Register

9 + 16 =

A password will be e-mailed to you.

Har du også glemt VW Type 53i?

Helt ærligt: Det havde jeg. Altså typenummeret, ikke modellen. Den er bare langt bedre kendt som Corrado, der bliver 30 år i år.

Corrado er en bil jeg kan huske som ny – men jeg havde bare glemt hvor længe siden dét lige var.

30 år! Corrado?!! Det er ikke til at fatte, og jeg var næsten sikker på at det var en fejl, dér på VW-standen til Bremen Classic Motorshow. Men den er god nok (og VW laver som bekendt ikke fejl – medmindre man opdager dem) for Corrado blev præsenteret i oktober 1988. Og det er jo ikke til at diskutere, at det er 30 kalenderår siden.

En boksernæse, en klar kileform, en brutal afstumpet hæk - det virker bare godt sammen. Her i en rigtig halvfemserfarve på måske lidt for store hjul. En skæbne mangen en Corrado har lidt under.

En boksernæse, en klar kileform, en brutal afstumpet hæk, brede skærme ab fabrik – det virker bare godt sammen, og jeg har altid syntes, at de overordnede proportioner var det stærkeste ved Corrados design. Her i en rigtig halvfemserfarve på måske lidt for store hjul. En skæbne mangen en Corrado har lidt under.

Men det man kan diskutere, når den så står der i perfekt velbevaret fabriksudleveret jomfruelighed på en stand til Bremen Classic Motorshoc – det er om den er “classic”? Som sagt har jeg svært ved at fatte det, og Corradoen gør det ikke nemt for beskueren: Jeg var ærligt talt overrasket over hvor moderne den stadig fremstår.

Den lignede en ny bil, dér på VW's stand i Bremen.

Den lignede en ny bil, dér på VW’s stand i Bremen.

Eller er det mig, der har misforstået begrebet moderne i det hele taget? Jeg klagede ugen før min nød til en kollega efter at have prøvet en syv år gammel bil og afvist den, fordi jeg ikke kunne leve med dens blå digitalinstrumenter. Det har en Corrado dog ikke – her er analoge visere, kabeltræk til gearkassen og mere kantede linier end nogen moderne producent tør diske op med. Det kan jeg egentlig godt lide.

Ja, jeg kunne lide den dengang, og jeg kan faktisk også lide den nu. 

Omvendt er en helt bar basis-Corrado på grænsen til at være kedelig.

Omvendt er en helt bar basis-Corrado på grænsen til at være kedelig.

Det er bare stadig ikke det samme som at jeg kan lide den som en klassiker. Jeg udfordrede mig selv og gik helt tæt på det vanvittigt velbevarede eksemplar af en 1989’er Corrado, dér på VW’s stand – og må konstatere, at dens ydre design er ældet virkelig, virkelig flot. Paradoksalt nok er det måske netop dét, der gør at jeg har svært ved at anerkende den som en bejler til at komme i min garage? 

Og det her...

Men det her…

...ER bare kedeligt, Punktum.

…ER bare kedeligt, Punktum.

Men sådan har jeg det faktisk også med dens forgænger, Scirocco (i den faceliftede udgave), der levede indtil 1989, og det forklarer måske noget: Dér var Scirocco ved at være lidt gammeldags, men det er stadig ikke helt nok for mig. Og så kommer dens efterfølger Corrado og er endnu mere moderne? 

Gæt engang hvilken bil, der vandt denne sammenligningstest?

Gæt engang hvilken bil, der vandt denne sammenligningstest? Testholdet skrev specifikt, at Corrado havde bedre køreegenskaber end 944. Uhørt!

Ja, det gjorde den. Og fakta er, at den var billigere end en Porsche 944, kunne slå den (i G60-udgaven med kompressorlader) i sammenligningstest og (utroligt nok) er en mere sjælden bil. Det blev nemlig kun til godt 90.000 Corrado mod over 110.000 af 944’eren. Min favorit er med VR6-motoren på 2,9 liter, der måske er VW’s mest karismatiske motor nogensinde. Bortset fra en vis luftkølet boksermotor, selvfølgelig. Men der er nok smag og behag: G60 eller VR6, begge var lynhurtige coupéer.

Summa Summarum: Jeg er slet ikke i tvivl om, at Type 53i har stoffet til at blive en fin klassiker. Jeg er bare noget i tvivl om det er noget for mig. Og ikke mindst om den allerede er klassiker lige nu.

Hvad siger ViaRETRO-panelet?

14 kommentarer

  1. Claus Ebberfeld

    Jamen, vi er SÅ fuldstændigt enige, @sune . Men ovenpå en skrækoplevelse af et digitalt helvede i en moderne bil, så synes jeg alligevel der var noget betryggende ved Corradoens kedelighed. Og du skal tænke på, at jeg er vokset op i et Volvo 240-interiør: Corradoens minder lidt om det…

    Svar
  2. Ib Erik

    Egentlig enig angående Corrado’en.
    Men altså, hvornår har et VW interiør ikke været kedeligt ?
    Det er ikke ligefrem ophidsende i en Scirocco heller.

