-
ForfatterIndlæg
-
23. december 2017 kl. 22:15 #138841
Nikolaj_S
26 IndlægEfterhånden som diverse ridser og bobler i lakken er vokset støt i mine snart 6 års ejerskab af Fulviaen, har jeg besluttet at strippe lakken fuldstændig ned til ren metal. Det giver pladesmeden og senere maleren, de bedste arbejdsbetingelser. Jeg vil selv stå for den indledende etape, at levere en fuldstændig ren metaloverflade til pladesmeden.
Så er spørgmålet, hvordan? Der findes den kemiske metode dvs. lakopløser en gellignende masse som smøres over lakken, hvorefter man kan skrabe klistermassen væk, når kemien har virket. Der findes den klassiske sandpapirsmetode, vha. fx. en excentersliber. Og så er der jo også nogen som får blæst hele chassiset med sand ex. Den sidste metode har jeg dog så godt som afskrevet. Agter ikke at adskille den fuldstændig, da bund og interiør er solidt.
Tager imod erfaringer og inputs med kyshånd…
Smider lige et godt gammelt foto, som el führer (eller det er vidst ikke helt navnet..) Hr. Ebberfeld vidst nok fik skudt under det første ejerskab i Danmark… PS. Antennehullet forsvinder ved samme lejlighed!!:D
24. december 2017 kl. 10:50 #138844
Nikolaj_S
26 IndlægFik et råd andetsteds om en hurtig og skånsom metode; Tør is blæsning. Efterlader intet restprodukt. Isen forsvinder simpelthen efter sammenstød med overfladen. Vil dog meget gerne høre om erfaringer med både dette og andre mere konventionelle metoder, fra folk derude.
25. december 2017 kl. 12:41 #138869westmus
122 IndlægAlle veje fører til Rom, er nok bedste svar på spørgsmålet. Valget afhænger meget af muligheder, egne evner og hvad projektet reelt er, hvor tykt et lag der skal fjernes, hvad består det lag af og mængden af rust osv.
Mht traditionel sandblæsning på tyndplade, så er det en hårdhændet metode som kræver stor viden om hvad man gør, ellers ender det let med at ødelægge mere end det gavner. De nye moderne metoder som f.eks isblæsning er vist generelt overlegne rent “teknisk”. Ulempen er at det sjældent er noget man kan kan gøre billigt selv hjemme i garagen.Men et godt råd er måske at snakke med ham der skal male bilen som det allerførste. Malere har tit nogle ret specifikke (og personlige) meninger om hvordan de vil modtage tingene, hvis det er et projekt de skal deltage i. Gamle biler er sjældent deres ynglings opgave, da der er for meget arbejde og for lidt penge i det.
25. december 2017 kl. 17:50 #138873
Flemming Lohmann Mikkelsen
37 IndlægJeg bliver noget betænkelig ved dit udsagn: ‘agter ikke at adskille den fuldstændigt’. Hvis du ikke vil gøre det 100%, så synes jeg, at du skal lade være! Jeg har set for mange dårligt lakerede biler, hvor der er tydeligt, at de ikke havde været adskildt tilstrækkeligt til at lave det ordentligt og så mener jeg ikke, at det er pengene værd.
Når det så er sagt, så findes der tørisblæsningsfirmaer, som lader dig blæse den selv til nedsat pris, f.eks. Dryice4you i Struer.25. december 2017 kl. 18:54 #138874
Peter Vang
45 IndlægJeg er kleinsmed og har i gennem min karriere oplevet flere slags afrensning af metal (Jern/stål som en bil).
Sandblæsning er No Go da det er alt for hårdt ved de tynde plader, men medie-blæsning (muslingeskalder, valnødde-skalder, tøris m.m.) virker helt fint og renser godt i bund uden at ødelægge pladen, men…..
Hvis ikke stålet bliver forsejlet med DET samme, så ruster det over hele fladen (det har meget med luftfugtighed og temperatur at gøre, svinger temperaturen ved ca. 14 grader dannes der kondens og så maler du på en masse rust og så er det jo spild af tid og mange penge).
Jeg ville lade maleren fjerne hvad han syntes der er nødvendigt, dog skal man jo lave noget rust og fjerner malingen der, men så kan kan selv slibe der hvor man har fjernet malingen.
For der hvor malingen er god, så er der ikke rust under og hvorfor så fjerne det og hos en autolakerer er der styr på temperatur og luftfugtighed så det bliver godt….
