-
ForfatterIndlæg
-
4. september 2019 kl. 22:37 #159590
Rene-Holsko
1 IndlægHej allesammen.
Jeg skal have hentet en ældre Porsche hjem fra en forhandler i England, bilen er med plader, men sådan som jeg har forstået det må jeg som Dansker ikke køre i en Engelsk indregistreret bil?
Jeg kunne så få forhandleren til at køre den til euro tunnel hvor jeg får den ombord på toget, men hvad pokker gør jeg så med forsikring, da min kammerat og jeg gerne vil køre den hjem fra Calais i Frankrig. Er der nogen der har en ide vedr. Forsikring eller lignede?
Mvh. Rene.5. september 2019 kl. 18:41 #159591jakob356
170 IndlægSå vidt jeg er orienteret, må man gerne køre direkte hjem på udenlandske plader i forbindelse med køb. Så aftal måske med sælger, at de først sender papirerne ind med afmelding af de engelske plader (der ikke skal afleveres) efter et par dage, så der stadig er forsikring på, når I kører.
Skat giver mig ret her: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234542Held og lykke med turen og projektet! Jeg “plejer” at køre over Antwerpen og Holland, så man først er henne på de slidte fyldte tyske motorveje vest for Osnabrück, hvor der ikke er så langt til at man har klaret Hamborgtrafikken og kan nyde slutspurten.
7. september 2019 kl. 12:47 #159678
Martin U
2 IndlægHej @rene-holsko
Jeg har for tre år siden importeret en MG Midget og en Mercedes-Benz SLK fra UK. Den første kom til Danmark på en autotrailer. Den anden kørte jeg hele vejen hjem selv.
Der er ingen problemer i, at I kører bilen hele vejen hjem til Danmark på britiske nummerplader. I kan køre både i UK og i resten af Europa helt uden problemer. SKAT skal blot have besked – der ligger en blanket på deres hjemmeside – om at I kører ind i Danmark på britiske plader. Det må I gerne, når formålet er import og registrering i Danmark.
Det springende punkt, i forhold til jeres tur, er forsikring. I UK er en bil normalt forsikret til ejeren – og ingen andre. Dvs. du kan f.eks. ikke låne naboens bil, for så gælder forsikringen ikke. I det tilfælde skal du selv tegne en forsikring på naboens bil. Spøjst system. Men sådan fungerer det. Hvis du ikke selv tegner en forsikring, er der INGEN dækning. Hverken på jer eller på bilen. Det betyder, at når I køber en bil i UK, er det jer som købere, som har ansvaret for, at der er en forsikring, som dækker de skader I evt. kom til at hæfte for.
De almindelige forsikringsselskaber vil kun forsikre en bil til dig, hvis du er britisk statsborger eller har boet i UK i mindst seks måneder.
Der findes dog en række selskaber, som tilbyder korttidsforsikringer. Her bestemmer du, hvor lang tid forsikringen skal løbe, hvem der skal køre bilen, og om den skal være ansvarsforsikret, kaskoforsikret og om du vil have vejhjælp.
Sådan en forsikring kan f.eks. tegnes her: https://www.rac.co.uk/insurance/temporary-car-insurance
RAC tegner også forsikringer til os, som kommer fra andre EU lande, og som ikke bor fast i UK. Jeg har ikke selv prøvet selskabet. Det forsikringsselskab jeg brugte for tre år siden tegner ikke disse korttidsforsikringer længere. Men der findes flere andre muligheder. Korttidsforsikringerne er nogle gange relativt dyre (500.- til 1.000,- kr. i døgnet) – men prøv dig frem. Hav gerne en aftale i god tid inden i står ved forhandleren i UK for at hente jeres Porsche. Det kan være besværligt at tegne forsikringen.
Jeg måtte desværre “efterlade” en Mini Cooper (af de nye) i UK i foråret, fordi jeg pga. tidspres ikke kunne nå at få en aftale om forsikring på den. Så det er vigtigt at have en aftale på forhånd.
Sidste punkt I skal have på plads, er den britiske road tax (vægtafgift). Den skal være betalt for den periode I kører i UK. Hvis den ikke er det – og I bliver stoppet af politiet – vil I få en bøde og et krav om betaling af road tax. I resten af Europa er de lige glade med, om I har betalt road tax i UK :-)
God tur og god fornøjelse med hjemkørslen fra UK!Mange hilsner – MartinU
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.