Register

10 + three =

A password will be e-mailed to you.

En af mine bekendte spurgte mig for nylig til råds angående anskaffelsen af en billig Ferrari Mondial. Og så skal man jo passe på.

Jeg med hvad jeg siger – og han med pengene. Jeg mener – findes der virkelig noget som en billig Ferrari? Omvendt findes der i min bog ikke rigtigt noget som en kedelig Ferrari. Men når begge dele nu er sagt: Så er netop Mondial måske den, der kommer tættest på at være begge dele. Og hvis man spørger de kræsne Ferrarikendere, så er det nok omtrent sådan de fleste siger.

Den første Mondial 8 fra 1980 havde 215 hestekræfter fra sin 3-liters V8 og ville have tabt mod en jetjager..

Uretfærdigt? Tjah, kedelig synes jeg som sagt ikke den er, men jeg har altid set det som noget af en falliterklæring, når en ny model ikke rigtigt er noget fremskridt fra den gamle, som den skal afløse. Og det mener jeg ikke man kan komme udenom er tilfældet med Mondial: Dens Bertonedesignede forgænger 308 GT4 var både pænere og hurtigere end den Pininfarinadesignede Mondial. OK, pænheden kan diskuteres – men det kan hurtigheden ikke, og det var i perioden også den største kritik af (de første) Mondials.

Dino (de første hed ikke Ferrari) 308 GT4 var mindre og hurtigere og i min bog pænere.

Men det ry blev lidt hængende og gør måske stadig, at selv de sidste meget bedre Mondial T er lidt belastede i Ferrarihierakiet. Ikke desto mindre blev der solgt over seks tusind Mondials – men det tog altså også tretten år. Til sammenligning blev der kun solgt 2.800 308 GT4 (og 840 208 GT4, men dem glemmer vi lige helt – toliters skattemodellen til hjemmemarkedet har simpelthen for lidt motor til dén bil), og det tog den halve tid. Groft sagt kan man derfor godt sige, at de to var lige succesrige i samtiden. Altså målt på salgstal. Jeg kunne selv være fristet til at sige, at 308 GT4 (alderen taget i betragtning) er den bedre bil af de to, men Mondial blev i modsætning til 308 GT4 løbende videreudviklet, og undervejs blev den faktisk en væsentligt bedre bil. Pænere blev den dog aldrig, efter min mening.

Mondial 8 viste, at det ikke nødvendigvis var nogen fordel for en Ferrari at blive større. Men den solgte fint, så hvad ved jeg.

Og med det dobbelte antal Mondials vil jeg umiddelbart sige, at den har mindre potentiale for at stige yderligere i værdi i fremtiden – og det var ikke mindst dét, som den gode mand spurgte ind til. Men jeg sagde også, at hvis nogen havde lyst til at eje en billig Ferrari, så synes jeg da bestemt ikke de skal lade være på grund af prispotentialet i fremtiden. Ingen af de to er kedelige, som sagt.

Senere fik Mondial fireventilede topstykker og Madonne kørte i en Cabriolet i Material Girl.

Når det er sagt, så har jeg min favorit, og det er 308 GT4’eren, som jeg synes har det skarpeste design. Det er ingen 250 GT, bevares – men opgaven “firepersoners centermotorbil” er alt andet end nem. Hvilket Pininfarina også erfarede med Mondial. Men jeg kunne egentlig godt lide at høre jeres mening om de to – hvorfor man simpelthen kan stemme på den foretrukne model herunder.

Ferrari Mondial eller 308 GT4?

SE AFSTEMNINGSRESULTAT

Indlæser ... Indlæser ...

Samt som altid: I kan kommentere også, hvilket nok vil hjælpe en del på forståelsen af både spørgsmål og svar, da der kan være mange bevæggrunde for valget mellem de to. Lad derfor gerne høre hvad I mener.

Og bare for god ordens skyld: Jeg mener grundlæggende det vil være fint og komplet i ViaRETROs ånd, hvis vi får både flere 308 GT4’ere OG flere Mondials på gaden!

 

26 kommentarer

  1. Ole JAGmann

    Dino 308 GT4 er superskart i sit Bertone design. Den er ældet super flot.
    Det samme er ikke tilfældet med Pininfarinas Mondial.

    Sørens GT4 kan købes. Og nej, det er ikke den som C C Cars lige har solgt.

