-
ForfatterIndlæg
-
5. november 2018 kl. 20:12 #149215
A VINTAGE RUN
313 IndlægGearleveren med alle dele i en balje.
Da jeg konstruerede gearskifteren første gang var jeg opmærksom på at den originale dele var hærdet således at de ikke tog skade af brug. Det var ikke muligt for mig at genskabe de forhold, så jeg tænkte anderledes og det resulterede i de nye dele jeg skabte. Som det kan ses af fotoet kan akslen ikke holde til almindelig brug og vil blive slidt for meget over en kortere tid, så derfor skal den optimeres. Ligeledes valgte jeg dengang at den tap som messingkuglen drejer om i huset skulle glide på de to viste rustfrie tilpasset stykker som jeg valgte at på limet med en to komponent lim. De sad i siderne af messing kuglen som vist.
Tappen i huset var slidt af brug over 35 år og forventelig trods de hærdet materialer og min opgave er at bruge det jeg har tilbage og forhåbentlig få en gearskifter der bare vil og kan bruges mange år frem endnu.Attachments:
5. november 2018 kl. 20:54 #149219
A VINTAGE RUN
313 IndlægDet første jeg har gjort er at file en messing glider som senere skal laves i rustfri stål. Den passer ind i rillen på messing kuglen og drejer omkring på den tap inde i huset. Dermed er sluppen væk. Dernæst er det punktet på akslen og min plan er at fæstne en hårdt hærdet stål knap i akslen som trykflade. Knappen har jeg lavet af et pinolbor. Som vist med slibesten har knappen langsomt taget form og tilpasset så den faktisk kan trykkes fast i hullet.. En anden metode er et bekostelig produkt kaldet Belzone. Det bruges i industrien og er et to komponent kemisk metal. Slaglodning skal jeg have forhørt mig om igennem en kammerat. Det går ikke på mit arbejdsværelse!
Tappen i huset er blevet slebet ned i diameter, og der var ikke mange millimeter at gøre godt med, så i stedet for de oprindelige 6mm er den nu 5mm og det gav 1,5mm og altså 0,5 mm mere gods på hver side af glideren.
Glideren vælger jeg senere at lave i rustfri stål som er blødere end stål, men sejt og samtidig slider det ikke så meget på tappen som en hærdet ville gøre. Den jeg har lavet i messing er kun en foreløbig model, som har været betydelig lettere at file og tilpasse end hvis den var i stål.15. december 2018 kl. 18:07 #150567
A VINTAGE RUN
313 IndlægIgennem en kammerat og via hans kontakt kom jeg i forbindelse med Knud Erik der går under øgenavnet Fessor. Jeg kontaktede ham på telefon og vi aftalte at mødes hos mig for at han kunne se mekanikken i gearskifteren. Allerede dagen efter kl.16.30 bankede det på min dør til lejligheden hvor jeg bor. Jeg åbnede døren og bød ham og hans hund velkommen ind i entreen hvor han hurtigt satte gummisandalerne og begyndte interesseret at tale om muligheder med mit gearskifter projekt. Den ide jeg havde ladet overbringe igennem min kammerat, var jo at sølvlodde den knap jeg så omhyggelig havde bruge mange timer på at slibe til så den passede i det hul i akselen jeg havde tænkt mig som slidflade. Knud Erik havde ikke mulighed for selv at sølvlodde den fast og var af den opfattelse at knappen der var lavet af kobolt ville knække af under påvirkning og brug af gearskifteren.
Jeg viste ham delene og samlede dem få, at han skulle kunne forstå friktionen som akslen kom udfor under brug, og da han så hvordan gearskifteren virkede, drejede det sig om at hærde akslen, sagde Fessor. Vi afslutte samtalen og aftalte at han allerede dagen efter på samme tidspunkt ville komme hjem til mig med den færdige og hærdede aksel. Det var det og nu har jeg en aksel der skulle kunne bruges i mange år uden at blive slidt synderligt af den grund.Tak for det,
Knud Erik.Her er lidt foto af projektets videre tilblivelse som snart skulle være klar til at genmonterer i bilen. Foruden at akslen er blevet hærdet, skulle jeg lave en glider af rustfrie stål i stedet for den model jeg lavede i automatstål/messing. Lidt af den proces og så at gøre gearstangen klar til Tiger fabel hovedet. Gearstangen skal afkortes lidt i forhold til nu, og jeg tænker at 2 -5 cm er optimalt. Mere om det senere!
