Register

9 + 16 =

A password will be e-mailed to you.

“Interiøret er uden træ og moderne som i firserne”. Men er det en god ting?

Nej, det synes jeg faktisk ikke. Vendingen er frit efter hukommelsen, og stammer fra en retrospektiv prøvekørsel af en Triumph TR7 – som jeg jo blandt andet skrev om i går, og derefter gik på internetjagt efter, fordi jeg faldt i gryden igen. Jeg beklager. Også overfor mig selv. 

Og så faldt jeg over en entusiast, der syntes det var flot, at TR7’eren allerede i 1975 var så moderne i interiøret – især sammenlignet med sin umiddelbare forgænger TR6. Men der må jeg sige, at dén påstand køber jeg ikke. Altså, jo – TR7 er selvfølgelig mere moderne end TR6, og måske også meget mere moderne. Men hvad betyder det lige?

Altsåååå – sæderne i en TR7 er jo bare toplækre…

Jo, det betyder lige præcis i denne æra især plastik, vinyl og stof frem for træ og chrom og læder. Og javist kan det sagtens være det var et fremskridt for interiørdesignernes muligheder – men bortset fra det var der i mine øjne ikke mere kvalitet i det end før. Tværtimod, faktisk. 

Lad mig bare indrømme, at jeg er blevet væsentligt mere entusiastisk overfor firserbiler end jeg var for ti år siden. Men det er bestemt ikke på grund af den æras interiørs. For det slår som regel aldrig fejl at kileformet ydre, spændende 16V eller/og turboteknik og fascinerende aerodynamik falder gevaldigt på halen, når interiøret åbenbarer grå plast, formstøbt loft og en gearstang, der er rodfæstet i noget tilsyneladende tiloversblevet fra en harmonika.  

I dén henseende foretrækker jeg til hver en tid en planke med udborede huller til chromomkransede instrumenter. I dag siger dét klassiker – og det andet siger netop stadig moderne. Hvilket ikke lige er mit mål med at være klassikerentusiast. 

TR6’eren herover minder os om, hvorfor det i det hele taget hedder instrumentbrædt, ikke sandt? Og det ER faktisk træ, ikke kinesisk åndenød. Min forkærlighed for den slags er også (en af dem, i hvert fald…) årsagen til at Jaguar Mk1 og Mk2 står rigtigt højt på min liste over garagekandidater. Men jeg er jo også konservativ.

Hvis du, kære læser, derimod er så moderne at du ikke kan blive set i noget med ægte hårdttræ fra de varme lande, så byder klassikerverdenen også dig en løsning: Facel-Vegaen herunder tilbyder al skønheden og den varme stil fra en Jaguar i vegansk træ – nemlig metal malet som træ i bedste franske trompe-l’œil-stil. 

Og så kan firserne ellers komme med deres aerodynamik, topstykker, indsprøjtning, ABS og uafhængige hjulophæng, men deres interiors er for mig dén største bagside af medaljen ved disse nyere klassikere. Hvad siger I, kære læsere?

Der ER en undtagelse i redaktørens kølige holdning til moderne plastinteriørs: For hvis de ikke er VAG-grå men indfarvede kan de nemlig alligevel bidrage med noget til firserne. Jeg vil sammenligne det med smalle nappaslips, der jo også den dag i dag ser rigtigst ud med stort hår og bukser med vidde.

God weekend

Claus Ebberfeld

klub_viaretro_sticker1

ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.

Som medlem får du:

  • NYT til de første hundrede: En Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
  • det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
  • adgang til alt på ViaRETRO
  • rabat på udvalgte varer
  • garanteret godt selskab på nettet og i virkeligheden fem årlige arrangementer
  • samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.

devider2

Besøg hos Classic Car House før den store åbning: 

Af Michael S. Lund

Næsten samtidig med denne uges matiné slår Classic Car House endelig dørene op for publikum og brugere (i dag, lørdag 19. august 2023 kl. 10). Nogle få dage forinden lagde ViaRETRO vejen forbi til en sneak peak rundvisning/foto-session og samtale med Casper Santin, CEO for Classic Car House.

