Register

ten − 3 =

A password will be e-mailed to you.

ViaRETRO-redaktionen er vældigt begejstrede for det klassiske franske look på biler, nemlig de gule forlygter. Men det er faktisk over tredive år siden, at det blev forbudt.

Altså på nye biler: Rigtige franske OG klassiske biler har det selvfølgelig stadigvæk, men med nye EU-harmoniseringer i 1993 skulle nye biler på det franske hjemmemarked leveres med hvide lygter – ligesom alle andre steder i verden, kunne man fristes til at sige. 

Citroën Xantia blev intorduceret i 1993 og var således en af de første franske biler, der ikke kunne (eller måtte…) leveres med gule forlygter. Derfor er det også den eeeste bil, som jeg viser et billede af bagfra.

Men det ER dog meget fransk, at de holdt fast i de gule lygter fra 1937 og til 1993 – tilsyneladende uden nogen rigtig god grund. Da jeg var dreng lød den pseudovidenskabelige forklaring, at gule lygter var bedre i tåge, men der gik nogle år før jeg opdagede, at der sådan set ikke er mere tåget i Frankrig end i resten af verden. En anden begrundelse gik på, at det gule lys blændede modkørende mindre end hvidt lys. I mit tilfælde er det helt rigtigt, for når jeg ser en bil med gule lygter er det som regel dén, jeg er forblændet af, fordi der på vores breddegrader er en klar tendens til at sådanne biler er mere eksotiske og spændende. Franske, simpelthen. 

Fransk i en nøddeskal.

Man kan så spørge, hvorfor Frankrig indførte de gule lygter fra 1937, men det skyldtes (efter sigende – der er åbenbart også tvivl om dén historie: Typisk fransk!) en ulmende uro mellem Frankrig og Tyskland i 1936. Den franske regering mente derfor det på et tidspunkt kunne blive hensigtsmæssigt, hvis man nemt kunne se forskel på en fransk og en udenlandsk (lad og sige tysk, for eksempel…) bil, og så fik de franske simpelthen gule lygter. 

Renault 19 kunne i 1992 stadig fås rigtigt fransk.

Nu var lys og lygte-teknologien dengang i trediverne meget anderledes end i dag eller for den sags skyld i 1993, og jeg vil bestemt ikke afvise, at gult lys måske havde nogle fordele dengang, men at de blev mindre med lysets udvikling. Selvom jeg synes det lyder underligt og umiddelbart vil mene, at mere moderne og stærkere lys burde blænde mere – men hvad ved jeg. Gule pærer giver åbenbart 10% mindre lys fra sig, og det burde alt andet lige da hjælpe på at blænde mindre.

Den er gammel nok, men har ikke gule lygter. Ud fra stilen at dømme er de unge mennesker måske også mere spanske i det?

Noget ændrede sig også lovgivningsmæssigt undervejs, for mens de gule lygter som sagt var obligatoriske fra 1937, så blev de faktisk valgfri fra engang i sen-halvfjerdserne/firserne. Det vidste jeg heller ikke, for da jeg var dreng i halvfjerdserne var gule lygter altså stadig de rigeur. Måske var udfasningen bare lige så ineffektiv som så meget andet fransk?

Jeg har aldrig hørt det før, men nu forstår jeg godt hvorfor disse briller kan beskrives som “Fransk-pre-1993-look”.

Jeg kom bare til at tænke på det med de gule lygter, da jeg forledes hørte en solbrillebærende gentleman blive beskrevet som i “fransk pre-1993-stil”, hvilket viste sig at stamme fra hans gultonede solbriller. Gultonede briller har jeg selvfølgelig også en holdning til, men den er rent stilmæssigt: De holder 100%. Af meget samme årsag som bilerne. De fleste bærer solbriller så mørke, at de grænser til sort. Hvilket som modpol gør gule glas eksotiske, ekstravagante og nåja, bare lidt franske i det. 

Og det er i min bog helt i orden: Fra mode til mad har Frankrig fantastisk meget godt at byde på. Og når det kommer til biler: Især fra før 1993.

9 kommentarer

  1. Lars D

    Du har ret Claus, gule lygter kunne/kan noget, men især på en fransk produceret bil. Det ser lidt kikset ud på tyske og italienske mærker. Jeg er mest til dem hvor pæren eller reflektoren er gul end dem hvor glasset er farvet.
    Jeg vidte ikke at gule briller er blevet cool. Jeg bærer med glæde nogle fra Optic Nerve jeg fik foræret for tyve år siden i grønt stel. De er gode til cykling og sne, men folk ser underligt på mig når jeg har dem på, så det varer nok noget før de fortrænger blues brother looket.

    Svar
  2. Henrik

    I midten af 80’erne var Sydfrankrig hærget af natlige landevejsoverfald på turister som ofte blev særdeles voldeligt behandlet eller dræbt. Modus operandi var typisk at holde med slukkede lygter på en sidevej til en landevej ofte I bjergene – og vente på en enlig bil med HVIDE lygter – og så slå til. Det tænkte jeg ikke synderligt på på vej hjem fra en tur til Nice med 2 andre drenge I en dansk røvsyg sløv Ford Sierra udlejningsvogn. Vi havde lige fået turens sidste SteakFrites I Digne og nu var der et par timers Route Napoleon med Toutes les vedettes americaine I lokalradioen. Pludselig bliver Lionel Richie afbrudt af en særmeddelse, noget med en “Vol”…”explosion d’une bouteille de gaz”…”…mort” …. “R5 Nationalite inconnue”… “sur N85 Route Napoleon entre Digne e Grenoble”. Merde alors! Det var den vej vi kørte – og der var ingen alternativer. Trafikken sagtnedes – de andre havde tilsyneladende også hørt det – og selv de lokale med GULE lygter satte nu farten så langt ned at ikke lokalkendte turister med HVIDE lygter kunne følge med som en hale. Og således tilbragte vi de næste par timer I en usædvanlig langsom, næsten viaretro agtig kortege, indtil vi nåede op til motorvejen ved Grenoble, hvor sømmet med en vis lettelse blev trykket I bund. Ti minutter efter hørte vi I radioen at de 2 efterlyste røvere var blevet anholdt I Digne.. Siden har jeg altid kørt med GULE lygter.

    Svar
  3. jakob356

    Dejligt med lidt Renault! Det er jo Renault-dag i dag, med Genèvepremiere her i formiddag på den nye 5’er.
    (Af hensyn til gamle mænds velbefindende nævner jeg ikke hvilket brændstof den kører på…)

    Der var noget med at de også kørte med gule pærer på Le Mans, så folk med hurtige hækmotorbiler af den sydtyske overbevisning må også gerne bruge dem. Efter min mening. På en gammel Golf udenfor Biltema er det lidt upassende.

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    Pragtfuld historie fra den virkelige verden, @henrikorla, Og den bedste argumentation jeg nogensinde har hørt for gule lygter!

    @lars-d, jeg er heller ikke sikker på, at gule briller er BLEVET cool. Har de ikke altid været det? Den slags modetendenser har det med at gå hen over hovedet på mig.

    Svar
  5. Nold

    Og i min Alpine er ledningsnettet i forvejen så dårligt at lygterne lyser gult helt af sig selv…

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.