-
ForfatterIndlæg
-
18. februar 2013 kl. 22:06 #51580
Paul Chr.
3 IndlægHej 105 forum,
Er der nogen der har erfaringer med banken fra et såkaldt koldt stempel (cold piston noise) i en 1600 nord motor?
Jeg oplever en let stempelbanken når motoren er helt kold og går ved helt lave omdrejninger. Det forsvinder når motoren bliver varm, eller kører ved lidt højere omdrejninger. Jeg har sikret mig, at det ikke skyldes en for slap kæde. Hvis man tager tændrørskablet af en ad gangen, synes det som om at støjen forsvinder når der ikke er tænding på cylinder tre.
Kan det mon skyldes andet end et slidt stempel? Jeg synes det lyder mærkeligt, hvis det lige netop skulle være cylinder tre, der er ekstra slidt?
Er der nogen der har erfaringer med afhjælpende tiltag, bortset fra nye stempler? Tykkere olie, andre tændrør, tændingsindstilling, andet?Jeg ser frem til at høre, om der er nogen der har erfaringer med dette fænomen.
19. februar 2013 kl. 10:12 #52413ou
22 IndlægHej Poul Chr.
Troede at du kontrol målte stempler/ foringer . da du skiftede lejer.
Støjen fra slidt stempel er anderledes end tændings banken. beklager, evener ikke at beskrive forskellen på lyd.
Det tredie stempel, fra front, har en tilbøjelighed til at blive slidt hurtigere end de øvrige, da der sansynligvis er en smule dårligere køling, vand gennem strømning, omkring det tredie stempel.
Dette kan også komme til udtryk ved at der på “ældre” motorer samler sig “slam” omkring det tredie stempel, med forringet vand gennem strømning og køling.
Men “slam”kan ikke være realiteten på din motor.
Trøsten kan være at en Alfa motor med slidt stempel kan køre mange år. Så hvis du klarer det inden 50 års fødsels dag i 2016, tror jeg ikke du får problemer.
Du behøver ikke at skifte stempler og foring.
Stempler kan købes på dine specifike mål hos
http://www.pistonispeciali.com/
Og foringerne kan hones, eller ,hvis det er nødvendig , drejes op til overstørelse.
Eksempelvis hos Horsens cylinderservice, der gerne er behjælpelig med udmåling af stempel størrelse20. februar 2013 kl. 02:27 #52422John Petersen
3 IndlægHej Poul, jeg havde engang i 1980`erne en Ford som også bankede når den var kold. Jeg købte en motorvarmer og problemet var løst.
Jeg har siden sat motorvarmer i alle de biler jeg har haft og forstår ikke at man kan koldstarte en motor. Der er så mange fordele ved at varme motoren lidt op inden start så det burde indføres ved lov.20. februar 2013 kl. 02:41 #52423John Petersen
3 IndlægGlemte at skrive at hvis man ikke lige med det samme vil sætte en motorvarmer i kan man sætte en hårtørre til at blæse på blokken med højeste varmetrin, 3, og trin 2 i luft, den skal varme med alle W ved en så lav lufthastighed så muligt. Jeg har det selv i min vinterbil nu og sætter den til 2 timer før jeg starter, hårtørrers ledning er viklet om kølerslange så den hænger og blæser på blokken. Den hænger der også når jeg kører.
Der skal lægges et tæppe over motor så varmen ikke fosvinder op i gennem hjelmen. Motor bliver ret varm.25. februar 2013 kl. 13:53 #52674elp
19 IndlægDet er helt almindeligt, som tidligere svaret, at cylinder/stempel på nr. 3 i en 4 cylindere rækkemotor, bliver hurtigst slidt eller brænder en ventil.
Foruden almindelig slid på stemplet eller cylindervægen, kan stempelspinden eller bøsningen mellem plejlstangen og stempelpinden være slidt.
Det første kan konstateres ved to kompressionsprøver, normal ved kold motor og bagefter med noget motorolie hældt ned i cylinderen. Hvis forskellen mellem trykket er stor, så tyder det på slidt cylinder eller stempelringer. Det andet kræver adskillelse og afmontering af stemplet og udtagning af stempelpind.
Erik
25. februar 2013 kl. 13:54 #52675elp
19 IndlægDet er helt almindeligt, som tidligere svaret, at cylinder/stempel på nr. 3 i en 4 cylindere rækkemotor, bliver hurtigst slidt eller brænder en ventil.
Foruden almindelig slid på stemplet eller cylindervægen, kan stempelspinden eller bøsningen mellem plejlstangen og stempelpinden være slidt.
Det første kan konstateres ved to kompressionsprøver, normal ved kold motor og bagefter med noget motorolie hældt ned i cylinderen. Hvis forskellen mellem trykket er stor, så tyder det på slidt cylinder eller stempelringer. Det andet kræver adskillelse og afmontering af stemplet og udtagning af stempelpind.
Erik
25. februar 2013 kl. 14:45 #52677
Niels Abild
218 Indlægrevnet stempel skørdt,jeg ofrede tusinde af kroner 4 forskellige eksperter rundt omkring i dk,på lige det samme,hundrede forskelige ideer fra de såkaldte,indtil jeg skildte motoren af selv og konstraterede et revnet stempel skørdt,byttede stemplet og så var der fred
niels
29. juni 2014 kl. 06:58 #77888
Paul Chr.
3 IndlægTak for jeres svar alle.
Jeg har testet kompression, og den er ok, ca. 12 bar på alle cylindre, også nr. tre. Nu har jeg fået taget mig sammen til at få sat stop på håndgaskablet, så jeg kan køre lidt højere omdrejninger under opvarmning, 1200 – 1500 o/m, og så lyder motoren ok.
Jeg har tænkt mig at leve med det, da motoren i øvrigt trækker ok, og går fint op i omdrejninger. Så skiller jeg motoren ad, hvis der ellers bliver behov – det kan man jo håbe lidt på :-) , man er vel nysgerrig.
Endnu engang tak for jeres gode råd.
Paul Chr.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.