Det har jo længe været kendt, at der har været et meget stort projekt i gang i Sorgenfri, lige overfor Frilandsmuseet … i det der engang var det for længst lukkede landbrugsmuseum. Den smukt renoverede hovedbygning er ansigtet ud mod vejen, men især inde bagved er der sket ting og sager. Nye bygninger er skudt op og gammelt er blevet renoveret, som så nu præsenterer sig som et harmonisk hele. Egentlig var det jo meningen, at Classic Car House allerede skulle have åbnet i 2022, men en Covid19-epidemi kom i vejen. I mellemtiden har Classic Car House dog holdt gryden i kog med blandt andet torsdagstræf ved Galopbanen i Klampenborg – og ikke mindst den store årlige Classic Car Festival ved Sorgenfri Slot.

Classic Car House er mange ting, og vi starter med museet, som er det første man kommer til ved at gå ind ad hovedindgangen. Stemningen er hektisk i de sidste dage op til åbningen. Håndværkere og personale myldrer rundt for at få de sidste ting klar.

Museet er baseret på egne og udlånte biler samt installationer, som bevæger sig gennem bilens (kultur-)historie –  blandet andet eksemplificeret med den røde Toyota 2000GT (udlånt af Toyota Danmark): Bilen som den navnkundige ”Mr. Toyota” Otto Hee fik til Danmark i sin tid.

Som i ethvert museum med respekt for sig selv, er der naturligvis også en merchandiseshop, så den inspirerede besøgende har mulighed for for eksempel at få sin drømmebil med hjem til vitrineskabet.

Fra museet blev vi ledt videre gennem en arkade, hvor der vil være skiftende kunst på væggene, som relaterer sig til biler. Arkaden leder til en mindre udstillingshal, Karls Hus, navngivet efter Karl Wilhelm Bruun … så lærte vi, hvad ”K. W.” i K. W.  Bruun står for! Hallen rummer en samling af biler med særlig tilknytning til K. W. Bruun gennem tiden, men hallen kan også benyttes til eksempelvis konferencer.

Fra Karls Hus kommer man ind i bilhotellet, som jo nok er et af stederne i Classic Car House, der påkalder sig særlig interesse for klassiske bilentusiaster –  ikke mindst, hvis man er indehaver af en klassiker og mangler garageplads. Bilhotellet er i tre etager: kælder, gulv og glasbokse. Brugere af bilhotellet kan købe sig adgang til værkstedsfaciliteter (værktøj og lifte). I museets åbningstid er der adgang for besøgende i bilhotellet, som dermed kan få fornemmelsen af livet i garagen – og samtidig se, at de klassiske biler faktisk også kan køre.

For at en klassisk bil kan ende på en af de tre etager er kravet blandt andet, at bilen skal være minimum 25 år gammel. På mezzaninen ovenpå findes yderligere konferencefaciliteter og mulighed for minimesser. En stor elevator muliggør sågar biler på mezzaninen – det er jo et bilhus! Endelig er der i samme del af komplekset et professionelt værksted, som kan udføre alt fra klargøring til egentlige reparationer.

Men Classic Car House tager sig også af køb og salg af klassiske biler, hvilket sker fra en glaspavillon og på niveauet under. Porteføljen af salgsbiler er klassiske biler, som K. W. Bruun har valgt og biler i kommission, ligesom det er muligt at få salgsteamet til lede efter en specifik bil på markedet. Forskellige finansieringsmodeller er mulige, herunder leasing gennem samarbejde med en ekstern partner. Leasing af nyere klassiske biler er blevet attraktivt, da de nu rammes hårdere efter den seneste ændring af bilafgifterne.

I sin egen bygning ligger ”Caroline Amalie”, som er et stort rum/hal med loft til kip og fritliggende spær, til store fester, konferencer og udstillinger:

Ligeldes i sin egen bygning findes spisestedet “Willys Bistro & Diner”: Elegant, men samtidig enkelt indrettet, både indendørs og udendørs på den store terrasse og med et menukort der dækker over såvel morgen/frokost/aften og rammer genren fint, så vidt vi kan se.

Alle de nævnte bygninger omkranser et åbent areal, der bliver til en plæne med spredte træer, hvor der i fremtiden (fra sæsonstart 2024) vil blive afholdt de torsdagstræf, som hidtil har fundet sted på Galopbanen i Klampenborg.

