-
ForfatterIndlæg
-
22. april 2017 kl. 12:23 #131609westmus122 Indlæg
Den med at amerikansk benzin er anderledes er mig bekendt en (udbredt) misforståelse, der kommer af at amerikanerne bruger en anden målemetode hvilket giver nogle lavere opgivne oktan tal. Praksis svare deres 93 til den 98 man finder i Europa.
Da amerikanske biler tidligt i 70’erne fik sænket kompressionen og de europæiske byggede biler solgt i USA fik modificerede motorer med lavere ydelsen, var det pga af den nye amerikanske miliølovgivning som ud over strammere mål på udstødningsgasserne også krævede at alle nye biler der blev solgt i USA skulle kunne køre på lav oktan “regular” benzin. Hvilket sikkert hang sammen med at man samtidigt også startede indførslen af blyfri benzin. Hvis jeg ikke husker forkert, var katalysator allerede fra ’75 standard på amerikanske biler. På det tidpunkt var blyholdigt benzin næsten udfaset i USA.
Ps. Man skiftede den gang i øvrigt også målemetode på både oktantal og motorenes ydelse hvilket ikke ligefrem gør forvirringen mindre.
22. april 2017 kl. 15:01 #131611Njal313 IndlægHej westmus.
Gode argumenter du giver. Tak for det!
Det nye og tredje ønske er en kompressionsmåler.
Med den vil jeg kunne bestemme hvilken kompression der er tilbage i 1700ccm motoren i drifts varm tilstand.
Sammen med tændingstimingen og blandingsforholdet af ilt og benzin, er kompressions forholdet en af flere faktorer der skal tages højde for i en sammenhæng. Det er meget vigtig af alle faktorer er nøje afstemt i forhold til den oktan der bruges som forbrændingskilde.Det virker dog som om problemerne ved at køre med en lavere oktan end anbefalet. Opstår i de høje omdrejningstal og tung godstransport og ikke er så farende truende ved moderat kørsel. “F.eks at køre alene rundt”. Da varme udvikling også har en faktorer med i spillet. Faktisk kan oktan 95 køres på en kold motor beregnet til oktan 98. Problemerne begynder når motoren bliver varm. En væskekølet motor er mere resistent p.g.a bedre køling i forhold til en luftkølet. God forbrændingen af komprimeret ilt og benzin kræver også høj temperatur for at der ikke dannes koks i forbrændingskammeret. Så derfor er det en balance der skal være indenfor normen!
23. april 2017 kl. 11:56 #131616westmus122 IndlægProblemer med tændingensbanken opstår vist for det meste når motoren skal “sejtrække”. Altså når man ved lavere omdrejninger træder tungere på speederen for at accelererer. Når man først én gang har hørt den “klirrende” lyd det giver er man ikke i tvivl. Motoren lyder pludseligt nærmest lidt i retning af en gammel diesel motor.
Her er i øvrigt en fin oversigt over Porsches officielle anbefalinger mht brændstof på deres ældre modeller::
http://www.porsche944.dk/benzin.htm
Noget tyder på det vil være lidt et sats helt at køre uden blyerstatning på en W motor, for Porsche tør åbenbart ikke garantere at ventilsæderne overlever det i det lange løb. Det gør jo så igen også en stor forskel hvordan bilen bruges i praksis. Et langt stræk med tung speeder nede på autobann giver en helt anden belasting af tingene end alm dansk sommer cruising.
23. april 2017 kl. 19:28 #131623Peter Vang45 IndlægJeg havde en gang en Ford Escort 1.3 1984 MK3 ( ja den ville være veteran næste år), den gang boede jeg nær Aalborg (eller Ålborg den gang) og da jeg besøgte min mor og far i Køge var der noget galt med indstillingen af tændingen:
Snakkede med en af mine venner som er udlært hos Ford, de bor op at en lidt stejl vej og han sagde at jeg skulle dreje strømfordeleren til den ikke bankede når jeg kørte bundtræk op af bakken…….
Det gjorde jeg og kørte i 2 år hvor efter en af mine andre venner købte den og kørte 2 år mere….
Så ja man kan købe instrumenter som kan måle det, men det er også MEGET vigtigt at have sine egne øre med og tænke over hvis lyden ikke er rigtig eller som den plejer at være…23. april 2017 kl. 21:49 #131626Njal313 IndlægHej.
Angående Oktan problematikken så vil jeg nok forsat købe brandstof hos Shell.
Jeg ved ikke om oktan booster vil løse noget uden at det bliver bøvlet og dyrt. F.eks når jeg køre ind og tanker 23,54L ned i en knap 3/4 fuld tank. Det er lidt af et regnestykke hver gang.
Men den ide med at lytte mig frem vil jeg også tage med og prøve når jeg en dag er nået til tændingsindstillingen.
Jeg er ret sikkert på det nok skal drille derude et sted. Om ikke andet vil jeg gøre forsøget…Der er så mange forandringer i dag i forhold til den tid bilerne høre til, og det giver nogle problemer som mange sikkert kender både med additiver til at hælde i tanken, og så reservedele. Eller det at finde de rette personer der kender til problematikken og gerne vil hjælpe. Tilgengæld er der jo en charme ved de gamle biler..
