har køreglæden også været mega høj i mon tidlogeee VW T3, min Jaguar 420G og lige nu, i mon Mercedes W123 230CE.
    Derfor vil jeg foreslå at afsnit #2 af den fine paneldebat og prøvekørsler udvides og omfavner en bredere vifte af klassikere.

    Svar
  7. stefan

    Fed film tak for den! Det er fedt at gå så direkte og subjektivt efter noget der (heldigvis) er ekstremt subjektivt. Der er selvfølgelig en million meninger om, hvilke biler der er bedre – det er jo det, der gør vores hobby sjov.
    Men sjov film og bortset fra Lancia og 205 tror jeg aldrig de modeller i filmen, kommer på min fremtidige ønskeliste, men det er bare mig 🙂 flere test af den slags i fimen kunne være sjove. Sig til Claus, hvis du mangler noget der minder om en simpel hestevogn til en test en dag.

    Svar
  8. Ole JAGmann

    Fed film og Lars Ds Lotus Elan en overlegen vinder. Sådan en må jeg prøve en gang.
    Naturligvis spiller kriterierne også ind, max 80 km/t på fynske landeveje.
    Men det er relevante betingelser. Jeg siger altid at de moderne superbiler der konkurrerer om at have over 1000 hk i praksis er ubrugelige. Man kan kun prøve dem af på forsvarlig vis på en racerbane.
    Min egen MGB GT fra 1971 kan give masser af smil under 80 km/t, det føles hurtigere end det er. Hvis man skal have lige så meget sjov i min 25 år nyere Alfa Romeo 916 Spider kommer man hurtigt væsentligt over 80 Km/t. Men den giver også masser af køreglæde og er tilmed åben. Køreglæde er kommet for at blive. Men kun i vores snævre kreds, sig det ikke til nogen udefra…

    Svar
  9. Jens Ole Petersen

    God aften gode bilvenner Med en vis erfaring og mere end 25 relevante biler tillader jeg mig at udnævne Alfa GTV 1750 serie1 til vinderen. Tæt forfulgt af Jaguar XK150DHC. Begge køretøjer var i topstand og det betyder rigtig meget for bedømmelsen. Vi ses på CHGP-24 Gode hilsner Lille-Snitter der står klar i køkkenet

    Svar
  10. Henning Hjorth

    Lotus Seven!
    Har selv ejet en S2 Cosworth 1964 i 20 år! Fra 1980 til ca 2000!
    “The most fun a man can have with his trousers on”

    Hilsen fra Tertre Rouge, Le Mans
    Henning Hjorth

    Svar
  11. Claus N

    Jeg elsker den 205 Rallye 1.3. Også selvom jeg i går har disset franske vogne fra den epoke i en anden tråd, så vil jeg virkelig gerne have sådan en. Må så leve med knagen og bragen fra interiøret. De andre vil altid være mig uinteressante, men jeg nyder skam at kigge på dem.

    Svar
  12. Niels V

    @Claus,
    Da i ikke var begrænset af økonomi men begrænset til 80kmt, så ser jeg faktisk en masse førkrigs biler som sagtens kunne levere præstation.
    Jeg nævner i flæng: Bugatti type 35, Bentley 4.5L, Riley Brooklands/IMP/MPH/Sprite, Alfa Romeo 8C/6C , BMW 328, Mercedes SSK, MG K type, Aston Martin Ulster eller Austin Seven Brooklands.

    Svar
  13. Peter R.

    Fremragende video! Faktisk et overraskende resultat, på papiret “burde” både E30 M3 eller 911 (endda i fineste aftapning) gøre rent bord.

    @Claus N jeg er helt enig, er kæmpe fan af Peugeot’s fantastiske 205ere. Jeg har selv ejet 1,9 GTI, men den sjoveste Peugeot var en af min brors biler, nemlig en helt tidlig 106 1,3 Rallye. Ultralav vægt og den fine 1,3 der rask væk tog en 7.300 omdrejninger.

    Iøvrigt passende opvarmning til Le Mans 2024!

    Svar
  14. Skaanning

    Har aldrig prøvet en Elan desværre, men nu bliver jeg da interesseret. Har naturligvis hørt alt om dens styrker osv, men dens “kit-car” fornemmelse har altid naget mig lidt. Men måske tager jeg fejl. Skal ikke købe ny bil nu og her, men den må på listen! Meget må jo bero på, at det er et veljusteret og velkørende eksemplar, man får prøvet første gang, så man ikke bliver skræmt væk. Men der må jo findes gode Elans derude…

    Svar
  15. Claus N

    Så enig med dig @peter-r.

    Dengang 106 Rallye 1.3 var ny, var jeg passager i sådan en på en tur fra Odense-den tyske grænse-Odense. Bilen havde, da vi startede i Odense, kørt under 1.000 km. Ikke desto mindre fik den fuld pedal på turen, særligt hjemturen står, som noget helt vildt og vanvittigt for mig.

