Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Jah, så er tråden her. Her kan der skrives lige hvad man lyster – om karburatorer og deres vedhæng…
    Gerne med illustrative billeder.
    Alpinen er forsynet med Webere – italienske…Jeg er samler…;-) har spanske liggende, alt i dyser, svømmere, pakninger…træk og slip og

Jeg vil også gerne se værkstedshistorier omkring indstilling af karburatorer…første gang gik jeg total fejl af Alpinen…da jeg fulgte opgivne fabriksindstillinger på dyser…en CO måler er god – et rullefelt fantastisk

En lille starter omkring Weber…

http://www.magnetimarelli.com/press_room/news/magneti-marelli-celebrates-90th-anniversary-founding-fabbrica-italiana-carburatori

Og et lille billede af en tidligere konkurrents kraftværk – det er karburatorerne der sidder til venstre… billedet tog jeg en aften i januar da en deltager gik i problemer…

Smeden
    110 Indlæg

Må jeg også være med? Selv om det ikke er Karburidder jeg roder med?

Billede 1 er af et Jackson insprøjt til en Jaguar xk motor Mekanisk og engang fra 60’erne vil jeg tro.
    Jeg orvervejede at købe det.

I stedet blev det til det kittet med de sorte spjælhuse. De passer på en dcoe manifold. Hvis man montere husene på hovedet ligner de meget det gamle system. :-)

Jeg glæder mig til vi når så langt som til at få liv i systemet. Det jeg godt kan lide ved at gøre det på den måde er blandingen af nyt og gammelt. Forhåbentlig får vi Den gamle Jaguar motor med alt den sjæl der er i sådan en, til at køre med en ny bils stabilitet, kræfter og økonomi. Det vil tiden vise :-)

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Selvfølgelig Smeden

Alle må være med uanset nationalitetsfølelser…det handler primært om at fodre dyret med brændstof…

Jeg har rodet lidt med indsprøjtning – det er jeg nok bedre til end Karburatorer – selvom jeg ikke kan slå mig selv på brystet i relation til karburator-præstationer…

Her kigger Lars med en vis undren ned… på noget indsprøjtning

Oktan
    644 Indlæg

De sjoveste karburatorer jeg har arbejdet på:

3 x SU, nappet fra en Jaguar Mk. X , og renoveret.
    Monteret på min daværende E-type, der kom med de strangulerende US-marked Stromberg
    kaburatorer.

Oktan
    644 Indlæg

6 x Keihin karburatorer til min daværende
    Honda CBX1000 Supersport:

Oktan
    644 Indlæg

4 x Keihin til min Honda 1977 GL1000 Goldwing

Jeg ææææææææælsker at rode med sure gamle
    karburatorer !

Oktan
    644 Indlæg

Som omtalt i en anden tråd, så er karburatorer nogle småhysteriske
    præcisions-dimser, med underlige huller og brændstofs- og luft-veje
    allevegne

…og en enkelt fejl….eller unøjagtighed, betyder at man aldrig får dem rigtigt
    op at køre. Specielt hvis der er flere af dem, og de skal spille sammen.

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Sidst jeg rodede med karburi, var i Niva’en.
    Noget Russisk Solex – noget…

Ville ønske jeg havde det som dig, Oktan…
    Jeg er bliver bare irriteret på det karburator-hejs og vil til hver en tid, gøre som Smeden.

Men karburatorer ser bare hamrende godt ud i et motorrum !

Attachments:
    Ryhl
    303 Indlæg

Og så LYDER de ihvertfald også godt, Ib Erik …. især når der er en til hver cylinder, og kun det nødvendigste luftfilter, – eller ingen :-)
    Har vel egentlig også rodet mest med Keihin karbs, på div. Honda motorcykler, og så Bing og hvad de hed, til knallert-tuning ;-)
    Men da også en del med Weber og Dell’orto dobbelte faldstrøms, på mine Alfa boxere.
    Det har dog for det meste altid begrænset sig, til rensning, justering af svømmerhøjde, spjæld, tomgang, speedertræk osv …
    Det mere seriøse, mener jeg bedst lykkes på rullefelt og måling på udstødningsgassen, – og hvem har lige det ved perlestenene … :-)

Attachments:
    Smeden
    110 Indlæg

Jeg har ikke noget imod kabratore! Kan godt lide at fedte med dem og få alt til at spille! Jeg har dog også haft mine oplevelser med dem!