    Svar
  2. AlfaHahn

    Som klassisk bil er Mondial vel den mindst attraktive af de to.
    For mit vedkommende er det udseendet – GT4 står mere rent og skarpt i designet. MEN, Mondial’ens sorte “pynteplastik” forsvinder, hvis bilen feks er koksgrå, sort eller mørkeblå. Det udjævner de ting der stikker i øjnene. Så får den renere linier. Mondial’er mere praktisk med større kabine … til hund og bagage, så jeg kunne godt fristes :-)

    Svar
  3. Karsten Asp

    Når jeg nu har valgt, at stemme på Mondial, tænker jeg, det vil være på sin plads og sige, at jeg er til cabriolet versionen – fast tag er okay, men vind i håret kan noget specielt…

    Svar
  4. Torben

    Jeg kan faktisk godt lide Mondial – og har altid kunnet det.
    En blåmetallic cabriolet, så vil jeg være yderst tilfreds. Men der skal jo to til en tango, og den øvrige del af husstanden er ikke overbevist…

    Svar
  5. Claus Ebberfeld

    Klart er Mondials store fordel, at den kom som Cabriolet også. Og dermed en VIRKELIG sjældent set ting i bilverdenen: Firepersoners centermotor OG åben? Dem er der (var?) der godt nok ikke mange af.

    Men kalechen fik de bare ikke løst så godt som på mange andre italienske biler – der var nok ikke ordentlig plads, når der også skulle være bagsæder. Derfor er sideprofilen med taget nede lidt ligesom Folkevogn og Porsche tidligere “barnevognslook”, og det synes jeg heller ikke rigtigt klæder en Ferrari – se herunder.

    I øvrigt er jeg helt enig i, at begge biler er meget farveafhængige.

    Svar
  6. Soren W

    Nå, jeg stemte lidt selvisk selv på 308 GT4 Dino. Mondial, den yngre søster er ikke på min lystavle. Pininfarinas forsøg på at lave en kompakt V8 centermotor sportsvogn viser med al tydelighed hvor svær en øvelse det er, og hvor genialt et design Gandini lavede til Ferrari. Samtidig er det Ferraris aller første forsøg på en V8 sportsvogn, så den satte gang i en meget succesfuld rejse for Ferrari. Jeg er ikke ekspert i Mondial, og den tekniske udvikling undervejs, men hvis den minder om de 2 personers søstermodeller, så stiger service omkostningerne nok kraftigt op igennem de 15 års levetid? Og det samme gør registreringsafgiften efter de nye veteran-regler. Så pas på, hvis du vil importere en af de senere årgange. Så kan den billigste Ferrari hurtigt blive en dyr affære? Dinoen er en italiensk diva, så den har sine nykker. Men når den kører på alle otte cylindre, kører den fantastisk, og eksperter siger at den faktisk ligger bedre på vejen end 308GTB og 308GTS søstrene grundet den længere akselafstand. Den er ikke hurtig som en moderne raket, men med 255 hk er den rigeligt hurtig til daglig kørsel, også når det skal være sjovt…. Hmm? Måske jeg skal beholde den?

    Svar
  7. Petrol Head

    Søren w, er er enig med dig i, at en GT4 på alle måder er at foretrække fremfor en Mondial. Og 4 x Weber slår da indsprøjtning med adskillige stejlende hingstehoveder. Men at den længere akselafstand i forhold til en GTB/GTS skulle være en fordel, kan jeg ikke helt følge dig i. Kort akselafstand er bare sjovere i mit hoved. Måske du skulle kigge efter en E-type 2+2 for at få en bedre Jaguar 😉

    Svar
  8. AlfaHahn

    @Soren W – Jeg har flere gange ønsket at sælge min, men efter et par ture i bilen beholder jeg den nok lidt endnu. Den kører jo fantastisk, dejlig vellyd, smidig og omdrejningsvillig motor med god trækkraft hele vejen op til 7-8.000 rpm :-)

    Svar
  9. AlfaHahn

    @Petrol Head Troede det var GT4 med den korte akselafstand, men wiki siger GT4 er ca. 2 cm længere – og 110 kg lettere. Så det nok nærmere vægten. Mondial er 1 cm længere og 400 kg tungere eng GT4 ( kan det virkelig passe…)/

    Svar
  10. John Skov Larsen

    Er det ikke lidt skævt at stille en afstemning op mellem GT4 og Mondial ? Det er trods alt to forskellige tidsepoker.