Jeg er nok lidt primitiv og simpel men jeg vil gerne lære og jeg er ikke nærig. Jeg vil bare gerne spare og gøre det jeg kan selv. Så er problemet løst og følelsen i øjeblikket hvor det duer er bedre og (måske billigere.. )Tak for jeres link og kommentar.
3. maj 2017 kl. 19:27 #131868Njal313 IndlægI dag startede jeg på del 1 af en ny etape på 914-4 projektet. At gøre bunden klar til grunding og maling.
Det første jeg skulle var at tage sæderne ud og afmontere skinnerne. Derefter skulle bagbeklædningen afmonteres samt lydmåtten der er pålimet. Håndbremsemekanikken trænger også til en omgang både smøring og maling. Så den er også kommet med hjem..
Det gik godt og der opstod ingen store problemer undervejs.
Sæderne og bagbeklædningen skulle også med hjem og skal senere friskes op igen efter lidt solblegning over årene.
Det kunne også gøres i monteret stand i bilen. Men nu når bunden skal have en omgang og den skulle af alligevel kan jeg også gøre det hjemme undervejs. Jeg har købt en læderInk som jeg skal have tonet ind til den farve som det rene læder har. Der hvor det ikke er blevet solbleget.. Så må vi se om jeg kan ramme tonen.
Nogle vil nok mene at solblegningen er en del af den patiná som interiøret får med tiden og det er også ret. Men jeg syntes bare at det kunne være sjovt og prøve om læderInk’n kan gøre det smukt og nyt igen, og om læderInk´n holder til at blive brugt i en åben vogn.For en del år siden da jeg syede læderet til kabinen og havde sæderne og bagbeklædningen med hjemme af den grund. Konstaterede jeg at der var lavet rust i bunden. Bilen havde fået en del vand igennem tiden og derfor var masonite-pladerne i dørene og noget af bagbeklædningen også vandskadet. Dørene rekonstruerede jeg med nye plader og bagbeklædningen blev spartlet og limet op igen. Under denne process kunne jeg konstatere at der i mellemstykket bag væggen i kabinen og motorrummet var rust. På det tidspunkt havde jeg ikke afmonteret lydmåtten bag bagbeklædningen. Men kunne komme derind via den lille klap ned til stangen fra gearskiftet der går igennem og ud til motorrummet og videre ned til gearkassen. Jeg kunne med en lampe se at der var en del løs rust inde i det rum. Men under bilen kunne jeg konstatere at bunden var sund og ikke rusten og virkede solid. Jeg havde jo også købt en nysynet bil!
Min midlertidige løsning på problemet var at spraye olie derind og hulrums-mums.. Da jeg ikke skulle til at udbedre det endnu…
I dag da jeg så fik ordnet de ting jeg har beskrevet kan jeg så konstatere at det er lidt mere træls og jeg ærgre mig lidt over at det svejsearbejde der er lavet eller prøvet på ikke heller er godt jeg forstår det simpelthen ikke… Men jeg har taget lidt billeder af rusten og det påbegyndte arbejde der allerede er lavet.
Så kan I jo selv se!
Jeg kunne godt tænke mig at få det lavet, men jeg kan ikke overskue at skille bilen ad for at få det lavet. Der kan jo nemt opstå brand ved svejsearbejde og jeg kan ikke komme under bilen endnu.Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres råd og vejledning. Gerne fra 914-folk også..
Det jeg tænker at gøre,- igen midlertidigt at grunde og så male og køre indtil at jeg en dag får mulighed for at løse problemerne..Attachments:
3. maj 2017 kl. 19:30 #131874Njal313 IndlægFlere billeder efterfulgt af tidligere billeder…
Attachments:
3. maj 2017 kl. 19:50 #131880Ole JAGmann815 IndlægDen reparation der er lavet synes jeg umiddelbart ser fin nok ud, den er ikke blevet rusten. Jeg ville bare have slebet svejsningen lidt mere ned og givet den karosserikit, grunder og lak.
3. maj 2017 kl. 20:33 #131882Njal313 IndlægJa, det kan godt går an. Jeg ville også slibe svejsningen og skære ud så den nye plade passer ind som det nye stykke. Forstår godt at der er fuld svejset men hvorfor så kun hæftet 8 steder i bunden.. I fører siden er der så tilgengæld ikke gjort andet end sprayet m. en grunder.. Men det er mere det rust du ikke kan se imellem reparationen og så motorrummet, som jeg omtaler der bekymre mig, og med tiden så selvfølgelig at få det lavet.. Forøvrigt så var der givet karosseri-kit i bundpladerne. Du kan se jeg har taget det op af pladeforstærkningen og vibrationsdæmpning i bundpladen. Der kan du også se korrosionen under af metallet.