På det ydre har Classic Car House – med såvel salg, værksted og bilhotel for klassiske biler – en vis lighed med bl.a. Classic Remise i Berlin og My Garage i Vejle. Men hvor Classic Remise er en ramme for tredjepartsaktører, koordineres alt i Classic Car House af K. W. Bruun, ifølge Casper Santin. Ikke forstået som, at bilmærker skal have/have haft en særlig tilknytning til K. W. Bruun koncernen. Casper Santin vil dog ikke udelukke, at der over tid måske kan åbnes mulighed for samarbejde med tredjepartsaktører.

For at få adgang til det hele, kræves der enten billet til museet, årskort (tidl. klubmedlemsskab) eller plads i bilhotellet. “Willys Bistro & Diner” har alle derimod adgang til, og mon ikke den – med dens beliggenhed lige midt i et oplagt opland og de helt unikke rammer – har gode odds.

Der begynder snart at være tæt besat med tilbud for klassiske bilentusiaster i hovedstadsområdet, og der er ingen tvivl om, at Classic Car House repræsenterer det hidtil mest ambitiøse initiativ samlet i et smagfuldt hele. Det skal blive spændende at følge!

Classic Car House
Kongevejen 79-85
2800 Kgs. Lyngby
www.classiccarhouse.dk

Foto Gitte Sehested Lund

devider2

Ugens Foto: Da Fiat var på toppen af verden

devider2

Ugens Fund: 1982 Triumph TR8 til 99.000 kroner

Den MÅTTE jo bare blive Ugens Fund, ikke? Men faktisk er det på basis af det den tilbyder for prisen og muligheder og køreglæde og vedligeholdsudsigterne – som altid for Ugens Funds vedkommende. Jeg er simpelthen overbevist om, at denne Ugens Fund er en af de bedste første klassikere (der er jo nogle der bliver stødt på manchetterne, når jeg skriver “begynderklassiker”, så nu prøver jeg med denne betegnelse…) til prisen som vi har haft i lang tid.

V8-motoren i TR-kilen transformerede bilen, der blev en TR-sportsvogn, som traditionalisterne også kunne lide den.

Der er tale om en TR8, og dermed den kontroversielle TR7’s ottecylindrede storebroder – den bil, TR7’eren skulle have været fra starten, vil mange nok sige (selvom det kan diskiteres…). TR8’eren var altid åben, og dermed bliver kileformen mere spiselig for de fleste. Bevares, det er stadig ikke verdens smukkeste bil, men den kan noget. 

Interiøret understreger eksakt det jeg skrev i nedledningen – men igen: Stofsæderne trækker op med festlighed i form af venlige og varme tern. Kør den iført brune fløjlsbukser og kørehandsker, og så er det faktisk helt acceptabelt det hele. 

Det konkrete eksemplar er renoveret, og jeg tillader mig at håbe på, at den dermed er bedre skruet sammen end fra fabrikken. Hvilket ikke siger så meget, men alligevel. Den ærkeklassiske Rover/Buick-V8-motor på 3,5-liter er under renoveringen tilsyneladende tunet en smule med blandt andet knastaksel fra Vitesse og Megasquirtindprøjtning, og igen tillader jeg mig at gå ud fra at det virker bedre end det originale. Selvom det allerede virkede ret godt, så er den her hurtigere. 

Vedligeholdssituationen? Man kan stort set få alt til TR, der er talrige specialister derude – og endnu flere entusiaster. Men dén her bil som første klassiker får man simpelthen hele pakken. Og det til 99.000 kroner. Ja, selvfølgelig er jeg selv fristet! Hvis jeg stod og skulle købe min første klassiker lige nu, så ville jeg tage til Østbirk og kigge på dén her.

Tak for tip til Ronald Dijkstra. Find annoncen hér: Triumph TR8

Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.

devider2

Ugens debatspørgsmål: Er en TR7/8 ikke kønnere end en Renault 12?

devider2

Ugens bonusfund: En Golf GTI til 150.000 som Q-car

Hvad siger I så: En 1983 Golf GTI med 479 hestekræfter og 523 Newtonmeter?!?

