-
Klaus R commented on the post, Weekend Matiné Nr. 330 3 år, 11 måneder siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Masser af nye onlineauktionshuse – kan de være der allesammen? Den enes død, den andens brød, siger man. Og det er faktisk et citat, som jeg længe har drømt om at kunne skrive på V […] VisTak til Michael S. Lund for endnu en god artikel – denne gang om en af mine favorit US-biler. Oldsmobile Toronado fra 1966 er på så mange måder anderledes i forhold til alt andet fra Guds eget land, og på et eller andet tidspunkt skal der sådan en i garagen. Men det SKAL være den første 1966 model med de helt rene linjer, og de små detalje…[Læs mere]
-
Klaus R commented on the post, Hvad er Ferrari uden Pininfarina? 3 år, 11 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Nogle af verdens allersmukkeste biler kommer fra det legendariske samarbejde mellem Ferrari og Pininfarina. Men det sluttede for tre år siden – var det nu en god idé? Jeg omgås or […] VisSamba er jo en lettere ombygget Peugeot 104, som er designet af – nej, ikke Pininfarina (selv om designhuset og Peugeot har lavet en del sammen), men derimod Paolo Martin. Han arbejdede til gengæld hos Pininfarina i de år hvor udviklingsarbejdet med model 104 foregik, så det er da tæt på. Samme Paolo Martin har – i sin tid hos Pininfarina – desi…[Læs mere]
-
Klaus R commented on the post, De vilde tider på saltsletten 3 år, 11 måneder siden
In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Det er smukke billeder og en sjov beretning fra dengang da Dick Catron forsøgte at sætte ny hastighedsrekord på Bonneville saltsletten i 1963. Dick Catrons tog til Bonn […] VisDesværre er der i de sidste mange år drevet rovdrift på saltsletten, hvilket har medført at den i flere sæsoner har været umulig af køre på.
Sidst jeg var på Bonneville var i 2015, og på Harley’en var det decideret farligt at køre ud i den oversvømmede saltlage. Faktisk havde jeg en halv aftale med Lars Oktan om at møde ham (og hans Nimbus) dero…[Læs mere] -
Klaus R commented on the post, Alt godt på een gang: Turbodelta! 3 år, 11 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post De findes stadig, disse oversete perler, der byder på både sjældenhed, historie, teknik og æstetik til en fornuftig penge. Tror jeg da nok. Det med prisen ved vi nemlig førs […] VisSå kom der svar på min forespørgsel om originalitet. Det udrydder vist enhver tvivl om at bilen er en replica – havde den været ægte, havde han naturligvis et billede af den:
I am sorry, but I cannot provide you with a close up picture of the type plate before the end of the auction.
The car is in the garage at the other end of town, and I ca…[Læs mere] -
Klaus R commented on the post, Alt godt på een gang: Turbodelta! 3 år, 11 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post De findes stadig, disse oversete perler, der byder på både sjældenhed, historie, teknik og æstetik til en fornuftig penge. Tror jeg da nok. Det med prisen ved vi nemlig førs […] Vis@sven Prisen er også derefter, men billederne er desværre elendige. Til gengæld er der ACI på bilen – og måske sælger så også har et certifikat fra FCA.
Tror efterhånden godt vi kan afskrive artiklens bil som en kopivare -
Klaus R commented on the post, Alt godt på een gang: Turbodelta! 3 år, 11 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post De findes stadig, disse oversete perler, der byder på både sjældenhed, historie, teknik og æstetik til en fornuftig penge. Tror jeg da nok. Det med prisen ved vi nemlig førs […] VisDet er efterhånden min konklusion @claus-ebberfeld – også fordi han åbenbart ikke har tænkt sig at poste en billede af typepladen.
@jensby At der er “ged” i stelnumrenes rækkefølge på Alfa Romeo specialmodeller, skal man ikke tage så tungt. Bilerne er homologeret i 1979 da alle 400 var bygget færdige, og det har formentlig taget Autodelt…[Læs mere] -
Klaus R commented on the post, Alt godt på een gang: Turbodelta! 3 år, 11 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post De findes stadig, disse oversete perler, der byder på både sjældenhed, historie, teknik og æstetik til en fornuftig penge. Tror jeg da nok. Det med prisen ved vi nemlig førs […] Vis@jensby Som @sven skriver mangler der jo netop et billede af typepladen til at bekræfte bilens originalitet. Det har jeg bedt sælger om at fremsende. Desuden er jeg lidt uforstående overfor at man sætter sådan en sjældenhed til salg, uden at have dokumentation fra FCA Heritage på bilens originalitet.
