Register

13 − eleven =

A password will be e-mailed to you.

Le Mans, selvfølgelig: Det er denne weekend. Igen.

Det er 101 år siden løbet blev kørt for første gang, og ViaRETRO er dybt forelsket i hele historien om løbet og alle de utallige underafsnit og kapitler. Herunder hvilken betydning løbet har haft for Porsche. Og Ferrari. Og Ford. Og Jaguar. Og så videre. 

Der står en Porsche på pole position til i eftermiddag. Igen. Men der er ikke stor tidsforskel til Cadillac på de følgende to startpladser. Betyder det noget? Det er slet ikke sikkert. Blandt de mange statistikker man kan give ud af hundrede års Le Mans-løb er, at det er meget, meget sjældent at den vindende bil og nummer to overhovedet slutter på omgangshøjde. Jeg læste et sted, at det er sket tretten gange siden 1923. Og samme sted, at det ALDRIG er sket, at de tre første har været på omgangshøjde. 

Det siges, at der er chance for, at det sidste kan ske i år. Måske. For alt kan egentligt ske på Le Mans. Hvorfor jeg da også lige tjekker hvad der foregår dernede henover weekender en gang i mellem. Imens jeg tænker på 2025, hvor der igen vil blive kørt Classic Le Mans. Med ti gange flere biler, endnu større uforudsigelighed og måske mig blandt tilskuerne. Igen.  

God weekend

Claus Ebberfeld

 

klub_viaretro_sticker1

ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.

Som medlem får du:

  • Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
  • det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
  • adgang til alt på ViaRETRO
  • rabat på udvalgte varer
  • garanteret godt selskab på nettet og i virkelighedens fem årlige arrangementer
  • samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.

devider2

Gavnø Autojumble 2024

Tekst og foto Michael Sehested Lund

Sidste weekend løb Gavnø Autojumble af stablen i de vante omgivelser og alt burde være godt. Men, desværre, er de fleste arrangementer for klassiske biler afhængige af vejret. De sidste år har vi generelt været heldige med vejret på dette tidspunkt af året, men sådan gik det ikke denne gang. Mange havde tilsyneladende også lyttet til vejrprofeterne og besluttet at blive hjemme. Det havde jeg også selv, men i stedet for at blive hjemme valgte jeg en anden bil end den tilmeldte.

Der findes ikke forkert eller dårligt vejr; kun forkert påklædning, som tyskerne plejer at sige. Den tilgang havde jeg selv benyttet mig af, ved at tage Volvoen i stedet for Porschen, som pt. har problemer med et utæt Targa-tag. Det viste sig at være et godt valg og ikke nok med det, Volvoen kom hjem mere ren, end den kørte ud, takket være en skybrudslignende byge. Regnvand er jo blødt, og turen på 90 km på motorvejen blæste det af!

Andre drømmer om, at deres klassiske bil skal være eksotisk, i større eller mindre grad. Selv leger jeg lidt med tanken om at have en mere hverdagsagtig bil, som blev bygget til at kunne varetage flere funktioner i hverdagen. Jeg ved godt, at Fiat Panda 4×4 er den absolutte favorit på ViaRETRO i den henseende, og det er der mange gode grunde til. Men for mit vedkommende går de varme følelser lidt i retning af Volvo Duett (bilen som är två). Chefredaktøren har en 445 i van-udgaven, men min skal være i herregårdsvogn-udgaven, og en P210 for at få B18-motoren, 12 V anlæg og båndspeedometeret fra Amazon. Duetten skal naturligvis være to-farvet: blå/hvid eller rød/hvid og selvfølgelig med de traditionelle Volvo-stålfælge (jf. den nylige debat om fælge på ViaRETRO) og tilhørende hjulkapsler … ikke som på det ellers fine eksemplar på billedet.

I ViaRETRO campen var vi heller ikke så mange, men alligevel blev diversiteten holdt i hævd, med to Volvo 1800 som undtagelsen. Bil-swingeren Per Holmen er for tiden nået til det tyske og netop nu, er det en Mercedes W123 Coupé i en god farve, som han meget passende parkerede under ViaRETRO-portalen.

