-
ForfatterIndlæg
-
13. maj 2017 kl. 17:31 #132262
Soren W
390 IndlægFair nok, og fedt hvis Porschen også kan være terapi :-) sådan virker klassikeren nok for mange..? Det hjørne bør “hurtigt” kunne laves rigtigt, og så ville jeg også få det gjort nu. Min bror vil nok kalde det en halv dags arbejde. Hvor tæt er du på benzinslanger m.m.?
15. maj 2017 kl. 10:44 #132304
A VINTAGE RUN
313 IndlægHej Søren.
Ja, Ole er efterhånden en erfarende plademand. Jeg syntes i øvrigt han er dygtig og til stor hjælp med de ting han viser frem herinde…
Jeg mener at rørene løber sådan;
Bremserørene og benzinrøret går igennem midt konsollen i bilen og igennem væggen fra kabinen og ud til motorrummet.
Helt præsis hvor tæt eller om de ligger opad siderne kan jeg ikke huske men jeg kan se rørene fra den lille klap ned til samlemuffen ved gearakslen og videre den vej ud og til den anden side, og så fra bunden..
Ligeså skal jeg også lige være sikker på ledningsnettet det ligger den vej osse.Jeg tænker at bruge en Dremel med skæreskiver. Det er måske en langsommere proces men den er lille og fiks at bruge, og fylder ikke ret meget. Jeg kan komme tæt ind i hjørner, den laver et lille snit og jeg har bedre føling med den i hånden end en almindelig vinkelsliber.
Derudover skal jeg have tømt tanken og rørene for brændstof..
Njal
11. juli 2017 kl. 13:25 #133870
A VINTAGE RUN
313 IndlægRustarbejde… Ja, hvad er det egentlig for noget?
Det fandt jeg ud af da jeg kørte V-P’ 914 afsted til værksted onsdag d. 28/6.
Her tog jeg fat i det længe ventet kapitel af historien om min 914. – At lave rustarbejde!
Jeg samlede mit kamera og tog nogle fotos undervejs af det arbejde jeg lavede.
Held og lykke derude..Tirsdag d. 11/7 er jeg færdig med at lave rust.
Njal.
11. juli 2017 kl. 13:31 #133876
A VINTAGE RUN
313 IndlægJa, og så var der jo den anden side der umiddelbar så god ud og lavet.. Men jeg lukkede lågen op og hvad så jeg så?
11. juli 2017 kl. 13:40 #133882
A VINTAGE RUN
313 IndlægFaktisk burde førersiden også få samme tur.
Begge sider får tynd hulrums Tektrol..
Og så skulle hjørnet ved højre forhjul laves inde i kabinen..
12. juli 2017 kl. 11:19 #133902
Soren W
390 IndlægDet er du god til Njal! Godkendt arbejde :-)
21. juli 2017 kl. 18:05 #134162
A VINTAGE RUN
313 IndlægI Vestjylland havde vi nok bare sagt at det går an. :) Men tak for dit kompliment.- Søren!
Efter at have gjort rustangrebet mindre på V-P’en og panden tørret nogle gange. Måtte jeg videre med at fjerne det gamle spraylim på vanger i kabinen og på væggen mellem kabinen og motorrum. Der skal jo limes igen og inden skal der grundes og så slutmales.. Men det ser sådan her ud,-
21. juli 2017 kl. 18:15 #134168
A VINTAGE RUN
313 IndlægEfter en omgang grunder og en matslibning blev kabinen slutmalet 2 gange.
Jeg valgte at bruge Hammerit grunder Brown & Hammerit Black Semimat Dual Tech indvendig i kabinen..
Ja der er lidt glans i slutfinish men intet af det der bliver synlig når kabinen er færdig..5. august 2017 kl. 15:52 #134550
A VINTAGE RUN
313 IndlægEfter jeg havde malet kabinen skulle jeg videre men den mekaniske del (Goliat) af bilen, og jeg (David) med den lille stenslyngen – måtte ind i kampen imod det store dovne bæst. (….)