Der må være flere med samme tanker, da bilen…[Læs mere] -
Klaus R commented on the post, Alt godt på een gang: Turbodelta! 3 år, 11 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post De findes stadig, disse oversete perler, der byder på både sjældenhed, historie, teknik og æstetik til en fornuftig penge. Tror jeg da nok. Det med prisen ved vi nemlig førs […] Vis@sven Jeg må indrømme at jeg selv er lidt i tvivl, men de Turbodelta jeg har set solgt på andre auktioner, har ikke et “D” i stelnummeret.
Sælger er spurgt om ægtheden længere nede i salgstråden, dog uden at svare – hvilket jo naturligvis ikke er betryggende. Samtidig undrer jeg mig også over, at budene ikke allerede er kommet længere op.
Opr…[Læs mere] -
Klaus R commented on the post, Alt godt på een gang: Turbodelta! 3 år, 11 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post De findes stadig, disse oversete perler, der byder på både sjældenhed, historie, teknik og æstetik til en fornuftig penge. Tror jeg da nok. Det med prisen ved vi nemlig førs […] VisJeg er fristet – meget fristet. Er spændt på hvad den ender på, og tror at der stadig sidder nogle stykker og holder kortene (og budene) tæt til kroppen.
Mener at der for nogle år siden gik en tilsvarende for over 30K Euro. -
Klaus R commented on the post, 28 priseksempler på de nye veteranafgifter 3 år, 11 måneder siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post ViaRETROs og mange klassikerentusiasters weekend har stået i registreringsafgiftens navn, da regeringen i fredags præsenterede en ny bilafgiftaftale. Her er 28 eksempler på, hvad de […] VisJeg er ret sikker på at din beregning er den rigtige @peter-dyrelund. Jeg kender ikke årgangen for den P1800 du tager udgangspunkt i, men hvis den er fra 1970 (+/- et par år) illustrerer den så også fint at ældre, og ikke så dyre, biler har en fordel af det nye beregningssystem – nemlig fordi de drager fordel af den laveste afgiftssats.
Det…[Læs mere] -
Klaus R commented on the post, Weekend Matiné Nr. 327 3 år, 12 måneder siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post Så blev det alligevel jul for os med veteranbiler. Året 2020 vil ikke blive husket for meget andet end en sygdom som begyndte hos et par små flagermus fra den anden side af kloden, og […] Vis@stefan Jeg anfører blot et par gevaldige svipsere i aftalen, samt det faktum at den i urimelig grad tilgodeser bestemte typer veteraner – især dem der før blev ramt af brændstoftilæg, og ikke periodemæssigt kommer op i 70’erne.
Og så fastholder jeg at forhandlingsudvalget i meget høj grad ser ud til at have plejet egne interesser i at få denn…[Læs mere] -
Klaus R commented on the post, Dit værste mareridt: En hel by fuld af Yugo 45'ere! 4 år siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post I 1985 valgte Yugo Car Company byen Verplanck i staten New York som testmiljø for deres nye Yugo 45. Ovenstående er den allerførste linie, som man bliver præsenteret for i rek […] VisDet er godt nok mange år siden jeg sidst har set en Yugo i USA – og her hjemme. Men i starten af 90’erne kørte der da stadig nogle få stykker i det sydvestlige USA, hvor jeg som regel slår mine folder.
De var typisk ejet af unge mennesker, der ikke havde forældre der var velhavende nok til at forsyne dem med et sæt ordentlige hjul (som det ofte…[Læs mere] -
Klaus R commented on the post, Lancia Fulvia som lokkemad for Ford 4 år siden
In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Vi kender alle historien om de kuldsejlede forhandlinger mellem Ford og Ferrari, men nyt for de fleste er, at i slutningen af 1960’erne udtænkte Alejandro De Tomaso en plan for at f […] VisJeg melder ind i “den er fed” koret. Helt unik bil til en (for den slags) ganske overkommelig pris. Ja det er en prototype, og ja den ligner sådan en. Men kig lige på den kileform, og se så på hvordan bilerne kom til at se ud ganske få år senere – selv om Saab ikke helt ramte den rigtigt…….
