-
ForfatterIndlæg
-
3. januar 2015 kl. 23:29 #89678Ole JAGmann814 Indlæg
Anders, helt enig, jeg vil gerne have sebring lygtecovers på. Jeg havde egentlig også regnet med at jeg skulle have et sebring frontpanel i glasfiber, men synes egentlig at det originale panel er OK. Jeg overvejer dog om jeg skal lave et par udluftningshuller til bremsekøling. Måske det ville give en ekstra omgang på Padborg Park?
Jeg bør vel også fjerne bagkofangeren for at være konsekvent. Men den efterlader så stort et ar, at jeg bagpå er nødt til at skaffe et sebring panel. Og så skal jeg finde en anden løsning i stedet for nummerplade lyset der sidder på kofangerhornene.Claus, tak for din moralske support. Jeg har med vilje lagt min tråd på ViaRETROs forum i stedet for at oprette min egen blog som nogle andre gør. Hellere have det hele samlet ét sted i stedet for spredte blogs med periodevis stilhed.
Generelt er det måske en god idé at samle op på interessante forum tråde som en fast del af Lørdagsmatinée for at skabe mere opmærksomhed omkring forum?Og du har ret, mine standardbremser klarede det faktisk meget godt. Jeg kan faktisk ikke huske om jeg skiftede bremsevæske da jeg monterede nye skiver og klodser. Jeg tror det nok, men for en sikkerheds skyld får den ny bremsevæske til den nye sæson. Men til MG Sport og hillclimb bliver bremserne ikke specielt belastet.
3. januar 2015 kl. 23:47 #89679Ole JAGmann814 IndlægEfter turen til Padborg Park var sæsonen i praksis slut for MGen, da jeg ikke synes jeg kunne få tid til at deltage i sæsonens sidste hillclimb i Svendborg, og sidste afdeling af MG Sport 11. oktober skulle køres i Gocart.
Jeg kastede mig derfor over opgaven med at få skiftet paneler.
Jeg startede i højre side, da jeg allerede havde haft forskærmen af og kun monteret den med de nemme skruer.
Jeg regnede med at det ville tage et par dage at skifte et panel, så jeg startede i hobbyklubben tidligt om morgenen. Efter at jeg havde fjernet forskærmen, satte jeg vinkelsliberen på det gamle panel. Det er altid spændende at se hvordan det ser ud inde bagved.
Jeg startede med at skære panelet væk indtil bagskærmen hvor panelet forsvinder ind bag det nederste af bagskærmen.
Det var ikke så slemt som frygtet, rusten var i princippet kun i de nederste par centimeter af ydre panel, membran og “castle rail”, se figur nedenfor. Det indre panel var intakt. Membran og “castle rail” er simple profiler og kan laves af almindelig karosseriplade mens det ydre panel er mere delikat, så det havde jeg fået hjem fra England.
Jeg fabrikerede pladestumper og reparerede “castle rail” og membran hen til bagskærmen inden jeg satte vinkelsliberen i bagskærmen.Attachments:
3. januar 2015 kl. 23:59 #89684Ole JAGmann814 IndlægVed bagskærmen er der dobbelt hulrum (læs rustfælde) da panelet forsvinder ind under det nederste af bagskærmen. Dette område var derfor noget mere rustent en den forreste del. Men det betyder i praksis bare at der skal skæres lidt mere rustent plade væk og svejses noget mere frisk plade i.
Da “castle rail” og membran var repareret i hele længden, var det tid til at tilpasse det ydre panel og punktsvejse det på bilen. Nu var det blevet sent om aftenen på dag 1, så det nøgne stål fik en gang zinkgrunder og jeg vurderede at bilen godt kunne køre hjem.
Heldigvis var det tørvejr, så det jomfruelige stål blev ikke plasket ind i vand.Attachments:
4. januar 2015 kl. 00:13 #89689Ole JAGmann814 IndlægNæste morgen var det tid til at få erstattet det nederste stykke af bagskærmen, som jeg måtte skære væk for at skifte panelet indenunder. Jeg havde været for nærig til at købe dette panel, da jeg mente at det kunne jeg sagtens fabrikere selv. Det er en enormt tilfredsstillende proces (for en kontornusser) at fremstille et panel ud af et fladt stykke plade. Men det er også tidskrævende, så jeg besluttede straks at bestille et færdigt panel inden jeg skal lave venstre side.
Da bagskærmen var lukket af med hjemmelavede panel, lukkede jeg et par mindre huller i den bageste inderskærm.
Herefter gik jeg i gang med at fjerne tværvangen under midten af bilen, der hvor donkraftbeslaget er svejset på. Denne vange var ikke rustet igennem, men så noget mølædt ud. Jeg bukkede en ny vange i 2 mm plade og svejsede den i. Herefter monterede jeg et nyt donkraftbeslag og lukkede svejsningerne af med karosserikit.Attachments:
4. januar 2015 kl. 00:24 #89694Ole JAGmann814 IndlægDet sidste rust jeg manglede at lave før højre side af bilen var rustfri var noget tæring i en samling i den forreste del af forreste inderskærm.