Her er beskrevet lidt om de jeg fortog mig og lidt billeder fra kampens hede.På lift:
Afmontering af hjulene, bremsekaliber, bremseskiver, trækaksler, nav og hjullejer. Afrensning af lejeindsats og isætning af nye hjullejer, lejedæksel med moment tilspænding.
Adskillelse af trækaksler og afrensning af disse dele. Nye pakninger laves af ark. Nye manchetter der skæres fri af kransen og tilpasses trækakslerne. Samling af trækakslerne med smøring af dele og flydende pakning imellem pakning og pakflade. Manchetterne fastspændes med nye spændebånd.Gearkassens udrykker leje og arm adskilles og renses. Smøres og samles igen med moment tilspænding. Koblingspladen og trykpladen afmonteres, efterses og påmonteres igen med moment tilspænding.
Gearkassen genetableres på motoren. Samt starter. De forskellige kabler og gearskifte monteres og der konstrueres en lille arm til speedometer kablet. Der moment tilspændes.Afgangsrørene fra motoren afmonteres for at trækakslerne kan monteres. Der skiftes to nye støtter i højre side af motorblokken og de monteres med nye skiver og møtrikker. Dvs rør og varmeskjolde afmonteres og påmonteres også i denne operation.
Stenpladerne er blevet slebet, grundet og malet 2 gange. De monteres samt bremseskiverne. Bremsekaliber med bremseklodser renses og smøres med kobberpasta og monteres.
Tårnmøtrikkerne tilspændes og hjulene påsættes hvorefter bilen sænkes til gulv og tårnmøtrikkerne efterspændes i moment. Derefter afmonteres hjulene igen for at kunne låse tårnmøtrikkerne med en split hver. Hjulene påmonteres igen og hjulboltene tilspændes i moment.
5. august 2017 kl. 16:01 #134556
A VINTAGE RUN
313 IndlægRengøring af trækakslerne og den gamle flange til manchetterne og de nye “One Union” manchetter. Som kom til at passe alligevel.
5. august 2017 kl. 16:08 #134562
A VINTAGE RUN
313 IndlægJa, gør som Holger & Konen sig Nej til unionen. Eller gør som jeg har valgte her i stedet…
5. august 2017 kl. 17:07 #134568
A VINTAGE RUN
313 IndlægEfter trækakslerne og manchetterne kom arbejdet med genforeningen af motor og gearkasse. Gearkassen kørte jeg i efteråret 2016 over til Bos transmission i Karlslunde med. (Et firma der hovedsagligt reparerer og servicere nye og brugte gearkasser/ transmissioner osv). Her skiftede de synkromesherne for 1 og 2 gear og efterså lejererne som ikke fejlede noget. Gearkassen har siden ligget foran i bilen og ventet på genforeningen..
Mellemleddet (Koblingsmekanismen).. Blev efterset og renset inden og genforeningen skete uden problemer med hjælp fra to kyndige fra værkstedet.5. august 2017 kl. 17:41 #134574
A VINTAGE RUN
313 IndlægNæste del var at montere trækakslerne, men inden var jeg nød til at afmontere afgangsrørene fra motoren og hen til lyddæmperen/lydpotten. Hvilket viste sig at være en god ide da to af støtterne var slidte og rørene ikke var ordentlig fastspændt. Jeg konstruerede også en lille arm for at holde speedometer kablet fri fra at gå på trækakslen og hjulet til koblingskablet.
5. august 2017 kl. 17:47 #134580
A VINTAGE RUN
313 IndlægTil sidst et par billeder af motoren og bilen..
6. august 2017 kl. 08:56 #134592
Michael Christensen
40 IndlægHej Njal,
Det ser da virkeligt bare godt ud, det du laver. Bilen ser jo næsten færdig ud, så jeg glæder mig til en dag, at møde den i levende live. Hvis jeg bare kunne svejse halvt så fint som du kan, ville jeg være et pænt stykke længere med mit eget projekt. Det bilder jeg mig i hvert fald ind.
Hilsen Michael
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.