-
Klaus R commented on the post, Safrane er et blandingskrydderi af tyske ingredienser 4 år siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Renault var engang en verdensmagt i bilverdenen, og i halvfemserne ville de gerne være det igen. Så de indgik en alliance med tyskerne. Ligesom FIAT har franskmændene i nyere ik […] VisJo @claus-ebberfeld det er vi enige om. Den er pæn og nydelig, men også ret kedelig. Yderligere har den – naturligvis som fransk – et par detaljer der ikke er perfekte. F.eks. betjenes fartpiloten via nogle knapper på rattet, og de sidder bare så man ikke nemt kan betjene dem uden af flytte hænderne.
Hvad angår Safrane Bi-Turbo, så blev den ku…[Læs mere] -
Klaus R commented on the post, Safrane er et blandingskrydderi af tyske ingredienser 4 år siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post Renault var engang en verdensmagt i bilverdenen, og i halvfemserne ville de gerne være det igen. Så de indgik en alliance med tyskerne. Ligesom FIAT har franskmændene i nyere ik […] VisKun i Phase 2 @michael-s-lund, og det var den eneste Volvo motor der fandt vej til Renault, men den gjorde det formidabelt i Safrane.
Har lige solgt min dejlige S60 med samme motor, og er allerede ved at fortryde det….. -
Klaus R commented on the post, Mazda sikrer nu den første MX-5 et liv med flere originale reservedele 4 år, 1 måned siden
In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Jeg tager næppe munden for fuld hvis jeg påstår, at valget af en Mazda MX5 som klassisk bil er en næsten skudsikker vej til en bil med lav vedligeholdelse og høj køreglæde. Nu tilb […] VisSig mig lige @ole-wichmann – har du slet ikke opdraget og præget barnet i en ordentlig retning???? Tror bestemt ikke at min datter ville have noget imod at overtage moderens 916 Spider.
Måske hun bare skal have en røvsyg sort Audi A3 som straf som @soren-w siger. -
Klaus R commented on the post, Mazda sikrer nu den første MX-5 et liv med flere originale reservedele 4 år, 1 måned siden
In reply to: Søren Navntoft wrote a new post Jeg tager næppe munden for fuld hvis jeg påstår, at valget af en Mazda MX5 som klassisk bil er en næsten skudsikker vej til en bil med lav vedligeholdelse og høj køreglæde. Nu tilb […] VisFin nyhed at flere fabrikanter både får øjnene op for deres historie, og samtidig tilbyder kunderne bedre adgang til reservedele. Især på det sidste område har japanerne været nogle hårde drenge, og generelt udfaset produktionen af reservedele hurtigst muligt.
Med så mange producerede biler, er der tilmed en god chance for at det kan løbe run…[Læs mere] -
Klaus R commented on the post, Weekend Matiné Nr. 320i 4 år, 1 måned siden
In reply to: ViaRETRO wrote a new post En BMW 320i var min første bil af en vis klasse. Ja, det vil sige – det var ikke min. Kun for en dag. Jeg fik lov at låne min onkel og mosters bil som en fødselsdagsgave, hvilket (som de […] VisSå røg Alfa Romeo BAT bilerne på gårdsdagens RM Sotheby’s auktion. @claus-ebberfeld forudsagde en pris i omegnen af 100 mill., og det kom til at passe – inkl. salær betalte den glade køber 15.488.250 gode amerikanske Dollars.
Personligt havde jeg faktisk troet de ville ryge højere op, hvilket Franco Scagliones datter også har udtalt, men dog sam…[Læs mere] -
Klaus R commented on the post, Den tredie – og endnu sjældnere – Daytona: Iso Rivolta 4 år, 1 måned siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post I bilverdenen betyder Daytona storhed: Den amerikanske racerbane har givet navn til billegender fra både Ferrari og AC. Og så den her virkelig, virkelig sjældne dag fra Is […] VisDet er jo Helmuth der er den lykkelige ejer af både Rivolta og Grifo på billedet.
-
Klaus R commented on the post, Den tredie – og endnu sjældnere – Daytona: Iso Rivolta 4 år, 1 måned siden
In reply to: Claus Ebberfeld wrote a new post I bilverdenen betyder Daytona storhed: Den amerikanske racerbane har givet navn til billegender fra både Ferrari og AC. Og så den her virkelig, virkelig sjældne dag fra Is […] VisIso – what’s not to like….
Den her Daytona var faktisk også ny for mig, så mange tak for at bringe den op.
Rivolta er bare en toplækker GT-bil, og Grifo har sin helt egen plads – og begge er drømmebiler for mig.
De to biler på billedet er i øvrigt ejet af samme mand, som også har en svaghed for Alfa Romeo. Hans Rivolta er desværre ikke til salg…… - Hent mere