“Uhhhh”, piver vi ofte – “man kan da heller ingenting i Danmark”. Men jo, det kan man godt.
Det handler (endnu en gang) om at modificere sin klassiker. Ud over alle grænser, faktisk. Det er slet ikke min stil, og jeg kender egentligt heller ikke ret mange, som jeg tiltror at gøre det, hvis det kom til stykket – men fænomenet kan tilsyneladende godt trykke lidt på den velkendte danske brokkeblære, og så er det at der kommer sådan en sur “man kan heller ingenting i det her land” ud imellem ribbenene.
Jeg tænker sådan noget som en Voldsom Volvo Amazon med en V8-motor i. En Mini med en motorcykelmotor. En Datsun 240Z med V8 i. Eller for den sags skyld en klassiker ombygget til el, Gud forbyde det. Men meget ofte er det altså noget med at lægge en V8-motor i noget, der aldrig har haft det endsige var tænkt til det.
Og her skal onsdagsbudskabet bare lyde: Det kan man faktisk godt. Det er klart, at det kræver at man tænker sig om og har tålmodighed til at bygge bilen ordentligt og ikke mindst at gøre alt det admnistrative omkring de tekniske godkendelser og syn og afprøvning – og det er måske hér, den største hindring er.
Som sagt er det egentlig ikke noget jeg nogensinde har overvejet med nogle af mine biler (eller andre, for den sags skyld), men HVIS det tænkte i de baner, så var det konfrontationen med de offentlige myndigheder jeg ville være mest forhåndsdeprimeret over. Jeg orker det ikke.
Men se så her en forårsbebuder af de glædesspredende og positive – for dem, der foretrækker nemme løsninger: En færdigbygget Opel Kadett med en 3,5-liters V8 i. Med nummerplader på. Og til salg til 150.000 kroner.
Sælgeren skriver, at det er en 1974’er, og at den er godkendt og at der er betalt afgift af ombygningen. Det fremgår af billedet, at den valgte motor er den velkendte Rover V8, og selvfølgelig er bremserne opgraderet ligesom der er spær på bagakslen.
Meget er usagt, men bilen er bygget for fjorten år siden, så mon ikke begyndervanskelighederne er luget ud? Og så har den automatgear. Det ville jeg nok ikke have gjort – men jeg ville så slet ikke have gjort noget af det, faktisk.
Det vigtige i dagens budskab er dog dette: Skulle man have de lyster, så kan det altså lade sig gøre. Amen.
Find annoncen her: Opel Kadett C V8
Og for at blive i det religiøse hjørne med Brødrene Bisp og deres hyldesthymne:
Hej Claus
Ombygning af klassiske biler – nej – det er ikke lige det første jeg vil hoppe på, selvom den lille Opel ser rigtig godt ud. Men alligevel er det noget, der har spøgt rundt i mit hoved. Jeg kan generelt ikke sige ret meget godt om elbiler, men – et stort men. En Tesla Model 3 – jeg må indrømme, er en flot bil og med et elegant strøg. Endvidere er den ikke stor, skrumlet og klodset. Så når, om nogle år, det bliver svært at få nye batterier og elektronik til reparation, så kunne jeg rigtig godt forestille mig at ombygge sådan en Tesla Model 3. Ud med al elektronikken og batterier og ind i bagagerummet med en luftkølet Porsche 911 motor eller endnu bedre en luftkølet 930 motor. Med et ”slag på tasken” vil bilen veje lige godt og vel 1000 kg og ikke de 2000 kg, som den vejer nu. Det vil selvfølgelig kræve en ombygning af fjeder og støddæmpere.
Men sikke en raket og sikke en lyd. Men godkendelsen vil nok være noget af et problem.
En Tesla Model 3 vejer ca. 1800 kg, heraf batteriet ca. 450 kg.
En 911 motor + gearkasse vejer omkring 250 kg (Jeg goggle det: https://rennlist.com/forums/911-forum/578753-3-2-engine-and-gearbox-weight.html)
Så vi kommer ned på 1600 kg. Måske realistisk 1750, når der er lavet lidt metalforstærkninger og tanken er fyldt op. :-)
Man kan selvfølgelig også samtidig fjerne en hel masse sikkerhed- og komfort-kilo.
Men så er det jo ikke længere en 2023-model, men snarere ovre i sådan noget retro-noget. Hvis det skulle have interesse. ;-)
Den med Voldsom Volvo (- på brede varme dæk) Var det ikke en del af Tonny Toupe Show. Jeg var for en del år (i 2008) siden inviteret til 80 – er fest og fik fat i men fra Volvo Amazon klubben så jeg kunne komme stilmæssigt til fest.
