-
ForfatterIndlæg
-
2. april 2017 kl. 17:36 #131031
A VINTAGE RUN
313 IndlægHer er min veteran bil en Volkswagen-Porsche som jeg fandt i den blå avis i August 2010. Jeg kendte ikke modellen men blev fanget af de billeder der lå af den i annoncen på nettet. Så jeg kontaktede ejeren i Bjerringbro og kørte forbi for at bese bilen. (Billederne af bilens stand og interiøret ligger stadig på vwnettet.dk ved søgning på Porsche 914 til salg..)
Jeg fik slået lidt af prisen og fik den nysynet med i handlen. Kom forbi nogle dage senere og kørte den hjem.
Så kørte jeg lidt inden vinteråret 2010-11 og begyndte at renovere interiøret som så forfærdeligt ud. Første skridt var siddepuden i førersædet. Dernæst hele sædet og så selvfølgelig passagersædet ligeså. Så kom dørene med håndtag og siderum. Da det var gjort kom jeg til instrumentbordet med speedometer, omdrejningstæller, Olietryk/fuelmåler/ladelampe/ håndbremselampe og indikatoren for varmeapparatet, knapper, radio, askebægre og handskerum. Alt blev skilt ad renset og malet. Nu sidder instrumenteringen og skinner næsten som nye. Jeg fandt noget teaktræ som jeg erstattede de gamle træfiner med. Det blev massivt teaktræ og radioen blev sløjfet fra den originale placering og skal sidde i den midterkonsol som jeg på et tidspunkt skal have lavet. Det var et langt arbejde med at give teaktræet olie. Det tog det meste af den vinter samtidig med jeg arbejdede på læderet til instrumentbordet. Askebægret blev også sløjfet fra dets oprindelige placering. Hvis det igen skal placeres i kabinen. Bliver det nok også i den midterkonsol, når jeg kommer så langt. Jeg fik også monteret en ny frontrude. Den gamle var ridset og sad næsten løs rundt. Så den nye rude er behagelig at køre med i solens nedgangstidspunkt hvor jeg ikke kunne se hvor jeg kørte med den gamle. Kofangerne blev indleveret hos en firma i Århus som mente at kunne redde dem. Men det viste sig at der ikke var materiale nok til slibearbejdet inden forkromningen. Rusten gik simpelthen for dybt nogle steder og processen ville komme til at koste det samme som at bestilt et nyt sæt fra Usa m. moms og told. Så jeg valget selv at stå for svejsearbejdet og slibearbejdet. Derefter fik jeg i stedet dem grundet og sprøjtemalet sort ved en autolakerer. De gjorde et flot arbejde m. spartle, sprøjtemale og til sidst poleringen. Jeg har også fået konstrueret en ny gearskifter som gør vandringen i gearstangen kortere end den originale. Det har taget mig 5 hele vinterår at nå hertil hvor jeg er nu, og der har været mange stop undervejs og en hel del problemer at skulle tænke igennem. Men nu står jeg tilbage og skal have sat den renoverede gearkasse (synchro. m m) på igen og skifte baghjulslejer. Samt små ting og gjort bilen klar til gensyn i 2018. Så er der gået 8 år siden jeg købte den. (Gad godt snart bare at kunne rulle mig nogle ture:)Jeg har forsøgt at tage billeder igennem de 5 år mens jeg har arbejdet på bilens interiør, men jeg må desværre sande og acceptere at jeg ikke har kunne leve op til mine egne forventninger og overskue at være omhyggelig nok her. Til at alle og alt det arbejde med at lave et perfekt album også blev klaret. Og måske desværre kun nogle få i forhold til hvad jeg havde tænkt mig.. Så hvis du eller nogle af jer herinde er interesseret i at se billederne fra arbejdsprocessen. Så skriv og spørg bare..
Her til sidst 3 foto af bilen som den stod 2015 inden afmontering af gearkassen..
2. april 2017 kl. 18:26 #131036
Soren W
390 IndlægFin fin bil sådan en VW-Porsche. Den har jeg også et blødt punkt for. Købte selv en 1973 911s i efteråret….
2. april 2017 kl. 19:54 #131038
Peter Vang
45 IndlægTillykke med bilen, jeg kan også godt lide den og håber at møde den en dag :-)
Og god arbejdslyst/hygge på værkstedet3. april 2017 kl. 23:51 #131084
A VINTAGE RUN
313 Indlæg@soren-w også tillykke med dit nye indkøb af Porsche 911Séren. Spændende bil. Håber at du får megen glæde af den og køreturene i de varme sommerdage på de små snoede veje i vores dejlige land. Det kunne være at vi kunne mødes til en kop kaffe og en fælles køretur en dag, og ligeså dig, – @pv4600 du er også meget velkommen herovre i kadetten :)
Det kunne da blive hyggeligt med lidt besøg en gang imellem.