17. december 2018 kl. 22:51 #150593
A VINTAGE RUN
313 IndlægJeg har gået og tænkt over et andet mere kraftfuldt navn til min gearknop, I ved den der af messing jeg kalder for Tiger fabel hovedet. Men efter at have studeret mine tegninger af knoppen, syntes jeg mere og mere at den ligner en eller noget af en knyttet hånd og handske. Da 914eren jo af oprindelse er af tysk afstamning så må det jo i sagens natur blive fra tysk, og hvilket navn ville være mere passende end – en Tigerfaust knop som jo betyder Tiger knytnæve, og uden at gå for meget op i grammatisk orden og den slags. Syntes jeg at navnet giver mere mening, nu bilen betjenes forholdsvis meget af kørerens højre hånden.
21. december 2018 kl. 19:05 #150789
A VINTAGE RUN
313 IndlægHer eftermiddags fik jeg samlet min gearskifter igen. Jeg måtte samtale lidt med mig selv, for de to fjeder der sidder imellem huset og glidepladen er træls at få på, og de to aksler det hele køre over gør det ikke nemmere. De to fjeder har det formål at sørge for at besværliggøre et gearskiftet til bakgearet når man skifter til 2 gear fra 1gear, og gearene ligger lidt mere tæt nu jeg har gjort skiftepinden 1 cm længere, lagt en forøger på 1 cm imellem huset og bilen. Med gearstangen 3 cm kortere nu vil det dermed kræver lidt mere kraft at skifte til bakgearet. Jeg havde en slibeskærm på som en sikkerhed da jeg har prøvet at fået en af de to fjeder i hovedet én gang!
Nu er der tilbage at montere gearskifteren i bilen igen, og så er der nogle andre ting jeg mangler at få styr på før jeg kan kalde kabinen for færdig. Men det bliver først i 2019 jeg tager hul på de ting der blandt andet handler om gulvtæppe der skal færdiggøres og aluminiumspladen under pedalerne jeg lavede skal monteres samt konstruktion af den længe ventet midterkonsol, med læder og teaktræ, radio, højtaler og askebægre. Nu er det jul og om lidt så nytår igen. Tiden flyver afsted og jeg glæder mig til køresessionen i 2019 hvor jeg kan få prøvet gearskiftet af, om det også virker som det skal.God Jul og Godt nytår.
Attachments:
22. december 2018 kl. 10:38 #150811
Soren W
390 IndlægFlot arbejde Njal. Lov mig at du kommer ud at køre i 19 :-)
Jeg havde selv 911eren stående stille fra juli til november med en løs drivaksel og et smadret speedertræk. Nåede lige at lave den færdig og få en tur inden vi tersæsonen. Nu glæder jeg mig også til at komme ud at køre i 19…God jul
22. december 2018 kl. 21:52 #150816
A VINTAGE RUN
313 IndlægDet kunne osse være spændende at følge dit arbejde på dine biler i 2019? Det er en af de muligheder jeg godt kan lide ved Viaretro.dk, men der er ikke så mange der lægger deres projekter op.
Et bevidst fravalg kan jeg nu også godt forstå.En motivations teaser til næste år – måske!
8. marts 2019 kl. 23:15 #153092
A VINTAGE RUN
313 IndlægLille kunst projekt hvor blev du? Du lod mig vente og bestemte min vej fra nu af.
Attachments:
12. marts 2019 kl. 19:29 #153628
A VINTAGE RUN
313 IndlægJeg ved ikke helt, men nogle gange er det som om der dukker nye fantasier frem, ens opfattelse eller stagnation for en gammel ide og udformning forfriskes med nye ideer og friske tiltag. En opløsning fra undertrykkelse der kan siges at henligge i den førhen så fast og sikre beslutning der med vingens kraft løfter fuglen fra jorden og til luften. Forvandlet fra et til et nyt element. Det minder om Indianer Shaman´s hovedbeklædning det klæde han sætter på hovedet inden åndemaningen og under den rejse han tager igennem de tre verdner. Det var vidst ofte et pelsdyr med hoved og skind der udgjorde den hoved udsmykningen.
25. april 2019 kl. 19:47 #156088
A VINTAGE RUN
313 IndlægI dag havde jeg brug for lidt tid med min 914. Gearskifteren satte jeg i, og det gik ganske nemt. Af den grund kørte jeg mig en tjektur for at fornemme om det havde hjulpet det arbejde jeg lavede i vinters og om skiftene gled lettere nu. Jeg var forbløffet over hvor let det gik, i 1 2 3 og så var det slut i 4 og 5 ville gearstangen ikke. Det vil sige jeg kunne godt skifte fra 3 til 5 gear men 4 gear ville den altså ikke sådan lige i. Nej for dælen hvor træls, jeg kørte en lille runde og hjem til garagen for at skrue det hele fra hinanden igen. (det lykkedes til sidst) Møg, jeg irriterede mig en lille smule over at jeg skulle bruge resten af dagen på at indjustere en gearskifter.
