Register

two × 4 =

A password will be e-mailed to you.

Jeg kan virkelig godt lide racerbiler.

Engang var min drøm om den perfekte sportsvogn derfor en racerbil, der var konverteret og godkendt til gadekørsel. Ja, jeg syntes Jochen Dauers 962 var genial! Hvorimod jeg syntes det er for meget af det gode med den Porsche 917, der nogle år forinden blev godkendt til gadekørsel. Fordi den i sin teknik (og sjæl) stadig var en racerbil. Bevares, dengang i halvfjerdserne kørte de ofte det sidste stykke til racerbanen af landevejene, men det var mere af nød end af fornøjelse.

Dauer 962 var en gadetilpasset (!) udgave af Porsches fantastisk succesrige Gruppe C-racer 962.

Jeg har selv haft fornøjelsen af at prøvekøre en Ford GT40 på landevejen. Det var en kæmpe oplevelse, det er klart – men også relativt frygtindgydende. Artiklen kan man eventuelt genlæse her, hvis man vil: I en Legende på Landevejen – Ford GT40. Ville jeg gøre det igen? Klart! Hvis jeg havde en GT40, ville jeg så selv bruge den på gaden? Nej.

Den GT40 som jeg kørte på landevejen og skrev en artikel af stort set samme navn.

Sagen er jo, at jo bedre en racerbil er på banen som den er bygget til – desto værre er den på gaden. Generelt. Alt andet lige. Og så videre. Jeg elskede som sagt tanken da jeg var ung og naiv – men nu ved jeg (og har vidst længe), at det bare er en drøm. “Kompromisløs”, skrev journalisterne oftwe dengang. Men det er faktisk en dum ting; Den virkelige verden lever af kompromisser og er et bedre sted af samme årsag. Racerbiler til gaden uden kompromisser? Det bliver træls i længden.

Det er muligt, at nogle vil sige, at jeg vel nok er blevet blødsøden. Og de har måske ret. I hvert fald drømmer jeg slet ikke om racerbiler på gaden mere. Der er for mange dårlige kompromisser, så de fungerer simpelthen ikke godt nok efter min smag.

Nej, der skal andre boller på suppen! Så nu drømmer jeg om rallybiler i stedet:

God weekend

Claus Ebberfeld

klub_viaretro_sticker1

ViaRETRO handler om Alt om Klassiske Biler og det gør Klub ViaRETRO også.

Som medlem får du:

  • Klub ViaRETRO-reversnål i ægte emalje
  • det kendte og eftertragtede Klub ViaRETRO-klistermærke til bilen
  • adgang til alt på ViaRETRO
  • rabat på udvalgte varer
  • garanteret godt selskab på nettet og i virkelighedens fem årlige arrangementer
  • samt ikke mindst dybfølt tak fra redaktionen for din støtte til ViaRETRO – for dét er et medlemskab naturligvis også.

devider2

Classic Race Viborg 2025

Tekst og Foto Michael Sehested Lund

Classic Race Viborg 2025 – efter et tilløb blev det endelig. Allerede her kan jeg røbe, at det var værd at vente på. Selvfølgelig er der nogle ting, der skal justeres til næste gang, men at så meget klapper i så stort et arrangement, er ikke så ringe endda – for nu at sige det på godt jysk.

Foto Classic Race Viborg

Classic Race Viborg løb over tre dage med forskellige bilklasser, fra Historisk 65 og op til Super GT. Som klassisk bilentusiast er jeg mest interesseret i de ældste modeller og frem til youngtimere. Der var tribuner til rådighed, men man ser kun en lille del af løbet, og på grund af sikkerhedskrav er meget af det afskærmet. Med skam at melde får jeg selv mest ud af at se det på storskærm, kombineret med at gå i ryttergården og indsnuse atmosfæren. Det med storskærmen betød desuden, at det var muligt at lytte til chefredaktørens malmfulde røst, da han – som så ofte før – var på plads i kommentatorboksen.

Men der var også opvisningsløbene med de udplukkede klassiske biler, som måske ikke kører i fuld fart, men alligevel både kan ses og høres. Jeg må indrømme, at jeg er en smule fascineret af Porsche 904 GT, som jeg også kunne begejstret gå ned til i ryttergården for at få et kig ned til Fuhrmann-motoren.

Det med Porsche bringer mig videre til JP-Group, som er direkte nabo til løbsområdet. JP-Group producerer bildele til klassiske bilmodeller – især til Porsche, men også til udvalgte Mercedes- og VW-modeller. Ejeren af JP-Group, Martin Pedersen, er kendt for sin enestående samling af netop Porscher. Dørene til samlingen var åbne, og da fredag eftermiddag var præget af regnbyger, var det oplagt at kigge indenfor – og hvilken oplevelse! Bilerne er fordelt på to haller: én for tidlige modeller, herunder Porsche 356 samt 911 og 912 F-model.

En af bilerne var den blå 911, som har en helt særlig historie – den var den første Porsche, der blev importeret til Danmark i begyndelsen af 1965. Derudover har bilen en videre historie, som jeg på et senere tidspunkt vil fortælle.

