-
ForfatterIndlæg
-
20. maj 2015 kl. 21:48 #102178
Breinbjerg
43 IndlægHej!
Kan en slidt motor være skyld i at motoren bliver varm?
Jeg har en MG Midget 1500 fra engang, der bliver varm ved jævn, høj hastighed og ved bykørsel.
Det sjover er, at den falder i temperatur igen hvis jeg giver den nogle høvl.
Fuld blæs på varmeapparatet har også en klart gavnlig effekt.
Jeg har tjekket tænding, termostat, køler og vandpumpe og vil mene at det hele fungerer.
Motoren er helt sikkert temmelig slidt. Den pumper ”blodet” ud ved oliepinden og ånder kraftigt ud af udluftningen i ventildækslet. Dette har den dog gjort længe uden at blive for varm….
På et tidspunkt skal klumpen pilles ud og fixes med hensyn til underkompressionen, men kan det også være skyld i hedeturene, eller er der andet jeg har overset i min naive uvidenhed?
I er helt sikkert en hel del der er klogere end mig på dette, så jeg glæder mig til at høre jeres bud.
Breinbjerg21. maj 2015 kl. 09:06 #102194Oktan
644 IndlægDet korte svar: nej.
For varm motor skyldes:
..defekt køleanlæg: thermostat. Til’krudtet’ køler og/eller vandkanaler.
Defekt pumpe. Defekt blæser . Noget tyder på det sidste, hvis det hjælper at tænde varmeapparat
og køre hurtigt ( give den høvl )
..forkert/defekt karburering ( for tynd blanding ) giver højere forbrændings-temperatur.
Eventuelt kun i lav-RPM området: giver højere forbrændings-temperatur i dette område
men OK temperatur ved højere RPM
..forkert ( for ‘tidlig’ ) tænding giver højere forbrændings-temperatur
..forkert ventil spillerums-justering . For ‘stramt’ på udstødningsventilerne21. maj 2015 kl. 12:38 #102209Breinbjerg
43 IndlægHej Oktan!
Tak for din tilbagemelding.
Blæseren kører lystigt som den skal og høj fart løser ikke problemet – tvært i mod.
Frisk kørsel på småveje med hård acceleration lader derimod til at være et godt middel. I sig selv ikke nogen dårlig kur, men gør langture og bykørsel til en udfordring… :-)
Tændingen er netop stillet uden nogen ændring på problemet.
Måske jeg skulle (læs: få nogen til at…) kigge på karburering og ventiler. Tænker bare, at ventiler vel ikke bliver strammere med tiden…21. maj 2015 kl. 14:16 #102211
jensen
46 Indlægjeg ville efter en tur med hedeslag pille tændrørerne ud og se om de ikke skulle være for lyse – hvide (mager blanding)
hvis du har SU HS4 kaburatorer på, kan det være waxstat jets der driller, Google evt. problemet for nærmere info.
CJ
22. maj 2015 kl. 11:55 #102258Breinbjerg
43 IndlægHej Jensen
Godt bud med tændrør – tjekker det senere i dag. Den skulle jo gerne kunne trille til CRAA på søndag med helbredet i behold.
Kører med 2 dobbelte Weber DCOE./Breinbjerg
22. maj 2015 kl. 15:04 #102262Oktan
644 Indlæg—–
22. maj 2015 kl. 15:04 #102263Oktan
644 IndlægHvis du skal checke tændrørs-kuløren , skal du gøre det MENS den overvarmer … ikke EFTER at den overvarmer og du
har pruttet hjem af villavejene ( eller whatever ) . Dvs. NÅR den overvarmer kobler du ud .. slukker motoren …triller til stop og så checker du rørenehttp://mastercams.co.za/checking-fuel-distributions-by-spark-plug-reading.html
22. maj 2015 kl. 15:21 #102264Breinbjerg
43 IndlægHej Oktan
Tak for hint! Lige et uddybende spørgsmål:
Skal tændrøret tjekkes imens det er varmt?
Da jeg standsede i indkørslen efter sidste tur (onsdag aften), viste den omkring 100gr. Kan jeg godt tjekke den nu, eller skal jeg ud og køre, og så tjekke når den er varm….?
Sætter kæmpe stor pris på jeres hjælp!
/Breinbjerg22. maj 2015 kl. 19:54 #102294Smeden
110 IndlægDu køre i bilen til den er godt varm. Så slukker du motoren mens du stadig køre og triller ind i vejkanten / rasteplads what ever for slukket motor og så ser du på dine rør der :-)
23. maj 2015 kl. 09:40 #102335Breinbjerg
43 IndlægHej Smeden!
Tak for hjælpen. Det må prøves i dag, så må jeg se hvor jeg så står….
Fed tråd du har – og ikke mindst fed bil.
Jeg håbede næsten at hedeturene skyldtes en defekt vandpumpe, så jeg havde en undskyldning for at bygge et elpumpesystem i stil med dit. :-)
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.