Til sidst fandt jeg en indstilling jeg er tilfreds med, det kommer ikke tættere på at glide som i en ny bil, og faktisk er det nok så tæt på, det er muligt. En 914 er heller ikke kendt for at have et lækkert glidende gearskift.
Alt den kørsel slugte det meste af benzinen i tanken, så som afrunding kørte jeg ind til Shell for at fylde den op med en omgang frisk brandstof. Her kunne jeg så konstatere at flasken med blyerstatningen var løbet ud i bagagerummet og dermed spildt på gulvet! Heldigvis har de hos Shell en flaske Sonax tror den hed.
Det er ikke første gang at jeg spilder blyerstatningen på gulvet, og jeg må have lavet en holder til flasken så den ikke vælter når jeg køre i bilen.
Næste projekt er at få skiftet dækkene ud med nye.Attachments:
30. april 2019 kl. 17:56 #156223
A VINTAGE RUN
313 IndlægFor interesseret har jeg forsøgt at kombinere fælgvasken med en spareteknik, der forurener mindst muligt og efterlader kloden med så lidt skidt som muligt. Øh! det vil sige at jeg har prøvet at spare på vandet, for jeg kan jo ikke rigtig gøre noget ved den mængde skidt der har samlet sig på fælgene, og mængden vil jo ende i grundvandet uanset hvad, og i mit tilfælde mere koncentreret på grund af den mindre mængde vand jeg har brugt. Spildevandet der er tilbage efter afvaskningen må jeg jo så aflevere hos Renoverings pladsen i en dunk, selvom det kunne fristende sluttelig at skylle bajlen og tømme vandet ud i haven.
Vandforbruget er cirka en til to liter for 4 fælge, sammen med ganske lidt sæbespåner rørt op i en smule vand og ladet stå natten over. Blandingen er til at bruge med jævnlige mellemrum og altså ikke en opløsning der kan tage indtørret tjære og tectyl der har siddet i årevis. Men den almindelige snavs og støv fra bremseklodserne og bremseskiverne kan sæbespånerne sagtens klare, og til sidst har jeg tænkt mig at aftørre fælgene med en våd klud i en blanding af glycerin og demineraliseret vand, for at fælgene bliver antistatisk og dermed ikke så let bliver snavset igen. (blandingsforhold står på glycerinflasken)
Om det kan bruges effektivt på lakken efter vask vil jeg også prøve ved lejlighed. Få køreture efterlader lakken med et tyndt støvlag overalt, og det er det lag jeg vil prøve om glycerin og vand osse kan afhjælpe med.
Her til sidst lidt foto af processen i dag.3. maj 2019 kl. 19:45 #156470
A VINTAGE RUN
313 IndlægAlle fire dæk er skiftet og ved nærmer analyse under afbalancering kunne mekanikeren konstatere at fælgene muligvis er en anelse skæve. Det er ikke godt. Der er godt nok stor forskel på blødheden af Michelin Pilot fra 2005 og så Goodyear dækkene fa 2018 og den forskel vil jeg nok kunne mærke ved kørsel, men den lille smule bilen kan ryste ved 85 km/t og der efter forsvinder er jeg ikke sikker på er væk.
4. maj 2019 kl. 14:18 #156512
A VINTAGE RUN
313 IndlægFælgene fik afslutningsvis en blanding af 1-2 spiseske fuld glycerin til 1 liter demineraliseret vand, som jeg omhyggelig gned både for og bagside ind i. Næste opgave er at aftørre bilens støvet lak og vaske med min sparemetode som er den samme fremgangsmåde med en forstøver og klude. Derefter vil jeg aftørre lakken med mit antistatiskvand og gnide kluden godt ind i lakken. Ved vask af lakken vil jeg også prøve at bruge den miljørigtige sæbespåner dog vil jeg lave en opløsning der ikke er fedtet som sæben kan laves.
Jeg er spændt på om det virker efter hensigten eller om det forbliver et uændret resultat uden megen overraskelse i, andet end at det ingen særlig virkning har i forhold til mit ønske om at lakken holder sig ren og fri for støv længere.
I dag er det sådan at en til to dage med køreture på landevej er nok til at der igen ligger støv (pollen) på lakken, og idet er selvfølgelig regnet fra en ny vasket bil.13. maj 2019 kl. 20:09 #156782
A VINTAGE RUN
313 IndlægEn lang dag i dag i glycerinens tegn!
I dag brugte jeg det meste af en hel arbejdsdag på at få sat aluminiums pladen under pedalerne igen og indjustere speederpedalen sådan at gasspjældet står åbent når pedalen rammer justereskruen på aluminiums pladen.
