Forum Historisk Motorsport Palliser på Jyllands Ringen.
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Connoisseur
    243 Indlæg

Denne weekend fik jeg endelig luftet min Palliser Formel 3 bil, efter næsten 4 års stilstand, hvor det sidste løb den fik lov til at strække sig var på Spa 6-hours weekend.

Jeg havde forinden weekenden været igennem en længere check-liste: nye seler, ildslukker, udluftning af bremser/kobling, nye dæk og alle de andre småting, som lige skal ordnes.

Og det blev til mange.

Med min gode ven Nikolaj Holk, som var blevet “forfremmet” til mekaniker, havde vi brugt et par aftener på at få tingene i orden. Vi syntes at tingene var i orden. Jeg havde godt nok ikke fået ny dæk hjem, for dem jeg skal bruge, er de samme som HSCC i England siger vi skal bruge, nemlig  AVON’s. Den danske importør, var bare ikke sikker på hvilken type det var. Så jeg turde simpelthen ikke bestille dem, i frygt for at stå med 4 dæk til kr.8.000,- uden at kunne bruge dem. Vi havde startet motoren op, og den hostede en smule, men det skulle jeg justere ved karburatorene på banen.

Så da vi drog mod Resenbro og Jyllands Ringen lørdag morgen  kl.06.00 følte vi var klar.

Vi kom igennem teknisk kontrol uden anmærkninger, og så skulle den startes op, hvilket igen var med host. Heldigvis er formelfolket hjælpsomme folk, så der var lige een som justerede Twin Cam motoren ind, så den igen gik som en drøm. Det var bare skønt. Nikolaj gik imens rundt om bilen, og spændte efter alle steder, målte dæktryk og fyldte benzin på.

Tidtagning 10.50: Den kører fint………. en omgang, så begynder den at hoste igen, så jeg trækker ind i pit. Og efter at have ventet på de andre biler, får vi lov til at køre ned i ryttergården.

Hmmm, var er der galt ? Nikolaj spørger så ganske henkastet: huskede du at lade batteriet op. Næeee, nej det gjorde jeg da “vist” ikke.

Nej, det havde jeg glemt, eller også så havde jeg tænkt, at den startede jo udemærket. Der var bare ikke strøm til at tæske den igennem 10 omgange, eller bare 2, for så havde den tappet al strøm.

Der var også lige det, at den jo havde stået i mindst 3 år, og batteriet var meget fladt, og kunne trods ihærdige forsøg ikke bringe til bare at modtage en smule strøm, intet. Så der var ikke andet at gøre end at gå over til Gunnar Åskov, for at købe et nyt batteri. Han har jo altid sin butik med til løbene, for at servicere folk som os.

Batteriet kom i bilen, efter en del tilpasning, med beslagene, som lige skulle tilpasses.

1 heat. 14.10:

Min hensigt er altid, at køre fornuftig uden at bringe mig selv eller andre i fare, så jeg kører efter FIA’s App.K punkt 1. Jeg skulle lige have rusten af mig selv og bilen. Så heatet blev brugt til at lære bilen at kende igen, og kikke i mine spejle, lige til det ternede flag kom. Den gik fint, og jeg var tilfreds, selv om jeg blev bagstopper. bedste tid 1.36.

Da det var gået så fint i 1 heat, var der ikke så meget at gøre, end fylde benzin på og nyde det gode vejr, og kikke på biler, samt noget af det vigtigste, hilse på alle de gode venner, som man får i den historiske motorsport.

2 heat. 17.20.

Jeg skulle ikke starte som bagerst, det skulle Søren, for hans speederkabel havde sat sig i 1. Heat, så han måtte udgå. Men da starten gik varede det ikke længe inden jeg var hentet, sådan set kun til hesteskoen. Men det gik fint, og jeg begyndte at få mere flow i min kørsel, så pludselig kunne jeg overhale Søren, som igen havde problemmer med speedertrækket. Det kørte for mig, men jeg kunne mærke at dækkene ikke var de bedste, der var ikke meget “grip” i dem, men jeg afpassede kørslen efter dem. Jeg skulle nok have taget de andre med, eller bedre. jeg skulle måske have startet forberedelsen lidt tidligere, og fået de rigtige dæk hjem.

Det gik fint nu, bedste tid 1.30, men det er intet imod 1.10 som en Opel Lotus kører sin omgang på.

Jeg var ovenud tilfreds med dagens resultat. Bilen var i eet stykke, og jeg havde nydt hvert sekund. Vi kunne nu imødese søndagens heat med sindsro.