    Måske mere en afstemning mellem Mondial og Maserati Biturbo, eller mellem Mondial og Nissan 280 ZX ?

    For øvrigt har jeg altid fundet Mondial meget vellykket. Også efter tiden hvor jeg var henvist til bagsædet.

    Svar
  11. Klaus R

    Ingen tvivl – GT4. Når det så er sagt, så kører Mondial glimrende, og har afgjort sin charme som cabriolet. Dog i alt andet end rød.
    Og vær så lige opmærksom på, at T-modellen er bygget på 348, og dermed lige så dyr at servicere som den. De tidligere modeller med tværliggende motor er langt billigere at holde kørende.

    Svar
  12. Claus Ebberfeld

    @soren-w, den konkrete Mondial var med dansk afgift, så den faktor du påpeger var ude af spillet – men ellers har du ret: Mondial er dyrere i afgift.

    Angående serviceomkostninger er de tidlige Mondial 8 og 308 GT4 stort set teknisk ens – bortset fra benzinindprøjtningen på Mondial mod 308’erens fire Weber-karburatorer. Hvad der lige er dyrest i længden her har jeg ikke statistik på: Karburatorer skal justeres engang imellem – men indprøjtning kan ikke lide at stå stille. Jeg ved ikke hvor den sammenligning ender henne rent økonomisk. Men karburatorerne lyder KLART bedre, og det tæller vel også for noget?

    Angående dimensionerne, @alfahahn, er der nu lidt forskellige tal (og biler) på banen, så lad os lige slå fast havd den almindeligvis velinformerede Automobile Catalogue siger:

    308 – akselafstand 234 cm – længde 423 – bredde 172 – højde 112 cm – opgivet vægt 1300 kg
    308 GT4 – akselafstand 255 cm – længde 432 – bredde 180 – højde 121 cm – opgivet vægt 1300 kg
    Mondial 8 – akselafstand 265 cm – længde 458 – bredde 179 – højde 125 cm – opgivet vægt 1505 kg

    Alle tre biler fik ros for deres køreegenskaber i samtiden, og der er nok mere end akselafstande til dén historie.

    Svar
  13. Claus Ebberfeld

    Det synes jeg ikke, @john-skov-larsen: Det svarer til at sammenligne en Golf 1 og 2, og intet er vel mere nærliggende? Jo, man kunne også sammenligne en Mondial med en Nissan 280 ZX, men det ville være synd for japaneren :-)

    Angående tidsepoker er det nok en af årsagerne til at jeg foretrækker 308 GT4: Den er simpelthen ældre. Og når vi taler klassiske biler er det jo ingen ulempe.

    Svar
  14. Georg

    @Alfahahn: En bils vægt kan diskuteres i al evighed. Er en oplyst vægt med eller uden reservehjul, værktøj og væsker, og har bilen aircondition, anhængertræk, soltag eller andet ekstraudstyr?

    Svar
  15. Henning Hjorth

    Hvad er tungest? 1 kilo bly eller 1 kilo fjer?
    I instruktionsbogen til min 1978 308 GTS angives en tør vægt på 1265 kg! På en vægt her i byen, vejer den 1150 kg med væsker (ca 25 l benzin)!
    En USA model med de store, jernbjælke kofangere vejer ca. 75 kg mere!
    Jeg tør ikke veje bilen, når den er pakket med Jannes feriebagage ! (og mit kreditkort!)

    Men man mærker næppe forskel når solen skinner!
    Ses i Torino om 2 uger!

    Hilsen Henning Hjorth

    Svar
  16. Jensby

    Altså, jeg vil egentlig bare gerne have en Ferrari, jeg er ikke kræsen
    Hvis det så en dag går i opfyldelse bliver det jo nok en af disse to da de er billigst.
    Gerne Mondial Cabrio i mørkeblå med lysebrune sæder, eller Dinoen i den skønne blå som Søren W’s

    Svar
  17. jewer

    Kan man ikke få en 400/412 til de samme penge? M.h.t. vedligehold er den jo nok en slat dyrere – men alligevel.

    Svar
  18. Njal

    Syntes Dino’en er klassisk smuk, men Mondial’en er mere moderne og tids løs designet. Den har også mere kant. Og en god allrounder.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.