Jeg kunne godt foreslå at arrangere en tur rundt i det østjyske på Djursland. Det kunne være fedt, hvis I andre også har mod på sådan en oplevelse på egnen..9. april 2017 kl. 23:46 #131221
Anders Bilidt
648 IndlægHej Njal,
Tak for at dele baade historie og billeder. Og sikke da en skoen lille 914’er!
Jeg var faktisk selv temmelig taet paa at koebe en 914’er engang. Der stod et orange eksemplar med tidstypiske Ronal Kleeblatt faelge til salg hos Porsche Centrum Koege omkring ’97 eller maaske var det ’98. Jeg faldt pladask for den, men desvaerre blev det ikke til noget. Siden har den dog altid spoeget paa min liste over klassikere som jeg bare maa eje paa et eller andet tidspunkt.
Fortsaet endelig med traaden og hold os opdateret paa hvad du gaar og laver med din 914’er. Jeg haaber I snart kommer ud paa landevejen sammen…
10. april 2017 kl. 13:36 #131228
A VINTAGE RUN
313 IndlægHej Anders.
Det er sjovt du selv har en drøm om at eje en 914 en dag. Skal det så være Porsches 914/6 eller kan en Volkswagen-Porsche med 4 cylinder også gå an? Rent prismæssigt er der jo en stor forskel. Ellers er de jo ret ens.
(Ved godt at jeg lige skal passe lidt på her med sammenligningen overfor inkarneret dyrker af Porsche og den rene vare.) Vw er godt – Er Porsche bedre? Et sammenarbejde er det bedre eller bedst? Måske hvis udfaldet bliver godt. I øvrigt kan 914-4 opgraderes hvis ønsket er at være med i toppen!
Jeg var på nettet for at kigge efter Ronal Kleeblatt fælge da jeg blev interesseret i hvordan sådan nogle ser ud og jeg kan konstatere at det ikke er Ronal Kleebatt fælge Porschen er monteret med. Faktisk ved jeg ikke om fælgene der er monteret er en tidsvarende original type?
Jeg formoder at fælgene er monteret i Usa, og muligvis også stammer derovre fra.
Jeg syntes de klæder bilen godt og de var også med til at jeg blev interesseret i bilen i 2010. Der er så monteret 205 brede dæk som har den fordel at dækket går 1cm udover fælgen, og dermed beskytter fælgen mod kantsten.
Lidt flere oplysninger om bilen:
Sælger oplyste mig i forbindelse med købet i 2010 at bilen var importeret fra staten Californien i Usa. Sælger købte den i 2005 af 3 mand som have importeret bilen dette år eller tidligere. Daværende køber og senere sælger til mig, betaler i 2006 for toldsyn og afgiften og så indregistrering, og den dokumentation fra toldsyn og skat fik jeg også med i købet. Det er jeg godt tilfreds med. Ønsker jeg selv at videre sælge bilen en dag, kan jeg dokumentere lidt historie her også..10. april 2017 kl. 17:49 #131232
Anders Bilidt
648 IndlægHej Njal,
Jamen I den perfekte verden, saa maatte det da meget gerne vaere en 914/6. Det er jo virkelig guf!! Men som du selv er inde paa, saa er der jo ogsaa en markant prisforskel. Og aerlig talt, saa er jeg ikke sikker paa at jeg synes en helt saa voldsom prisforskel kan retfaediggoeres blot ved at bilen har to cylindre mere. Nej, jeg kunne skam fint ‘noejes’ men en almindelig 4-cylindret 914 – gerne i Signal Orange, Ravenna Green eller Chrome Yellow tak… ;-)
Faelgene paa din kan jeg skam ogsaa rigtig godt lide. Jeg kan paa staaende fod ikke lige komme paa hvem der producerede dem, men jeg mener at du har ret i at de er af Amerikansk oprindelse. Uanset, saa passer de designmaessigt ganske godt til 914’eren.
10. april 2017 kl. 20:57 #131235
A VINTAGE RUN
313 IndlægHej igen, Anders.
Nej, to cylinder og en hjulbolt mere pr hjulnav. Plus at nøglen skal stikkes i til venstre i træpanelet og ikke i ratstammen på højre side. Det er et kendetegn ved Porsche for nøgle placering, og så lige 10 hk mere end den store 2.0L 914-4.
Jeg mener at produktionen af 914/6 nåede op på 3300 stk i cirka tal hvor 914-4 nåede 115000 stk på verdensplan, og de fleste blev eksporteret til Usa hvor bilerne opnåede status i blandt de unge.
Så med det begrænset produktionstal af 914/6 og at der nok ikke er ret mange oprindelige tilbage. Er det forståelig at et overlevet eksemplar må være meget eftertragtet.