Søndag 3 heat 11.10:

Jeg var sat op til at gøre en stor indsats. Starten gik super, og jeg hang med de andre, lige til indgangen til det nye stykke, så slap den, og jeg fik en snurretur, og blev hængende. jeg måtte lige skubbes fri af en official, og når man modtager hjælp udefra, så er man udgået af heatet. Pokkers.

Nå, sådan er racerløb, og selv om det var surt, lige i situationen, så havde jeg meget svært med ikke at smile resten af dagen.image.jpg

Jacob B
    216 Indlæg

Dejligt indlæg, som fortæller hvorfor historisk motorsport er så fantastisk… også selvom materiellet driller, og rusten først skal bankes af!

Connoisseur
    243 Indlæg

Så gik sæsonen 2013 for mit vedkommende. Det var skønt at få rørt formel 3 bilen igen.

Den og jeg var ude 3 gange: Jyllands Ringen, CHGP til opvisning med den, og sidst Ring Djursland.

Min beretning fra Jyllands Ringen skal kun suppleres med at på Youtube, er et klip derfra. Søg på Jyllands Ringen Henrik, så kommer den op, og får en tur med mig.

Ryhl
    303 Indlæg
    Connoisseur
    243 Indlæg

Man skal holde den linie man een gang har bestemt sig for, og ikke ændre retning, så kan de bagfra kommende se hvor de skal placere sig. Jeg har een gang ændret linie i et sving, og der gav jeg Claus Bjerglund en slem forskrækkelse !!

Beretningen fra Djursland blev ikke helt komplet, så her kommer lige et par linier om søndagens heats.

Som lovet i vejrudsigten, så regnede det, og regndækkene kom på plads. Vi skulle starte tidligt søndag morgen, og der blev lige et par øjeblikkes panik, da jeg ikke kunne finde mine kørerhandsker, men Kenneth Vagtholm stak mig sine, og hjalp mig med at blive spændt i cockpittet. Jeg skulle starte bagerst p.g.a. mit lille tekniske problem, i det flotte felt af 13 formelbiler.

Foran mig holdt Keld Topholm i den flotte Alexis mk.14 Formel Ford, ham ville jeg holde mig bagved, for det var første gang overhovedet at jeg skulle ud på regnvejrsdæk. Der skulle ikke tages chancer.

De røde lamper slukkedes, og af sted gik det. Første sving tages, og foran mig sker så noget. Biler som undviger, og lige ved pitudkørslen, er 3 biler ved at skride og arrangere sig i en pæn sammenfiltret klump !!! Jeg undviger uden problemmer, og allerede i næsten sving, er det røde flag ude. Så er det ind i pitten igen, der skal en omstart til.

Omstarten går fint, og nu har folk lært det, det regner altså venner !! Heatet går uden problemmer, bilen opfører sig eksemplarisk. Det kunne man ikke sige om Ole Vejlunds Reynard, han havde motorproblemmer, og måtte køre i pit. ØV.

2.heat gik fint. Jeg begyndte nu at få mere føling med bilen, selvom jeg ikke helt havde vænnet mig til, at man altså kunne køre rimeligt hurtigt gennem svingene med regnvejrsdækkene. Det krævede lidt overvindelse. Jeg holdt godt fat i Keld Topholms Alexis. Han kørte på FF dækkene, og de har samme type dæk på, da de er mønstrede. På de sidste omgange kørte han også i pit med motorproblemmer. Det var vist tændingrelateret, og det var ikke så sært med al det regn vi fik.

I det 3. Heat havde vejret ikke ændret sig, men der var tyndet noget ud i feltet, og vi var nu 8 biler til start. Starten gik fint, ingen skulle tage chancer, men desværre satte Niels Jørgen sin Van Diemen godt ind i autoværnet på vej op ad skoven, han var heldigvis ude, så der var gult flag på det stykke.

Palliser’n kørte eksemplarisk, og vi nærmede os de sidste omgange, og to biler nærmer sig bagfra ved depotsvinget, så jeg trækker fint tilside, og de kommer forbi, sådan da, for så prøver den ene , den mest tåbelige overhaling ud af svinget, og de fletter hjul og ender inde i højre side mod autoværnet. Surt for ham det gik ud over.

Jeg kører i mål som nr.4 , godt nok ud af 4 fuldførende, men alligevel. Jeg var squ glad.

Nu står Palliser’n og hviler sig ude i Gokart World i Svenstrup på vinterudstilling, og til foråret bliver den taget hjem for at gå den efter, der er et par småting som lige skal ordnes inden 2014 sæsonen kan startes.

Ib Erik Söderblom
    423 Indlæg

Det ser da herre-sjovt ud !!!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.