-
ForfatterIndlæg
-
14. september 2013 kl. 21:26 #51795
Peter Plys Karlsen
586 IndlægOK…en forunderlig historie jeg simpelthen bliver nød til at dele med nogen – det blev så jer denne gang.
Kai – du nævnte at du var maskinarbejder på “smedens” iøvrigt stærkt inspirerende jaguar projekt og at du havde adgang til drejebænk x, (y),z og c akse…
Jeg kedede mig lidt og søgte på drejebænke, jeg har brug for en til et specielt projekt, der ikke har med biler at gøre…det findes ikke og…
Nåh, hva´ skete der så?
Jeg søgte nettet for x,y,z og c… og noget ramte, jeg blev så begejstret for en mands hjemmeside at jeg simpelthen blev nød til at kommentere på den med ….: ”Hold da op – lige faldet over denne hjemmeside. Det er fantas…”
Nåh, en lille historie om drejebænk…til 2010 skulle jeg forberede Alpinen ultimativt til Monte og en special-del skulle fremstilles til noget måleværktøj på forhjulet. Jeg havde en idé om hvordan men…
Nåh, men en decemberdag 2009 var jeg havnet i Horsens hos Lars Bækkelund – en ”gal” rallykører. Han sagde: ” Vi kører lige længere ned af vejen til en jeg kender- det kan han lave- jeg har orienteret ham”.
Vi bankede på og en mand åbnede, jeg så at vi delte en ”fælles interesse” og så gik vi ud i en lille bette sidebygning… Her stod alverdens værktøj. Jeg forklarede ham hvad jeg havde brug for og vi tegnede emnet ned på et kladde-papir…vi hyggede os gevaldigt. ”kan du lave det?” – ”Jah, det sgu´ jeg mene”, sagde han beskedent. ”Jeg har fået noget helt specielt aluminium –, det vil jeg bruge”, sagde han ydmygt. Det var lige godt satans, tænkte jeg. Det bliver dyrt….tænkte jeg også ;-). Nåh, men jeg studsede en del over denne produktions ydmyge lokaler og hvad det ellers indeholdt.
???????
Jeg talte med manden over telefonen et par dage senere. ”Din del er færdig, jeg har”… det blev ikke dyrt. Manden var yderst beskeden.
Det var din skyld… Kai og “Indernettets”, at jeg så faldt i staver over en fantastisk hjemmeside, med en mand, der har bygget sin egen motorcykel…Great Dane… den skulle vistnok stå på Egeskov. Jeg så senere et billede på hjemmesiden af hans værksted og husets indgang…efter at havde postet begejstringen… Det værksted…hmmm…det var sgu´ da det der “lå længere nede af vejen”…
Manden, der åbnede døren var Gunnar Sørensen, han lavede noget helt specielt til mig af aluminium fra et F 16 landingsstel. Han har ikke nævnt noget om sine bedrifter til mig – de er store, meget store. Jeg vidste det ikke.
Jeg er overrasket!
Den mand er fantastisk…først i aften efter din kommentar…Kai…ved det tilfælde, er jeg blevet meget klogere og…Jeg kontakter ham igen…
Lige for god ordens skyld – og i respekt. Jeg kan af Gunnar S´s hjemmeside se at han tit bliver spurgt om han ikke lige kan lave…hans svar er desværre…
Her er et link til den store dansker:
http://www.123hjemmeside.dk/gunnarsorensen/47386597
14. september 2013 kl. 21:42 #56264
Kai
583 IndlægJeg er knapt så dygtig, uden at være beskeden!
Jeg kan tegne det, men med 2½ akse, har jeg ofte store problemer med at lave det.
Hvis du forestiller dig at Z er længdeaksen på emnet, og x er diameteren, så kan jeg fremstille det meste i de her 2 dimensioner, men skal du lave et tværhul der IKKE tangerer center af de her 2 akser, så kommer der voldsomme begrænsninger, hovedsaligt fra naturlovene.
14. september 2013 kl. 21:45 #56265
Peter Plys Karlsen
586 IndlægKai said
Jeg er knapt så dygtig, uden at være beskeden!Jeg kan tegne det, men med 2½ akse, har jeg ofte store problemer med at lave det.
Hvis du forestiller dig at Z er længdeaksen på emnet, og x er diameteren, så kan jeg fremstille det meste i de her 2 dimensioner, men skal du lave et tværhul der IKKE tangerer center af de her 2 akser, så kommer der voldsomme begrænsninger, hovedsaligt fra naturlovene.
Kai…det lyder vildt…
Jeg tror at det er den naturlov jeg vil bryde… jeg er til natur – ikke så meget til love ;-)
15. september 2013 kl. 19:07 #56279Oktan
644 IndlægTak Plys for historie og link !
Har lige været helt fortabt for omverdenen i en rum tid
mens jeg multede rundt og åbnede nye og fantastiske afsnit
på hans hjemmeside.Jeg ÆÆÆÆlsker at se nogen der kan..og gør…så guddommeligt fantastiske ting som han kan…!!!
En af favorit historierne er den om at han har brug for en drejebænk og fræser….hva’ gør man så ?
Man låner en drejebænk og fræser så man kan bygge sin egen drejebænk og fræser.Bravo !!!
16. september 2013 kl. 08:46 #56281
Kai
583 IndlægDen mand er da vanvittig, på den helt fede måde.
Jeg kan intet af det han kan, jeg kan bare dreje noget nyt, og lave simple fræsninger og huller på det runde emne.
Adgang til funktionelle konventionelle maskiner findes ikke, og jeg har aldrig brugt sådan nogen.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.