Dog kan det været svært at skellene fårene fra bukkene, og kræver en kyndige eller erfarende med der ved hvordan informationen og matchene af stel/motor/gearkasse nummer skal passe sammen for at det er en original bil fra produktionen i 1969-76 og dem er der nok slet ikke så mange tilbage af.Jeg ved ikke det med sikkerhed men jeg vil tro at min er Tangerine som passer efter standard farverne for 1970. Der er i øvrigt 6 standard farver og så 4 tilvalgsfarver for 1970. Hvis det er en Volkswagen-Porsche. Der er lidt flere farver i 914/6 udgaven fra 1970 og GT udgaven. Det ser ud til at du skal have en model fra 1974 med dit farvevalg!
Min er muligvis sprøjtet med farven “Tangerine” oven på den Signal Orange karrosse. Plus er mikset sammen af henholdsvis en døre i irish green, og den anden i light ivory samt bagklap også i denne farve. Så det fortæller at bilen ikke er original fra produktionen hvad dette angår. Tilgengæld er motoren stemplet W som fortæller at den var lanceret for det amerikanske marked. Desværre er gearkassens stelnummer ikke synlig mere og kan derfor ikke som sådan dateres til motoren og bilen mere.
Kærligheden har jo sin pris og indimellem. Ja, så bliver den bedste elsker skuffet og i tvivl og må se dybt ind i sig selv.
Når alt dette er sagt så elsker jeg den som den er alligevel.10. april 2017 kl. 21:28 #131236
A VINTAGE RUN
313 IndlægTog fejl angående bogstavet W foran talrækken. W beskriver motoren er en 1700ccm og har intet med lancering til det amerikanske marked at gøre.
13. april 2017 kl. 22:04 #131337
Anders Bilidt
648 IndlægHeHe… det er tydeligt at laese, at du noerder ligesaa solidt igennem paa 914, som jeg selv goer paa 02. :-D
Dejligt!Og Njal, lad endelig vaere med at aergre dig over farveskift og pladedele fra andre 914’ere! Vi kan ikke alle sammen koere rundt i perfekt bevaret 50 aar gamle biler, med kun en ejer foer os, lavt km-tal, matching numbers og fuld dokumentation for hver en lille skrue som er blevet skruet paa i bilens lange liv.
Det vigtige er at du ejer en fed gammel klassiker, som du kan nyde at noerde omkring, skrue paa, vaske og polere, koere i og helt generelt bare eje. ;-)18. april 2017 kl. 21:43 #131462
A VINTAGE RUN
313 IndlægDet ser ud til at fælgene rigtig nok stammer fra Usa og fra det amerikanske firma: EMPI. Det er lidt svært tilgængelig om firmaet også selv producere dem og hvilken tidsperiode de oprindeligt er fra. Men fås altså stadigvæk.
Modellen jeg har monteret hedder Riviera Style.
Udover fælge sælger firmaet Volkswagen reservedele.http://vwcatalog.empius.com/
http://vwcatalog.empius.com/vwcatalog/2016/275.htmlRiviera style20. april 2017 kl. 21:22 #131521
A VINTAGE RUN
313 IndlægVarm / Kold motor vs. Ældre og nyrenoveret motor? og mine hypoteser!
Kan man sige at 97-98 oktan og højere er til en højkomprimeret motor og en lavkomprimeret motor er til lavere f.eks 95 oktan. Når jeg nu køre på oktan 95 og motoren er konstrueret til oktan 98 kan jeg jo risikere at motoren antænder den lavere oktan før top og jeg ødelægger motoren med tiden. – (Når motoren er kold og ikke drift varm endnu).
Når motoren så er blevet varm vil der opstå lidt spillerum imellem stempler og cylindre, som sænker komprimeringen og kompressions forholdet og derfor gør at motoren er ligeglad med hvilken oktan jeg fylder på.?
(Problemet opstår kun hvis jeg vælger en lavere oktan end anbefalet f.eks oktan 95. Er det generelt eller ved koldstart inden motoren er drifts varm at problemet er værst.)?
Havde jeg en motor der var konstrueret til et lavt kompressions forhold var motoren ligeglad om jeg fyldte højoktan på da benzinen ikke selvantænder ved det lave kompressions forhold. Men derimod omvendt antænder den lave oktan før tid og igen i tændingstidspunktet i motoren konstrueret til høj oktan. Analysen er nok en lidt anden end jeg kan forklare!!!