Jeg syntes det er for let på den måde. Men selvfølgelig kan det jo have været svært for vedkommende eller af anden grund.. måtte ikke andet end det.. Ikke noget ondt om det!
Ved ikke om det er gjort i Danmark eller i Usa inden import hertil, og jeg kan ærligt ikke huske om jeg kiggede efter i bunden da jeg købte den. Men som sagt viste jeg jo godt at rusten var der i en eller anden omfang. Der er sket så meget siden jeg købte bilen at noget af hukommelsen er slettet fra købet til i dag.. Jeg kunne godt se at den trængte til en kærlig hånd og i mine øjne en god bil. Det er desværre træls når kærligheden ikke er tilstede og der skriges og slås..10. maj 2017 kl. 17:40 #132167Njal313 Indlæg2 del.
I dag brugte jeg lidt tid i garagen.Sidste onsdag fik jeg som sagt taget skinnerne til sæderne ud.
I dag fik jeg gjort dem rene for gammel fedt og snavs i mit rensekar.
Jeg brugte lidt terpentin for at løsne fedt og snavs og aftørrede med bomuldsklude fra udtjente undertrøjer.
Derefter blev de smurt med olie og fedt i de bevægelige dele og til sidst fik de et tyndt olielag.
Jeg syntes de er smukke med lidt patiná – hvilket bilen jo også har og jeg kunne selvfølgelig godt skille dem ad og få dem glasblæses, grundet og malet igen. Men det skal de ikke.
Finér pladen ved fodpedalerne fik jeg også taget ud. Den overvejer jeg lidt endnu om den skal laves i finér igen eller måske en 6mm aluminium plade i stedet for.
Jeg ved ikke helt hvordan gulvet med tæppe bliver endnu, så der er andre muligheder i tankerne.”Jeg overvejer faktisk at få lavet det rust jeg viste sidst, nu jeg er i gang. Så det er også med i tankerne.”
Her er lidt billeder fra processen i dag;
Attachments:
10. maj 2017 kl. 17:43 #132173Njal313 IndlægFlere bileder efterfulgt fra tidligere billeder;
Attachments:
10. maj 2017 kl. 17:45 #132179Njal313 IndlægFlere billeder efterfulgt af tidligere billeder;
Attachments:
10. maj 2017 kl. 17:50 #132185Njal313 IndlægOg så de sidst i denne omgang..
Attachments:
12. maj 2017 kl. 11:13 #132237Soren W390 IndlægBortset fra det første lille hjørne du viste, ser bunden da pæn og rustfri ud. Hvad er grunden til at du gik i gang med projektet nu, hvor kørersæsonen er over os?
13. maj 2017 kl. 13:35 #132261Njal313 IndlægHej Søren.
Ja, delvis syntes jeg og det er for at kunne dokumentere bilens stand og det arbejde der er udført og det jeg selv udføre.
Det er rart at kunne give folk herinde et indblik i processerne og mulighed for at komme med deres kritik og løsninger. Det er en måde at blive klogere på sig selv og sin bil.
Jeg kan nemt blive i tvivl og forvirret i en proces og det giver mig tryghed, og nye ideer set fra – med andres vurdering og hjælp inden jeg tager en beslutning.
Nogle gange er jeg handlingslammet!! – ved godt hvad der skal til – men kan ikke komme i gang/videre.. ( Man kan også sige at jeg væver frem og tilbage.)
Med hensyn til hvorfor jeg har valgt at bruge køresessionen på at lave bil:Status er at jeg har haft en svær tid med private problemer som forhindrede mig i at kunne overskue ret meget andet end det der var nødvendigt fra 2015 og frem til i dag. (Bla p.g.a kærestesorg).
Angående bilen har det skabt et lidt større tidspres, da jeg skal have den gjort klar til synet igen i 2018.
Derfor har jeg valgt at sætte køresessionen af til arbejdet. Men indtil videre kun hver onsdag.
De ting jeg mangler håber jeg på at kunne nå, sådan at jeg i 2018 kan koncentrere mig om synet og få kørt igen.
Jeg håber selvfølgelig at jeg allerede kan komme ud at køre i år og måske få lidt af sensommeren med i bilen..
Nu må vi se!For eksempel var jeg i tvivl om hvad jeg skulle gøre sidste gang jeg arbejdede på bilen og fandt de rust huller bag lydmåtten.
Jeg sad herhjemme og havde modstridende tanker om at grunde og male dem over og så koncentrerer mig om at få gearkassen sat i igen. Men inde i mig selv kunne jeg ikke forlis med tanken og ønskede bare de rust huller væk! Problemet er tid og plads til svejsearbejde og at jeg ikke har adgang til en svejser og derfor fylder de tanker om at reparerer hullerne nu eller – at vente endnu mere..
(Jeg kan ikke bare lappe dem over med kit – de vil ligge som begravet lig i baghaven – i mine tanker).
Men planen er at jeg skal have 914 på lift her i Maj eller Juni for at montere gearkassen og en ny kobling, og jeg vil undersøge om jeg kan få lov til at udbedre rusten ved denne lejlighed..Njal
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.