Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

Jeg skal have synet mit nyindkøbte køretøj, men jeg kløjs lidt i synsreglerne.

Min vogn er udstyret med to lygter på hver side af bilen – en på den forreste del og en på den bageste.
    Den forreste er gul og er pt. lysende hele tiden i positionstilstand (så vidt jeg kan lure). Bilen er amerikansk født.
    Planen er at gøre den til blinklys, så bør den fint opfylde kravet til at kunne ses i rette vinkler.

Men den bageste er rød og har samme funktion fra USA-tiden. Men hvad må/skal den lygte? Jeg går ikke ud fra, jeg må bruge den som sideblink med rødt lys, så vidt jeg kan læse.

Men må jeg lade den sidde som postions-/parkerings-/markeringslys?
    Så vidt jeg kan læse mig frem til, så må veteranbiler gerne have røde markeringslys “bagudrettet”, men siden af bilen er vel ikke bagudrettet rent principielt?

Og er er der forskel på postions-/parkerings-/markeringslys, eller er det i praksis det samme?

Jeg synes ikke rigtig, de her lygter på siden af biler er særlig meget omtalt i synsbekendtgørelsen.

Min forlygte er pt engelsk – dvs. den er omvendt assymetrisk. Det dur ikke. Nu har jeg så erfaret, at de originale lamper, der følger med, de er godt nok korrekt assymetrisk, men der er ikke positionslygte i….

Skal man så virkelig have fat i en forlygte med indbygget positionslygte eller er det en vej udenom?

westmus
    122 Indlæg

Bedste råd er nok at spørge den synsmand du forventer skal syne bilen til råds. Selv om der er faste regler for stort set alt har de tit alligevel deres egen tilgang til fortolkningen af disse. Lige sidemarkeringslygter er i min verden ikke noget det kan betale sige at bruge meget krudt på mht at få ret. Bare gør som synsmanden ønsker og kom ud og kør… så kan man altid være “rocker”og bagefter tilpasse mere i retning af egne ønsker.

Det er vist i øvrigt sjældent at de forreste sidemarkeringslygter bliver godkendt i synshallen som sideblink, da de for det meste ikke er synlige langt nok bagud. “Testen” plejer vist at være om de kan ses tydeligt når man står ud for bilens bagende, en meters penge ud til siden. Ala noget i stil med at hvis du som cykelist kommer op på siden af bilen bagfra, kan du så se at den blinker for at dreje ind mod dig?

Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

Jep – de er ret tydelige, de forreste. Og du har helt ret – synsfolk behandler de gamle vogne meget uens.

Soren W
    390 Indlæg

Amerikanske importerede E-typer kan mig bekendt godt synes her hjemme med røde blinklys bag på og hvide blinklys foran..?
    Vælg dig en venlig synsmand og spørg først…
    …eller prøv…!

Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

Jeg har gravet noget mere i det og har styr på blink nu, håber jeg.
    Har bestilt nogle H4-indsatser med positionslys i og håber de når frem inden weekenden, da bæstet skal synes mandag.

Soren W
    390 Indlæg

Glæder mig til at høre mere om “bæstet fra USA”…

Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

Jep, jeg vil gerne have plader på og fixet lidt sæder mv, så skal jeg nok berette lidt mere om den. Den lyder af mere end den er, sådan rent fysisk :)

Soren W
    390 Indlæg

BMW Isetta..? :-)

Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

Haha – nej. Det var tåbeligt forklaret af mig :)

Den lyder/larmer fysisk af en del, men den har kun godt 150 heste – så lyden stammer primært fra udstødningen.

De 2 fremadrettede påbudte positionslygter får du så styr på. De kunne monteres som separate i stedet for indbyggede , men det vil nok ikke klæde bilen.

De bageste røde sidemarkeringslygter må gerne beholdes, selv om de forreste gule i stedet tilsluttes som sideblinklygter, da der ikke er tale om påbudte sidemarkeringslygter.

Din bil er nok fra før 01.05.77. Her er de for tilslutningsændringen væsentligste bestemmelser:

6.03.008 Sidemarkeringslygter
    (1) Sidemarkeringslygte:
    a) Skal afgive lys af gul farve. Den bageste sidemarkeringslygte kan dog afgive lys af rød farve.

6.04.002 Retningsviserblinklygter (forblinklygter, bagblinklygter og sideblinklygter)
    (1) Retningsviserblinklygte:
    g) Skal være synlig mindst 15° over og under vandret. Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens højde over vejbanen er mindre end 0,75 m. Sideblinklygte, der er anbragt mindre end 0,75 m over vejbanen, skalikke være synlig under vandret. For- og bagblinklygte skal være synlig mindst 80° udad og 45° indad, og sideblinklygte mellem 5° og 60° bagud.
    Før 01.05.77: Sideblinklygte, der er anbragt mindre end 1,20 m over vejbanen, skal ikke være synlig under vandret.
    Sideblinklygte kan være synlig mellem 10° og 60° bagud, såfremt den er synlig fra et punkt i en afstand af højst 0,50 m uden for køretøjets bagende og i samme højde som blinklygten.

Kenneth Bon Nielsen
    42 Indlæg

Jep, jeg må se, hvad de siger mandag. Satte nogle indsatser i foran med positionslys.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.