Volkswagen-Porsche 1700ccm motoren i min har et kompressions forhold: 8.2 og skal derfor køres med oktan 98 eller derover. Er den så konstrueret som en motor med højt kompressions forhold efter datidens forhold eller har jeg misforstået noget? Blyet der var i benzinen den gang havde jo også noget med forbrændingen og benzinens evne til at antænde eller eksplodere under tryk at gøre.. Eller blyet som tilsætningen gjorde at benzinen opførte sig anderledes under tryk og i antændingstidspunktet. Men det er jo erstattet med et andet kemisk stof. Er det så Status Que og svarer det i dag til det samme som den gang at køre med blyholdigt benzin. Det er bare noget andet der er i, i dag. Men med samme virkning. Og derfor ikke den vej jeg skal gå i min interesse for oktantallene og det jeg kan gøre når jeg skal holde min motoren i god stand i mange år fremover.
Ville det hjælpe at flytte tændingstidspunktet!
Hvis benzinen antænder før top på grund af oktantallet er for lavt. Hjælper det ikke at ændre på tændingstidspunktet for så antænder benzinen jo før top alligevel.. Men okay så vælger jeg at indstille tændingstidspunktet til efter top så benzinen ikke antænder to gange inden stemplet når TDC og faktisk bare ekstra tænder i nedgangstidspunktet. Så behøver jeg jo kun tændrørene til at få motoren til at starte og i gang? Det her er altså sjovt og lidt svært samtidig. Jeg ved godt at I sidder og griner og tænker at jeg er en klovn eller noget andet. Men det er jo ikke muligt andet end at blive klog på hvordan det fungere, og derfor skriver jeg ud i det blå som jeg tænker.. Og det der med at sådan er det bare, er jo gang på gang ændret efterhånden som viden og fejltagelserne er opstået. Med jeg vil gerne i dialog med jer og gerne lytte. Så hvad gør jeg og hvad gør jeg ikke!!
Jeg ved godt at jeg kan hælde oktan-booster i tanken til shells oktan 99 som i Danmark kun er oktan 97. Jeg kan gøre det samme med oktan 95 der er mere tilgængeligt rundt i landet. Men der skal hældes meget i få at hæve oktantallet og det gider jeg ikke bruge pengene på helt ærligt. Er der kun den løsning?
Hvad’ er jeres viden og erfaring med ovenstående og kommentar?Venlig hilsen
Njal21. april 2017 kl. 18:29 #131586DW
378 IndlægNjal… Din bil har kørt i USA og er derfor vant til at kører på noget, der er knap så kraftigt som det vi kender herhjemme…
Eks. er en Premium 93 i USA det højeste oktan tal (mener jeg) hvilket svarer til Oktan 92 i Europa
I USA er benzinen “droslet” ned i forhold til AKI (Anti-Knocking-Index) altså for at aflede tændnings banken..
Din motor er en såkaldt T4 VW motor også kaldet drivankeret (Den blev også benyttet i relanceringen af 912 i 1976) og er pænt skudsikker set i forhold til hvad du hælder på tanken.
95 oktan burde være ganske udemærket og timingen indstilles efter givne tolerancer se link..
http://www.pelicanparts.com/techarticles/914_timing/914_timing.htm
Ellers bare kør og lad være med at tænke for meget over tingenes tilstand….:-)
P.S. Har selv én 914-6 med GT options som er færdig restaureret engang til næste år….21. april 2017 kl. 23:28 #131589
A VINTAGE RUN
313 IndlægHej Dan
Tusind tak. Det var rart.
Sådan en (motor analyser) der bruges til timing, kunne jeg godt ønske mig. Jeg fik læst den engelske tekst og forstår den godt. Så jeg kan indstille tændingen korrekt. Jeg kan også se at jeg mangler et strobe pistol light til den dynamiske timing tilsidst. Så egentlig to ting jeg må have på min Mr.B ønskeliste til jul. Jeg mener jeg har en test lampe fra min fars tid og en 12 volt pære med krokodillenæb på plus og minus.Gad vide om ventilsæderne er hårde nok i topstykkerne?
Der var jo strenge miljøhensyn i Californien i 1970’erne.Jeg glæder mig på dine vegne at du får bygget en lækker 914-6 med GT Options.
Med muligheder for Race og komfort?
Jeg har lidt svært ved begrebet GT der er så mange forskellige variationer. Men er nogenlunde med på hvad GT betyder.
914-4 er konstrueret med Jetronic indsprøjtning eller på tysk “einspritzung”. Men med E’ ingen GT’. Så ud fra det må 914-6 kun være konstrueret med karburator..22. april 2017 kl. 02:38 #131590DW
378 IndlægSå er du godt på vej…
USA indførte blyfri benzin i midt 70´erne, hvis du vil, kan du tilsætte en snas blytilsætning for hver gang du tanker, de fleste tankstationer har det stående.
Den bliver bygget med brede skærme, fiber for og bagklap samt kofangere og udstyret med en 2.7L motor, 15″x 7 & 8 Fuchs, ellers rimelig standard i resten af udtrykket…Attachments:
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.