    Turen fra grænsen og hjem til Odense kørte vi på ca. 50 minutter. I dag vil den tur blive betegnet som vanvidskørsel. Det var overhalinger inden om i nødsporet osv., så kan man vist tænke sig til resten. Den rundede vist lige 1.000 km, inden vi nåede hjem, så mente ejeren at “nu er motoren vist kørt til”.

    Hvis jeg ikke husker helt galt, vejer 205 Rallye 1.3 mindre end 106 Rallye 1.3, men derfor har 106’eren bestemt stadig en lav egenvægt. 106 og 205 Rallye 1.3 er to biler, jeg har et stort hjerte for.

    Svar
  16. Peter R.

    @Claus N Nu blev jeg sgu’ lige nysgerrig på vægten – jeg var overbevist om, at 106eren var lettere. Men 205 (794kg) og 106 (816kg). Opgivelserne skal tages med et gran salt, da oplysningerne divergerer en smule. Men det ændrer ikke på, at 205eren er lettere.

    Noget af en tur fra grænsen til Odense….man kan da sige, den blev kørt til;-)

    Jeg har også som dig, et stort hjerte for de små Peugeot’er. Iøvrigt kunne jeg også godt bruge en Citroën AX Sport, alternativt GT. Men det er en helt anden historie.

    Svar
  17. Claus Ebberfeld

    Tak, allesammen – glæder mig, at I synes om den og ikke mindst har tænkt videre over temaet. Som jo ganske rigtigt ikke er helt objektivt.

    I min optik er køreglæde målbart ved det der spontane udbrud man som chauffør kan komme med, når man sidder bag rattet af noget ekstraordinært godt og uvægerligt tænker eller ligefrem siger højt for sig selv “hold kæft det her kører godt!”. Der er overhovedet ingen tvivl om, at den fornemmelse havde vi ALLE bag rattet af Lars’ 1966 Lotus Elan, og derfor er den en fortjent vinder.

    Kunne der have været andre biler med i opløbet? Selvfølgelig kunne der det. Men jeg ved at de nævnte alternativer IKKE ville give den fornemmelse: Jeg elsker selv 1750 GTV og Jaguar XK und so weiter, og javist kører de godt. For en sportssaloon og en halvtredserbil. Men de giver ikke dén der fornemmelse – mener jeg.

    Kunne kriterierne og præmisserne for testen have været anderledes? Naturligvis. Men havde der været en racerbane involveret, så havde Lotusen stadig vundet: Dens balance er genial, og det ville bare være blevet endnu tydeligere på en bane.

    Kunne sportslighed have spillet en mindre rolle? Bestemt. Jeg havde jo en Jaguar XJ12 og kan virkelig skrive under på, at den også gav en enorm køreglæde – inklusiv (nogle gange) den der fornemmelse af “det kører jo sindssygt godt”. Men aldrig så intensivt eller ofte som den lile Elan eller for den sags skyld den orange RS eller sågar nogle af de modernere.

    Jeg tænker køreglæde som en ting, der ligesom “at være lykkelig” består af en opsamling af momenter, hvor man har en følelse af, at nu kører det godt og måske ligefrem ikke kan blive bedre. Og så ganger man antallet af de øjeblikke med intensiteten. Så vinder Elan faktisk helt objektivt.

    Som nævnt i videoen var jeg som en af to dommere delt imellem Elan og RS og jeg tror også jeg fik sagt, at RS’eren er en mere komplet bil. Hvilket dybest set vil sige, at den er bedre til alt det kedelige. Det giver så bare ingen point målt på de rene lykkemomenter, vel? En RS vil helt klart være bedre til at klare en tur til Nürburgring med bagage og alt det – men en Elan vil også kunne det, og lur mig om ikke også selv dén tur vil give flere smilende øjeblikke for chaufføren? MEGET teoretisk og hypotetisk spørgsmål, undskyld! Men faktum er, at selv ergonomien i Elanen er langt bedre end man skulle tro.

    Det ER let at afskrive Elan som et legetøj i forhold til alle de andre. Men det er forkert: Den er en rigtig bil og en helt ufattelig kompetent sportsvogn. Jeg vil faktisk gerne bruge ordet genial her. Som klassisk sportsvogn anskaffet til formålet om at skaffe chaufføren køreglæde. så bliver det ikke bedre. Og jeg var faktisk overrasket over både min egen reaktion men ikke mindst over hvor enige vi fem var om lige netop dén bil.