Denne bil er til de af jer derude, der altid går og roder med at lave om på jeres klassiske biler. “Forbedre dem”, ikke sandt? Jeg ville aldrig i livet selv gøre det med en 1983 Golf GTI Pirelli-Edition, men nu er skaden jo sket, og det kunne faktisk være værre. Det er bilen herunder:

En ægte 1983 Golf GTI Pirelli…

…bare med 479 hestekræfter via turboladning.

Det er sgu’ da meget spas! Sælger skriver at motoren er bygget af rigtigt fine stumper til at kunne holde, og har kørt i årevis uden problemer. Om det så betyder at den skal renoveres nu er et godt spørgsmål – ligesom det er, hvad I synes om den her meget, meget specielle sag. Og spørgsmålet, om en GTI kan være en Q-car? 

Hmmmm. Sådan ser 479 hestekræfter åbenbart ud. Jeg vil vædde min gamle hat på at TR8’eren lyder bedre.

Jeg ville finde de originale Pirellifælge, sætte de rigtige baglygter på og i det hele taget gøre den så diskret original som muligt. Og aldrig åbne motorhjelmen til træf. Men det er måske bare mig. 

Find annoncen her: 1983 Golf GTI Pirelli

Disse fælge hørte til på Pirelliudgaven. Flot vogn, sådan en Golf GTI – og dagens bonusfund er nok også flot kørende…

devider2

ViaRETROs Weekend Matiné redaktion: Claus Ebberfeld og Michael S Lund.

God weekend

5 kommentarer

  1. The Real Stig

    Lige hjemkommet fra Knutten og et Maserati/Ferrari-arrangement er min vurdering, at den eneste grund til, at der kan markedsføres biler med over 500 HK til (velpolstrede) folk fra gaden er, at elektronikken holder galskaben i ave og dermed føreren i live. At sende 479 HK ned til forhjulene på en Golf 1 uden begrænsninger er recepten på en ulykke. Dernæst skal bremserne kunne standse galskaben fra over 250 km/t.

    Svar
  2. Gert

    Ifølge annoncen er Golfen godkendt og afgiftsberigtiget med 279 hk men har nu 479 hk. Betyder det, at bilen ikke er lovlig, og at en køber risikerer problemer i den anledning?

    Svar
  3. Tony Wawryk

    Classic Car House looks fantastic – I’d be there every week if it were near to me!
    The TR8, I like that.
    As for the 479bhp Golf – why?

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    @the-real-stig, jeg er sådan set enig i det første – men ikke nødvendigvis i det andet: En Golf GTI er jo en godmodig understyrende forhjulstrækker, og det tænker jeg ikke 479 hestekræfter ændrer på i sig selv?

    @gert, min umiddelbare holdning er at køber risikerer alle mulige problemer med en 479 hestes Golf, og at lovligheden er noget af det mindste af det!

    @tony-wawryk, once more we agree: Buying the TR8 and storing it with Classic Car House would be the obvious cocktail, right? And regarding the Golf: Good question. Certainly not for drifting, that’s for sure!

    Svar
  5. stefan

    Hvorfor ikke lave en golf 1 med masser af heste? Om den er hurtig (som er blevet ligegyldigt) betyder ikke så meget. Mest interessant er det, at det er lykkes at lave bilen. Jeg tror den vil høste mange anerkendende blikke og samtaler til træf – bare ikke dem bestående af originalpolizei og gennemsnitsalder omkring 60 :) De unge er tossede med sådanne biler – jeg ville da også gerne høre hans motivation og hvordan han har udført et sådant projekt.
    Som Q-car ja. Golf har jo aldrig været en decideret raket – og i dag vil mange ikke ane, hvad det er (andet gammelt). Men 15 tommer gadeslicks på originale/semioriginale fælge og en ordentlig undervogn kunne være fedt.

    @the real stig.
    Begrænsningens kunst, at vurdere hvornår man kan træde speederen i bund (eller bare træde på den) burde flere måske øve sig i. Mange heste kræver nogle gange ydmyghed og respekt for egne (manglende) evner. Noget som ejere at nye/stærke biler måske ikke mærke lige så kontant?

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.