Uro i jernet giver mange spørgsmål – herunder hvilken af disse tre biler, der giver mest lyst.
Sommer tænder som bekendt op under hormonerne, og selv som utroligt glad og tilfreds sekscylinderklassikerkører kan man jo ikke lade være med at kigge. Og når der så er hele tre i min optik allesammen virkelig lækre klassikere med V8-motorer til salg, så er der altså noget der kildrer. Otte cylindre er bedre end seks, ikke? Jeg er hundrede procent med på, at INGEN af de tre kandidater her er bedre biler end min elskede unævnelige – men de er alle federe. I min optik, i hvert fald.
Og ikke mindst: De er det på hver deres måde. Ja, faktisk synes jeg det er fair at sige, at de tre her kun har motoren tilfælles. Og deres britiske herkomst. Og deres medfødte fejl og mangler. Men derudover: Alder, biltype, farver og design und so weiter, som de ikke siger i Storbritannien. jeg skal ikke derover i min ferie, men jeg har virkelig lyst, for alle de tre her er til salg.
Selv deres priser har de tilfælles – på den måde, at de alle er rimelige. Vil jeg tro. For det er estimater inden de bortauktioneres, så det kan godt blive lidt anderledes end de vurderede 8.000-12.000 GBP for den grønne 1994 TVR Chimera eller de 10.000-14.000 GBP for den flotte MGB GT. Triumphen bliver den billigste, for den er uden mindstepris. Både den og MG’en er ombyggede fra oprindeligt firecylindrede mens TVR’eren selvfølgelig er “ægte” nok – men restaureret. Alle har mere eller mindre tunede motorer, i øvrigt.
Så jeg synes det er et meget svært (meget hypotetisk) spørgsmål, hvorfor jeg griber til læserhjælp via hård statistik. Stem herunder – men giv også meget gerne en kommentar med om hvorfor I foretrækker hvad:
Auktionsbesrkivelserne og mange flere billeder kan findes her: MG, TVR og Triumph.
Kan man ikke vælge en g33 istedet ?
Kan fåes til ca samme pris og lhd
https://www.pistonheads.com/buy/auction/16847849
Har allerede en bil med denne motor!
Her fotograferet på Roulunds High Speed Curb i Odense!
Hilsen Henning Hjorth
Dejlig motor, har haft den i en Range Rover, men i dag vil jeg gerne have den i en Rover p6 eller SD1.
Tvr cerbera (dog ikke med Rover v8) er en af mine drømmebiler. Så jeg er nok tættest på Chimera. Kan man efterhånden ikke sige, at V8 efterhånden er et statement i sig selv?
If it has to be one of the three featured above, I’d take the MGB. However, I would rather have the V8 in a Vitesse SD1…
@hc, det kunne man sikkert godt – men jeg ville ikke gøre det i dag. Sjovt nok var jeg helt vild med G33 som ung og vild bilentusiast, men i dag synes jeg den er for uforløst, akavet og kitcar-agtig. Chimera er noget af samme type bil – bare mere designet færdig. Så dén vil altid være mit valg over en G33. I dag, som sagt – ikke dengang før jeg fik kørekort.
@stefan, jeg er helt med dig i forhold til drømmen om en Cerbera. Meeeen – konservatisme er godt på nogle områder, og Rover V8’eren er jo en kendt størrelse, der formentlig kan renoveres hos enhver cylinderservice eller cykelsmed. Men TVR’s egne motorer er vist lidt noget andet? Det er på samme tid fascinerende og angstprovokerende :-)
@tony-wawryk og @søren-glindvad-nørgaard, jeg forstår jer med SD1: Jeg havde selv en automatgearet 3500, men har kørt en manuel Vitesse og det er virkelig en lækker vogn. En større udgave af MGB GT V8, kan man næsten sige :-)
@ce Jeg tror bare jeg har et mindre problem med Rover/buick V8. Er det en rigtig V8, hvis du forstår? I min verden er en V8 potent. Desværre byder min ignorance mig, at tro den er sådan lidt “mini” en. TVR V8 kan give svedperler på overlæben 🙂 top gears test af cerbera er altid fin og se – omend de måske snød lidt. Under alle omstændigheder er det en V8, der leverer sikre overhalinger 🙂
@stefan: Nu var Buick/Olds 215 en motor som fandtes i mange varianter inden Rover “ødelagde” den med SU karburering m.m. Den fandtes jo i turbo ladet version med 215 bhp. Iøvrigt er den ret nem at lave større da Buick fortsatte med 300 cui i 1964 superlet støbejerns block med alu toppe og indsug.. I den rigtige aftapning gave denne motor på nordsiden af 300 bhp…
Har aldrig forstået at man ikke bruger denne version i feks en Morgan.
En 300 kan yde over 500hp med en beskeden indsats..
@stefan, det er indiskutabelt, at det er en rigtig V8 – og er den ikke potent? Det er den da i hvert fald i stort set alle TVR. Og du kunne jo lige prøve at se et par videoer med rally-TR7’eren kørt af Tony Pond. Og jo, jeg har kørt en MGB V8 (godt nok roadster, men alligevel), og den var da også potent. Ganske vist er Rovers V8 kun på 3,5 liter, og yder derfor alt andet lige også mindre – og mange af dem var også optimeret til moment fremfor heste. Men til gengæld lå den ofte i biler der var lettere end amerikanere med smallblocks, så i praksis tror jeg ikke forskellen er så stor.
Jeg tror dog jeg forstår hvad du mener. Jeg havde selv en Triumph Stag, der har sin egen 3-liters V8 (og som mange uvidende mener burde have haft en Rover V8 – men det er en anden snak), men kun 145 hestekræfter. Det var faktisk fint til dén bil og dens karakter. Og så lød den efter min mening bedre end en Rover V8.
Men noget andet er: Efter samme filosofi må du jo så også have et problem med Ferrari og Lamborghinis og Mercedes’, Lexus’, Volvos, Audis og BMWs og så videre V8’ere. Og det er en fejl: De er bare noget andet.
Claus som jeg skrev skyldes det nok mindst min egen ignorance. Problemer med nogle biler er svært for mig at få! Jeg kan (næsten)lide alle biler 🙂
@stefan, så er vi i samme boldgade: Jeg kunne lide den treliters i min Stag, elsker den treliters i en Ferrari 308, elsker Roveren. Og drømmer om en big block!
Elskede også min e32 v8 og e39 v8. Har lige været i netto. En pur ung kvinde kørte i denne vogn – så er man bad ass (ja jeg er gammeldags)