Ved hjælp af papskabeloner fik jeg fabrikeret de nødvendige paneler til at lukke hullerne.
Jeg gav al ubeskyttet plade zinkspray og monterede forskærmen med et par skruer.
Den skal af igen for at male alle paneler grundigt.
Så var det igen ved at blive sent, men jeg nåede at sprøjte Dinitrol ind i hulrummene inden jeg kørte hjem.
Da jeg kom hjem blev Jaguaren forvist fra garagen, så MGen kunne stå tørt mens jeg fik lakeret alle reparationerne grundigt. Jeg bruger 2 komponent epoxy grunder og 2 komponent sort lak uden på.
Da alt var lakeret to gange, blev forskærmen monteret permanent med alle bolte.
Jeg besluttede at jeg har brug for en pause inden jeg har samlet energi til at gentage proceduren på venstre side.Attachments:
4. januar 2015 kl. 00:45 #89697Ole JAGmann814 IndlægEfter alt det hårde beskidte arbejde, var det heldigvis tid til ræs igen, da vi skulle afslutte årets MG Sport mesterskab i Kolding Gokartcenter 11. oktober.
Da MGen stadig var adskilt for maling og Jaguaren var henvist til indkørslen, tog jeg Jaguaren til Kolding. Jeg kunne jo ligeså godt benytte lejligheden til at vise lidt stil overfor MG folket ;-)
Det var længe siden jeg sidst havde kørt gokart, men skideskægt.
Jeg endte med en placering midt i feltet, hvilket var tilfredsstillende, da jeg ikke kendte banen og for sent fandt ud af hvor jeg kunne være hurtigere.
Bagefter tog vi på restaurant i Kolding og havde en dejlig kammeratlig aften. Jeg kom til at sidde ved et par MGB kørere, der kunne give mig nogle gode tips til gode forbedringer af min bil.
Jeg havde i forvejen tænkt på at skifte alle bøsninger i undervognen til poly-bøsninger og opgradere til en 3/4″ krængningsstabilisator. MGB kollegerne foreslog en 1″ krængningsstabilisator, så krænger den slet ikke.
Jeg fik også at vide at de nemmeste 3 hk at tune motoren er at skifte den faste ventilatorvinge der drives af kileremmen ud med en elektrisk termostatstyret Kenlowe ventilator.
Jeg fik også det råd at nogle skålsæder med bedre sidestøtte vil give bedre kontrol over bilen.
Nyttige input til vinterens indkøbsseddel.
Til sidst blev resultatet af årets MG Sport mesterskab offentliggjort.
Til min store overraskelse blev jeg nr. 3 i årets mesterskab. Nr. 2 blev Henrik Andersen (MG Midget) og Nr. 1 blev Palle Kragh Rühe (MG Midget).
Sjovt at få en pokal med hjem, men når sandheden skal frem, var jeg ikke 3. hurtigst, men vi var de eneste tre deltagere der havde mødt op til alle løb. Men det er vel fair nok at kontinuitet belønnes…Attachments:
4. januar 2015 kl. 21:03 #89751TMR8 IndlægHej OLe.
Dejligt at se at du også skriver her. Det er fornøjeligt at følge med i dine skriverier.
Om det er bedst her eller på en personlig blog er nok en smagssag. Men som du også hentyder til går man jo ind imellem kold for stof og inspiration, og så ser en blog kedelig ud. det er sket for mig selv også….
Jeg har et par bemærkninger til et par af dine indlæg.
Jeg er ikke helt enig i at std bremser altid kan gøre det til MG Sport. Det har en del med kørestil og hastighed at gøre.
Bremser bør under alle omstændigheder være på toppen når man skal køre konkurrencer.
Jeg har kørt MG sport nogle år nu, og std bremser er IKKE gode nok til min Midget på en rundbane. Jeg har oplevet at køre lige igennem start/stop feltet pga at klodserne var blevet varme, og de er nu opgraderet og problemet er væk. Et sæt Mintex 1144 til din MGB koster ca 500kr, og så er du sikker et godt stykke frem.. Indtil du får motoren opgraderet…. 1144 virker også med det samme på alm vej hvilket fuldraceklodser ikke gør…Og mht din placering i MG Sport mesterskabet, så glemmer du at nævne at du i år har kørt i rookie klassen.
Og i den klasse har du gjort det godt, og derfor ender du så højt i mesterskabet. Selvfølgelig belønnes det at man møder op, det gør det i alle mesterskaber!
Men det endte alligevel med at den hurtigste bil gennem sæsonen blev mester , så på måde skete retfærdigheden fyldest….Men næste år ændres mesterskabsreglerne så der bliver kørt efter seedning via tidligere præstationer, og dermed sikres at man altid kører om point mod biler der kører samme tider som dig, og ikke nødvendigvis samme model..
