Register

2 × 1 =

A password will be e-mailed to you.

Datsuns Skyline-modeller har længe været vaskeægte klassikere eller bare ren kult blandt Fast & Furiousgenerationerne og jeg elsker dem for deres rækkeseksere.

Det turde næsten være overflødigt at nævne, at jeg som bekendt traditionalist foretrækker den gamle sugemotor-rækkesekser fra sentressernes og halvfjerdsernes GT-R og overlader det til andre at diskutere om R32 eller R34 er den bedste af de senere turboladede vidundere. Lyden fra den første er vidunderlig, og kraften fra de sidste imponerende.

Skyline kan være mange ting.

Alligevel er min favorit-Skyline en af dem midt imellem, fra den langt mindre kendte (i den brede offentlighed i Europa, i hvert fald) R30-generation, den sjette – og mens de også kunne have sekscylindrede rækkemotorer, så var der masser af firecylindrede også. Ja, der var i det hele taget en masser varianter af R30, og få Skylines har vel forsøgt i den grad at være alt for alle på engang.

Der fandtes sågar en stationcarudgave af denne serie Skylines – ikke med i denne brochure, dog.

Min favorit af dem alle har endda kun en firebenet motor. Til gengæld var den en af de første japanske biler med både fireventilet topstykke og turbolader, så kraften var der skam – selvom lyden har været noget ganske andet end den gamle sugemotor rækkesekser.

Lad os bare indrømme, at denne generation R30 også indeholder nogle af de kedeligste Skylines nogensinde.

Den kom i 1981 i den sjette generation af Skyline mod det interne kodenavn R30, og de første ydede godt 170 hestekræfter. To år senere blev der yderligere skruet op for kraften, da den blev lagt i modelseriens sportslige topmodel med navnet Skyline 2000 RS-Turbo og kom tættere på de 200 hestekræfter. Jeg tænker stadig ikke lyden var noget særligt?

Jeg kan egentligt godt lide coupeens design allerede i den første variant. Ja, jeg har altid haft et godt øje til store overhæng, og det har den. Ligeså en meget let overbygning med de tynde A-stolper som man kunne lave dengang, hvor biler åbenbart ikke var designet til at rulle om på taget som de er i dag.

Den første coupé kom som RS med 16 ventiler men uden turbo. Bemærk de Skyline-runde baglygter, der her er nærmest forklædt.

Men det blev designet med det senere facelift, der gav bilen dens øgenavn “Jernmasken”: Datsun lavede ændringerne fordi Turboen skulle være mere genkendelig som topmodellen i det rodede Skyline-program. Det blev det ved at gøre forlygterne væsentligt lavere og pladsen imellem dem ikke længere brugt til en traditional kølergrill, men et lukket panel. Om den er kønnere er et godt spørgsmål – men den kom til at se noget ondere ud.

“Tekkamen”, kalder japanerne selv modellen – og det skulle betyde jernmasken.

Hvilket den sådan set også var. Med omkring 200 hestekræfter til cirka 1100 kilo var Skyline 2000 RS-Turbo faktisk en hurtig bil for de tidlige firsere. I dag ville ungdommen sikkert tune turbomotoren yderligere, og det har den måske også potentiale til: Skyline R30 med turbomotoren blev faktisk indsat i motorsportens Gruppe A også og nød en del succes – i Australien!

Det her er den slags bildesign jeg er vokset op med – det VAR bare kantet i firserne. Men sammenlignet med Volvoerne i min familie er denne firedørs Skyline R30 en ren sylfide.

Herhjemme kan jeg ikke erindre nogensinde at have set en Skyline coupé af R30-generationen – og det er måske netop dét, der er stærkt medvirkende til at gøre den til min favorit frem for de langt mere velkendte forgængere og efterfølgere. Sammen med det stramme firserdesign. Der endda fungerer som firedørs også, hvor den er endnu mere diskret. Eller er det et pænt ord for kedelig? Jeg kan bare ikke finde ud af, om den firedørs også kunne fås med den stærke turbomotor – som sagt er modelprogrammet stærkt forvirrende, og stationcarudgaverne kunne ikke fås med masser af motorkraft. Så havde Datsun ellers været helt fremme i skoene.

