Register

one × three =

A password will be e-mailed to you.

Honda på Le Mans Classic: Bag kulisserne med Acty

Der var i sagens natur ingen Hondaer med på forrige weekends Le Mans Classic. Eller var der?

Le Mans Classic er kun åbent for bilmodeller, der har deltaget i løbet i perioden. I hvert fald hovedløbene: I teorien kunne der godt have været en NSX i supportløbet Le Mans Legends, der er åbent for nyere biler – herunder Honda NSX, som japanerne satte ind første gang i 1994. Men det var der ikke.

Le Mans 1994: Disse biler er for nyt til at køre i “det rigtige” Le Mans Classic, men der er en supportklasse, hvor de kan være med – men kun Porsche var repræsenteret i år.

Hondaentusiaster skulle dog ikke gå skuffede fra Le Mans Classic 2022, for bag kulisserne var det lille mærke flot repræsenteret. Jeg har allerede skrevet om undergenren pitbikes, hvor Honda Dax var vældig populær, men dog i skarp konkurrence med utallige andre scootere og knallerter. Men i en ganske special undergenre af servicebiler havde Honda sat sig tungt på førerpositionen: ”Lette varevogne”, kunne man måske kalde klassen på dansk?

Til gengæld stod der Honda andre steder.

Let er helt bogstaveligt, for der er tale om varevognsudgaver af ”kei”-konceptet, den særlige japanske bilklasse med (ret små) maksimale mål på slagvolumen, effekt, vægt og størrelser. ”Kei”-bilerne er mest kendt som personbiler, men både de og varevognene var egentlig kun tænkt til det japanske hjemmemarked, så at se dem på vores breddegrader hører til undtagelserne.

Mange af de japanske producenter havde biler i klassen, men mens Honda manglede ude på banen, så dominerede de i pitten. Det var modellen Acty, der stod for at holde fanen højt, og det gjorde de godt. Modellen fandtes både som pickup, van og bus, og alle varianter var repræsenteret. Det er klart at pickupen er idéel til bare at smide dæk med mere op på ladet, mens de lukkede udgaver tilbyder lidt mere sikkerhed for dyrt værktøj med mere – samt tørvejr, hvis det franske vejr skulle slå om.

Der var flest Honda Acty, men denne lille Suzuki Rascal var heller ikke uden charme.

Sjovt nok var de alle af den første variant, og dermed ægte klassiske: De blev introduceret i 1977 og bygget frem til 1988, og kun denne generation passede dermed ind i Le Mans Classic setuppet. Meget passende var de også mest udbredte i de nyere klasser, hvor bilerne jo også kræver mere udstyr – flere dækvarianter, ikke mindst, ligesom dækkene jo ganske enkelt også fylder mere i bredden.

Alle Honda Acty jeg så var første generation, og dermed ægte klassiske biler.

Jævnfør kei-reglerne er Honda Acty 319,5 centimeter lang og 139,5 bred, men til gengæld var den meget handy i paddockområderne. Stærkt gik det jo ikke, men det var heller ikke nødvendigt – det var ude på banen, der skulle fart på. På grund af de mange mennesker i paddock kom man her sjældent over 20 km/t, og så rakte de 28 heste til knap 600 kilo jo fint. Den tocylindrede motor på knap 550 kubik lyder lidt som en plæneklipper, men hele ekvipagen var uendeligt meget mere charmerede end de mange moderne ATV’er, der i kraft af ikke at have lad i stedet skulle trække en trailer med teamets grej.

Kunne man ikke også bruge sådan en hjemme i privaten?

Og inden nogen siger at en firehjulstrukket ATV er bedre til at trække et racerteam igennem tykt og tyndt: Acty kom i 1983 også med 4WD, femtrins manuelt gear og i personbusudgaven endda med aircondition. Jeg gloede en gang da jeg så 4WD-skiltet på den lille kei-arbejdsbil, men den er god nok. Jeg har ganske vist intet at bruge den til, men en Honda Acty virkede som en så anvendelig lille sag, at jeg måske nok hårdt presset kunne opfinde et behov. Alternativt må jeg så tilbyde den som servicebil til et af de danske teams i Classic Le Mans – det kunne måske ovenikøbet være hyggeligt.

Den her Mini var heller ikke uden evner, og passede bedre i stilen til raceren, en 1934 Riley MPH, end en Honda Acty ville have gjort.

16 kommentarer

  1. Kai

    Jeg kender næsten intet der er mere irriterende at høre på, end sådan en ATV, som nogen unge, en uge om året, her i Herlev, river op og ned af alle veje, den er bare ulidelig at høre på.
    Jeg ville ønske at den var to-takt, så den i det mindste sang lidt.
    Alle ATV er bare så “kedelige”, det virker ikke som om der er den mindste passion i ejerskabet.

    Svar
  2. Claus Ebberfeld

    Det gør jeg heldigvis, @kai. Men da første gang mødte en Smart-klub gik det op for mig, at der nok kan findes passion overalt. Så mon ikke der findes en ATV-klub også. Måske har de endda et Registro Classico?

    Men jeg vil nu stadig hellere bare have en Honda Acty.

    Svar
  3. Skaanning

    Beklager MEGET at gå væk fra dagens emne. Det er ikke videre god stil. Men jeg ved ikke, hvor jeg ellers skal gå hen med denne lille “gåde”.
    Hvad gemmer der sig under dette car cover? Man kan se antydningen af 2 runde lygter i hver side bagerst. Har selv tænkt noget Corvette, men er den ikke for lav?
    Ved ikke selv, hvad det er for en bil. Den holdt i en baggård i Berlin, hvor jeg netop har været på ferie. Manden, vi lejede en lejlighed af, vidste kun at man “aldrig måtte røre den bil med cover på”. Selv om jeg er flydende i tysk og spurgte ind til bilen, ville han ikke sige noget. Sært.
    Hvad tænker I?

    Svar
  4. Skaanning

    Ikke utænkeligt, Frans. Men den omtalte bil var virkelig lav. Nærmest så lav som en Esprite. Er sådan en Corvette virkelig det? Måske….

    Svar
  5. Peter Plys Karlsen

    Højder:

    Corvette C3 : 121 cm
    Lotus Esprit : 111 cm

    Og nu tilbage til noget der smager af La France…

    Svar
  6. Bisgaard

    Lang front, kort røv, lav og bred. Kunne godt være en af de sidste C3 Corvetter.
    Men jeg synes at der er noget med taghældningen der ikke passer helt.
    Mit gæt er Ferrari 599 GTB…

    Svar
  7. Anders Bilidt

    For dem som kender til min til tider lidt besynderlige smag for klassiske biler – og særligt dem fra Japan – kommer det næppe som en stor overraskelse at jeg synes ganske godt om den lille Honda Acty. Ligesom Claus, så bemærkede jeg også deres tilstedeværelse på Le Mans Classic. Men min personlige favorit værkstedsvogn var nu uden tvivl denne lille franske godte…

    Svar
  8. Claus Ebberfeld

    Ja, den ser nu også ud til at være ret fremkommelig uden :-). Muligvis lidt for stor til egentlig paddockbrug. Men meget flottere end Acty, det må jeg give dig ret i.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.