Andre steder var det stik modsat som f.eks i Karmann Ghia Klubben, der jo står i sin egen ret, men med en anden vinkel.

Og sådan var det med indtil flere mærkeklubber, som trofast var mødt op igen.

Men hvad var det mest spændende? Hos Mercedes klubben var der en 300 SL, som jo både er ret sjælden og pænt dyr. Jeg tør næsten ikke indrømme det, men for min del var det biler fra USA. Nede i et hjørne stod nogle fra Chrysler, herunder denne knasende sprøde 1957 DeSoto Fireflite.

DeSoto Fireflite er en helt konventionel bil, men bare få år senere lancerede Chevrolet sin Corvair som svar på importbilerne fra Europa med VW i spidsen. De mindre modeller havde hækmotor, så det fik Chevrolet Corvair også og tillige luftkølet. Jeg har altid syntes godt om Corvair i coupé og især den viste convertible udgave på billedet nedenfor.

Faktisk gik det så vidt, at Chevrolet tillige havde et bud på VW T1, der fandtes både som van og bus. Den sidste kaldet Greenbrier Sportwagon – ikke helt tosset!

Chevrolet Corvair startede som et svar på importbilerne fra Europa og endte med at påvirke de selvsamme. Biler som NSU Prinz 4, Fiat 1300/1500 og Hillman Imp var tydeligt påvirkede af Chevrolet Corvair i deres formsprog med den høje hoftelinje.

For at gnide lidt salt i såret i forhold til, hvad amerikanerne kan, vil det være meget passende at runde den del af med et billede af baronens Ford GT40. Nu hvor der netop er Le Mans i denne weekend …

Desværre var det, som allerede nævnt, ikke helt godt med vejret, så mens dommerpanelet vurderede biler og talte med de stolte ejere, var jeg selv krøbet i ly i Volvoen for regnen, der stod ned i stænger. Så jeg ved rent ud sagt ikke, hvordan det gik. Det kan Gavnø af gode grunde ikke lastes for, og jeg glæder mig allerede til næste år.

Derimod skal der lige dryppes lidt malurt i bægeret med Gavnø kaffe, som jeg allerede var efter sidste år, hvor jeg kaldte den ”spejderkaffe”. Det har stadig ikke ændret sig. Til de af os, som stadig erindrer ”Storebæltskaffen”, kan jeg oplyse, at den faktisk var bedre … Til gengæld brygger Gavnø sit eget øl, bl.a. baseret på egne råvarer, som er ganske udmærket.

Jeg satser på, at det holder tørt, og kaffen er rykket nogle niveauer op på Gavnø i 2025.

devider2

Opdatering af Klub ViaRETRO-arrangementer 2024

Tiden er inde til en opdatering af Klub ViaRETRO-arrangementerne 2024, hvor vi indtil videre har afholdt:

  • 14. april – Løvspringstur på Falster
  • 09. juni – Gavnø Classic med Klub ViaRETRO stand

22. juni var det meningen, at Midsommerturen skulle have været afholdt, men i år ser vi os desværre nødsaget til at aflyse den. ViaRETRO turene er ligesom bilerne kendetegnet ved diversitet, som for turenes vedkommende betyder, at de afholdes forskellige steder i landet, hvor et lokalt medlem viser sin hjemegns små krogede veje frem. Denne gang kunne vi beklageligvis ikke få det til at gå op, men vi fortsætter med de næste arrangementer:

  • 2.-4. august – Copenhagen Historic Grand Prix – Klub ViaRETRO stand og lørdagshurlumhej
  • 13.-15. september – Salon Auto Torino (læs mere på www.saloneautotorino.com og Torino Heritage www.torinoheritage.com) 
  • 28. september – Løvfaldstur på Fyn

devider2

Ugens Fund: 1973 Lincoln Continetal til 99.500 kroner

Den er egentligt IKKE valgt ud fra devisen, at det er meget bil for pengene. Men mere for at få en modvægt til Le Mans, racerbiler, Frankrig og god smag i slotsparken. Man kommer dog ikke udenom, at sådan en Mark V-årgang af topmodellen Continental ER meget bil for pengene: Næsten seks meter, faktisk. Over to tons. Over syv liter slagvolumen. 

