-
ForfatterIndlæg
-
21. november 2019 kl. 21:26 #161737
H.P Thygesen
34 Indlæg# Se hvad det betyder for din bil # hvordan er vi gammelbilsfolk kørende fremover, når der fra 2020 hældes en forhøjet andel af biobrædstof i benzinen ? er det bare samme sang som med blyfri ? FDM siger nok så flot, at biler efter 2011 ikke har noget problem, men selv “dagligSAABen “er ældre end 2011 . så hvad med dem fra eks 1971 ? e
22. november 2019 kl. 15:01 #161760jakob356
170 IndlægForbrændingsmæssigt kan der nok ikke rigtig mærkes forskel, men har man gamle slanger i brændstofsystemet, kan mere sprit nok mørne dem yderligere.
Det er nok især dem med indsprøjtning, hvor der er (lidt) tryk i slangerne, der skal i gang med at tjekke.
Husk, at gamle biler også kan køre med en del karburatorsprit i tanken, uden at der sker noget særligt ved det, så personligt er jeg ikke bekymret.
Til sejlbådsmotoren, der kører på diesel (25 liter om året), er jeg gået over til at hente ren fyringsolie ude hos Kai Dige Bach, da almindelig tankstationsdiesel nu indeholder noget biologisk genbrugsolie, der kan klumpe ved stilstand. Man KAN sikkert godt få et eller andet spritbaseret additiv, der kan stoppe klumpning, hvis det skal være.
24. november 2019 kl. 09:45 #161820
Klaus R
143 IndlægEthanol gør nu heller ikke noget godt for karburatorer, da det nedbryder gummiet i membraner m.m..
Til ældre biler – og vores hobbybiler generelt – vil ren benzin være at foretrække. I Norge kan kan f.eks. købe 98 oktan benzin der IKKE inderholder andet end benzin – noget som den norske klassikerorganisation har fået igennem.
Kravet om E10 benzin er vel mest at betragte ligegyldig symbolpolitik uden reel betydning.Personligt kører jeg kun med 100 oktan i de gamle biler, og har i øvrigt også konstateret at konens lidt yngre sommerbil (1998 AR Spider 2,0 TS) kører næsten 1 km/l længere på dette, hvilket udjævner prisforskellen. Det samme er tilfældet med hverdagsbilen (også en AR med TS motor), så her i huset tankes der ikke andet – bortset fra på Dieselbilen…… ;-)
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.