    Men ellers har jeg altid anset Corrado’en for at være den afløser Scirocco 1 fortjente, fremfor de misfostre som blev kaldt Scirocco…

    Svar
  3. Wentzel

    Jeg har intet imod interiøret – når der nu ikke er træ og læder :-), men en bil bliver vel ikke en klassiker bare fordi den er 30 årgammel. Min ene dagligdags bil – Mercedes-Benz 200 type 124 – er nu 32 år, men jeg vil ikke selv betegne den som en klassiker – ikke endnu ihvertfald.

    Svar
  4. Ole Wichmann

    Hvordan kan vi nu få flettet Alfa Romeo (nej ikke Porsche denne gang) ind her?
    Da jeg boede i London solgte jeg Rosso Palermo (1999 Alfa Romeo 156 Selespeed, rød med rødt læder) til en moden dame der boede i Chelsea. Det var på anbefaling fra hendes unge datter at hun skulle have en rød Alfa Romeo. Den skulle afløse hendes VW Corrado, der var blevet stjålet. Jeg er sikker på at hun at hun blev glad for at køre Alfa Romeo.

    Svar
  5. Anders Prip

    Klassiker? Næhh, ikke lige sådan syntes jeg.

    Det forholdsvise lave produktionstal fortæller mig den ikke var særlig eftertragtet, selv som ny. Og det der gør en bil til en klassiker handler vel også lidt om at indfri drømme fra ens yngre dage.

    Svar
  6. Kondrup

    Jeg kan lide den :-) Fik desværre aldrig prøvet den G60 udgave som efter sigende skulle være rigeligt frisk og hurtig at køre rundt i, men prøvede den med VR6 motoren, hold da op den var hurtig, men næse tung og svær at kaste rundt i Køge´ små gader…
    Hvis jeg en dag har nogle penge, der ikke skal proppes i min sparegris (A112) så køber jeg sådan en Corrado G60…. eller måske en Polo G40 hmm nu er den svær…. Men hot det er den sgu altså!!!
    Hvad angår dens interiør, er det så ikke meget op ad en Golf 3´s ?? Og var interiør ikke bare kedeligt i slut 80érne ?? altså den er jo en rap hverdagsbil og ikke en superbil….
    En MB190E´s interiør var da ikke mere opløftende at stirre på..?!?!?!?

    Svar
  7. Jens Karlsson

    Hvis man kan tillade sig at gå et par år frem (1993), så synes jeg at Fiat ret dygtigt viste hvordan et sportsligt interiør skulle se ud med Coupe’en.

    Svar
  8. Jesper Fristeen

    Først en kommentar til overskriften. Husker du 53i? Nej men jeg husker bestemt vw corrado. Jeg tror faktisk ikke der var mange i min bilglade omgangskreds der tænkte på typebetegnelsen dengang ligesom ingen bekymrede sig om Audi 100 hed type44 f. Eksempel. At bruge typebetegnelser er først kommet sådan rigtig på mode senere. Og så tilbage til VW Corrado, jeg siger ja tak. VW’s spartanske interiør har altid tiltalt mig, der var hvad man skulle bruge og den udgav sig ikke for mere end hvad den var, en god køremaskine og solid.

    Svar
  9. Michael Deichmann

    Altså – 30 års reglen for historiske køretøjer (lad os nu droppe den der misvisende betegnelse “veterankøretøjer”) er jo delvis indført i Danmark også. Færdselsstyrelsen har rettet ind efter EU – nu er det bare de gumpetunge embedsmænd i SKAT og >90 mandater i Folketinget der skal rette ind også.

    Svar
  10. Henrik

    Corradoen blev et salgsmæssigt mega flop men det var ikke fordi den var dårlig, grim eller uinteressant i befolkningen. Den blev det fordi den var næsten ubetalelig !!! Mener nyprisen i dk var over kr. 500.000,- for g60 modellen og det er tilbage i start 90’erne….. prismæssigt var konkurrenterne biler i en helt anden liga. Derfor var der kun meget få som valgte en corrado g60.

    Svar
  11. Claus Ebberfeld

    @henrik , det er en god pointe, men det kommer jo an på hvilke biler man betragter som konkurrenter: Sammenlignet med GTI-biler, så var Corrado ganske rigtigt alt for dyr – for der fandtes jo også en Golf G60. Men idéen med Corrado var jo (ligesom med Scirocco) netop at lave en selvstændig coupé. Og sammenligner man den med Porsche 944 ligesom i den nævnte test, så var Corrado billig,

    Problemet er nok, at det var der ikke ret mange der gjorde. En VW er ikke en Porsche, som bekendt.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.