Vægten på nye biler presses op af sikkerhedskrav og komfortkrav. Eneste nye sportsvogn under 1000 kg i dag er GMA T50, hvor der er anvendt helt ekstreme teknikker. Se feks. Lotus Elise, der startede på 710 kg og endte på 850 kg. Selv med +100 hk ekstra, er den ikke meget hurtigere.
Sådan en original Opel Kadett C skulle veje lige knap 800 kilo,@the-real-stig. Også værd at tænke over.
@erik-kvistgaard, det er en interessant tanke, men jeg tror valget af motor er helt skævt til sådan en tung bil som en Tesla. Hér ville jeg helt klart gå efter en V8 – der selvfølgelig skulle være amerikansk. Dét er der så til gengæld nogle der allerede har gjort med en Tesla S, og så i øvrigt givet den kælenavnet “ICE-T”. God værkstedshumor.
@pboedker, man ville jo nok kunne spare mere end selve batterivægten, da der vel også er en motor og noget geardrev i sådan en Tesla. Og en del kabelføring må man da også kunne spare.
Hej Peter
Interessant med den lave vægt på batteri. Og så noget nørtteri . De oplysninger jeg har er, at batterier normalt vejer 10 kg/KWh. Hvis et batteri i en Tesla er på ca 70 KWh – tja så bliver vægten på batterierne 700 kg. Hvis der så også skal være noget i reserve, som ikke må bruges så ??? Men ellers passer vægten på 10 kg/KWh ca med det batterier til Skodas elbiler vejer. Dem kender jeg vægten på.
Nå – men hvis den rå Tesla Model 3 er så tung uden batterier og elektronik incl motorer, så brast min lille drøm der. Der er eller en lille flot bil og med aluminiums karosseri.
@ce, korrekt, jeg havde da lige glemt de 90 kg for motor/gearkasse. 😊
Til gengæld ved jeg at kablerne er voldsomt optimeret, så de kan ikke veje alverden.
Er vi nede på 1600 kg, så?
@erik-kvistgaard, altså hvor har du dog de tal der fra?
Jeg tænker, de er 1.5-2 gange skævt. 😬
@pboedker, det lyder ikke helt urimeligt. Kun hundrede kilo mere end min gamle S-klasse! :-).
Så kunne man ikke bare købe en 500 eller 560 SEL i stedet, @erik-kvistgaard? Hvem i alverden ville hellere have en bastardiseret Tesla end en ægte S-klasse?!?! En S-klasse, som med statsgaranti også ruller mere komfortabelt henover de bump, som hverdagen giver en. Og som er en veteranbil. Nemt valg.
Helt enig Claus. Baggrunden for mine tanker var, at jeg på et tidspunkt lavede regnestykket hos min Skoda forhandler. Vi havde vægten på en “el-skoda”, trak vægten af batteriet ud. Hvis man så sammenlignede vægten af den resterende “el-skoda” med vægten af en Skoda med samme rumindhold var vægten af den resterende “el-Skoda” en bagatel højere end forbrændingsmotor Skodaen. Dette skyldes ikke den højere hægt til strukturel styrke, men vægt af motorer og anden elektronik. Det var ret tankevækkende. Det var også her jeg fik vægten på batterierne. Indtil for nylig sad jeg i en bil-fagteknisk gruppe. Her var 10 kg/KWh en god tommelfingerregel. Man kan altid diskutere hvor batteriet slutter og starter, men sådan ca. Vi (den fagtekniske gruppe) så også et batteri til en lastvogn. 250 KWh vejer 3.000 kg med en stålramme. Og så er der ikke taget hensyn til, at batteriet helst kun må benyttes 60%.
MEN, Claus, du har ret, jeg vil også vælge “Stjernen”
PS.: det kunne se lidt sjovt ud med en Model 3 med “Ruf” luftindtag på bagskærmede.
Jeg goder ikke deltage i debatten om at elektrificere gamle biler.
Men i svage øjeblikke har jeg overvejet at smide en Rover V8 i min MGB GT, det er nok en af de mest udbredte motoropgraderinger.
Men hvis jeg virkelig skulle ombygge en gammel bil, har det ikke noget med motor at gøre. Drømmen ville være at bygge en Jaguar XJ-S om til en Lynx Eventer Replika.
Det ville blive en optimistisk onsdag!