    Men prøv lige at tænk over det engang: Denne 1966’er slog en M3 og en Delta Integrale, som begge er både velkørende og meget nyere og mere avancerede. Og selvfølgelig hurtigere. Ligesom der VIL være situationer, hvor de kører bedre end en Elan. Autobahn og snedækkede hårnåle, eksempelvis. Men på de uperfekte og glatte landeveje som vi kørte på var Elanen ikke bare sjovere, men efter min mening også BEDRE. Det sidste er endda på en måde ligegyldigt, da det jo var den rene køreglæde det handlede om. Og dét leverede den lille Lotus i rå mængder.

    @niels-v, kunne noget endnu ældre være ligeså køreglad? Jamen, det vil jeg egentlig ikke afvise. Men jeg har godt nok mere end svært ved at forestille mig, at noget skulle slå Elan af pinden helt overordnet, når alt fra motor til gearkasse til styring og undervogn og komfort og design er så overjordisk velafstemt.

    @the-real-stig, Elisen var faktisk potentiel i youngtimerkategorien, men faldt for kravet om at alle kandidaterne skulle være fra forskellige mærker.

    @alfa-hahn, BMW’en har ikke en ringe turbo, men slet ingen. At de ældre Maserati og Ferrari og så videre (sjovt du ikke nævner Mercedes, der står for Mille Miglias mest berømte sejr?) skulle køre bedre end en Elan tror jeg er udpræget ønsketænkning, da det jo er velkendt at bilerne dengang havde hver deres svagheder. Men send en testbil herover, så giver jeg det gerne et skud. Husk dog at gadebiler og racerbiler ikke er det samme.

    205’eren var en af dagens største overraskelser, og jeg tror alle var glade for, at vi tog dén frem for den ligeledes nominerede GTI. På mange måder var 205’eren den bil, der mindede mest om Elan – den fungerede bare ikke ligeså godt. Utroligt nok. I min optik understreger det bare hvor fortjent en vinder Elan er.

    Jeg ved det tog Lars flere år at finde den rigtige, men omvendt har han så også haft den i over ti år, @skaanning. Det tror jeg roligt du kan tænke videre over.

    Svar
  18. Lars D

    Som et lille indspark til Claus´s ode til Emma (min Elan) vil jeg lige nævne at bilens tidligere ejer den hollandske rallykører Egon igennem 50 år tæskede bilen igennem sæsonnen og plejede hende hver vinter. Venner har beskrevet at han hvert år skilte bilen ad i stumper og samlede den igen og alt var afstemt efter hinanden, motor, gearkasse, styring og bremser. Derfor er hun måske i sit efterår stadig eftertragtet.
    Kun min nærmeste familie har kørt i den og det var med en vis frygt og bævren jeg sagde ja til Claus om at lægge bil til testen og jeg fik derfor lov til at kører med på turene.
    Jeg havde tænkt mig at sige en masse til de fem testkørere om hvordan hun skulle behandles for at spinne, men det forstummede hver gang da de kompetente herrer drejede nøglen og bare trådte i pedalerne. Det tog ca 10 sekunder for dem at lære bilen at kende og de kørte bare los som den mest naturlige ting i verden og glemt var alle mine bekymringer og smilene bredte sig hos mig og chaufførerne.
    Hvor Claus, Karsten og Peter kørte bilen med respekt og til grænsen så gav Bilidt og Haslund den lidt mere tæsk og det var sjovt at betragte de fem testers reaktioner fra sidelinjen og også studere deres forskellige måder at køre på. Elanen tog imod og gengældte alt så jeg kun kunne sidde og godte mig i passagersædet.
    Tak for oplevelsen de herrer, lav det igen næste år med nye biler og andre krav.

    Svar
  19. Søren S. Pedersen

    Virkelig god video – tak for den.
    Dejligt også med et kompetent panel, som taler lige ud af posen.

    At udvælge kandidater er begrænsningens kunst – og I har valgt nogle rigtig fine og interessante biler.
    Som Lotus-fanboy fryder det mig selvfølgelig at se Elan rende med titlen.
    Men jeg er ikke i tvivl om, at alle bilerne er superfede med hver deres kvaliteter.

    205 er bare et godt design – den kigger jeg langt efter.
    Men alle biler (og næsten alle kandidaterne, kunne godt bo her på matriklen.

    Svar
  20. Lars D

    Så er FDM motor classic kommet og man kan læse mere om bilerne. Det er godt nok mange rosende ord min Emma får, den rødmer helt, men heldigvis deles roserne også med de andre biler. Jeg må hellere ringe til forsikringen og få sat værdien op.

    Jeg kunne stadig godt tænke mig en 911er, hvorfor købte jeg ikke den der var til salg i 1980erne hos Center Auto, den kostede ikke spidsen af jetjaweren, men jeg valgte en 1750GTV i stedet til 19.000 kr og det fortrød jeg ikke. I dag ville jeg ikke have råd, måske til Alfaen, der også er steget betragteligt i pris.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.