Forum Hvad sker der i garagerne og værkstederne? Søger mekaniker til Morris Mini 76'
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Davor Pejic
    5 Indlæg

Goddag d’herre.

Nu har jeg arbejdet lidt på min Mini i noget tid, men er kommet til et punkt hvor jeg har behov for professionel hjælp.

Problemet:
    Når jeg giver gas, “hopper” bilen voldsomt, som om den ikke får nok kraft.
    I tomgang efter nogle minutter, går den ligeledes ud af sig selv.

Jeg mistænker at problemet ligger i benzinpumpen (ikke nok brændstofstilførelse) eller måske et karburator problem. Men det er kun gisninger.

Hvad har jeg lavet:
    Efter snak med en kammerat har jeg skiftet olie, oliefilter, justeret ventilerne og justeret omdrejningsmængden i tomgang.

Leder efter en mekaniker der har forstand på ældre biler (helst Mini naturligvis) i Københavnsområdet.
    Kender i nogle?

På forhånd tak.

jensen
    46 Indlæg

har du lidt yderligere info. fx hvad type motor og 1 eller 2 karburator ?
    “hopper” den med både kold og varm motor og hvad hvis du giver den choker mens den hopper ?
    har du tjekket tændrørene ?, har de samme farve alle 4 ?

måske utæt pakning ved kaburator – falsk luft, eller hvis 2 kaburatorer den ene justeret helt forkert i blanding eller hænger i klokken (hvis su) eller syncronisering imellem dem.

Davor Pejic
    5 Indlæg

Hej igen.

Motoren der sidder i er en 998cc fra 1976 dog nyretureret i 2014/2015.
    Der sidder kun 1 SU HS2 kaburator i den.

Problemet består både når motoren er kold og varm.
    Alle 4 tændrør var sodet til, hvilket peger i retningen af at luft/brændstofs blandingen er for rig. Dvs. der skal mere luft til. Har dog ikke kunnet justere den, da jeg ikke kan komme til justeringsmøtrikken (for lidt plads, mangler værktøj og arbejder udendørs grundet mangel på garage).

Grundet tidsmangel tænkte jeg at aflevere den hos en mekaniker, da jeg skal udsendes indtil august (er soldat og er kun hjemme på leave kortvarigt nu).
    Så har mekanikeren massere af tid til at fejlfinde og bestille stumper, så den forhåbentlig er klar til jeg kommer hjem igen.

mraage
    1 Indlæg

Prøv JG auto i Gentofte. Ham bruger jeg, hvis min Mini MPI driller.

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej Davor Pejic.

Er tændingsrækkefølgen rigtig – dvs om tændkablerne sidder på de rigtige tændrør? Fra strømfordeleren og til tændrørene…..
    I din strømfordeler-hætte sidder 4 leder hvor gnisten springer fra midten (ved rotoren) og ud til hvert kabel i en kontinuerlig gang så længe rotoren drejer rundt. Disse dele kan også være fugtige eller irret, og give dårlig forbindelse.

Njal.

Davor Pejic
    5 Indlæg

mraage:
    Tak for tippet, vil prøve at give ham et kald.

Njal H:
    Tændrørene har jeg skiftet og var meget omhyggelig med at sætte de rigtige ledninger på de rigtige rør.
    Har dog ikke undersøgt selve strømfordeleren nærmere, det får jeg lige gjort i morgen så.
    Tak for tippet.

Kasperh
    5 Indlæg

Hej Davor Pejic,

Jeg har gode erfaringer med MG Parts & Service på Nørrebro.
    Trods navnet roder de også med Mini’er.

Mvh

Kasper

jensen
    46 Indlæg

justerskruen i bunden af karburatoren er kun til justering af blanding i tomgang.

jeg vil gætte på at stemplet i karburatoren ikke bevæger sig frit og derved kan den ikke trække vejret ordentligt.
    prøv at tage luftfilter af og så kan du mærke om du kan bevæge stemplet op.

alternativt har den fået for tyk olie i oliedæmperen til stemplet i karburatoren eller for stram fjeder til stemplet.

Davor Pejic
    5 Indlæg

KasperH:
    Tak for tippet, har lige skrevet til dem, da Nørrebro er en del tættere på mig (indre by).

Jensen:
    Har lige kigget på stemplet i karburatoren umiddelbart ser den fin ud. Har skilt den ad og skiftet olie på den (den originale SU olie fra England). Fjederen virker også ok, jf. de videoer jeg har set på nettet af folk der skifter den.
    Fejlen består stadig på bilen.

jensen
    46 Indlæg

bare for at være sikker har du mærket at stemplet kører ok i karburatoren ?

hvis du har afmonteret luftfilteret, kan du mens motor kører høre om den vil tage gassen bedre, du kan også se om stemplet kører fint når du giver gas – evt løfte det lidt med fingeren.

når den går for fed på alle 4 cyl. kan problemet næsten kun være i kaburator efter min mening.
    svømmehøjden er den ok ?

Davor Pejic
    5 Indlæg

Har mærket stemplet og den kører umiddelbart ok, fin modstand mv.

Prøver lige at teste den uden luftfilteret på.
    Syns dog at det er lidt mærkeligt at den pludselig er begyndt på dette. Er der andre områder hvor den måske kunne være stoppet til, eller noget?

A VINTAGE RUN
    313 Indlæg

Hej Davor Pejic.

Hvis benzinpumpen er mekanisk og placeret nede i motorblokken. Kan du afmontere denne og efterse den membran der sidder i den. Det er samme princip hvis den er elektronisk. Men så kan der jo også være elektrisk fejl? Nedslidte kul måske. Er den defekt ja så kan den ikke lave vakuum nok fra tanken og tryk til at hæve benzinen op til din karburator og føde motoren. (lidt afhængig af hvilken model der er monteret). En anden ting du skal være sikker på. Er at din tænding står korrekt efter at du har indstillet ventilerne. Måske trænger den også til en indjustering?

Njal.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.