Første opgave løst.Det næste var at jeg havde planlagt og skulle have testet min blanding af 1 liter demineraliseret vand med 2 spiseskefulde glycerin. Det blev en lang proces i 4 trin, som jeg vil prøve at beskrive for interesserede her:
1 trin. Bilens lak blev vasket og derefter tørret helt af med eventuelt vaskeskind, men jeg brugte gamle bomulds klude i stedet.
2 trin. På bilens tørre lak indgned jeg med en ren og gennemvædet klud af blandingen, nu lakken i cirkulære bevægelser og var ganske grundigt sådan at jeg kom etaper igennem 1 d gangen. Foreksempel startede jeg med bagklappen og koncentrerede mig her først i de sidste 3 trin ad gangen. Derefter gik jeg videre med gummi på kofangerne og kofangerene med nummerpladen og stenpladen under igen i den samme procedure igennem alle 3 trin. Så tog jeg højre side af bilen og derefter forklappen og gummi med kofangere og den forreste stenplade. Det sidste var så venstre side af bilen og det sidste jeg skulle var at prøve blandingen af på glasset og ruderne rundt.
3 trin er at aftørre den film som blandingen efterlader og gentage det i 4 trin med nye og rene bomulds klude ind til at der ingen synelig spor er at spejle i lakken.
4 trin. flere rene klude.Hvad fandt jeg ud af,. Ja, der ser ud til at:
1. Glycerin er godt til at shine lakken op med.
2. Glycerin er god til at shine gummi op.
3. Glycerin er godt til at shine glas op med.
4. Blandingen er ganske udmærket til at tage insekter med på lak og glas.Vil jeg anbefale det til andre at prøve. Ja, hvis du ikke er i tvivl, ellers så spørg en professional i stedet til råds.
Vil jeg anbefale det til stofkalecher Nej. Men en vinylkaleche Ja. Men spørg en professional til råds.Syntes jeg at jeg er tilfreds med det resultat jeg har fået efter en dags lang arbejde med kludene. Ja, helt bestemt!
Nu, er spørgsmålet så om det så virker på den lange bane, om støv ikke lægger sig så meget efterfølgende på lakken. Jeg afsluttede dagen med at køre en lang tur i en times tid og jeg syntes bilen stadig er pæn.Det er ganske ugiftetig og et vegetabilsk middel, der også indgår i sæber.
Foreløbelig konklusion er:
1. Det er et langt og hårdt arbejde at gøre i hånden.
2. Holdbarheden kendes ikke endnu.
3. Resultat ganske flot.8. august 2019 kl. 15:53 #158809
A VINTAGE RUN
313 IndlægI forsættelse af “i glycerinens tegn” tidligere på året har jeg denne konklusion.
Som udgangspunkt har glycerinen egenskaber i ligehed med sæber og indgår i diverse produkter som stabilisator, fugtgiver ( selvom andre mener at glycerinen hjælper til at udtørre for eksempel huden i hudpleje produkter og vil ved indtagelse i ren form give vabler på tunge og i mundhulen, på grund af evnen til at trække fugt til sig. ) Sæbeprodukter til læder pleje er uden glycerin osv. Ellers anvendes glycerin i diverse industri produkter så som lakker, harpiks produkter som 2 komponenter osv. Det er sammendrag af hvad jeg syntes at kunne finde om glycerin på internettet.Men som støvafvisende/ antistatisk lakbehandling af køretøjet´s lak hjælper eller har det ikke nogen synebart forskel end hvad du ellers kan finde til at holde lakken fri for den slags med. Glycerin er drøj at bruge og det er et krævende arbejde at gnide den lidt fedtet hinde af lakken igen og samtidig er det svært at se hvor du har været og ikke været med kluden, da glycerin er en klar væske. Det er krævende for arme og skuldre, men det kan overkommer med en elektrisk maskine. Så glycerin er altså ikke lettere at bruge end andet plejeprodukt der findes på markedet i forvejen. Og faktisk kan du risikere at du ikke får hele den lidt fedtet hinde af igen og så sætter fint støv sig hurtigt her.
Men ved grundig arbejde og aftørring fungere glycerin ganske glimmerende til at pudse både glas, lak og fungere også ganske godt på plastik og gummi. Er min erfaring!
En hel behandling af hele bilens lak en gang om året ( hvis nogen overhovedet ) og ellers så at vaske de klude eller den børste jeg bruger til rengøring i glycerin.
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.