Register

9 − 4 =

A password will be e-mailed to you.

Jeg har simpelthen mere uro i jernet end i årevis. Så pas på, derude!

Det har en årsag, og den kommer jeg tilbage til. Engang. Her og nu kan jeg bare mærke, at min Auto-ADHD er i overgear: Jeg kigger på alt fra udbankede Ford Fiesta til den helt store med F – og det er ikke Fiat. Omend jeg også er klar til Fiat: Fra den fornyligt nævnte Panda over 130 til Dino eller tilbage igen til 850 coupé. Eller Spider?

Det er ikke størrelsen.

En af årsagerne til min uro er, at jeg i går hentede den Triumph Spitfire, som jeg har sammen med min bror. Familiens bil igennem nu 25 år, et arvestykke, ren kærlighed. Affektionsværdien til side, så er den også afsindig sjov at køre, og da jeg tog den til stranden om morgenen Grundlovsdag var jeg lutter smil fra øre til øre. Tankevækkende – især fordi det hele for mig startede med en Spitfire.

Min første klassiker var en Triumph Spitfire.

På vejen videre så jeg en Fiat Barchetta: Hmm – kunne man? Ja, det kunne man godt – en moderne fortolkning af det samme. Og faktisk ikke helt moderne længere: Den debuterede for 30 år siden! Hvad?!? Jo, den er god nok. I weekenden før så jeg en gammel bekendt køre Classic Race Viborg i en Toyota MR2 af tredie generation, der er ligeså åben, endnu mere moderne – men heller ikke helt ny længere: Den er 26 år gammel. Jamen, det kunne jeg også!

Selvfølgelig foretrækker jeg den første MR2 – men denne tredie generation er faktisk slet ikke dum heller, hvis man kan lide at køre åbent.

Og så ringede een og snakkede Lancia Thema, en anden Porsche turbo, en tredie Honda CRX. Plus at jeg selv faldt over en Opel Monza. Og bemærkede at den Turbo Esprit jeg skrev om i sidste uge solgte for godt 30.000 Euro. Mens en kollega viste mig en Escort RS Turbo, der var væsentligt billigere. Apropos turbo er min gamle Renault 5 GT Turbo til salg igen, i øvrigt – til fem gange det jeg solgte den til. Men det er åbenbart normalt: Til Classic Race Viborg mødte jeg een, der ville sælge min gamle Mitsubishi Colt tilbage til mig. Selvom jeg faktisk var virkelig glad for den bils design og især interiør – så var jeg ikke begejstret nok til at give fem gange det jeg solgte den for.

Men hov, hvorfor en RS Turbo, når der findes en Colt Turbo, der har to gearstænger?

I stedet vaskede og polerede jeg min kones Opel Corsa B og blev helt betaget af, hvor meget budgetklassiker man egentlig kan få i youngtimergenren: Nu vil jeg så gerne have en GSi til mig selv – og hov, gerne en tidlig. Eller som Kadett? Den er heftig! Eller en 205 GTI, en 323F eller en SAAB Turbo. Bevares, det kunne også være en 16V. GTI-klassen finder jeg lige for tiden ekstraordinært interessant. Men I aner det nok: Der ER uro i jernet.

Ford, Fiat, Ferrari eller Facel-Vega eller noget helt femte? Jeg har ikke taget min medicin og har brug for hjælp. Send jeres bedste tip til ugensfund@viaretro.dk  – og jeg lover, at dem jeg ikke selv vil have kommer med i puljen til Ugens Fund på ViaRETRO i morgen.

5 kommentarer

  1. Dr. Erik Münsters eftf.

    Claus, rent ud og venskabeligt sagt er der ingen vej udenom behandling af den accelererende kroniske tilstand du beskriver.

    Uanset hvor meget placebo og antidepressiv medicin du med den endeløse automotive pornografi du byder dig selv og fylder på din/t i forvejen overbelastede (h)jern(e), finder du ikke fred, hvis ikke du tillader dig selv at honorere udskrivningen af recept på lægemidlet “luftkølet 911”.

    Spørg på apoteket hvilken variant af paraplypræparatet, der passer til dine mere eksakte symptomer.

    Tilstanden kan udvikle sig ukontrollabelt, hvis ikke du nu uden yderligere overspringshandlinger kommer i den relevante behandling.

    Svar
  2. Claus Ebberfeld

    Ha, @Dr. Erik Münsters eftf.: Det er klart bedre end amerikansk olie! Og jeg indrømmer, at den aldrig er langt væk, men ærligt talt havde jeg parkeret den i forventning om en virkelig pragtfuld tur til Classic Le Mans til sommer – i min vens vaskeægte luftkølede 1977’er (tror jeg det er…). Meeeen – nu du siger måtte han melde forfald (ikke bilen – det er jo en Porsche…), så hmmm.

    @lohmann, det ville jeg også gerne. En af den slags, der løber over 100.000 kilometer!

    Svar
  3. Claus Ebberfeld

    Ja, jeg har set den, @sln-viborg: Lækker! Jeg har jo faktisk haft en 132 før – dog kun en GLS. Dejlig vogn og overraskende god kvalitet. Men lige nu kan jeg ærligt talt ikke glemme den Rover Vitesse, der er Ugens Fund…

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.