Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Jens Pfingstl
    64 Indlæg

Så er Corvetten kommet i garage for vinteren.

Egentlig skal den kun have service, men det kan være der skal ordnes lidt småting på den gamle bil.

Der er lidt interieur der er lidt slidt eller ødelagt.

Under alle omstændigheder er den i godt selskab.

Jens

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej Jens.

Lækker og lys garage du har dine flotte biler i, det må du glæde dig over på de gode skruedage.
    Jeg kan se du bruger støttebukke og donkraft til arbejdet under dine biler.
    Hvordan arbejder DU sikrest under bilen imens den understøttes med støttebukke? Har du nogle gode regler for arbejdet under dem imens, udover almindelig forsigtighed og omhyggelighed med et fast og hårdt underlag og støttepunkter på køretøjet er egnet?
    Jeg har selv fornylig købt donkraft og 4 støttebukke, men jeg har kun erfaring fra arbejde under køretøjet imens bilen var hævet på en saks lift eller en ét søjle lift.

Med venlig hilsen
    Njal.

Jens Pfingstl
    64 Indlæg

Du svarer næsten selv på spørgsmålet.

Fast underlag, gode bukke og omtanke. Bukke skal placeres korrekt under bilen så de ikke kan glide.

Skal man lave noget der giver meget bevægelse skal man naturligvis passe ekstra på og måske supplere bukkene med en donkraft der giver lidt ekstra støtte og sikkerhed.

Kravl aldrig under bilen med kun en donkraft.

Alternative læsninger er blevet billigere så man nu kan få mindre lifte der er få centimeter høje når de er sænket. De behøver ikke være boltet til gulvet og kan flyttes. Til hobby brug er de udemærket.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej igen, Jens
    Jeg mener at man skal være ekstra forsigtig og opmærksom ved løft af hele bilen op på 4 støttebukke. For eksempel når bagenden af køretøjet ( som din Mercedes er vist ) løftes for højt op inden forenden løftes med op, og så videre.!
    Så kan køretøjet glide af donkraften og falde under løftet!
    Køretøjet skal løftes så vandret som muligt opad, lidt ad gangen, med små intervaller ad gangen på støttebukkene hvis alle hjørner skal understøttes med 4 støttebukke.

Angående en sax lift:
    Jeg syntes de saks lifte er dyre, og i tvivl i forhold til kvaliteten. Jeg har kun erfaring fra en nyindkøbt saks lift fra Jema som jeg vedligeholdte i en del år. Den fungerede fint, men der var meget smøring og vedligeholdelse på liften. Den jeg har kendskab til skulle smøres manuelt med sprayolie i bøsninger og havde ikke nipler osv. Den tabte hydraulikolie allerede fra starten og det koster osse penge og er splid, samt træls at tørre op. (20liter for 900kr). Skidt blæser let ind i de smurte dele når garageportene åbnes og lukkes. Både når liften er oppe og nede!
    ( Igen alt afhængig af hvor rent der holdes i garagen og dets gulve )
    De nedsænkede typer opsamler gerne en masseskidt i glideskinnerne. Her bliver skidtet så mast sammen når stålhjulene ruller på skinnerne, i en blanding af hydraulikolie, og andre tabt væsker fra køretøjet når liften køres op og ned.. For at kunne overskue det hele, var jeg nød til at lave et stykke lamineret papir som jeg hang på væggen ved styreboksen til liften. Her kunne jeg så afkrydse med sprittuds når jeg havde udført de rutinemæssige opgaver med vedligeholdelse, og rengøring af de nævnte steder på liften. Laminat papiret fungerede som en noteringstavle der let kunne afrenses med husholdningssprit igen.
    Jeg stod som tjekker for hydraulikolie stand, vand udskiller, olien til pneumatikken, kompresser olie og rengøringsmand.. Uden det, med dato og underskrift forsvinder, overblikket hurtigt for én på et år. Det er altid godt at have et fikspunkt og en sidste notering at gå ud fra. Og det er lettere at glemme og udskyde det til i morgen eller en anden dag end man vil være ved og indrømme.
    Dage bliver hurtigt til år osv..

Tak for dine svar.
    Njal

Jens Pfingstl
    64 Indlæg

Efter mere end 35 år med donkraft og bukke er jeg nu ganske tryg ved den metode.

Og ja. Der er desværre meget “Kina kvalitet” på markedet, men man får hvad man betaler for…….

jakob356
    170 Indlæg

Er man ikke så vild med bukke, kan man også lade bilen stå “naturligt” på sine egne 4 dæk, hævet op på letstabelbare kunsttofkasser, hvis det altså ikke lige er bremser og hjulophæng, der arbejdes på. Selvfølgeligt bremset/fastspændt forsvarligt.
    Til lettere køretøjer lavede værktøjsmærket “MD Foods” nogle rimelige, dog kun i grøn…

Erik II
    29 Indlæg

Kunststof- eller mælkekasser lyder ikke sikkert. Så hellere store træklodser som alternativ til godkendte bukke.

jakob356
    170 Indlæg

@erik-ii – Også fin idé ?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.