Det er simpelthen nærmest så politisk ukorrekt som det kan blive. Måske noget for den pæne provocateur? Nogle skal jo også holde denne del af automobilhistorien kørende, for det bliver kedeligt hvis vi alle kører Porsche og Alfa Romeo. Og Ugens Fund er både i en fantastisk farve, ser ud til at være god stand og til lige under hundrede tusinde kroner bliver der også råd til en cowboyhat ved siden af. 

Nu ved jeg godt, at det ikke er så længe siden at vi havde en enorm amerikanerstationcar som Ugens Fund, og det var blandt andet også motiveret af, at jeg elsker stationscars. Men jeg elsker også coupéer, og det er denne uges fund så. Bare af en anden slags end de sportscoupéer vi alle plejer at hylde. Og så er det en V8’er, ikke at forglemme.  Langsomtroterende. Holder for evigt. Det kan noget. 

Tak for tip til Niels Vegger. Find annoncen her: Lincoln Continental

Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.

devider2

Ugens sandhed: Der er en bil til alle

devider2

Ugens Tip: Hjulspin på kun det ene hjul er ikke godt for differentialet

devider2

ViaRETROs Weekend Matiné redaktion: Claus Ebberfeld og Michael S Lund.

God weekend

5 kommentarer

  1. stefan

    Kære hr. Lund vær ikke bange for nye indrømmelser – nogen skal bryde barriererne ned :)
    Jeg var ude ved Gavnø i en times. Jeg nyder at tøffe derud på min gamle motorcykel og nyde bilerne ankomme, så jeg fik lidt tid til at gå ved broen over til Gavnø. Jeg nåede heldigvis (næsten) hjem i tørvejr. Jeg er med i Viaretro, men jeg skal være ærlig – jeg har misset tilmeldingen.

    Svar
  2. Michael Sehested Lund

    Det afhænger jo meget af præmissen: hvilke forhold bilen skal benyttes under @stefan . Amerikanske biler er ikke konstrueret og designet til f.eks. sydfynske landeveje, men en helt anden type veje og en anderledes kørestil jvf. fredagens artikel om køreglæde. Med den vinkel er der masser af interessante biler fra USA, og det er diversitet.

    Svar
  3. Ole Wichmann

    Her på ViaRETRO er det jo OK at sige at alting var bedre i gamle dage, især vejret. I går var planlagt til kun at dreje sig om racing. Først kørte jeg afsted til Lind ved Herning for at køre Hillclimb i min MGB GT. Det druknede i regn, nærmest skybrud da vi kørte første testheat. Vi kunne nærmest ikke se banen. Det tørrede dog lidt op og vi endte med noget gost ræs, og alle biler overlevede.
    Derefter kørte jeg direkte til Faaborg for at se LeMans i gode venners selskab hos min bror Søren. LeMans regnede også væk. I løbet af natten kørte de 4,5 time! Bag safetycar pga regnen. (U)vejret er nok kommet for at blive, så de må se at få udviklet nogle bedre regnvejrsdæk. Løbet endte dog efter de 24 timer som et eventyr. Nicklas Nielsen vandt i Ferrari. En stor dag for Danmark. Stort tillykke herfra.

    Den Lincoln så jeg også i løbet af ugen og jeg elsker interiøret. Bilen er for stor for mig, men interiøret kunne jeg bo i. De kunne noget de Amerikanere. Alting var altså bedre…

    Svar
  4. Jensby

    @ole, Lind og Hill climb??? Der er da ikke en ærlig bakke der!
    Kør grønt – den Lincoln er for skøn, men har ikke modet til at købe og køre den🤷🏼‍♂️

    Svar
  5. Bisgaard

    Jeg var desværre forhindret i at deltage på Gavnø denne gang, træls at vejret drillede.
    Og så er det også trist at høre at Midsommerturen er aflyst. Som jeg forstod det, så skulle det have været i det jyske i år. Hvad gik galt? Mangler der folk til at hjælpe med at arrangere det?

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.