Register

9 + 4 =

A password will be e-mailed to you.

Dette er en af de få biler, som jeg nogensinde har overvejet at købe fra ny.

Det giver ærligt talt en lidt dobbelttydig holdning til den, fordi den dermed understreger, hvor gammel jeg er blevet! Først var jeg nærmest uforstående, da jeg så den på Renaults stand på Retromobile – hvorfor? Hvorefter jeg langsomt afkodede deres grafik på tallet under navnet, der faktisk sagde 30. Jeg måtte lige regne efter, og jo, det var i Herning i 1993 eller 1994, at jeg parkerede min Triumph GT6 hos forhandleren og prøvekørte den lille frækkert.  

Efter min mening er Twingo noget af det bedste nyere (ja, altså 30 år…) franske bildesign.

Der er løbet utroligt meget vand i åen siden, og dengang havde jeg selvfølgelig ingen anelse om, at jeg mange år senere selv ville være i bilbranchen og handle med samlerbiler. Eller at jeg ville bo på landet og selv have flere gamle biler. Være gift og have børn og ønske mig værktøj og anhængertræk og alt det der. 

Farverne var noget af det geniale ved Twingo.

Så da jeg så Twingoen første gang og pladask faldt for den, så var det på grund af dens frække design, gennemtænkte detaljer og lave pris. En tilgang, der sætter moderne “livsstilsbiler” helt til vægs. Twingoen var nærmere en slags ny Renault 4/Citroën 2CV, og nærmest det perfekte design i den genre på den tid. Jeg elskede den. 

Og dét er så en ting, der IKKE har ændret sig siden: Jeg synes stadig den lille frækkert er genial. Dengang i 1993/1994 købte jeg den ikke. Skal det være nu? 

8 kommentarer

  1. Ole JAGmann

    Ja Twingo i den originale afstøbning var en født klassiker, en slags mikro MPV. De senere udgaver er derimod uinteressante.
    Da den blev introduceret var jeg til en design udstilling i Grand Palais i Paris. Mellem PH lamper og Margrethe skåle var den hængt op på væggen. Et design ikon fra fødslen…

    Svar
  2. B R

    Originalen er stadig en meget unikt designet lille skøn bil! Tænk at være to og have en bil der kunne omdannes til dobbeltseng undervejs gennem Europa.
    Jeg var selv umådeligt tæt på at slå til, men endte alligevel med at være for meget økonomi-jyde :D

    Svar
  3. Kai

    Jeg har altid set den som noget til mænd med løse håndled og til karseklippede kvinder. Det samme gjaldt den første Ford Ka.
    Måske fordi jeg netop kun kendte ejere af de biler, der tilhørte LBGT.

    Svar
  4. Soren W

    Du er en venlig mand Kai, og du må jo være lidt tiltrukket af alle de løse håndled på ViaRETRO..? 😬 Den eneste nye bil jeg nogensinde har købt, bortset fra firmabiler er en…
    …Twingo…

    Svar
  5. Soren W

    Men du er tiltrukket af alle de løse håndled på ViaRETRO Kaj? 😀
    Gæt hvad den eneste nye bil (bortset fra firmabiler) er for en..?

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.