Vi håber det gir nogle mere jævnbyrdige grupper, og at det dermed også får flere biler ud at køre :)
Godt Nytår.
MVH Palle
4. januar 2015 kl. 21:31 #89756Ole JAGmann814 IndlægHej Palle
Godt nytår til dig også.
Det kan sagtens være at jeg ikke har kørt hurtigt nok på rundbane til MG Sport endnu til at overbelaste bremserne, 1. gang havde jeg kun lige anskaffet bilen og 2. gang var det jo vådt.
Jeg tror da jeg vil have sådan et sæt Mintex 1144 på til den nye sæson, det er jo det geniale at lære af Jeres erfaringer i stedet for at eksperimentere med Green Stuff og den slags.
Er det kun foran jeg skal montere Mintex 1144 og så køre standard bakker bagpå?Det lyder spændende med det nye seedningssystem til den nye MG Sport sæson, det glæder jeg mig til at prøve.
5. januar 2015 kl. 17:39 #89795Iggy19 IndlægHej OIe. Super fin sæsonfortælling. Den skriger på en Mrk II næste vinter når du evaluerer sæsonen igen! Jeg kører jo selv MGB GT fra 1972 og selvom jeg ikke har kørt andet en solskinskørsel, så har jeg faktisk smidt penge efter en masse af de upgrades du skriver om – efter godt samarbejde med MG parts i Kbh!
Men du har vel nok også fundet ud af hvilke dæk du skal have på samt overvejet lidt mht luftfiltre? Korrekt tænding har jeg også lært er essentielt!
Nåh men jeg vil mene det må kunne lykkedes at mødes i 2015 og sparke ræv, undskyld dæk sammen. Spørgsmålet er så om du har Yokohama racerdæk på eller “blot” Continental som jeg!
MGB GT hilsenAttachments:
5. januar 2015 kl. 17:41 #89798Iggy19 IndlægHep
5. januar 2015 kl. 21:53 #89812Ole JAGmann814 IndlægHej Iggy
Tak for interessen. Inden næste sæson starter, har jeg en stak opgaver på bilen, dem kommer jeg snart til.
Et af formålene med tråden er også at lægge pres på mig selv.
Når jeg (snart) løber tør for historisk materiale, står tråden utålmodigt og venter på at jeg får lavet noget på bilen…
Jeg regner med at jeg vil have nogle nye Yokohama på bilen i stedet for de gamle Michelin (med masser af mønster).5. januar 2015 kl. 22:10 #89813Ole JAGmann814 IndlægDa MGen havde fået sin forskærm monteret igen, blev den stillet udenfor, så Jaguaren kunne komme ind og blive tør igen. Her stod den under et cover indtil en efterårsstorm rykkede coveret i stykker. Vi bor ret åbent ud til kysten hvor vinden har frit spil.
Bror Søren havde imidlertid lovet mig at jeg i julen måtte køre Jaguaren over i hans garage på Fyn, så jeg kunne få MGen ind og komme i gang med vinterens projekter.
Da 2. juledag oprandt, var det endelig blevet rigtig frostvejr. Det var derfor en tilfrosset MG der kom i garage for at tø op, og jeg måtte ind gennem passagerdøren, da førerdøren var frosset til.
Men ind kom den, og Jaguaren kom med færgen fra Fynshav til Bøjden, blev vasket og kom ind i Sørens garage.
Det er en meget hyggelig oplevelse at køre klassiker i julen, men jeg havde også lidt dårlig samvittighed over at den skulle ud i frostvejr…Attachments:
11. januar 2015 kl. 17:22 #90147Ole JAGmann814 IndlægI juledagene fik jeg nummerpladerne pillet af MGen. Foran var det let nok, da jeg selv havde klistret nummerpladen på med dobbeltklæbende tape. Bagpå var den både skruet på og limet på. Livrem og seler, og besværligt at få af.
Hvorfor skal nummerpladerne af?
Bare rolig, det er kun fordi jeg for et par måneder siden havde bestilt sorte replika nummerplader.
De var nu kommet og jeg skulle medbringe de gamle nummerplader for at få de nye udleveret.I dag (nu er vi så ankommet i realtid) har jeg fået skruet den nye sorte nummerplade bagpå.
Selvom jeg ikke er helt tilfreds med kvaliteten af den nye sorte replika plader, ser det stadig bedre ud med sorte nummerplader på en gammel bil.Er der nogen der kan genkende et mønster m.h.t. nummeret i forhold til Jaguaren :-)
Attachments:
11. januar 2015 kl. 17:35 #90153Soren W390 IndlægHmmm… Det er noget med at der ikke er nogen 1 tal og 5 tal?
11. januar 2015 kl. 21:37 #90159Jens Langdahl731 Indlæg49-nul-49 og 32-nul-32?
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.