Vedlagte billede er af min buggy! En almindelig onsdag i mylretid på vej over broen ved Tagensvej i KBH knækkede svømmeren af i min ene Kadron Solex 40mm Kaburator. Det er ret uheldigt! Sådan en bliver forvandlet til en benzin springvand når sådan noget sker! Ud over udstødning, strømfordeler o.s.v Heldigvis fik jeg stoppet motoren med det samme da den begyndte at gå på 2 cyl.. Det kunne have gået rigtigt galt meget hurtigt.

En af de ting jeg ser meget frem til at rode med med sprøjtet er de justerbare tragte. Med dem kan man ændre på længden af indsuget når bilen er på rullefelt. Så kan man få det optimale moment ud af motoren. Man kan lige ane dem på det andet billede!

Oktan
    644 Indlæg

Ryhl: nej jeg har heller ikke lige sårn’ en , men så kan man heldigvis
    købe sig til lidt dyno-tid.
    Her er den gamle INDIANer på feltet.
    Det er ikke helt let at finde den rigtig dysning når
    man har en Keihin fra en Harley Davidson,
    som man udsuger med en kompressor fra en Subaru-bil
    ind i en 70 år gammel side-ventileret V-twin Indian motor
    og man mader den med methanol, der kræver ca. 2,5
    gange ‘federe’ brændstof/luft blanding.
    Yep, der går ikke for lækker i de lave omdrejninger.
    Den er kun sat op til at gå WOT ( wide open throttle )

..ja, alle ser noget bekymrede ud af angst for at skidtet
    skal springe i luften

Kai
    583 Indlæg

Mikuni
    Ryhl, Mikuni hed den på Yamaha og Suzuki, Puch havde vist hovedsaligt Bing, og resten kan jeg ikke huske.

Peter Plys Karlsen
    586 Indlæg

Mangler i numre, så ligger jeg inde med dem…dejligt at se vidensdeling
    Jeg tror så iøvrigt selv at min Alpine er død af for meget luft…

God aften

Attachments:
    holmen
    456 Indlæg

Denne tråd er god – den kan jeg li’!
    Har rodet med noget 4 gange japansk på min gamle Suzuki GS750 fra 1976, Dellorto og Weber og noget ukendt der sad på min gamle 544 B20 – måtte skille den ad på vej op ad en stejl bakke en skide kold December nat for di jeg havde monteret flyderarmen forkert og den derfor gik i stå på vej op ad bakken.
    Har altid haft et ønske om at renovere et sæt Webere til skinnende ny tilstand – synes de pynter i ethvert motorrum.
    Trøster mig med at min nyerhvervede Citroen GS også kører med en Weber. I dette tilfælde gør det ikke noget at den er gemt under en luftfilterkasse.

westmus
    122 Indlæg

Som en sidebemærkning kan jeg mindes at være stødt på indsprøjtning til eftermontering der var forklædt som Webere eller noget tilsvarende mekanik. Der er f.eks også nogen der laver noget der ligner de rigtig gamle Strømberg 97 som er karburatoren hvis man skal lave en rigtigt traditionel hotrod fra 50’erne.

Kombineret med de moderne “selvlærende” styringer der vinder frem på markedet, bliver det snedigt for dem med ombyggede motorer der ikke føler trang til at bruge timevis på at få dyret til at køre perfekt. Man trykker i stedet lidt på en medfølgende håndholdt skærm eller lignende og så klare elektronikken resten på egen hånd.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.