Så lige i denne sammenhæng skal det være coupéen – gerne i hvid. Om det skal være med den HELT store klistermærkepakke med “16 Valve DOHC RS Turbo” på siden kan jeg ikke helt afgøre: Uden er den jo meget diskret, og det kan jeg også godt lide. Jeg kan ingen steder køre i Alpinaen uden at blive set – men det tror jeg godt man kan i en R30 Skyline. Nemt, faktisk.

6 kommentarer

  1. peter h

    Ha ha, hvis der ellers har været / er nogen i DK, så kan jeg heller ikke erindre nogensinde at have set en. Tror at med det lidet bemærkelsesværdige udseende så ville jeg glemme det lynhurtigt om jeg så en. Ligesom med meget andet, der bare er kedsommeligt.

    Heldigvis er der mange andre spændende biler, også nogle Datsun modeller.

    Svar
  2. Claus Ebberfeld

    Og det synes jeg jo ærligt talt er sært attraktivt, @peter-h. Der er mig bekendt heller ikke andre Alpina C1’ere i landet, men den er så nem at kende at jeg ikke kan køre incognito i den. Luksusproblem, det ved jeg – men det kan en R30 løse. Og så vil den i øvrigt være hurtigere – selvom det ærligt talt er helt ligegyldigt.

    Men jeg synes nu du er noget hård ved designet: OK, det er ingen Starion eller Supra eller RX-7. Men R30 Coupé synes jeg faktisk er ret lækker på den der kantede måde. Som en mere sporty Volvo 760!

    Svar
  3. Claus Ebberfeld

    En relevant oplysning, som jeg lige glemte i skyndingen er prisen: Det ser ud til, at man kan få sådan en Skyline 4 Valve DOHC RS Turbo for et par hundrede tusinde kroner. Det synes jeg ikke er helt skævt heller.

    Svar
  4. Peter R.

    Jeg må nu melde mig enig med forfatteren, jeg synes den kan noget – især det ikoniske baglygte design. Og misforstå mig ikke, jeg elsker en Porsche 911 eller tilsvarende, lige så meget som andre entusiaster, men der er bare noget fascinerende med de sjældne fugle. Personligt synes jeg den er flot designet, jeg ser lidt Honda Prelude i den (og det er vel ikke så dårligt endda).

    Den måtte godt holde ved siden af min gamle Datsun! Men først skal jeg have en Honda Z600 Coupé

    Svar
  5. stefan

    Jeg står absolut ikke blandt de forreste i den japanske bilindustris fans. Jeg vil dog sige, at jeg bukker og nejer i forhold til især Skyline serien (og til dels supra(celica) serien) i min optik er det en spillen med musklerne på et niveau, hvor jeg tænker BMW, Porsche, Mercedes og de andre japanere skal prise sig lykkelige over, at Nissan ikke introducerede modellen på et marked med rattet i den rigtige side. Den bil er bare overlegen i tæt på alt (måske undtagen design?) Jeg forstår ikke, hvorfor vi andre ikke har kunnet købe den. Det må være en markedsføringsmæssig katastrofe, der har medført flere harakiri i en del tilfælde. Tager jeg ikke fejl udryddede særligt R32, 33 og 34 samtlige konkurrenter – selv Tom K har gjort banerne usikre i sådan en

    Svar
  6. Claus Ebberfeld

    Fuldstændigt enig igen, @peter-r: “De sjældne fugle” er et smukt og meget passende udtryk. Sammenligningen med Prelude er nok ikke helt forkert i sugemotor-Skylines, og mens jeg elsker Prelude, som jo bare er knaldgode biler og flottere end denne Skyline R30, så er det sjælden fugl-effekten der alligevel drager mig mod. Jeg tror faktisk ALDRIG jeg har set en Skyline R30 coupé, uanset variant. Der kan ikke være ret mange på vores kontinent.

    @stefan, der har været flere Skylines som man godt kunne købe fra ny – og det grå marked har vist altid kunnet klare det. Men i dag hvor Skylines er klassikere eller youngtimers (eller kommende) har jeg indtryk af, at det er meget nemmere: Formentlig fordi de netop er blevet mere anerkendte. Men “bare overlegen i tæt på alt” tror jeg ikke på: Du peger selv på designet, og her er jeg enig – men jeg tror også man skal huske på, at præstationer ikke siger alt om en bil, og mit gæt er at en Porsche turbo er sjovere at køre.

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.