Held og lykke26. december 2017 kl. 10:53 #138900
Nikolaj_S
26 IndlægTak for super gode inputs!
Westmus; Som du selv nævner, så er der sikkert flere lag maling, grunder, spartel mv. fra tidens løb. Og jeg er fuldstændig indstillet på at ALT skal væk, ned til ren metal. Det giver ikke mening at give den en god omgang lak, hvis ikke alt nedenunder er afsløret og udbedret af en dygtig pladesmed inden lak. Jo, hvis det bare skulle males så billigt så muligt – men giver ingen mening at springe let over, på en keeper.
Flemming; Fik ikke formuleret det klart nok; alle detaljer omkring de lakerede områder; Ruder, lister, håndtag, låse, lygter, kofangere, emblemer osv osv. bliver naturligvis afmonteret. Det jeg ikke vil ud i, er en FULDSTÆNDIG adskillelse af hele bilen, dvs. fjerne samtlige dele i undervognen også fra karossen, med henblik på at fx. at dyppe den i kemibad. Vi er helt enige, skal sgu gøres ordentligt!:-)
Peter; Der er 2 primære årsager til, at maleren ikke får lov til at fjerne den gamle maling selv eller vurdere for mig at det ikke er nødvendig at fjerne alt; 1) Pladesmeden skal have de bedste arbejdsbetingelser inden da; rent metal for at afsløre ALT. 2) Det er en bil jeg beholder i mange år fremad – forhåbentligt. Jeg tænker, at det på en så gammel bil, med flere ejere, er noget at et lotteri, at vurdere lakken udfra hvordan den ser ud nu, om den er god nok til bare at slibe lidt på og så male. Mener der kan gemme sig alverdens klamp nedenunder, som måske en dag om 5-10 år viser sig i den nye lak. Det ville sgu være lidt for træls:-)
Har taget kontakt til et firma der is blæser, bliver spændende hvad de kan tilbyde!
26. december 2017 kl. 12:05 #138901
mich-dyk
39 IndlægHej Nikolaj
Har lidt erfaring med at afrense karosserier. Du er velkommen til at ringe 21656966
Mich.26. december 2017 kl. 14:04 #138902
jensen
46 Indlægfind et værksted der gør begge ting for dig, altså både laver pladearb og lakering, så du ikke skal ud i nogle problemer med at “jeg troede den ene eller anden spartlede osv.” eller når malingen forhåbentlig ikke laver ballade efter 1/2 år så vil maleren måske siger der er det arbejde pladesmeden lavede der gør at malingen driller.
og så slipper du også for at den når at ruste inden den skal til pladesmed og lakering
– HVIS du så selv vil stå for at afrense karossen skal det jo så ske på deres værksted ? – du kan jo ikke smide den på en trailer bagefter – rust.
regn med at det koster dyrt – mindst dobbelt op af en alm. lakering , fordi det hele optager så meget plads og tager lang tid på værkstedet i forhold til en alm. bil. og hvis man skal bruge 50-80.000 hvorfor så ikke skille den totalt ad og få den kemisk dyppet el lign ?
+ har du tiden til at sætte den sammen igen ? – det tager altså laang tid i garagen når alle ruder og alt dims er taget af. tit skal tæpper og indmad også ud for at få malet altCJ
26. december 2017 kl. 14:23 #138903westmus
122 IndlægJeg er enig i det med at komme i bund, hvis det skal være en langtidsholdbar reparation. På så gamle biler dukker der næsten altid nogle skjulte overraskelser op. Men vil altså stadigt anbefale der er rimeligt styr på håndværkerne før man påbegynder ret meget. Der er uendelige mængder af historier med folk som har haft mindre fornøjelige oplevelser med netop håndværkere og større projekter på gamle biler. At finde metallet under gammel maling og spartel er den mindste og hurtigste del at hele projekt ny lak.
27. december 2017 kl. 18:33 #138942
Nikolaj_S
26 IndlægJensen og Westmus: Jeg er så heldig, at jeg personligt kender både pladesmeden og maleren. Derudover har jeg selv adgang til værkstedfaciliteter og værktøj og er oprindeligt uddannet indenfor mekanikken – derfor er det oplagt for mig, selv at stå for afrensning/adskillelse/samling Det giver både en tilfredsstillelse og en besparelse at kunne stå for en del af det selv.
Endnu engang tak for råd!
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.