Den anden hal er fyldt med alt fra Porsche 911 G-model, 924, 944, 968 og 928-transakselmodeller til dagens Porsche 911 (992) – spektakulært må være det rette ord!

Det var også på området omkring JP-Group, at der var afsat plads til parkering for bilklubberne. Som nævnt var JP-Group nabo til løbsområdet og dermed også placeret udenfor. Placeringen betød, at bilklubberne kom til at leve en lidt stille tilværelse, og de fik desværre ikke megen opmærksomhed. Jeg ved, at arrangørerne forsøgte at gøre opmærksom på dette over højttaleranlægget, men indsatsen hjalp desværre ikke meget.

Fordelen var derimod, at det var muligt at køre til og fra bilklubparkeringen, som det passede den enkelte bedst. Dette er også den eneste malurt, der kan dryppes i bægeret herfra. Jeg er sikker på, at Classic Race Viborg er kommet for at blive – det kom simpelthen godt fra start. Vi ser allerede frem til Classic Race Viborg næste år!

Foto Classic Race Viborg

devider2

Ugens Grafik

Apropos lederen, så er dette en rallybil. Og kunst. Af en art.

Titlen på dette værk er “Nordic Winter Rally”, og det kan fakisk købes: Nordic 

devider2

Ugens Fund: 1987 Audi 100 Avant quattro til 55.000 kroner

Yes, det er med afgift. Yes, det er en Audi, der ikke er kedelig. Og nej, jeg køber den ikke selv. Lige nu. Den er ikke på listen, simpelthen. Altså over de næste tre – men derefter kommer den!’

Jeg ha rnemlig ALTID godt kunnet lide Audi 100 Avant. Det har i princippet intet med firehjulstræk at gøre (den fandtes også uden) men alt med designet: Avant er en klassisk stationcar – næsten. Men med sin hældende bagrude formår den alligevel at få lidt kant. OK, “Shooting Brake” er det ikke – men heller ikke langt ved siden af, skulle jeg mene.

Og den her er rød. Den eneste røde Audi jeg ellers har set tilhørte brandchefen i Aarhus. Ærligt talt ville rød ikke være mit førstevalg, men man kan jo prøve at finde en anden 100 Avant til salg? Jeg kunne sagtens leve med den røde her – og det giver jo endda god mening.  “Investering” er et stort ord i denne sammenhæng – men jeg har svært ved at se hvorfor en 100 Avant ikke skulle kunne begge dele.

Firehjuls- OG anhængertræk, fem cylindre, funky design, stofsæder – der er bare rigtigt meget jeg godt kan lide her. Og til den pris? Her har vi Ugens Fund til den praktiske mand.

Tak for tip til Ronald Dijkstra. Find annoncen hér: Audi 100 Avant

Med lørdagsserien “Ugens Fund” vil vi hjælpe potentielle klassikerejere godt på vej: Vi udvælger ganske enkelt vores favoritbil til salg fra ugen der gik. Og inviterer læserne til at dele deres synspunkter, erfaringer, gode råd eller slet og ret og røverhistorier om den konkrete bil og model. Indsend forslag til kommende “Ugens Fund” på ugensfund@viaretro.com med link til annoncen, så indgår den i næste uges pulje.

devider2

Ugens Foto: Se lige i baggrunden også

devider2

ViaRETROs Weekend Matiné redaktion: Claus Ebberfeld og Michael Sehested Lund.

4 kommentarer

  1. Tony Wawryk

    Classic Race Viborg looks like it was great fun, and I’m sure you’re right, Michael – where things didn’t quite work, adjustments and improvements will be made.
    That Porsche collection, though – just amazing!

    Svar
  2. Jensby

    Pyh, må jo have kendt dig Claus siden du var ung og naiv 😂 for erindrer ret klart at engang var det den helt rette stil at køre til race i sin racer, ja faktisk næsten det eneste rigtige.
    Synes stadig at det er fantastisk god stil og giver jo mulighed at race med på et budget. Så vinder man måske ikke, men man har det sjovere end dem der ser på.

    Svar
  3. Hcj

    Rallybiler ?

    Var din spitfire ræser ikke bygget som rally bil da du købte den i UK. ?

    Svar
  4. Claus Ebberfeld

    Jojo, helt rigtigt husket, @jensby: Men det er 1) dels noget andet at køre i sin racerbil til løb via vejen for at komme frem til banen end det er at køre i den som ren fornøjelse og 2) noget andet at gøre det i en bil fra de tidlige tressere end i en senere fra eks firserne. Jo, man kunne godt gøre det i Spitfiren da den havde 85 heste. Men det blev noget mindre anvendeligt, da den fik 100 heste. Og sådan wr det bytte jo bare.

    Helt rigtigt husket, @hcj: Min Spitfire havde kørt rally. Det første jeg gjorde til banebrug var at sænke den et par centimeter :-)

    Svar

Skriv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.